Husk meg
Brukernavn
Passord

To på prøvespill: Uusimäki (30) og Smatana

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 5 3

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 29 mai 07, 22:11
Endret: 29 mai 07, 22:11
Opprinnelig postet av kanogvetalt

Da må det være ok å gjøre litt research.

Nettopp. Det er det profesjonelle klubber gjør: Driver research fremfor å invitere et hav av spillere for å trene med klubben både midt i og utenfor sesongen. Mange av de spillerne som har trent med FFK de siste årene kunne man enkelt sluppet å hente til byen hvis man faktisk gjorde litt mer research i forkant....

Pelle

A-lagspiller

Ble medlem: 12 jun 03

Lagt til: 29 mai 07, 22:26
Endret: 29 mai 07, 22:28

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Grönhagen har uttalt at spillere som kjøpes skal styrke første elveren. Hva er da galt med å la spillere prøve seg? Det må vel være bedre enn å kjøpe spillere usett. Husk at de aller fleste spillerene som holder TL nivå eller høyere har ikke du, jeg eller noen andre i Norge hørt om. Da må det være ok å gjøre litt research.

Ikke noe galt i å la spillere prøve seg, men man behøver ikke hente inn kreti og pleti fra alle bakgårdsklubbene i Europa. Da er det bedre å gjøre litt research i forkant, sånn at man vet hva man ser etter.

Skal du kjøpe deg en flott Volvo XC90, kan du gjerne gå til en forhandler som selger Lada, Daewoo, Daihatsu eller Skoda (uten å si noe negativt om disse bilmerkene). Tror du kan se på og prøvekjøre en god del biler før du finner din Volvo der. Går du direkte til en Volvo-forhandler er sjansen større for at du finner det du leter etter.

Det er vel i og for seg ikke noe nytt at man sier at man skal kjøpe spillere som skal forsterke førsteelleveren. Den uttalelsen har vi vel hørt de siste årene..

bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 29 mai 07, 22:30
Endret: 29 mai 07, 22:31
Regner med det står på økonomi vi ikke har personer som tar seg av research og jobbing i forkant (eller uduglige )

Slovaken som kom f.eks. ingen som vet noen verdens ting om fyren, og i tillegg får krydret det med han nedprioriterte fotball for studier og spilte 3 divisjon, man tenker sitt ...

Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07

Lagt til: 29 mai 07, 22:32
sant nok men en volvo forhandler er da alltid villig til å selge til deg mens en klubb igjen ikke er så lystne på å selge, så for å dra sammenligningen enda lenger; noen ganger må man kanskje gå til en daewoo forhandler og se om de har en volvo..
i bilverden er det vel nokså usansynlig men angående fotballspillere er det i noen tilfeller sånn at man finner gode spillere i dårlige klubber..

-uten og rakke ned på daewoo og Bobby Lee

Pelle

A-lagspiller

Ble medlem: 12 jun 03

Lagt til: 29 mai 07, 22:41

Opprinnelig postet av Solheim
..
i bilverden er det vel nokså usansynlig men angående fotballspillere er det i noen tilfeller sånn at man finner gode spillere i dårlige klubber..

Klart det kan være gode spillere i dårlige klubber.

Det var kanskje et dårlig bilde, men om du ønsker deg en Volvo, og bare prøvekjører Daewoo.. Da vil du bli skuffet. (Igjen, uten å si noe stygt om Daewoo..)

For å overføre det til fotball igjen. Om du ønsker en sterk, rask, stor og god deffensiv midtbanekriger, som også er målfarlig, og som selvsagt skal holde GODT TL-nivå, blir du sannsynligvis veldig skuffa om de spillerne som kommer på prøvespill, ikke ville styrke andrelaget engang.

Bedre å legge lista litt høyere, og heller gjøre litt mer research.

Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07

Lagt til: 29 mai 07, 23:18
ja helt enig, mange av dem som har vært på prøvespill har jo vært regelrett møl av beste sort

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 30 mai 07, 07:07
Endret: 30 mai 07, 07:14

Dette hørtes ikke lovende ut:

Det er ikke bare for Grönhagen at Smatana er et ubeskrevet blad. Smatana spiller for den slovakiske 3. divisjonsklubben FK Rapid Ruzinov Bratislava og innrømmer at fotball ikke har blitt prioritert de siste årene.
– Jeg har satset på å fullføre min utdannelse, men ser på det som en kjempemulighet å få prøvd meg i Fredrikstad, sier han.
– I ung alder var jeg på slovakias juniorlandslag og hadde faktisk tilbud om å komme over til Raith Rovers i Skottland for prøvespill, røper han

Slovakisk tredjedivisjon, hvor utdannelse har vært det som har stått i hodet på han? Men men, vi må ikke glemme at han for flere år siden var aktuell for prøvespill for storklubben Raith Rovers i skotsk serie!

Må si jeg begynner å gå lei halvutvikla amatørspillere med landskamper for en mannsalder siden - og gjerne for et jallaland - dukker opp på FFK-treningene. Må si det er en viss forskjell på Rosenborg og FFK gitt, de henter en profil til ti millioner i Sapara, vi må nøye oss med en hobbyamatørspiller som må vise seg frem på trening.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 30 mai 07, 07:42
Opprinnelig postet av FFK1903

Dette hørtes ikke lovende ut:

Det kan du si om igjen. Det er lov å håpe, men mirakler er vel litt mye å håpe på... 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 30 mai 07, 11:20
Opprinnelig postet av FFK1903

Må si jeg begynner å gå lei halvutvikla amatørspillere med landskamper for en mannsalder siden - og gjerne for et jallaland - dukker opp på FFK-treningene. Må si det er en viss forskjell på Rosenborg og FFK gitt, de henter en profil til ti millioner i Sapara, vi må nøye oss med en hobbyamatørspiller som må vise seg frem på trening.

Ja det er en viss forskjell på RBK og FFK i denne sammenhengen.

RBK er den klubben i Skandinavia/Norden med størst suksess i Europa de siste årene. Det å få vist seg frem i Champions League er noe alle spillere med ambisjoner drømmer om. Derfor kan RBK hente spillere fra øverste hylle i Norden, og også spillere fra et høyt nivå i de landene som ikke innehar de største Europeiske ligaene. Det medfører at de ofte vet hva de får. Dessuten har RBK en stor lommebok.

Nå vet ikke jeg hvor mange spillere som har vært i Trondheim på prøvespill, men jeg kan nevne mange som har kostet mye og ikke innfridd. Dette gjelder både spillere fra Norge og utlandet.

Det er bare RBK som har den posisjonen i Norge. Andre klubber må velge, og gamble, på mindre meritterte spillere. De aller fleste blir "flopper" dvs at de ikke blir tippeliga profiler. Noen få blir det, og når det skjer hylles de som har hentet spillerene som genier. Ofte tar det også tid før spillerene slår til. Noen spillere som Gunnarson i Stabæk og DeOrnelas i Odd fikk tid. Andre, som Zane i Molde, ble sendt på dør tidlig.

Som nevnt tidligere har Grönhagen sagt at spillere som signeres skal styrke første elveren. Det er altså intensjonen, men noen garantier for dette får man aldri. Det å hente spillere hit for prøvespill er en grei måte å få et inntrykk av hvordan de fungerer på FFK trening, med laget og i Fredrikstad. Svaret på det får man ikke av en agent.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04

Lagt til: 30 mai 07, 11:29

Jeg tenker litt på det som sikkert om en tid vil bli sett tilbake på som våre største tabbekjøp hvis en ser på overgangsummer og lønn. Som dere forstår tenker jeg på Sadheim og Heavvy. Hvordan kan vi si at vi ikke har råd til en skikkelig speider når vi har råd til dette?

Videre har vi hatt utrolig mange prøvespillere i FFK de siste årende. Flere spillere har jo vært så dårlige at det hele har virket som en vits. Husker dere hvor mange av disse som har fått kontrakt? Prytz og Multe. Fler???

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 30 mai 07, 11:35
Endret: 30 mai 07, 11:36
FFK har i lihet med andre norske Tippeliga-klubber økonomi til å ha en fulltidsansatt speider som kan sørge for å profesjonalisere denne biten, men det er snakk om vilje og prioriteringer. Rosenborg var først ute og kjøpene av bl.a. Sapara og Stoor var et resultat av grundig arbeid over tid hvor speideren hadde fulgt spillerne i mange i en lenger periode. Da reduserer man muligheten for feilkjøp betraktelig, og på lang sikt vil det være økonomisk gunstig. Enkelte andre norske klubber har fulgt etter.

Å hente inn et dusin antall spillere fra mindre land til prøvespill som man tydeligvis knapt nok vet hva står for er i beste fall ren bingo, og uansett et uttrykk for at man fortsatt er å regne som amatører på området. Så mye penger som det er i norsk toppfotball for tiden, så er jeg forundret over at FFK ikke arbeider mer systematisk opp mot spillermarkedet.

Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04

Lagt til: 30 mai 07, 11:40
Visst FFK skal ha innen en defansiv type, hvorfor kan dem ikke bare hente in Roger da? Han vet vel kubben hva står for, kjenner omgivelsene og er en knakandes god kar!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 11:41

Opprinnelig postet av Costanza
FFK har i lihet med andre norske Tippeliga-klubber økonomi til å ha en fulltidsansatt speider som kan sørge for å profesjonalisere denne biten, men det er snakk om vilje og prioriteringer. Rosenborg var først ute og kjøpene av bl.a. Sapara og Stoor var et resultat av grundig arbeid over tid hvor speideren hadde fulgt spillerne i mange i en lenger periode. Da reduserer man muligheten for feilkjøp betraktelig, og på lang sikt vil det være økonomisk gunstig. Enkelte andre norske klubber har fulgt etter.

Å hente inn et dusin antall spillere fra mindre land til prøvespill som man tydeligvis knapt nok vet hva står for er i beste fall ren bingo, og uansett et uttrykk for at man fortsatt er å regne som amatører på området. Så mye penger som det er i norsk toppfotball for tiden, så er jeg forundret over at FFK ikke arbeider mer systematisk opp mot spillermarkedet.

Mener du at om FFK hadde fulgt Sapara og Stoor, og tilbudt dem kontrakt, så ville FFK vært et like naturlig valg for disse spillerene?

Om du mener det, så er jeg uenig. Og det er der mye av forskjellen på RBK og FFK ligger i denne sammenhengen.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 11:44
Opprinnelig postet av Erikk

Jeg tenker litt på det som sikkert om en tid vil bli sett tilbake på som våre største tabbekjøp hvis en ser på overgangsummer og lønn. Som dere forstår tenker jeg på Sadheim og Heavvy. Hvordan kan vi si at vi ikke har råd til en skikkelig speider når vi har råd til dette?

Videre har vi hatt utrolig mange prøvespillere i FFK de siste årende. Flere spillere har jo vært så dårlige at det hele har virket som en vits. Husker dere hvor mange av disse som har fått kontrakt? Prytz og Multe. Fler???

Det kan høres ut som om dette bare gjelder FFK. De fleste har hørt om Ocean. Han gikk fra Odd til LSK for en pen sum. Odd( de hadde penger) har hentet 3 spisser på rad som skulle erstatte ham. Er det noen som kan navnet på de?

De aller fleste spillere på prøvespill i TL får ikke kontrakt. De aller fleste som får det flopper. Det er historien.

bjorn

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 30 mai 07, 11:50
Det er ikke noe automatikk i dette ene veien eller andre, men å ha en ansatt som har det som jobb å følge spillere og drive research kan umulig være en ulempe ihvertfall, det virker ikke som FFK har det i dag ...

Erikk

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 14:57
Som flere sier er det snakk om prioriteringer når man skal avgjøre om man skal ansette en profesjonell speider eller ikke. Poenget mitt er at det koster mye mer å kjøpe inn dyre spillere som ikke blir vurdert som gode nok av trenerne. Videre synes jeg det er fornuftig å invitere finnen på prøvespill siden han etter trenenerens mening har de egenskapene som vi etterlyser. Når det gjelder slovakeren forstår jeg mindre, men hvis noen kan si noe mer om han hadde det vært flott.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 15:19
Endret: 30 mai 07, 16:27

Opprinnelig postet av Erikk
Som flere sier er det snakk om prioriteringer når man skal avgjøre om man skal ansette en profesjonell speider eller ikke. Poenget mitt er at det koster mye mer å kjøpe inn dyre spillere som ikke blir vurdert som gode nok av trenerne.

Det er vel ikke slik at man kjøper spillere, som det viser seg at ikke forsterker første elveren, fordi man ikke har speidere?

De spillerene som FFK har råd til, og som vil hit, er ikke så gode at man har garantier for at de vil slå til. Derfor kan man ikke vite, om man er seider eller ikke.

De største Europeiske klubbene har speidere i mange land. Dette er ikke folk som er heltidsansatte, men som er i fotballmiljøet og som tipser klubbene om, spesielt unge, spillere som kan nå et høyere nivå. Deretter sender klubbene sine representanter for å sjekke nærmere.

Husk at alle spillere på det nivået FFK er ute etter har agenter. Disse agentene er ute etter å selge spillerene til klubber som har behov og er villige til å betale. Disse skaffer selvfølgelig også all (positiv) info om spillerene til veie. Man må regne med at FFK blir nedringt av agenter fra inn og utland til enhver tid.

Erikk

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 15:25
Men når vi ser videre på dette temaet så kan man spørre hvilke spillere vi har kjøpt etter opprykket som har vært en stor suksess i forhold til pris. Umiddelbart ser jeg Piroja, Berhelsen og Bjørkøy, altså 2 spillere fra Adeccoligen og en utlending. Senere har vi også kjøpt Marthinsen fra Adeccoligen som har gjort sine saker bra. Hadde det vært en ide og heller sett på Adeccoligaen på vår jakt etter nye spillere?

algern0n

A-lagspiller
Ble medlem: 18 apr 05

Lagt til: 30 mai 07, 15:32

Multe kostet vel sånn ca. 0, og har sikkert ikke store lønna heller. Han er jo ikke akkurat noen storspiller, men han har vist seg å være nyttig, om ikke annet.

Erikk

Landslagsspiller

Lagt til: 30 mai 07, 15:35
Jo han og Prytz kom som prøvespillere og har fått kontrakt. Kan nesten virke som om vi har hatt 100 andre spillere på prøve som ikke har fått kontrakt

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 5 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914