sluttpoeng for FFK
Her er sannsynlighetsfordelingen for seriegull.
Stabæk | 45 % | |
Brann | 14 % | |
Lillestrøm | 17 % | |
Viking | 13 % | |
Lyn | 5 % | |
Rosenborg | 3 % | |
Strømsgodset | 1 % | |
Fredrikstad | 1 % | |
Tromsø | 1 % | |
Vålerenga | 0 % | |
Start | 0 % | |
Aalesund | 0 % | |
Odd Grenland | 0 % | |
Sandefjord | 0 % |
Merk at lagene fra Vål`enga ned til Odd har en sannsynlighet for gull som er høyere enn null, men er rundet ned i modellen (Odd har eksempelvis 0,05%). Alle unntatt Sandefjord kan altså fortsatt teoretisk vinne gull. I praksis er det imidlertid kun lagene fra Stabæk til og med RBK som har en reell mulighet på gullet.
Er effekten av spillerforsterkninger, og "høstformen" til enkelte lag lagt inn? Virker forøvrig rart at du tar med Lyn og RBK som reelle gullkandidater med hhv. 5 og 3% sjanse på gullet.
Likevel ser vel ikke så mange på det som totalt usannsynlig at RBK kan ta`n hjem i år også, tross dette regnestykket.
---------------------------
Norgesmester - to på rad?
Ikke det, nei. Ihvertfall i fjor, da...
Stabæk tar nok gullet i år
De har noe FFK savner en ordentilg "GoalGetter"
Tarik Kan score men har brukes jo bare på midten
Fofana er for EGOOO
Gardar er for treg
West Får ikke spille
Meritter
Seriemester: 1937-38, 1938-39, 1948-49, 1950-51, 1951-52, 1953-54, 1956-57, 1959-60 og 1960-61.
Cupmester 1932, 1935, 1936, 1938, 1940, 1950, 1957 1961, 1966, 1984 og 2006.
ILLE BRA ;)
Opprinnelig postet av DrDRE
Er effekten av spillerforsterkninger, og "høstformen" til enkelte lag lagt inn? Virker forøvrig rart at du tar med Lyn og RBK som reelle gullkandidater med hhv. 5 og 3% sjanse på gullet.
Likevel ser vel ikke så mange på det som totalt usannsynlig at RBK kan ta`n hjem i år også, tross dette regnestykket.
Som jeg har redegjort for tidligere i tråden, er simulatoren nå kun oppdatert med en enkel forutsetning om konsekvent 40% sannsynlighet for hjemmeseier, og 30% for hhv. uavgjort og borteseier. Sjekk gjerne ut simulatoren selv (i linken over) og legg inn dine egne sannsynligheter.
At jeg tar med RBK og Lyn som reelle gullkandidater, har primært sammenheng med at RBK ofte har ligget i en slik svak posisjon før, og fortsatt vunnet gullet. Som f.eks. i fjor.
Ellers er jeg enig i, som også sannsynlighetsfordelingen bekrefter, at det i utgangspunktet er lite sannsynlig at verken Lyn eller RBK vinner gull slik det ligger an nå, men de har fortsatt en fair teoretisk mulighet i motsetning til lagene under dem.
Opprinnelig postet av Patrioten
Vi har i hvertfall fire poeng mer til ferien enn vi hadde i fjor, det er en trøst.Ja, det er sant det. Men til mine beregnede 31 poeng ligger vi 1 poeng ettter. Så lang så ok for FFK. Det holder med 29 poxeng for å klare seg. Ellers synes jeg at det er mye feil ved beregningene vedr. seriegull. Har gjort det samme og havner på 21 % for FFK. Men den beregningen er gjort etter den tippede poenghøsten Legger FFK inn 3 seire og en uavgjort ekstra er de med i gullkampen. Det forutsetter seier over Brann, Stabekk og Lillestrøm og en uavgjort borte mot Lyn. Umulig ? , ja.
Opprinnelig postet av 1947modell
Det forutsetter seier over Brann, Stabekk og Lillestrøm og en uavgjort borte mot Lyn. Umulig ? , ja.
Er det en ting jeg har lært meg, så er det at ingenting er umulig. Å vinne mot Brann og Lillestrøm hjemme mener jeg faktisk er mer sannsynelig enn at vi skulle tape. Borte mot Stabæk? Det blir nok den vanskeligste bortekampen vi har. Lyn på Ullevaal? Der tar vi - igjen - en 3-poenger.
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Vuorinen på topp!! Men aldri i FFK =(
Simulatoren er oppdatert med 13. serierunde. Den gir nå følgende sannsynlighetsfordeling for Royal League plassene:
1 | 2 | 3 | 4 | ||
1 | Stabæk | 42 % | 24 % | 14 % | 9 % |
2 | Brann | 21 % | 22 % | 19 % | 14 % |
3 | Lillestrøm | 15 % | 18 % | 19 % | 16 % |
4 | Viking | 13 % | 18 % | 17 % | 17 % |
5 | Lyn | 5 % | 8 % | 12 % | 14 % |
6 | Rosenborg | 2 % | 4 % | 7 % | 10 % |
7 | Strømsgodset | 1 % | 2 % | 4 % | 7 % |
8 | Fredrikstad | 1 % | 2 % | 4 % | 6 % |
9 | Tromsø | 0 % | 1 % | 2 % | 4 % |
10 | Vålerenga | 0 % | 0 % | 1 % | 1 % |
11 | Start | 0 % | 0 % | 1 % | 1 % |
12 | Aalesund | 0 % | 0 % | 0 % | 1 % |
13 | Odd Grenland | 0 % | 0 % | 0 % | 1 % |
14 | Sandefjord | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Som vi ser har FFK p.t. 13 % sannsynlighet for Royal League plassering.
Jeg har benyttet samme forenklede sannsynlighetsforutsetninger for kamputfall som tidligere, dvs. konsekvent 40% for hjemmeseier, og 30% for hhv. uavgjort og borteseier. Dersom noen sitter med andre forslag til sannsynligheter for gjenværende kamper ut sesongen tar jeg gjerne i mot disse, så kan jeg legge dem inn.
Her kommer sannsynlighetsfordelingen for nedrykk:
12 | 13 | 14 | ||
1 | Stabæk | 0 % | 0 % | 0 % |
2 | Brann | 0 % | 0 % | 0 % |
3 | Lillestrøm | 0 % | 0 % | 0 % |
4 | Viking | 0 % | 0 % | 0 % |
5 | Lyn | 1 % | 0 % | 0 % |
6 | Rosenborg | 3 % | 2 % | 1 % |
7 | Strømsgodset | 5 % | 3 % | 1 % |
8 | Fredrikstad | 6 % | 4 % | 1 % |
9 | Tromsø | 8 % | 5 % | 3 % |
10 | Vålerenga | 16 % | 14 % | 10 % |
11 | Start | 15 % | 14 % | 10 % |
12 | Aalesund | 16 % | 17 % | 15 % |
13 | Odd Grenland | 17 % | 19 % | 19 % |
14 | Sandefjord | 14 % | 22 % | 40 % |
Det er følgelig kun 11 % sannsynlighet for at FFK havner under streken p.t. Direkte nedrykk kun 5 %. Mao. er sannsynligheten for Royal League plass høyere enn sannsynligheten for nedrykk.
Her er sannsynlighetsfordelingen for øvrige plasseringer:
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||
1 | Stabæk | 6 % | 3 % | 1 % | 1 % | 0 % | 0 % | 0 % |
2 | Brann | 10 % | 6 % | 4 % | 2 % | 1 % | 0 % | 0 % |
3 | Lillestrøm | 12 % | 8 % | 5 % | 3 % | 2 % | 1 % | 1 % |
4 | Viking | 13 % | 9 % | 6 % | 3 % | 2 % | 1 % | 1 % |
5 | Lyn | 16 % | 13 % | 11 % | 8 % | 5 % | 3 % | 2 % |
6 | Rosenborg | 12 % | 14 % | 13 % | 12 % | 10 % | 7 % | 5 % |
7 | Strømsgodset | 9 % | 12 % | 13 % | 14 % | 12 % | 9 % | 7 % |
8 | Fredrikstad | 8 % | 12 % | 13 % | 14 % | 13 % | 10 % | 8 % |
9 | Tromsø | 7 % | 9 % | 12 % | 13 % | 14 % | 12 % | 10 % |
10 | Vålerenga | 2 % | 4 % | 6 % | 8 % | 11 % | 13 % | 14 % |
11 | Start | 2 % | 4 % | 6 % | 8 % | 11 % | 13 % | 15 % |
12 | Aalesund | 2 % | 3 % | 5 % | 6 % | 9 % | 12 % | 15 % |
13 | Odd Grenland | 1 % | 2 % | 4 % | 5 % | 7 % | 11 % | 14 % |
14 | Sandefjord | 0 % | 1 % | 2 % | 2 % | 4 % | 6 % | 9 % |
Naturlig nok er det på disse plassene FFK med størst sannsynlighet havner slik situasjonen er nå.
Opprinnelig postet av Gressvikslampen
Hevm kom med den statistikken?Mattematisk utregning med bruk av vårkamper og pluss på ca 30 % på hjemmekamper. 5% tilsier bedringen og formutløsning. ( likt for alle ). Du har en flott underskrift.
Opprinnelig postet av Tom!
Som jeg har redegjort for tidligere i tråden, er simulatoren nå kun oppdatert med en enkel forutsetning om konsekvent 40% sannsynlighet for hjemmeseier, og 30% for hhv. uavgjort og borteseier.
Og selvsagt må man forenkle når man skal sette opp sannsynligheter. Tingen er bare å huske at de resultatene en får ut til slutt, aldri kan bli sikrere enn de premissene man legger til grunn for beregningen. Altså: cirka 2 + cirka 2 blir ikke nøyaktig 4. Det er er således ikke 0,05% sjanse for at Sandefjord vinner serien i år - fordi man ikke kan beregne sansynligheten så nøyaktig. Et så presist tall basert på så usikre forutsetninger er og blir meningsløst.
Videre er det et utall små faktorer som spiller inn, som det er umulig å beregne riktig. Forsterkninger i de ulike lagene har vært nevnt. Hvordan beregner man slikt? Er Kasey Wehrman den samme forsterkning for alle klubber uansett hvem han går til? Absolutt ikke. Hadde Wehrman gått til Stabæk nå så hadde han antagelig ikke forsterket laget i det hele tatt, ettersom han da måtte erstatte en spiller som fungerer utmerket i dagens Stabæk. Thomas Myhre ville ikke vært en stor forsterkning for FFK så lenge vi har Shaaban. De trodde han ville bli en god forsterkning i Viking, fram til annenkeeperen deres begynte å storspille. Man kan ikke lett forutse slike menneskelige faktorer. Hvem kan forutse når Kvisvik vil være god?
Dertil kommer skader og sykdom på spillerne, dommertabber, stolpe inn/ut etc. VIF storspillte mot FFK men scoret ikke mål. Rosenborg kjørte fullstendig over Aalesund, som i sin tur reddet poeng ved å score på de to sjansene de skapte. Så lenge man tar utgangspunkt i hver enkelt kamp er sannsynligheten for å gjette riktig utfall veldig liten. Det er først når man ser over tid at alskens tilfeldigheter jevner seg ut og de beste lagene fremstår som best.
Det er morsomt å leke med sannsynligheter og se hvordan de slår til. Jeg synes også det er gøy at flere interesserer seg for sånt. Selv tar jeg utgangspunkt i at det presisjonsnivået på gjetningene som brukes i "Hva tabellen forteller"-spalten er omtrent så nøyaktig som det har noen hensikt å være. Jeg vet jo ikke om FFK vil holde koken utover høsten og plukke poeng i samme tempo som vi gjorde i vår. Men hvis vi gjør det så ender vi nærmere 40 enn 30 poeng i år.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Det kan se ut som om du misforstår hva en simulering egentlig dreier seg om.
Poenget med en simulering er rett og slett å spille samtlige kamper et gitt antall ganger basert på en sannsynlighetsforutsetning pr. kamp, for så å sitte igjen med mulig utfall for tabellplasseringer ved serieslutt. Verre er det ikke.
I dette tilfellet har jeg spilt samtlige gjenværende kamper 10 000 ganger, basert på en gitt sannsynlighetsforutsetning for hhv. hjemmeseier, borteseier og uavgjort. Simuleringen vil selvsagt være prisgitt sannsynlighetene som settes.
Med de aktuelle forutsetninger vil eksempelvis Stabæk p.t. ende med seriegull i 4 100 av 10 000 tilfeller. Dermed vil sannsynligheten for at Stabæk vinner serien være 41%. Sandefjord har iflg. simuleringen ingen teoretisk mulighet til å vinne serien, men dersom det er Odd du tenker på - viser simuleringen at Odd i nåværende situasjon (basert på sannsynlighetsfordelingen som er lagt inn) kunne ha vunnet serien 500 av 10 000 ganger. Dermed får vi en sannsynlighet for dette som ligger på "nøyaktig" 0,05%.
Den eneste innvending man egentlig kan ha mot en slik simulering, er at sannsynlighetsforutsetningene er urealistiske. Derfor har jeg også oppfordret andre til å komme med alternative sannsynlighetsforutsetninger for gjenværende kamper. Personlig vil jeg oppdatere sannsynlighetene pr. kamp etter hvert som sesongen utvikler seg. For øyeblikket er det imidlertid umulig å forutse formutvikling, spillerforsterkninger osv., og dermed blir det ikke nødvendigvis så galt med en generell forutsetning om overvekt av sannsynlighet for hjemmeseier. Et alternativ kan være å legge inn NIFS beregnede sannsynligheter. NIFS benytter seg av en metodikk basert på siste 6 spilte kamper (eller noe i den duren). Altså beregner de fremtidige sannsynligheter basert på fortiden. Dette blir like riktig eller galt som det meste annet.
Det vil på et såpass tidlig tidspunkt være umulig å spå endelig tabellutfall kun basert på synsing. Dermed vil et simuleringsverktøy være nyttig for å si noe om mulig tabellplasseringer. Det er selvsagt interessant å konstatere at sannsynligheten for nedrykk for FFK`s del, p.t. er mindre enn sannsynligheten for å havne på royal league plass. Eller sagt på en annen måte; at FFK p.t. har 11% sannsynlighet for å havne under streken, betyr at de med 89% sannsynlighet berger plassen slik situasjonen er nå. Eller rent teknisk i 8 900 av 10 000 tilfeller, vil FFK havne over streken i nåværende situasjon - basert på en generell forutsetning om overvekt sannsynlighet for hjemmeseier.
Poenget er altså ikke å konstatere at Odd eksempelvis har en sannsynlighet for seriegull på "nøyaktig" 0,05%. At Odd ikke vinner serien er åpenbart, men det kan derimot være interessant å konstatere at det fortsatt finnes en teroetisk mulighet for dette, noe som i så fall forutsetter at Odd stort sett vinner sine gjenværende kamper. Tilfeldigheter som "stang inn/ut" vil hensyntas i simuleringen ved at serien spilles tusenvis av ganger. Dette ligger i simuleringens natur.
En simulering vil generelt bli mer korrekt desto flere simuleringer man foretar. Gitt at forutsetningene sannsynlig kamputfall er noenlunde riktig, vil simuleringen pr. def. gi en "riktig" sannsynlighetsfordeling.
Det kan se ut som om du misforstår hva en simulering egentlig dreier seg om.
Simuleringen vil selvsagt være prisgitt sannsynlighetene som settes.
Jeg forsøkte forsåvidt bare å utdype det du selv sier i andre setningen her. Det resultatet man får ut tilslutt kan aldri bli mer eksakt enn de faktorene man legger inn. Basert på de forutsetningene man selv legger inn kan man selvsagt regne ut sannsynlighetene veldig eksakt ved hjelp av simuleringsprogrammet. Men forutsetningene blir ikke mer presise av den grunn. Derfor kan det være mer riktig å operere med et slingringsmonn. Man kan f.eks. si at en sannsynlighet ligger mellom 30 og 40 %. Det blir ikke nødvendigvis mer riktig å si at da er sannsynligheten 35%, hvis det tallet er mer preseist enn man har grunnlag for. Har man grunnlag for å si mellom 30 og 40 så er det bare så eksakt man bør si det.
Et alternativ kan være å legge inn NIFS beregnede sannsynligheter. NIFS benytter seg av en metodikk basert på siste 6 spilte kamper (eller noe i den duren). Altså beregner de fremtidige sannsynligheter basert på fortiden. Dette blir like riktig eller galt som det meste annet.
Tja. Den forutsetningen baserer seg på at det ikke er helt tilfeldig om et lag spiller veldig bra eller veldig dårlig i en periode, man henter ikke bare gjetningen ut av det blå. Lag som spiller bra gjør som regel det fordi de er gode, og det er ikke noe lag plutselig blir eller slutter å være - som hovedregel. Man finner unntak, som FFK på høsten i 2004. Eller Vålerenga i fjor, som klatret til medalje etter en elendig åpning. Slike ting skjer, det vet vi også med rimelig sansynlighet. Stort sett er det et og annet lag som klatrer eller faller mye på tabellen i løpet av sesongen. Men det er likevel en hovedregel at de fleste lag som begynner bra fortsetter bra, og omvendt. Det er som sagt ikke bare en gjetning ut av det blå. Man kan se på tabellene over tidligere sesonger og finne at denne trenden vedvarer.
At Odd ikke vinner serien er åpenbart, men det kan derimot være interessant å konstatere at det fortsatt finnes en teroetisk mulighet for dette, noe som i så fall forutsetter at Odd stort sett vinner sine gjenværende kamper.
Men man trenger ikke simuleringsverktøy for å se at Odd fremdeles har en teoretisk mulighet til å vinne serien. Det er bare å se på tabellen, så ser man at det gjenstår 39 poeng å spille om. Selvsagt kan Odd i terorien ta full pott, og vil da ende på 50 poeng - noe som kan holde til gull. For meg er det godt nok å konstatere at sannsynligheten for det er så liten at man trygt kan velge å se bort fra den.
En simulering vil generelt bli mer korrekt desto flere simuleringer man foretar. Gitt at forutsetningene sannsynlig kamputfall er noenlunde riktig, vil simuleringen pr. def. gi en "riktig" sannsynlighetsfordeling.
Gitt at forutsetningene sannsynlig kamputfall er noenlunde riktig, vil simuleringen pr. def. gi en " noenlunde riktig" sannsynlighetsfordeling. Enig?
Håper ikke du misforstår meg helt heller. Det finnes mange metoder for å beregne sansynligheter. Alle er basert på forutsetninger og forenklinger. Simulieringsverktøy er én metode. Min tilnærming er en del annerledes, med mindre eksakt matematikk og mer helhetlig vurdering av hva som fremstår som mest sannsynlig ut fra hva tabellen så langt i år forteller samt hva tabellene for tidligere sesonger viser av utviklingen gjennom sesongene. Jeg ser også hen til at lag som har sterk økonomi og en solid stall klarer seg bedre gjennom en lang sesong enn små lag med tynne spillerstaller. Stort sett stemmer det også, men noen absolutt regel er det jo ikke.
Gøyalt med ulike tilnærminger. Som sagt, det skal bli spennende å se hvem som treffer best. Jeg tror FFK kommer til å ende nærmere 40 enn 30 poeng i år. At jeg selvsagt også håper det er noe helt annet.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914