Husk meg
Brukernavn
Passord

FFK best på talentutvikling

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 03 feb 07, 12:52
Endret: 03 feb 07, 13:02

- Ja, vi satser på egne talenter

Både Vålerenga og Fredrikstad trekkes frem blant de beste klubbene i klassen når det kommer til talentutvikling. Før 2007-sesongen tyder flere ting på at egenproduksjon av spillere er høyt prioritert i norske klubber.

Roser Oslo-klubbene
Landslagssjefene Åge Hareide og Tor Ole Skullerud (G19) er begge delaktige i den norske spillerutviklingsdebatten. Her er klubbene de mener satser best:

- Jeg synes Oslo-klubbene, Lyn og Vålerenga, har vært særdeles flinke. Jeg har selv sett juniorlagene deres, og ble veldig imponert, sier Hareide til Nettavisen.

- Jeg har egentlig ikke lyst til å dele ut karakterer her, men Lyn, Vålerenga, Rosenborg, Fredrikstad og Odd Grenland er i hvert fall flinke til å produsere spillere for G-19 landslaget, sier Tor Ole Skullerud.

Ta en Tarik!
En av klubbene som har gjort dette med hell, er Fredrikstad. Reservekeeper Lasse Staw (19) spilte totalt fire kamper i fjor, mens Tarik Elyounoussi (18) fikk 23 kamper fra start, og scoret fem mål.

- I forhold til Tarik var det et resultat av godt arbeid og tilfeldigheter. Det kan være så enkelt at en mangler spiller i én posisjon, og så får en unggutt sjansen. Men vi må bli flinkere til å gi dem sjansen. Som toppspillerutvikler må en stå nært opp mot A-laget, men ikke inneha det samme resultatansvaret for. Det vil virkende hemmende for talentutviklingen. Det er treneren som vil tenke kortsiktig, mens klubben må tenke på lengre sikt, mener toppspillerutvikler Harry Hansen i FFK.

Klubben drifter Byprosjektet for å kvalitetssikre talentutviklingen fra breddeklubbene mot byens Tippeligalag. Slik fikk for eksempel Trosvik IF 25 000 kroner, da Elyonoussi gjorde sin tiende opptreden i FFK-drakta.

pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tippeligaen/article884272.ece

Hvor langt tror dere våre talenter kan nå?

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 03 feb 07, 13:06
Opprinnelig postet av Patrioten

Tarik kan bli verdensstjerne innen få år.  Utespillere kan ha suksess allerede i 19-20-års alder.

Staw kan også komme veldig, veldig langt - men det å bli en toppkeeper krever mange års erfaring, og han kan gjøre lurt i å spille på et lag som har en etablert klassekeeper som han kan lære av, helt til han om et par år vipper den etablerte keeperen ut av laget.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 03 feb 07, 13:07
Artig artikkel. Jeg tror også Høgmo var ute i media i dag og ytret sitt ønske om norske fotballakademi ala sammarbeidet mellom NTG og FC Lyn Oslo.  Dette har vel Morgan vært ute i media og etterlyst i Fredrikstad også, eller var det en annen?

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 03 feb 07, 19:39
Opprinnelig postet av Patrioten

Etter hva jeg hører om denne Martin Elvestad virker det som om han kan ha en fremtid. Utlandskarriere og landslag synes å blinke i kulissene.

Agim Shabani vil antagelig kunne utkonkurrere PAC i løpet av et år eller to. Vanskelig å spå ham men gutten har talent i massevis.

Staw har vel det som skal til, men jeg tror det er veldig mye som skal klaffe for at en skal bli en god keeper. Får håpe lykken smiler til ham.

Tarik har uvanlige evner; frekkhet, pågangsmot og masser av fotballforståelse. Teknikk, hurtighet og beveglighet på små  flater er framifrå. Virker som en avbalansert og balansert type som antagelig ikke vil bli vippet av pinnen av alt opstyret som følger med suksess. Kan bli svært verdifull for landslaget med tiden.

Rey

Moderator
Ble medlem: 22 okt 04

Lagt til: 03 feb 07, 20:34
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Agim Shabani vil antagelig kunne utkonkurrere PAC i løpet av et år eller to. Vanskelig å spå ham men gutten har talent i massevis.

Har aldri sett på Shabani som høyreback og tror heller ikke at han kommer til å spille mye som høyreback i fremtiden. Men at han er et stort talent som midtstopper og en ledertype er det ingen tvil om.

---------------------------

The colour of her eyes
Were the colour of insanity

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 04 feb 07, 06:49
Har bare sett Shabani i cupfinalen i fjor, så jeg har aldri sett ham som annet enn høyreback. Synes han gjorde det bra den lille tiden han fikk. Men hvis hans egentlige talent er som midtstopper, så desto bedre, for ham, for FFK, og for landslaget i fremtiden!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914