I vinter skal FFK bli en toppklubb
Husker dere denne kommentaren fra Geir Bakken i fjor, www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?
Ja det mener jeg. Etter to begredelige tiår har det gått jevnt oppover i fem år. Mye takket være Eggen, men også resten av klubben har tatt opp hansken og styrket klubben på mange fronter i kjølvannet av den sportslige fremgangen. Eksempelvis Moss, som også kunne nyte av fremgang under Eggen, gjorde ikke tilsvarende grep, og rykket straks ned igjen.
Avgjørende faktorer:
Morgan, har stor kompetanse og store perspektiver. Utgjør i seg selv en god kur mot lokal navelbeskuing og intern smålig krangling om uvesentligheter og bagateller. Endelig er fotballen i ferd med å bli viktigere enn avholdspolityikk, selv i FFK. Tør å løfte blikket og klubbens ambisjoner, og er dyktig nok til å gjennomføre det han tenker på. Takket være Morgans solide lederskap er
Høili tilbake på banen. Uten voksne sponsorer kommer man ingen vei i dagens fotball. Kakelotterier og bodsalg utgjør ikke lenger inntekstgrunnlaget, nå teller man valutaen i millioner. Slik må det være også i Fredrikstad når det er sånn alle andre steder. Og med gode penger kommer
gode spillere, som oppfatter FFK som et bra sted å være. Shaaban er en flaggfigur i så måte, som spilte seg inn på VM-laget ved å spille for FFK. Hva forteller vel ikke det om mulighetene også for andre spilere?
Jeg er enig i det du skriver om Morgan A, og at FFK har tatt et langt steg framover når det gjelder å ligne på en toppklubb. Dessverre har jeg mindre tro på at det sportslige vil bli "topp" med Grønhagen som sjef. Jeg mener at Grønhagen ikke på langt nær har samme kapasitet som KTE. Et skritt i feil retning rent sportslig. Håper jeg tar feil....
---------------------------
RednWhite
Sportslig er jeg mer usikker, men det er seff altfor tidlig å si noe om dette. Grunnen til at jeg er usikker er at jeg rett og slett er veldig skeptisk til 4-4-2. 4-4-2 vil bety mer fokus på organisering bakover, bevisst og ubevisst. Vi har to av de beste flankespillerne i tippeligaen i Raymond og Tarik, og de vil vansmekte i 4-4-2, i verste fall ved at de ikke står i startellevern samtidig, i beste fall ved at de jobber hardere hjemmover etter angrep...
Jeg skulle helst sett at FFK hadde en trener som tenker litt nytt, som kan komme opp med noen gode idéer, prøve litt nye ting, spekulere i å slå motstanders offsidefeller, frisparkkombinasjoner, spesialfelt/ansvar på laget og terping på det. Jeg har mistanker om at Grönhagen ikke representerer disse egenskapene. Vi må huske at FFKs varemerke har med det å score mål å gjøre, ikke det å la være å slippe inn noen. Disse to fokusene er selvfølgelig uløselig knytta sammen, men jeg mener likavæl at vi i FFK skal prioritere angrepsspill. Kombinert med fornuftig organisering bakover, seff. Men endeløs drilling av bakre firer mener jeg er bortkasta tid, for man kan ikke kompensere alt mulig med taktisk trening og innstilling. Spillerene bakerst er så gode de er, rett og slett. Raio vil ikke klarere bedre om han trener aldri så mye på det.
Vel, vel, vi får se. Men det jeg vet er at jeg heller vil se at vi henter opp 0-2 og vinner 3-2 enn en 1-0-kamp hvor en av våre spisser viser et øyeblikks genialitet eller flaks...
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 01 mar 07, 01:22
Endret: 01 mar 07, 01:22
Angående det å prioritere angrepsspill, så er jeg på den enen side enig i at det er underholdende og god sportsånd å satse offensivt. Det er morsommere å score et mål enn å unngå å slippe inn ett, mer utløsende for jubelen. Det er bedre å skape muligheter ved å ta noen sjanser enn å primært sørge for at minst mulig skjer i løpet av kampen. Fotball skal være gøy og det er mer gøy med friske kamper enn med gjerrige kamper.
På den annen side handler ikker serie bare om å score flest mulig mål i hver eneste kamp. Da kunne man kuttet ut hele poengsystemet, og sagt at det laget som scoret mest gjennom sesongen vant gull. Hvis to lag scoret like mye vinner det som av de to slapp inn færrest. Men det ville blitt et helt annet spill. Og det ville antagelig ikke blitt så bra. Når poenget ikke er å score flest mulig mål, men å vinne flest mulig kamper, kreves det mer strategisk taktikkeri. Og da blir evnen til å unngå baklengs mye viktigere.
FFK er kjent for å score masse men likevel ta få poeng, og dermed slite nederst i serien. Jeg tror kritikken vil bli langt mindre om FFK spiller tryggere defensivt og kjemper høyere opp på tabellen, selv om underholdningsverdien kanskje taper seg. Og jeg er heller ikke sikker på at det siste vil skje. Skal man kunne prestere noe offensivt er det avgjørende med defensiv trygghet. Jo sikrere man spiller på egen halvdel jo lettere er det å skape noe på motstanderens haløvdel også. Så jeg tror det er helt riktig og nødvendig det Grønnis gjør, å primært ta tak i de defensive svakhetene. Det er mange nok på FFK som kan score mål til at laget vil vinne en masse kamper, dersom man stort sett ikke slipper inn mer enn ett mål annenhver kamp. Det er bedre å vinne mange kamper 1-0 enn å vinne noen kamper 2-1 og tape mange 2-4. Det er ikke bare mål som er underholdende i fotball. Det god underholdning i å ligge høyt oppe på tabellen også.
Nesten alle har fokus på å ligge kompakt defensivt og kjøre raske overganger med mange i angrep når de vinner ballen.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914