Stabæk ansetter speider - når følger FFK etter?
Dette har vært min fanesak egentlig siden tusenårsskiftet, da jeg opp gjennom årene har revet meg frustrert i håret over håpløse og tilfeldige krumspring på overgangsmarkedet fra FFKs side. Ansett en profesjonell speider som kan reise rundt, knytte kontakter, følge spillere over tid, se kamper, bygge opp en database med spilletyper og i det hele tatt legge et fundament for en mer profesjonell og strukturert tilnærming til spillerforsterkninger. Jeg synes egentlig det er helt utrolig at det ikke er blitt prioritert ennå - spesielt etter ekstra millionene klubbene fikk som følge av den nye medieavtalen. Så viktig og omfattende som spillerkjøp har blitt i moderne fotball, er det åpenbart at man vil tjene på å profesjonalisere den delen av klubben. I hvert fall på lang sikt.
Noen vil spørre: Har FFK råd til dette da?
Jeg svarer: Har FFK råd til å la være?
Det begynner å bli en del klubber i Tippeligaen som allerede har ansatt speidere. Og siden lagene i stor grad konkurrerer om de samme spillerne, betyr det at de andre klubbene har et stort forsprang på FFK når nye spillere skal hentes inn...
---------------------------
VærsteUltras
Opprinnelig postet av Møklegård
Jeg tror Morgan fungerer som en slags talentspeider for FFK. De som hentet han hit, så nok Morgan i flere roller.
Du har nok litt rett i det, jeg spurte Morgan om akkurat dette med speider i forrige uke og det dreide fort over på "jeg har ett nettverk som er bygget opp gjennom mange år" ...
Det jobbes med andre løsninger hvor andre skal få betalt for "speiding" men ettersom jeg forstod det skal ikke det være noen dedikert til oss men folk det stoles på som gjør en jobb for oss + mange andre i tillegg.
Har ikke noe greie på dette men for meg høres det klart best ut å ha en fast mann som kun jobber for oss.
Tror det tenkes kortsiktig mtp økonomi.
Virker som de lykkes med alt på det planet. :)
Morgan har vel nok av andre oppgaver å ta seg av!?
Når man tenker på hva FFK har fått av spillere for 50 millioner kroner de siste sesongene, mener jeg man faktisk hadde spart penger, og kunne forvaltet midlene på en mye bedre måte, ved å ansette en speider.
Enig med Costanza. Måtte vært bedre å ha en person som følger spillere over tid, kartlegger, gjør research i forkant, istedet for å hente 12-15 spillere på prøvespill i hvert eneste overgangsvindu. Kvaliteten på disse spillerne er som regel så dårlig at de fleste blir sendt hjem, og som "vanlig" blir det et panikk-kjøp i 12 time.
Opprinnelig postet av Pelle
istedet for å hente 12-15 spillere på prøvespill i hvert eneste overgangsvindu. Kvaliteten på disse spillerne er som regel så dårlig at de fleste blir sendt hjem, og som "vanlig" blir det et panikk-kjøp i 12 time.
Og selv om man finner gode spillere så ser man det ikke fordi man (tilsynelatende) er opptatt av å finne spillere som kan gå inn og demme opp for akutte skadeproblemer. Så ender man opp med å kjøpe spillere som etter beskrivelsen passer til å fylle behovet der og da, ofte uten å ha sett dem spille.
Hadde man hatt Vourinen og Lindpere på prøvespill samme dag tror jeg det ville sett mildt sagt besynderlig ut at det ble Vourinen som fikk kontrakt.
Synes forslaget om en talentspeider høres veldig klokt ut. Det er vel liten fare for at FFK kommer til å få et for stort nettverk heller. At det er mulig å gjøre bedre handler enn vi har sett de siste årene er det vel liten tvil om. På den annen side, heller ingen talentspeidere leverer spillere med scoringsgaranti. Noe preg av sjansespill vil det alltid være.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
La oss si at en dyktig talenspeider skal ha ca kr.6-700000 i året. samt reiseutgifter dekket. Dvs hele pakka for under 1 mill. Det er mulig å tjene dette inn i løpet av kort tid. Arsenal følger en spiller fra Haugesund. ( nr 14 på u-19 landslaget)alle kamper + treninger med landslaget i et halvt år. Deretter lager de seg en profil av spilleren. Slik følger storklubber talentene i europa. Dette er butikk pga utgiftene til spillekjøp er ekstreme.
Det å basere seg på skrytedvd fra agenter er livsfarlig, ale har vel innenfor en periode hatt noen luckypunch. FFK har så mye å lære av hva andre gjør ,og sannsynligvis hadde vi tjent /spart penger på å ansette en speider.
9 serie- og 11 cupmesterskap!!!!
Jeg gjorde en del regning rundt dette tidligere.
Jeg tror en speider har betydelig mer og dyrere reising enn jeg budsjetterte med her, slik at den totale kostnaden fort blir opp mot 1,5-2 millioner.
Jeg er fortsatt ikke 100% overbevist om at vi er nødt til å ansette en speider, men jeg begynner nok å helle i den retningen.
En speider som har vært agent kan være fint. Det vil si at vi får en person som også kan bidra i markedsverdisettingen av våre egne spillere som skal selges og at vi kanskje kan få på plass spillere som er forsterkninger - ikke stallfyll og feilinvesteringer.
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Jeg tror ikke en speider er det eneste saliggjørende i denne sammenhengen, men at FFK har en med fotballfaglig bakrunn, en sportssjef, med en hovedoppgave å sondere terrenget etter nye spillere er sikkert ikke dumt. Men å ha en som reiser land og strand rundt på speiding etter talenter er fåfengt. De store klubbene har en i hvert land, og selv de har nok ikke full oversikt.
Utfordringen er å kjøpe spillere som er gode nok til å forsterke laget. Det er nok av spillere som er gode nok. Det er langt færre av disse som FFK kan ha råd til. Og det er enda færre av disse igjen som ønsker å komme hit. En sportsjef kan også jobbe med å "selge inn" FFK som klubb til agenter. Sistnevnte fremstår gjerne som veiledere for spillerene.
Uansett vil det å hente spillere til klubben være en gambling. Noen lykkes med en gang, andre lykkes etter en tid og flertallet lykkes ikke. Det er historien for FFK, som den er det for alle andre TL klubber. Det handler om å sikre at man får de kvalitetene man ønsker. En speider kan neppe tilføre annet en å øke tilbudet marginalt.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914