Husk meg
Brukernavn
Passord

Snart braker det løs

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

RC2

A-lagspiller

Ble medlem: 15 aug 04

Lagt til: 01 apr 07, 11:52
Ny sesong

Nå står atter en fotballsesong på trappene. For oss FFK-supportere blir det ganske spesielt i og med at vi i år skal spille hjemmekampene på en flunkende ny stadion. I går stod jeg i kø for å sikre billett til årets første hjemmekamp. Gleder meg veldig! Etter at billetten var kjøpt, var det "åpen dag" på den nevnte stadion. Det er første gang jeg er innenfor og titter på mesterverket. Jeg ble ikke skuffet. En flott og intim stadion har det blitt.

Ny stadion - et "løft" som redder sesongen?
Mange spår FFK nord og ned denne sesongen. Det begrunnes med at laget er svekket i forhold til fjorårssesongen. Jeg er enig i at Brennes avgang kan bidra til å svekke laget offensivt. Forhåpentligvis vil de øvrige spillerne heve seg og ta ansvar. I tillegg virker det som om "Grönis" har begynt å få den defensive organiseringen på plass. Og det defensive har vært FFKs akilleshæl de siste sesongene.

MEN - det er også noen optimister der ute som tror FFK klarer seg også denne sesongen. Jeg er blant dem. Jeg har imidlertid registert at mange av optimistene begrunner sin optimisme med at FFK har fått nytt stadion. De klamrer seg til håpet at ny stadion skal gi FFK det løftet som bidrar til at de stabiliserer seg høyere på tabellen. Dette er en tanke jeg på ingen måte klarer å følge.

Ny stadion - heller et hinder?
Nå skal ikke jeg spre pessimisme og negativitet. Men til de som hevder at ny stadion skal gi et løft, må jeg spørre: Et løft i forhold til hva? Blir FFK et bedre bortelag av å få en ny stadion? Jeg tviler på det. For det er borteformen som i hovedsak har gjort FFK til et bunnlag i tippeligaen de sesongene de har vært med der. FFK er jo faktisk et av de bedre hjemmelagene i hele Norge. Hvordan skal en ny stadion kunne endre på det? Faktisk kan det bare gå nedover, for å si det litt stygt. For å være realistisk, tror jeg neppe FFK kan prestere bedre hjemme enn de har gjort. For hjemmestatistikken har vært svært god og å forvente bedre enn det, er ambisiøst. Det som må forbedres er resultatene på bortebane.

For å være litt historisk - lag som får ny stadion sliter ofte med å "spille seg inn" på sitt nye fort. Er det grunn til å tro at det skal bli annerledes med FFK? Jeg håper det, men tviler litt på det. Se på Viking. De fikk et flott nytt stadionanlegg, og slet med å ta poeng på hjemmebane en god stund. Se på Arsenal og flotte Emirates Stadium. Arsenal har alltid vært kjent for å være blant Englands beste hjemmelag - de har nærmest vært uslåelige. Så fikk de ny stadion og de avga svært mange poeng de første månedene på ny stadion.

Så konklusjonen må bli: Dersom FFK ikke forbedrer seg på bortebane, er jeg redd det blir nedrykk. For jeg tror at det skal bli vanskelig for FFK å opprettholde sin gode hjemmestatistikk, ihvertfall på vårsesongen. Det er ikke mange poengtapene som skal til for at det skal bli utslagsgivende i forhold til nedrykk. Men kan FFK forbedre seg borte, slik at de vinner 3-4 kamper mer enn de gjorde i fjor, da tåler vi noen "slip-ups" på Nye Fredrikstad stadion.

Første hjemmekamp
Nå har jeg kanskje malt et litt svart bilde, men litt realisme og historiske fakta er greit å ta i betraktning når vi skal vurdere betydningen av et nytt stadion. Uansett om jeg har påpekt at FFK kan komme til å slite litt mer på den nye stadion enn på den gamle, har jeg likevel tro på seier i første hjemmekamp mot Lyn. Jeg tror at FFK kommer til å bæres frem av et entusiastisk og forventningsfullt hjemmepublikum. 12500 elleville publikummere kommer til å bli FFKs tolvte mann i oppgjøret mot Lyn, og det vipper i favør hjemmelaget i form av 3 poeng. Og det kan vi virkelig trenge etter at vi sannsynligvis ikke har fått med oss poeng fra bortekampen mot Lillestrøm noen dager i forveien.

---------------------------

HOLYGANS
- du ser det ikke før du tror det!

www.holygans.com ----- www.nettpuben.blogspot.com ----- www.rdhvitby.blogspot.com

DrDRE

Landslagsspiller

Ble medlem: 19 mai 04

Lagt til: 01 apr 07, 18:34
Dyster, men fornuftig lesning. Tror nok vi likevel, når sesongen er over, at vi kan ha rykket ytterligere noen hakk oppover på tabellen i forhold til i fjor. 

Norgesmester

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 01 apr 07, 19:58

Følger tankegangen her, ja. Det er vanskelig å si hva som gjør hjemmbane til en så klar fordel som det åpenbart er. Men utover støtten fra supporterne så er det vel noe med at forholdene er kjente og kjære. Det gir litt ekstra motivasjon å føle at en hører hjemme på banen - og det kan vel ta litt tid før den følelsen setter seg.

Det er bare én ting jeg ikke er enig i; at FFK ikke skal få med seg poeng hjem fra seriåpningen mot LSK.

RC2

A-lagspiller

Lagt til: 01 apr 07, 20:18
Jeg var nok pessimistisk i min uttalelse om LSK kampen. Men jeg må nok være såpass ærlig å innrømme at et poeng ville være et resultat jeg er svært fornøyd med. LSK er vel en av de verste vi kan møte på bortebane, selv om vi gjorde en bra figur i fjor. Men kunne vi stå med 4 poeng etter de to første kampene har vi fått en knallbra åpning, som kan bidra til ro i de videre kampene.

HOLYGANS

www.holygans.com ----- www.nettpuben.blogspot.com ----- www.rdhvitby.blogspot.com

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 01 apr 07, 23:14

Jeg håper ikke at denne berømte og viktige "flyten" på vårsesongen kun avhenger av 2 første kampene. Det kan bli tøft, selv hjemme. Personlig tror jeg Tom Nordlie faktisk dør om ikke LSK slår FFK hjemme i åpningskampen, så jeg fornemmer at den blir hard, uten å være for pessimistisk.

Mot Edu, Bala & co tør jeg aldri å tippe. Et skadefritt lyn kan slå hvem som helst på en god dag, så vi får nesten håpe Berntsen er rusten og trenger å leges den kampen. Tror farta til Martinsen blir spesielt viktig i denne kampen mot alle de superraske spillerne deres.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg blir veldig skuffet hvis ikke vi får med noen poeng i det hele tatt mot disse to.

Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04

Lagt til: 01 apr 07, 23:45
Endret: 02 apr 07, 00:54
Husker godt borte kampen ifjor med 1-1 på Åråsen, Hoås spillte fantastisk når han kom inn. Egentlig en litt merkelig kamp, Hornset kom inn for en skadet Tarik og gikk av igjen etter kort tid, da kom Hoås inn. Og Simen berga ett poeng. Men det og se to så rutinerte TL stoppere som Kippe og Rambekk bli så til de grader herja med av Hoås gjør meg temlig optimist. Uansett det er lenge siden sist LSK kamp, men FFK er kanskje ett av de laga som kan både overaske og stikke av med poeng i denne tøffe bortekampen. LSK har ett utrolig  forventningspress på seg i år samt at de har en ny trener som alle 
vet hva er god for, dem har brukt nærmere 25-30 mill i overgangs penger. Mens FFK kommer til Åråsen som outsidere. Tror detta kan gå jeg. Med en Bjørkøy som hever seg to hakk fra kampen idag, da mener jeg laget skal ha 40-60 sjans for en borte seier. For og si det sann. Rami virker som om han er i kanonform der bak. Martinsen og Gerrbrandt spiller så bra om dagene at jeg tror Raio vil få problemer med å gå rett inn på laget igjen. PAC er en spiller som har  fått mye rutine og sjeldent gjør dårlige kamper. Ellers så er Prydtz en rutinert type med godt 
venstere ben, noe som kan vise seg og bli veldig avgjørende, defansivt er han veldig trygg. på midten har vi to hardtarbeidene ærlige typer som virkelig blør for drakta. Kantene er ett spørsmål, lite rutine men dog veldig gode spiller som på en god dag gjør livet surt for hvem som helst, som også er målfarlige. På topp, ett fyrtårn som burde være ett godt oppspillspunkt som er god både på defansiv og offansiv dødball. Eneste spørsmålstegnet i troppen mot LSK tror jeg blir om  Fofana skal starte på topp med  Hoås eller på kant, 
eller om det satses på en ekstra midbanespiller for og stoppe overgangene Nordlie er kjent for.

Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06

Lagt til: 02 apr 07, 00:21

Noen ganger kan det virke ut som att Keiko i LSK har noe personlig i mot FFK....

Klager alltid når han spæller mot oss.

Får hape på samme ressultat som i 05 nede i kristiandsand og en grinende nordlie som klager på dommeren....

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 02 apr 07, 00:43
Kan det ha noe med meg Martin. Jeg sendte han tross alt en mail for å få godkjent at det var ok at jeg ble en av keiko gutta

Ellers gleder jeg meg til LSK kampen. FFK ser ut til å ha blitt mye bedre. kanskje litt tilig å si slik, men jeg har troa på ett bedre år nå

http://keiko99.net

Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06

Lagt til: 02 apr 07, 00:46

Det visste jeg ikke keiko, var ikke retta mot deg.

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 02 apr 07, 00:51
Jo da martin det var retta til meg helt rett det du sier.. jeg tåler mer en du tror.. hehe

http://keiko99.net

benksliter`n

Landslagsspiller

Lagt til: 02 apr 07, 16:51

Jeg er ikke så bekymret for at FFK skal rykke ned nå,som jeg var tidligere i vinter. Jeg synes FFK har vist seg som et veldig godt organisert lag i treningskampene. Spillerene uttrykker at de er veldig godt trent og til og med Iversen i Rosenborg syntes FFK virket som et godt trent lag i god form. FFK har satset på en rutinert trener fra Sverige i Anders Grønhagen. Grønhagen var i sin tid den treneren som fikk Sundsvall på fotballkartet i Sverige. Noe som kan sammenliknes med hva Eggen fikk til med FFK. Jeg har som Morgan Andersen(Timrå ishockey),bodd i Sundsvall og derfor hadt et spesielt øye mot Sundsvall. Grønhagen er en gudebenåded fotballtrener og fotballspiller fra Sundsvall.Han er også stor i Djurgården selv om han hadde en nedrykkssesong med dem. Nedrykket med Djurgården,har vel gjort at CV`n og tiltroen til Grønhagen ble kraftig svekket. Men mannen har vært trener i 18 år med for det meste fremganger og gode resultat ut fra forutsetningene.Ikke lett å ungå en dårlig sesong,hvis du har vært trener i 18 år. Jeg tror Grønhagen er minst like god trener som Eggen jr. og antakelig bedre. De andre klubbene i Tippeligaen og Allsvenskan,får gjerne satse på urutinerte unge trenere med et stort navn som spillere. Stikk motsatt hva de store klubbene i Europa gjør. FFK har gjort det riktige. Satset på en av Sveriges beste og mest rutinerte trenere,som har overlevd som topptrener i 18 år. Jeg tror vi har en av de beste trenerene i Tippeligaen. Meget godt valg FFK.  

På keepersiden,så har vi Shaaban,Staw og Bråthen. Jeg tror Shabaan vil heve seg og bli en enda bedre keeper dette året. Shabaan slet lenge med store skadeproblemer etter Arsenal-oppholdet. I år vil han nærme seg eller komme opp på nivået han hadde fra den perioden. Bli jevnere i prestasjonene og ta steget opp som den beste keeperen i Tippeligaen. Bak han har vi Staw og Bråthen. Noen av de største keepertalentene i Norge. De vil sikkert fortsette å utvikle seg den rette veien. Godt å ha en så god andrekeeper som Staw i bakhanda også. På keepersiden kunne vi knapt hadt bedre valg.

På forsvarssiden så har FFK fått inn Prytz og Martinsen.To spillere som holder god tippeligastandar. Her har vi den største grunnen,for at Fredrikstad kommer til å være et bedre lag i år enn i fjor. Prytz ,den rutinerte backen med et meget godt og følsomt venstreben.Jeg har god tro på at han vil tilføre FFK en ny dimensjon i laget,med hans gode fremspill/passninger og et meget godt skuddben som vi også manglet i FFK-manskapet i fjor. På minussiden så kan han slite litt med farten,men kan rette mye av dette opp med rutine.Jeg tror Bertelsen må være meget god før han får tilbake venstre back plassen sin. Martinsen har allerede vist at han er en fullverdig erstatter for Piiroja og Gerrbrand.Martinsen er også et farlig angrepsvåpen på døballer.Tror vi kan vente 2-3 mål fra Martinsen og Prytz denne sesongen hvis begge spiller hele sesongen.Vi har 3 meget gode midtstoppere,som konkurrerer om 2 plasser.Vi har også en god Shabani,som også kan være god nok for en midtstopperplass allerede nå.Vi husker godt hvor skjebnessvangert det ble med Tamaz som back up for Bertelsen og Piiroja i fjor.PAC har tatt steget fra Norsk 2 div. til Tippeliga med glans. Han var etter min mening en av de viktigeste spillerene for FFK på høstsesongen i fjor og en god grunn til at vi berget plassen. Jeg er meget imponert over PAC og evnen hans til å stadig heve seg. Ser bare ut som han fortsetter å spille godt i treningskampene i år. På backsiden så har vi det litt tynnere med back up-spillere. Men Multaharju,Halvorsen,Shabani har gjort anstendige innhopp på disse plassene i treningskampene. Vi har også Bjørkøy,hvis det skulle skjære seg helt. Forsvaret ser meget bra ut. Blandt de 6 beste i Tippeligaen.

Sentralt på midtbanen. Ser det ut som Grønhagen kan komme til å bruke 2 eller 3 spillere. Kommer an på spillere tilgjengelig og motstander vi møter. Kanskje også pga hjemme eller bortebane. Vi har Bjørkøy,Ramberg,Martyn,Berg,Kouadio og Stadheim som naturlige valg for disse plassene. For meg så ser jeg Ramberg,Bjørkøy,Berg og Elvestad som naturlige valg for deffensiv(e) rolle her. Offensivt Har vi igjen Bjørkøy,Martyn og Kouadio. Med dette,mener jeg at jeg ikke håper Stadheim blir brukt/satset på her fremfor Kouadio. Blir også spennende å se Martyn.Jeg tror ikke han kan erstatte Brenne i scorede mål,men alikevel kanskje putte en 4-6 mål.Ut fra hva som er beskrevet om han, (stor sterk og med stor arbeidskapasitet) så tror jeg han kan bli en god erstatter til Brenne. Håper Ser ut som FFK kan bli meget sterke sentralt på midtbanen i år. Vi har mange gode og spennende valg her.Blir spennende å se om Kouadio og/eller Martyn slår til her og blir en god Brenne-erstatter  For stortalentet Elvestad blir nok konkurransen for tøff,men han er ung(17 år) og vil bli meget god med tiden. Vi har blandt de 6 beste sentrale midtbanene,selv om Brenne forsvant

På kantene midtbane/angrep har vi Tarik,Kvisvik,Multaharju,Fofana,West og Bjørkøy som de mest naturlige valgene,kanskje Stadheim,Hoås og Kouadio også.Føler vel litt som dette kan bli fugl eller fisk.Vi har hadt veldig mye utskiftninger på disse plassene pga at vi ikke har noen klare førstevalg.Tarik og Kvisvik besatte disse plassene i fjor med vekslende hell. De er veldig gode på sitt beste,men var også usynlige i mange av kampene i fjor. De er heller ikke de beste valgene deffensivt på disse plassene.Da vil vel Bjørkøy kunne være et valg på høyre kant f.eks. Her kan det bli spennede med West og Fofana som begge har stor fart og er spillere som kan gå til dølinja og legge inn,men de 2 trenger nok noen uker eller mnd før vi kan forvente store prestasjoner fra dem. Vi er blandt de 12-9 beste her akkurat nå.

På spissplass vil vi ha 1-2 spisser. Vi har Fofana,West,Hoås,Toth,Gardar,Vuorinen og Tarik som de mest naturlige valgene.Må bare si,at vi har ikke noen klare førstevalg her heller,men det er ganske klart at det blir Fofana,Toth,Hoås og West som kan bli mest brukt her.Her er det flere som må overbevise. Uansett,så tror jeg FFK kommer til å styrke laget i sommer med en ny klasse-spiss som går rett inn på laget. Litt fugl eller fisk her også....kanskje Fofana virkelig slår til.Men tror vi må gi han litt mer tid.Kommer West i form fort? Tipper vi har blandt de 12-9 beste spissene.

Mange spørsmåltegn her. Sikker pga min usikkerhet og nerver før seriestart he he he...

Konklusjon: Vi har fått en bedre og smarter trener. Jeg tror er vi styrket på den taktiske og fysiske/kondisjonsmessige biten. Tror flere spillere vil utvikle seg til bedre fotballspillere under Grønhagens ledelse. Vi har også blitt betydelig styrket av Martinsen og Prytz i forsvaret. Martyn,Fofana og Kouadio vil erstatte tapet av Brenne. Kanskje til og med styrke FFK på litt sikt(1-2 mnd). Jeg er også ganske sikker på at FFK vil styrke laget i sommer,slik som de har gjort hver sommer. Elfsborg var klar til å selge Sjøberg(rykter) men han ønsket å bli for å kjempe om plassen. I et sannsynelig 4-5-1 system som Elfsborg spiller. Han forventes ikke å være i startelveren i seriestart. Tipper Sjøhage eller en annen klassespiss kommer i sommer. Kanske FFK styrker laget med en klassisk kantspiller i sommer også. Det er lov å håpe. Noen inn og noen ut må det alltid bli,for at FFK skal bli et bedre lag.

Jeg tror FFK vil slite på nedre halvdel av tabellen nå i våren. Så vil laget bli gradvis bedre utover mot høstsesongen. Med et skjær av rødhvite øyne,så tipper jeg FFK ender tilslutt på en 6 plass i år  

FFK Østfold`s fotball-stolthet!

Bygg på stadion til 20 000!
Så drømmen om champions league i vår egen storstue ikke dør!

ffkmufc

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 des 04

Lagt til: 02 apr 07, 18:17
Fin og interresant lesning det der! Enig i det du skriver, jeg trur også vi er styrka siden i fjor. Og foreløpig virker Grønhagen som en meget god trener!

RC2

A-lagspiller

Lagt til: 02 apr 07, 19:48
Endret: 02 apr 07, 19:50
Jeg har også blitt gradvis mer optimistisk den siste tiden. Resultatene har vært lovende, det defensive sitter langt bedre og vi har fått inn spennende spillertyper offensivt i Fofana og Martyn. Så jeg er optimistisk med tanke på sesongen.

MEN - min hensikt med å starte denne tråden var å ta et oppgjør med de som uttrykker optimisme ene og alene pga det løftet vår nye stadion vil gi laget. Det er her jeg ikke forstår tankegangen, for en ny stadion vil ikke forbedre bortestatistikken vår. Og sannsynligvis vil vi slite med å få så god hjemmestatistikk som vi hadde forrige sesong, da det er naturlig å anta at vi trenger litt tid til å "spille oss inn" på vår nye storstue. Men siden vi har blitt bedre defensivt har jeg tro på at vi vil bli bedre på bortebane denne sesongen. Og det er dette som vil bli redningen, eller årsaken til en eventuell suksess. Hadde vi vunnet 4 bortekamper fler enn vi gjorde forrige sesong, hadde vi kjempet i toppen istedet for å sloss mot nedrykk. Men hjemmestatistikken fra i fjor mener jeg det er vanskelig å forbedre da vi kan karakterisere fjorårssesongen (på hjemmebane) som strålende. At vi skal unngå tap hjemme er vel litt ambisiøst?

Men summa summarum - forbedrer vi bortestatistikken betraktelig og unngår for mange poengtap hjemme, da kan vi fort kjempe blant de 6 beste. Vi får håpe at guttane finner seg fort til rette på Nye Fredrikstad stadion. Der har også vi supportere et ansvar. La oss utnytte de nye tribunene, som har tak, til å la lyden runge vilt og heminigsløst i samfulle 90 minutter i hver eneste hjemmekamp. For med tak over tribunene vil lydnivået bli av en helt annen klasse enn på gamle stadion. Og det er ikke tvil om at et entusiastisk og høylydt hjemmepublikum vil kunne påvirke resultatene i riktig retning.

HOLYGANS

benksliter`n

Landslagsspiller

Lagt til: 02 apr 07, 20:25

For å ta dette med hjemme og bortestatistikk. Et hjemmelag blir alltid løftet frem av hjemmepublikum ,og som oftest så orker hjemmelaget å ta ut det lille ekstra pga dette.Trygghet til nærmiljø kan også ha en medvirkende årsak.Jeg tror at FFK gjør det bedre borte i år pga at de er bedre deffensivt og bedre organisert lag i år.I tillegg er de bedre trent enn i fjor.Viktige egenskaper å ha for laget,når trykket blir stort på bortebane.FFK hadde mye flyt på hjemme bane i fjor,men jeg ser ikke noen grunn til at de ikke skal gjøre det like bra i år.Viktig for guttæne å ha publikum i ryggen. Bare positivt med ny stadion og enda flere hjemmesupportere.Vi så jo i fjor,hvordan FFK løftet seg og tok ut det lille ekstra når vi supportere møte opp i et stort antall på Ullevåll for å støtte guttæne.Jeg tror uansett totalen blir flere poeng i år enn i fjor.

RC2

A-lagspiller

Lagt til: 02 apr 07, 21:17
Opprinnelig postet av benksliter`n

For å ta dette med hjemme og bortestatistikk. Et hjemmelag blir alltid løftet frem av hjemmepublikum ,og som oftest så orker hjemmelaget å ta ut det lille ekstra pga dette.Trygghet til nærmiljø kan også ha en medvirkende årsak.Jeg tror at FFK gjør det bedre borte i år pga at de er bedre deffensivt og bedre organisert lag i år.I tillegg er de bedre trent enn i fjor.Viktige egenskaper å ha for laget,når trykket blir stort på bortebane.FFK hadde mye flyt på hjemme bane i fjor,men jeg ser ikke noen grunn til at de ikke skal gjøre det like bra i år.Viktig for guttæne å ha publikum i ryggen. Bare positivt med ny stadion og enda flere hjemmesupportere.Vi så jo i fjor,hvordan FFK løftet seg og tok ut det lille ekstra når vi supportere møte opp i et stort antall på Ullevåll for å støtte guttæne.Jeg tror uansett totalen blir flere poeng i år enn i fjor.

Joda, enig i dette. Men lurer på om jeg gjør meg forstått her. Mitt poeng er at det  ikke er ny stadion som kommer til å bidra til at FFK gjør det bedre enn i fjor. Det er å forbedre bortestatistikken, noe jeg tror de gjør fordi de er blitt bedre defensivt, og som du sier - er  i bedre fysisk form. Men det en ny stadion kan bidra til er å få et enda bedre trøkk fra publikum, noe som kan bli gull verdt i mange kamper.

HOLYGANS

benksliter`n

Landslagsspiller

Lagt til: 03 apr 07, 01:48

Opprinnelig postet av RC2

Joda, enig i dette. Men lurer på om jeg gjør meg forstått her. Mitt poeng er at det  ikke er ny stadion som kommer til å bidra til at FFK gjør det bedre enn i fjor. Det er å forbedre bortestatistikken, noe jeg tror de gjør fordi de er blitt bedre defensivt, og som du sier - er  i bedre fysisk form. Men det en ny stadion kan bidra til er å få et enda bedre trøkk fra publikum, noe som kan bli gull verdt i mange kamper.

:: NØKKELTALL Tippeligaen 1997-2006:

Divisjon H U B Hjemme Borte Mål Snitt
Tippeligaen 47,1 % 22,6 % 30,3 %     1,85     1,41 592 3,25
2006: 50,0 % 24,2 % 25,8 %      1,69      1,17 521 2,86
2005: 48,9 % 25,8 % 25,3 %      1,69      1,14 515 2,83
2004: 44,5 % 29,1 % 26,4 %      1,65      1,26 531 2,92
2003: 46,2 % 24,2 % 29,7 %      1,82      1,30 568 3,12
2002: 45,6 % 23,6 % 30,8 %      1,70      1,29 545 2,99
2001: 45,1 % 21,4 % 33,5 %      1,93      1,64 651 3,58
2000: 45,1 % 24,7 % 30,2 %      1,98      1,46 626 3,44
1999: 52,2 % 11,0 % 36,8 %      2,13      1,70 697 3,83
1998: 47,3 % 19,8 % 33,0 %      2,02      1,67 671 3,69
1997: 46,2 % 22,5 % 31,3 %      1,83      1,46 599 3,29

fotballtips.no

Her ser du at hjemmebanefordelen har blitt mer fremtredende i Tippeligaen de siste årene.Legg spesielt merke til at borteseiere har gått fra i overkant av 30 % til ca 25 %. Kan kanskje ha noe å gjøre med flere publikum og trykk på kampene.Det blir også mindre mål i kampene hmmmm.....

RC2

A-lagspiller

Lagt til: 03 apr 07, 08:29
Og der bekreftes det at mitt poeng ikke kom frem. Selvsagt er det hjemmestatistikken som er viktig. Har jeg sagt noe på det? Mitt poeng er at FFK allerede er gode hjemme. Så gode at det vanskelig skal la seg gjøre å bli bedre. Når man i tillegg har en ny stadion som man trenger tid til å spille seg inn på, så må man forvente at man kanskje får noen fler poengtap til å begynne med, som man kanskje ikke ville gjort på en kjent arena.

Og det er i den forbindelse jeg hevder at borteformen må forbedres betydelig. Dersom vi er like svake borte denne sesongen som forrige, så tåler vi rett og slett ikke å ta mindre poeng hjemme enn vi gjorde i fjor.

ERGO: Det er bortestatistikken som må forbedres!!! Capiche?

HOLYGANS

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 03 apr 07, 08:53
Opprinnelig postet av RC2

ERGO: Det er bortestatistikken som må forbedres!!! Capiche?

Man skal da være bra hjernedød for ikke å skjønne det...

Hjemme: 13 spilte kamper, 7 seire, 4 uavgjorte og 2 tap.
Borte: 13 spilte kamper, 1 seier, 4 uavgjorte og 8 tap.

Hjemmetabellen:
Rosenborg 29
Brann 29
Vålerenga 27
Lillestrøm 25
Fredrikstad 25
Start 24
Stabæk 22
Viking 22
Sandefjord 21
Odd Grenland 20
Tromsø 19
HamKam 19
Lyn 18
Molde 17

Bortetabellen:

Rosenborg 24
Lillestrøm 19
Brann 17
Vålerenga 17
Stabæk 17
Lyn 17
Start 13
Sandefjord 11
Tromsø 10
Odd Grenland 9
HamKam 9
Molde 8
Fredrikstad 7
Viking 7

Samlet tabell:
Rosenborg 53
Brann 46
Vålerenga 44
Lillestrøm 44
Stabæk 39
Start 37
Lyn 35
Fredrikstad 32
Sandefjord 32
Tromsø 29
Viking 29
Odd Grenland 29
HamKam 28
Molde 25

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

RC2

A-lagspiller

Lagt til: 03 apr 07, 09:13
Endret: 03 apr 07, 09:20
Selvsagt. Det er helt opplagt. Det er derfor jeg ikke forstår at mange, til og med medier, kan komme med utsagn som: "Det er å håpe at den nye stadion skal gi FFK et såpass stort løft at de kan hevde seg høyere på tabellen."

Og det er da jeg undrer meg. Vil ny stadion kunne forbedre bortestatistikken? Nei, det er helt andre virkemidler som må til for å få til det.

For å henvise til din statistikk, danielsander. Dersom FFK hadde tapt en eneste av de kampene de vant hjemme i fjor, så hadde de havnet på kval til nedrykk. Det er altså ikke mer som skal til. Og da nærmer vi oss kjernen til mitt hovedpoeng; Er det litt ambisiøst å forvente at FFK skal gjøre det minst like godt hjemme i år som i fjor? Jeg mener kanskje det. Og har jeg rett i det, så tåler vi på ingen måte at vi er like dårlig borte som i fjor. Da ryker vi sannsynligvis ned. Desverre.

Men jeg er blant dem som tror at FFK er blitt et bedre lag siden i fjor. På tross av Brennes avgang. At FFK spås nord og ned gjør heller ingen ting. Da er vi i utfordrerposisjon, og jeg tror FFK skal overraske mange forståsegpåere og eksperter denne sesongen. Mitt tips er at FFK sannsynligvis vil miste noen poeng hjemme i løpet av vårsesongen pga tilvenningen til ny stadion. Men fra høsten håper jeg at stadion er blitt såpass innspilt at få poeng går tapt der. I tillegg tipper jeg vi minst tar 7-10 poeng mer på bortebane i år. Og da kan vi belage oss på midten av tabellen... kanskje høyere.

HOLYGANS

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Lagt til: 04 apr 07, 17:36

Helt klart at ny stadion ikke gjør det lettere å vinne borte. Kanskje blir det vanskeligere å vinne hjemme også.

Begrunnelsene for å tippe oss ned er temmelig tynne da. Men jeg synes det ble sagt bra på Bakrommet i går, at det nok er mest usikkerheten om hvor man egentlig har FFK i år som gjør at mange tror vi rykker ned.

Selv om det var den viktigste spilleren i fjør høst som forsvant, er det ganske blindt å mene (som en del eksperter a la Semb) gjør, at FFK har blitt et svakere lag av å selge én spiller og hente inn fem nye. Skulle Brenne bety mer enn Martinsen, Prytz, Fofana, Kouadio og Martyn til sammen? Tullball!  

Og vi har fremdeles den mest rutinerte treneren i TL. Andre får mene hva de vil, jeg tror at rutine betyr en del i dette gamet her. Faktisk tror jeg den største usikkerheten ved RBK og VIF er at de har unge uerfarne trenere som har til gode å vise at de klarer å holde ryggen rak i motgang. Kan godt være de klarer det, men de har til gode å vise det. Så langt har de bare skummet fløte, og det skal bli spennende å se hvor godt de takler presset utover sesongen.

paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06

Lagt til: 04 apr 07, 17:56
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Helt klart at ny stadion ikke gjør det lettere å vinne borte. Kanskje blir det vanskeligere å vinne hjemme også.

Begrunnelsene for å tippe oss ned er temmelig tynne da. Men jeg synes det ble sagt bra på Bakrommet i går, at det nok er mest usikkerheten om hvor man egentlig har FFK i år som gjør at mange tror vi rykker ned.

Selv om det var den viktigste spilleren i fjør høst som forsvant, er det ganske blindt å mene (som en del eksperter a la Semb) gjør, at FFK har blitt et svakere lag av å selge én spiller og hente inn fem nye. Skulle Brenne bety mer enn Martinsen, Prytz, Fofana, Kouadio og Martyn til sammen? Tullball!  

Og vi har fremdeles den mest rutinerte treneren i TL. Andre får mene hva de vil, jeg tror at rutine betyr en del i dette gamet her. Faktisk tror jeg den største usikkerheten ved RBK og VIF er at de har unge uerfarne trenere som har til gode å vise at de klarer å holde ryggen rak i motgang. Kan godt være de klarer det, men de har til gode å vise det. Så langt har de bare skummet fløte, og det skal bli spennende å se hvor godt de takler presset utover sesongen.

Du skriver fornuftig hele tiden,svært fornøylig lesning

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 04 apr 07, 18:17
Endret: 04 apr 07, 18:17
Snart braker det løs ja, og nervene kommer  snikende. Spenningen stiger, og jeg sitter her å irriterer meg over at seriestarten ikke er før påske. Billetten til LSK kampen ligger i skapet. drakt og skjerf er vasket og gjort klart, stemmen renses etter alle kunstens regler.. Jeg er klar!

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.

Seriestarten nærmer seg....

Stones til Norge 8 august! Billetter er bestil, betalt og mottatt! :-)

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Lagt til: 04 apr 07, 21:04

Opprinnelig postet av paco
Du skriver fornuftig hele tiden,svært fornøylig lesning

Er da i godt selskap, i så måte..

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914