sluttpoeng for FFK
Har sittet og regnet fram og tilbake,brukt all statistikk,matematikk og sunn fornuft i flere dager. FFK stopper i år på 31 poeng. Noen som tør vedde ?HUSK DETTE VED SESONGSLUTT. Er det en her som er så god på data at det lar seg gjøre og sette opp en bevarende tråd om dette ?
---------------------------
- FFK norgesmester 2006 - :)
Synger du Pippi-sangen uten å hoppe?? Så stikk fra PH-feltet da for FAAN!!!!
Opprinnelig postet av 1947modell
Har sittet og regnet fram og tilbake,brukt all statistikk,matematikk og sunn fornuft i flere dager. FFK stopper i år på 31 poeng. Noen som tør vedde ?HUSK DETTE VED SESONGSLUTT. Er det en her som er så god på data at det lar seg gjøre og sette opp en bevarende tråd om dette ?
Les tabellen-spalten på forsiden. Hvis FFK gjøre det like bra resten av sesongen som vi har begynt hittil, så har vi 33 poeng etter 24 kamper. Hvordan du enn regner så forutsetter du at FFK kommer til å tape seg i forhold til resultatene vi har oppnådd de første åtte kampene. Jeg kan ikke si jeg ser grunnen til at FFK skal komme til å tape seg utover? Hvordan begrunner du den gjetningen, med statistikk eller med sunn fornuft?
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
Les tabellen-spalten på forsiden. Hvis FFK gjøre det like bra resten av sesongen som vi har begynt hittil, så har vi 33 poeng etter 24 kamper. Hvordan du enn regner så forutsetter du at FFK kommer til å tape seg i forhold til resultatene vi har oppnådd de første åtte kampene. Jeg kan ikke si jeg ser grunnen til at FFK skal komme til å tape seg utover? Hvordan begrunner du den gjetningen, med statistikk eller med sunn fornuft?
Vi får vanskeligere hjemmekamper, siden vi møter LSK og RBK. Fort gjort og tape disse kampene.
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Vi får vanskeligere hjemmekamper, siden vi møter LSK og RBK. Fort gjort og tape disse kampene.
Jepp, mener det er nevnt. Men det er litt som man ser det. Det er tross alt lettere å ta poeng fra disse lagene hjemme enn borte, selv om det er mer tilgivelig å tape borte. Nå har vi ennå ikke møtt verken Sandefjord eller Odd ennå, og der har vi vel relativt gode muligheter for bortepoeng. Alt i alt tror jeg våren og høsten er omtrent like vanskelige. En liten margin i vår favør er at vi har syv bortekamper på våren, og syv hjemmekamper på høsten.
For sammen er vi sterke, og det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til Fredrikstad Blad etter FFK-VIF 26/
Etter Rosenborg-kampen har vi Sandefjord, Odd Grenland, Strømsgodset og Start igjen. Ikke akkurat sinnsykt vanskelig i forhold til hvilke lag vi har møtt (f eks Brann, Rosenborg, Lillestrøm, Lyn, Vålerenga og Stabæk). Tror vi sanker fler poeng fra døm.....
Opprinnelig postet av Olavesen
1947 har helt rett... det stopper på 31 poeng...
Det kan jo tenkes, men hvordan vet du det?
Eller, hva mener du at taler for det?
Som jeg skriver så ligger det en del arbeid bak denne poengsummen. Har ikke vært patriot,men brukt statistikk og sunn fornuft. Hva er sunn fornuft ? Tro,håp og fakta fra tidligere sesonger,formfall,skader og ikke minst hva vi har av spillere på benken.Statistikken er fra diverse tabeller gjennom mange år og tidligere møter,andre lags forsterkninger,formkurver etc. Ha en god sesong og gjør mitt tips og arbeid til skamme.Opprinnelig postet av 1947modell
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 10 jun 07, 20:45
Endret: 10 jun 07, 20:45
Ja, det er spennende å forsøke å spå fremtiden. Hadde vært interessant å se nærmere hvordan du har regnet og beregnet. Nei, det er ikke ironisk ment. Det hadde vært spennende å se det. Du har tatt utgangspunkt i hver enkelt kamp og sannsynlige resultater, antagelig?
Tok du høyde for bortepoeng mot RBK, eller vil du nå justere gjetningen til 32 poeng?
Har du tatt høyde for eventuelle utslag av spillerkjøp i sommer? Så en oversikt som viste at FFK var eneste klubb som sikter mot å kjøpe tre spillere i sommer. Det er jo ikke sikkert at det vil styrke laget noe videre, men det er vel i alle fall meningen at det skal det. Hva tror du?
Har ikke tatt med poeng på Lerkendal i beregningen. Flott med poeng,men det er godt å ha et poeng å gå på videre.Har regnet med et usikkert poeng på Nadderud og i Stavanger til høsten. Har videre tatt høyde for tap av poeng mot Aalesund hjemme. Full pott mot Sandefjord er heller ikke med i beregningen. De har enkelte gode høstkamper- Sånn er det utover i sesongen, men jeg står på min tro og beregninger (tipping).Ja, det er spennende å forsøke å spå fremtiden. Hadde vært interessant å se nærmere hvordan du har regnet og beregnet. Nei, det er ikke ironisk ment. Det hadde vært spennende å se det. Du har tatt utgangspunkt i hver enkelt kamp og sannsynlige resultater, antagelig?
Tok du høyde for bortepoeng mot RBK, eller vil du nå justere gjetningen til 32 poeng?
Har du tatt høyde for eventuelle utslag av spillerkjøp i sommer? Så en oversikt som viste at FFK var eneste klubb som sikter mot å kjøpe tre spillere i sommer. Det er jo ikke sikkert at det vil styrke laget noe videre, men det er vel i alle fall meningen at det skal det. Hva tror du?
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 14 jun 07, 14:22
Endret: 16 jun 07, 21:20
Mine egne tippinger før sesongstart var ganske håpløse. Tviler på at jeg kommer til å gjøre det særlig skarpt i tabellkonkurransen herpå forumet - lå på beskjedne 0 poeng sist jeg sjekket.
Men ut fra hvordan FFK har spilt så langt i år mener jeg det er grunn til å tro at de kommer til å ta minst 36 poeng, kanskje mer. Heller mer enn mindre enn det.
Den beregningen bygger på den forutsetningen at alle hjemmekamper er omtrent like vanskelige og at alle bortekamper er det. På papiret ser det ikke alltid slik ut, men i realiteten blir det ofte sånn. Hvem ville f.eks gjettet at Strømsgodset skulle slå RBK på Lerkendal i vår for deretter å tape hjemme mot Aalesund? At FFK skulle klare bortepoeng mot Aalesund, Brann og RBK? Men tape hjemme for Stabæk, av alle? Hver enkelt kamp er vanskelig å spå, men totalen til slutt er langt mer forutsigbar enn den enkelte kamp.
Det skal bli spennende å se hvem av oss som sikter best. Tabellspalten vil i hvert fall fortsette å komme utover, det er bare å følge med.
Den poengløse matchen i Drammen var medregnet og mot Odd i dag er det tatt med 3 poeng. Det ligger pr. nå i par.Mine egne tippinger før sesongstart var ganske håpløse. Tviler på at jeg kommer til å gjøre det særlig skarpt i tabellkonkurransen herpå forumet - lå på beskjedne 0 poeng sist jeg sjekket.
Men ut fra hvordan FFK har spilt så langt i år mener jeg det er grunn til å tro at de kommer til å ta minst 36 poeng, kanskje mer. Heller mer enn mindre enn det.
Den beregningen bygger på den forutsetningen at alle hjemmekamper er omtrent like vanskelige og at alle bortekamper er det. På papiret ser det ikke alltid slik ut, men i realiteten blir det ofte sånn. Hvem ville f.eks gjettet at Strømsgodset skulle slå RBK på Lerkendal i vår for deretter å tape hjemme mot Aalesund? At FFK skulle klare bortepoeng mot Aalesund, Brann og RBK? Men tape hjemme for Stabæk, av alle? Hver enkelt kamp er vanskelig å spå, men totalen til slutt er langt mer forutsigbar enn den enkelte kamp.
Det skal bli spennende å se hvem av oss som sikter best. Tabellspalten vil i hvert fall fortsette å komme utover, det er bare å følge med.
Å tippe tabellplassering og sluttpoeng basert på synsing, kan resultere i mye rart. Spesielt når noen presterer å fortsatt mene at FFK burde hatt poeng mot Stabæk.
Skal man si noe fornuftig om endelig utfall så tidlig i serien, bør man benytte seg av et skikkelig simuleringsverktøy, med en konkret sannsynlighetsvurdering av hvert enkelt kamputfall.
Som innfødt bæring, Stabæk-supporter, forhenværende badegjest og nå bosatt i Fredrikstad, har jeg naturlig nok FFK som mitt nr. 2 favorittlag etter Stabæk. Jeg synes det da bare er rett og rimelig å la dere få ta del i et simuleringsverktøy vi Stabæk-supportere bruker flittig.
http://www.oddnordahl.no/tippeligaen2007.xls
(Ved åpning av simulatoren må makroer aktiveres.)
Dette er et glimrende verktøy, hvor det er opp til hver enkelt å selv velge antall simuleringer og sette sannsynligheter. Antallet simuleringer bør være minimum 1000 og jo høyere antall jo sikrerer blir sluttresultatet. En simulering på f.eks. 100 000 innebærer ganske enkelt at modellen spiller alle kamper 100 000 ganger og lister opp mulige utfall som følge av dette.
Modellen er selvsagt prisgitt kvaliteten på sannsynlighetsforutsetningene. Det er opp til hver og en å legge inn sannsynligheter for kamputfall. Akkurat nå er simulatoren oppdatert med en forenklet forutsetning om konsekvent 40 % sannsynlighet for hjemmeseier, med 30 % for hhv. uavgjort og borteseier. En annen variant er å oppdatere simulatoren med f.eks. NIFS (nifs.no) sannsynligheter med de svakheter dette måtte innebære. Man kan legge inn hva man måtte ønske, men sum sannsynlighet kan naturligvis ikke overstige til sammen 1.
Med ovennevnte enkle sannsynlighetsvurdering med 40% for hjemmeseier, har jeg foretatt 10 000 simuleringer. For FFK`s del finner vi da følgende:
Sannsynligheten for å havne under streken er kun 10 %. Sannsynligheten for å havne på royal league plass utgjør til sammenligning 18 %. Merk at sannsynligheten for at FFK havner på medaljeplass er i hht. modellen p.t. høyere enn at de havner på kvalik eller dårligere. Mest sannsynlig havner FFK på plassene 5-11 med en sannsynlighet på 72 %. De mest sannsynlige enkeltplasseringene er 7, 8 og 9. plass med en sannsynlighet på hhv. 11 % hver (tilsammen 33 %).
Jeg anbefaler å lagre simulatoren lokalt i Excel. Derfra kan man kopiere og opprette nye regneark hvor man kan kjøre alternative sannsynlighetscenarier, f.eks. "worst case" og "best case". Modellen bør oppdateres løpende med faktisk utfall etter hvert som sesongen løper. Dette gjøres ved å fjerne sannsynligheter i ferdig spilte kamper, samt oppdatere tabelloversikten med antall spilte kamper, poeng og målforskjell. Modellen bør også oppdateres med justerte sannsynligheter etterhvert som sesongen løper, for å hensynta formutvikling osv.
Oppdatert etter kamper så langt i 13 runde (før Brann-TIL og RBK-Aafk), gir simulatoren følgende tabellmessige sannsynlighetsfordeling for FFK:
Plassering Prosentsannsynlighet
1.: 1 %
2.: 2 %
3.: 4 %
4.: 6 %
5.: 8 %
6.: 9 %
7.: 12 %
8.: 14 %
9.: 14 %
10.: 10 %
11.: 8 %
12.: 5 %
13.: 4 %
14.: 2 %
Som vi ser har Royal League plass (13 %) høyere sannsynlighet enn sannsynligheten for å havne under streken (11 %).
Simulatoren gir nå følgende mest sannsynlige sluttabell:
1 | Stabæk | ||||
2 | Lillestrøm | ||||
3 | Viking | ||||
4 | Brann | ||||
5 | Lyn | ||||
6 | Rosenborg | ||||
7 | Strømsgodset | ||||
8 | Tromsø | ||||
9 | Fredrikstad | ||||
10 | Start | ||||
11 | Vålerenga | ||||
12 | Aalesund | ||||
13 | Odd | ||||
14 | Sandefjord |
Opprinnelig postet av Patrioten
Vi har i hvertfall fire poeng mer til ferien enn vi hadde i fjor, det er en trøst.Ja, det er sant det. Men til mine beregnede 31 poeng ligger vi 1 poeng ettter. Så lang så ok for FFK. Det holder med 29 poxeng for å klare seg. Ellers synes jeg at det er mye feil ved beregningene vedr. seriegull. Har gjort det samme og havner på 21 % for FFK. Men den beregningen er gjort etter den tippede poenghøsten Legger FFK inn 3 seire og en uavgjort ekstra er de med i gullkampen. Det forutsetter seier over Brann, Stabekk og Lillestrøm og en uavgjort borte mot Lyn. Umulig ? , ja.
Det forutsetter seier over Brann, Stabekk og Lillestrøm og en uavgjort borte mot Lyn. Umulig ? , ja.
Er det en ting jeg har lært meg, så er det at ingenting er umulig. Å vinne mot Brann og Lillestrøm hjemme mener jeg faktisk er mer sannsynelig enn at vi skulle tape. Borte mot Stabæk? Det blir nok den vanskeligste bortekampen vi har. Lyn på Ullevaal? Der tar vi - igjen - en 3-poenger.
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914