Husk meg
Brukernavn
Passord

Utlendinger i FFK

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 07 jul 07, 13:33
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Om det handler om geografi så er det mer naturlig for FFK å hente spillere fra Sverige og Danmark enn fra Nord-Norge da disse både er nærmere oss geografisk, og muligens også kulturelt.

Mener du at alle Dansker har flere kulturelle likheter med "oss" (østfoldinger) enn de fra Nord-Norge (som forøvrig ?  Også de fra Slesvig-Holsten-området? Og med "Sverige", mener du at det er en allmengyldig sannhet for svensker fra lappland såvel som fra Härjedalen?

Jeg tror ikke det er så mange som trekker nasjonalismen (som i den stygge, brunskjorte-varianten) inn som argument når det gjelder ønsket om å ha flest mulig norske spillere. Min personlige oppfatning er at det må være vanskelig å motivere seg som 13-14åring (eller yngre) til å satse masse tid og krefter på fotballen, dersom laga som burde motivere dem for å satse utelukkende består av spillere hentet inn fra utlandet.

Selv om jeg nærmest har resignert når det gjelder det norske landslaget er det ikke akkurat positivt for fremtiden for landslaget at de norske talentene blir henvist til benken - iallefall ikke så lenge det stort sett er middelmådige spillere vi henter inn fra utlandet.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

scheien

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 nov 06

Lagt til: 07 jul 07, 17:54
det norske landslaget kommer bare til å bli dårligere å dårligere. er helt andre tider når du ser på unger å ungdommene idag. de skal helst bare sitte inne å se på tv eller spille videospill. får ikke mye morsjon av sånt.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 08 jul 07, 10:44
Opprinnelig postet av denialsander

Mener du at alle Dansker har flere kulturelle likheter med "oss" (østfoldinger) enn de fra Nord-Norge (som forøvrig ?  Også de fra Slesvig-Holsten-området? Og med "Sverige", mener du at det er en allmengyldig sannhet for svensker fra lappland såvel som fra Härjedalen?

Jeg tror ikke det er så mange som trekker nasjonalismen (som i den stygge, brunskjorte-varianten) inn som argument når det gjelder ønsket om å ha flest mulig norske spillere. Min personlige oppfatning er at det må være vanskelig å motivere seg som 13-14åring (eller yngre) til å satse masse tid og krefter på fotballen, dersom laga som burde motivere dem for å satse utelukkende består av spillere hentet inn fra utlandet.

Selv om jeg nærmest har resignert når det gjelder det norske landslaget er det ikke akkurat positivt for fremtiden for landslaget at de norske talentene blir henvist til benken - iallefall ikke så lenge det stort sett er middelmådige spillere vi henter inn fra utlandet.

Mange Dansker og Svensker ferierer på Østlandet om vinteren. Mange Nordmenn ferierer i Sverige og Danmark om sommeren. Jeg føler meg personlig mer knyttet til Gøteborg enn til Trondheim, og mer til Danmark enn til Nord-Norge. Jeg mener derfor også at de som kommer fra disse landene(Snakker da generelt, og ikke om Lappland og Tyskegrensen i Danmark) er nærmere oss kulturelt, og definitivt geografisk, enn Nordlendinger.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05

Lagt til: 08 jul 07, 14:16
Geografisk er de saktens nærmere, men kulturellt? Det får meg til å tro at du ikke har snakket med en eneste nordlendingNorskt kulturellt preg er stort sett ekstremt ensrettet og likt (med unntak av samene), det er kun de aller minste forskjellene som vil definere en nordlending fra en fra østfold, dialekt ikke iberegnet. Går man fram derimot på tvers av nasjonale landegrenser vil man i store linjer finne klare forskjellige trekk, deriblant politisk tenkning osv.

Go tell the Spartans, passerby,
That here, by Spartan law, we lie

1947modell

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 mai 07

Lagt til: 08 jul 07, 21:31
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Opprinnelig postet av denialsander

Mange Dansker og Svensker ferierer på Østlandet om vinteren. Mange Nordmenn ferierer i Sverige og Danmark om sommeren. Jeg føler meg personlig mer knyttet til Gøteborg enn til Trondheim, og mer til Danmark enn til Nord-Norge. Jeg mener derfor også at de som kommer fra disse landene(Snakker da generelt, og ikke om Lappland og Tyskegrensen i Danmark) er nærmere oss kulturelt, og definitivt geografisk, enn Nordlendinger.

Ögså fra deg da gett ! Du som er landslagspiller på nettet. Har bodd i Nord- Norge siden 1984,men er fra Gressvik. En ting som skiller oss " østlendinger " fra nord-norge er dialekta og volumet på stemmen. Ta deg en tur til Bodø eller Tromsø og se en tippekamp,men for guds skyld ; legg høreapparatet ditt hjemme.

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04

Lagt til: 09 jul 07, 09:32

Årets agurk.

Velger å tro at "kanogvetalt" er i "ertehjørnet" eller at han er blitt provosert av "en forbanna hæstkuk".

Dersom dette ikke er tilfelle , tenker jeg på frasa " Dum, dummere, dummest", eller et flåsete uttrykk fra 60åra "  Alt nord for Sinsenkrysset er GOKK".

Hva mener man f.eks med Nord- Norge og nordlendinger. Mener man den opprinnelige urbefolkningen (samer) eller tar man med 2-4 generasjons ættlinger av østlendinger/vestlendinger som flyttet nordover. Likeledes vestlendinger /østlendinger, regner man da bare med de som har stamtavla si der, eller tar man med "nordlendinger som flyttet sørover for 1-3 generasjoner siden.

For å gjøre dette etniske bildet vanskeligere, kan jeg også nevne at ( noe som er velkjent av alle som her lest næringshistorie) at oppbygginga av industristedene på på vestlandet, nordover og her på østlandet etter 1900 , i hovedsak skjedde ved hjelp av svenske rallare som seinere bosatte seg på disse stedene

En morsom ting for "kano" som ikke akkurat føler seg i nær beslektning med folk fra Trondheim, den "Tjukke lén som vi er berykta for her nede finner du igjen i nettopp Trondheim. Det samme med flere låneord vi har begge fornorska fra dansken. Mao kultur og kulturarv er et meget sammensatt bilde som heldigvis ikke har bare med geografi og gjør. En må også flette inn religion /livssyn, utdannelse, sosialstatus osv. 

PS Dersom man f.eks bruke målet utdannelse/levekår o.lign kommer jo Østfold dårlig ut og kan på disse områdene bedre sammenlignes med de nordligstefylkene enn f.eks Oslo/Akershus.

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"

ari_lg

A-lagspiller

Ble medlem: 23 nov 06

Lagt til: 09 jul 07, 15:53
Endret: 09 jul 07, 15:53
Samme om spillerne kommer fra nærområdet eller Langtvekkistan, så lenge de kan spille for landslaget Norge.  Hvis utlendinger blir prioritert over egne talenter, vil Norges landslag bli svekket over tid. Synes det er da unøvendig å hente middelmådige utlendinger hvis de ikke styrker stallen, men tar istedet fra potensielle talenter plassen.

SoccerProject: Helt konge managerspill på nett!
http://www.soccerproject.com/index.php?section=3&lng=en&uID=37859

Det skandinaviske forumet
[url]http://forum.soccerproject.com/index.php?c=12&sid=d6cae90b99afd657536cd84702325615[/ur

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914