Husk meg
Brukernavn
Passord

Fofana lager unødvendige frispark.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 18 mai 07, 12:34

Syns vi har fått en strålende spiss i Fofana, men(Alltid et men) jeg syns han lager for mange frispark. I kampen mot Brann, spesielt på slutten, lagde han uhorvelig mange unødvendige frispark.

Jeg forventer ikke mye rutine av ham, men når vi leder 1-0 og han presser en feilvendt motstander i rygg langt inne på deres halvdel, må det da gå an å holde armene nede? La motstanderen spille ballen inn til keeper, for å så fortsette presset. Da bruker de lang tid på å bygge opp et angrep, og sjansen er større for at de ikke scorer. Isteden får de frispark og kan flytte opp laget og slå en lang ball.

Han skal være glad han ikke fikk gult kort, gang på gang var han oppe med armene og dyttet Brannspillerne. Hva med å være litt tålmodig, prøve og vinne ballen for og så score? Dette er ikke første gangen han gjør dette, har merket det i flere kamper tidligere i sesongen. Hva med å lære ham litt om tålmodighet og klokhet på fotballbanen? Tror han trenger mye veiledning rundt dette, da han kan bli en mye bedre fotballspiller hvis dette skjerpes.

En annen ting å nevne er jo at han går unødvendig mye i offside. Det gjorde han ikke så mye mot Brann, men spesielt i andre kamper..

Lærer han seg dette, er sjansen større for at han får sjanser og scorer. Ellers er han en veldig god spiss som kan lage mye trøbbel for andre lags forsvar!

---------------------------

Journalist- Liker du noen andre idretter enn fotball,"Drillo"?
Feks. håndball?

Drillo- Håndball er hands..

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 18 mai 07, 12:38
Det er ingen tvil om at han pådrar seg både unødvendig mange frispark og løper/står for mye i offside. Men jeg vil anta at han registrerer det selv og tar lærdom... For øvrig synes jeg flere av frisparkene han fikk mot seg i Brann-kampen var ganske billige.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 18 mai 07, 12:43
Opprinnelig postet av Lemmy

Jeg forventer ikke mye rutine av ham, men når vi leder 1-0 og han presser en feilvendt motstander i rygg langt inne på deres halvdel, må det da gå an å holde armene nede? La motstanderen spille ballen inn til keeper, for å så fortsette presset.

Du forventer ikke at han har mye rutine, men forventer allikevel at han skal opptre rutinert?    Det kommer, det kommer. Han prøver, feiler, lærer, prøver, feiler og lærer - jeg synes han viser at han kan bli en veldig god spiller på sikt. Men selvsagt må han luke bort dumme ting som de du nevner. Jeg er sikker på at FFKs trenerteam forsøker så godt de kan å korrigere dette.

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 18 mai 07, 12:50
Fofana fikk noen frispark mot seg i sluttminuttene i Bergen. Han presset Brann forsvarerene høyt og var nær ved å vinne ballen et par ganger. Frisparket førte til at spillet ble stykket opp(altså det neste beste etter å vinne ballen). Noen av disse frisparkene var også meget tvilsomme, spesielt der Hanstveit(tror jeg) klarerer ballen rett til Bjørkøy(tror jeg) etter å ha blitt presset av Fofana. Hadde ikke dommeren blåst ville det blitt en 2 mot 1 situasjon.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Snæbbis

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 nov 05

Lagt til: 18 mai 07, 12:50
Sånn litt offtopic, burde ikke Kouadio snart få seg noen minutter i en og annen kamp, hvis han skal få fornyet arbeidstillatelsen?

Let the dice fly high!

Alt har ein ende, så nær som pylsa. Ho hev to.

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 18 mai 07, 12:51

Opprinnelig postet av Snæbbis
Sånn litt offtopic, burde ikke Kouadio snart få seg noen minutter i en og annen kamp, hvis han skal få fornyet arbeidstillatelsen?

Noen minutter til eller fra spiller ingen rolle. De ser ikke bare på antall kamper, de ser også på spilletid... Dersom trenerteamet mener Kouadio ikke er god nok får han heller sitte på benk eller spille for 2. laget. 

Vlad

A-lagspiller

Ble medlem: 30 mar 03

Lagt til: 18 mai 07, 13:56
fofanas problem i forhold til disse frisparkene er at han bruker armene mot motspilleren og på en litt keitete,klønete måte.. derfor blåses det mot ham. trenger bare å gjøre oppmerksom på dette av våre så forsvinner dette

Pølsekøen Ultras-to i brød for faen og kaffe med melk.
Kom hjem Roger!!!! Kom hjem

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 18 mai 07, 14:15
Endret: 18 mai 07, 14:16
Opprinnelig postet av denialsander
Noen minutter til eller fra spiller ingen rolle. De ser ikke bare på antall kamper, de ser også på spilletid... Dersom trenerteamet mener Kouadio ikke er god nok får han heller sitte på benk eller spille for 2. laget. 

Hvor har du det fra?

Vilkår for tillatelsen
Det er vilkår om at:
  • Du er idrettsutøver på høyt nivå som selv skal delta i utøvelsen av idrett på høyt nivå, eller skal være trener for idrett på høyt nivå i Norge.
  • Det foreligger uttalelse fra Norges Idrettsforbund.
  • Kompetansen din er absolutt nødvendig for virksomheten
www.udi.no/templates/Tema.aspx

Tillatelsen kan fornyes
(...) Ved fornyelsen er det et krav om at du har deltatt på minst 50% av kampene som er spilt.

Har du lest forumets retningslinjer?

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 18 mai 07, 17:52

Opprinnelig postet av Holters

Hvor har du det fra?

Vilkår for fornøyelse er ikke bare at man skal ha deltatt på minst 50% av kampene. Så vidt jeg vet skal kravene som er vilkår for selve tillatelsen ("kompetansen din er absolutt nødvendig for virksomheten") også gjelde ved fornyelsen.

Har ikke funnet den linken jeg leste dette i, men jeg fant en annen som tar for seg det samme temaet, om Monkam i Brann. I denne saken fikk han dog fornyet oppholdstillatelsen.

Poenget mitt er at en spiller med 13 kamper (50%) á 3-5 minutter per kamp ikke akkurat kan defineres som absolutt nødvendig for virksomheten... Dersom UDI finner det for godt å tolke reglene strengere vil ikke en rekke korte innhopp hjelpe noe som helst.

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 18 mai 07, 21:16
Tror du skal stole mer på UDIs sine sider enn en artikkel i 100% fotball. ;)

For øvrig kan det å være backup faktisk holde for å være "absolutt nødvendig" for virksomheten. Dersom en god backup ikke får fornyet oppholdstillatelse, må klubben hente inn en erstatter. Ergo er spilleren "absolutt nødvendig for virksomheten".

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 19 mai 07, 12:19

Tror du skal stole mer på UDIs sine sider enn en artikkel i 100% fotball. ;)

For øvrig kan det å være backup faktisk holde for å være "absolutt nødvendig" for virksomheten. Dersom en god backup ikke får fornyet oppholdstillatelse, må klubben hente inn en erstatter. Ergo er spilleren "absolutt nødvendig for virksomheten".

Hehe, ja. Jeg er enig i at en artikkel fra 100% fotball ikke akkurat er "bibelen" når det gjelder lovverket til UDI. Men jeg mener bestemt å ha lest en spesifisering av lovverket med utsagn fra UDI - trodde det var på fotball.no, men fant den ikke.

Jeg har vanskelig for å skjønne et argument om å hente en "fast innbytter" er det samme som at spilleren er "absolutt nødvendig" for klubben, og det blir fintolkning av legalese - en øvelse jeg har kompetanse til. :)

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 19 mai 07, 12:23
Endret: 19 mai 07, 12:23
Jeg har vanskelig for å skjønne et argument om å hente en "fast innbytter" er det samme som at spilleren er "absolutt nødvendig" for klubben, og det blir fintolkning av legalese - en øvelse jeg har kompetanse til. :)

Jeg erindrer å ha lest at dette var tilfellet (og argumentene) til Rosenborg når det gjelder Kone, og han fikk fornyet arbeidstillatelse. God backup for Iversen. Hadde ikke Kone fått fornyet arbeidstillatelse, måtte de ha hentet inn en erstatter. Ergo nødvendig.

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 19 mai 07, 18:15

Jeg erindrer å ha lest at dette var tilfellet (og argumentene) til Rosenborg når det gjelder Kone, og han fikk fornyet arbeidstillatelse. God backup for Iversen. Hadde ikke Kone fått fornyet arbeidstillatelse, måtte de ha hentet inn en erstatter. Ergo nødvendig.

Mmm.. Ser den.  Men Iversen overbeviste virkelig ifjor og du skal være rimelig nedsnødd (selv UDI-ansatte vil vel se det) dersom man tror det er enkelt å ta plassen til Iversen.

Er ikke like sikker på om det gjelder for en "potetinnbytter" på FFK, som kommer inn for hvem som helst, bare det er to-tre minutter igjen.

Men, jeg tror vi egentlig er enige.  Noen ganger må man kverulere litt. :)))

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 22 mai 07, 08:43

(selv UDI-ansatte vil vel se det)

UDI vurderer overhodet ikke om spilleren er nødvendig for virksomheten eller ikke. Det er det NFF som gjør og sender innstilling til UDI sammen med søknaden. Den innstillingen er helt avgjørende..

RednWhite

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 22 mai 07, 09:19
Opprinnelig postet av HotDream
(selv UDI-ansatte vil vel se det)
UDI vurderer overhodet ikke om spilleren er nødvendig for virksomheten eller ikke. Det er det NFF som gjør og sender innstilling til UDI sammen med søknaden. Den innstillingen er helt avgjørende..

I praksis trolig ja, juridisk nei.

NFF sin innstilling er bare en anbefaling. Det er UDI som tar tar avgjørelsen etter en saksbehandling. NFF har retningslinjer som må oppfylles for at en fotballspiller skal regnes som "absolutt nødvendig for driften", og som legges til grunn i anbefalingen. Det er uansett UDI som tar avgjørelsen. Dersom NFF har en dårlig dag, "glemmer" sine retningslinjer og anbefaler en spiller som ikke oppfyller kravene, vil UDI overprøve denne. UDI har bedt om ekspertvurdering fra NFF for å kunne skille klinten fra hveten, og det er ikke mye hjelp i en vurdering som rutinemessig slår fast at alt er "klinten".

Jeg tror ikke UDI enda har gått imot en innstilling fra NFF, så i praksis har den selvsagt meget stor betydning.

For øvrig kan det være interessant å lese dette:

www.rbkweb.no/filer/ikke-eoes-spillere.pdf

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 22 mai 07, 10:43

UDI har bedt om ekspertvurdering fra NFF for å kunne skille klinten fra hveten, og det er ikke mye hjelp i en vurdering som rutinemessig slår fast at alt er "klinten".

Jeg tror ikke UDI enda har gått imot en innstilling fra NFF, så i praksis har den selvsagt meget stor betydning.

Anbefalingene fra NFF er mye mye oftere (nesten alltid) "hveten"  og ikke "klinten". Ikke mange spillere som blir hentet til norske klubber som ikke får positiv innstilling fra NFF.. NFF må selvfølgelig gjøre en grundig jobb med dokumentasjon for å fremstå som troverdige i disse sakene ovenfor UDI, hvis ikke mister de tillit/troverdighet og kan risikere å miste muligheten til å være "anbefalende innstans" i slike saker. Det er opp til den klubben som søker å legge fram all nødvendig dokumentasjon for NFF.

Og, du har rett, derfor er det som du sier " i praksis"  innstillingen til NFF som legges til grunn for arbeids og oppholdstillatelse for fotballspillere. Det er jo praksisen som er interessant for resultatet, ikke det juridiske.

Systemet fungerer jo nogenlunde greit: Klubben henter en spiller som de mener er viktig for laget, NFF innhenter nødvendig dokumentasjon (fra klubben) om spilleren og sender innstilling til UDI som godkjenner søknaden om denne er anbefalt av NFF...

RednWhite

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 27 jul 07, 18:17

Fant denne tråden ang Fofana, ikke direkte om han lager for mange unødige frispark som tittelen sier, men ...

Jeg bare lurer på, synes dere han er god nok? Jeg synes han har spolert nok sjanser nå, mulig han trenger en hvilpause fra start 11`ren. Jeg synes han har blitt dårligere en han var jeg.. Hadde stor tro på han , og har vel egentlig det enda, men det begynner å drøye litt nå egentlig....

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Felt P, rad 7, sete 11 !

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 27 jul 07, 18:29
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

Jeg bare lurer på, synes dere han er god nok? Jeg synes han har spolert nok sjanser nå, mulig han trenger en hvilpause fra start 11`ren. Jeg synes han har blitt dårligere en han var jeg..

Synes ikke han spolerer sjanser(!?) Mener ha gjør en god innsats, men mangler litt på å være kald i avslutningene. Jobber utrettelig og er en konstant trussel. Har sansen for at Grönhagen er tålmodig med ham.

Mener bestemt at Fofana/Tarik var langt mer farlige enn Sungot/Ocean i kampen mot LSK.

FFK har ikke behov for nye spisser.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03

Lagt til: 27 jul 07, 18:35
Har også sansen for at Grønhagen satser såpaas som han gjør med Fofana og tenker litt langsiktig. Men det kan nok hende det hadde vært bra for Fofana selv med ett par, tre kamper på benken nå. Så får han heller komme tilbake og slå litt underifra.....

scheien

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 nov 06

Lagt til: 27 jul 07, 18:48

syns han virker uinspirert om dagen jeg. er ikke noe sprut i bena lenger. i førsten så sa jeg at så lenge han kommer til sjangser så fortjener han plass. for måla kommer etterhvert. men nå syns jeg han har vært dårlig en periode. han har en finte som han bruker 20 ganger i løpet av en kamp. veldig lett for forsvarerne å ta han.

gardar å tarik på topp. med west i bakhånd de neste kampene håper jeg.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914