Til alle dere som bare syter og klager..nok er nok!
Opprinnelig postet av DeKjök
På 80 tallet når jeg gikk på Gymnaset kunne man dra til byen lørdag formiddag og treffe nær sagt alle, det var masse folk i byen og den levde. Idag er den helt dau og det er kjøpesenterenes skyld.
Mulig jeg har bodd utenbys litt for lenge. Tilbake til tråden. Dvs, for å bli i fortiden litt til, så husker jeg fra sent 80 og tidlig 90-tallet FFK som det ene laget alle spillere og klubber i distriktet hadde som hatklubb nr 1. Det var mer enn godt nok å spille på Lisleby eller Lervik, det viktige var at man slo FFK ved enhver mulig anledning, og forøvrig snakket mest mulig stygt om hvor høye på pæra alle i FFK var. Laget var mer av en lokal skam enn en lokal stolthet. For min egen del kan jeg bare si at jeg forstår denne kritikken litt for godt, samtidig som jeg ser at med en slik holdning i lokalmiljøet er det umulig å samle lokale talenter til å satse på en karriere i byens fremste klubb. På den måten blir det ikke mange landslagsspillere fra dette distriktet. Jørn Andersen er den siste store Fredrikstad-spiller så langt jeg kan se, og han opplevde jeg at hadde vendt ryggen til en by hvor han var totalt frosset ut. På den måten ble han aldri det lokale forbildet han kunne ha blitt. Ikke sikkert alle kjenner seg igjen i denne fremstillingen, men det var nå slik jeg opplevde det fra utsiden.
Jeg tror det er utrolig viktig for den lokale samlingen om FFK at sjefssponsor Onkel Terje engasjerer seg, men på en allment antatt fornuftig måte (altså ikke for overdådig). Molde har vel sikkert gjort mye bra, men etter at Røkke kastet veldig mye penger inn i klubben har det vært mye krangling og langt mellom de gode sportslige prestasjonene. Ikke minst er det bra at Høili ikke gjør som mange drømmer om, spytter inn store beløp til å kjøpe et superlag (på papiret). Det er mye bedre på lang sikt, og for FFKs anseelse i distriktet, at klubben tilbyr en reell mulighet for lokale talenter til å komme seg opp og fram, samt at eventuell suksess for FFK i fremtiden kan tilskrives spillerutviklingen i distriktet, den lokale fotballgrasrotas dugnadsbaserte innsats, og ikke bare lommeboka til Terje Høili.
Opprinnelig postet av DeKjök
Opprinnelig postet av Husgutt
øy. bor 4 mill i Manchester da.. faktisk ganske kul by, selv om den ikke akkurat er smellvakkerSå har jo heller ikke den byen fostret storheter som The Beatles og Liverpool FC heller da....:-)
Bullseye!
Det er uansett ingen tvil om at mange engelske byer har fotballaget som sitt fremste varemerke. Gjelder ikke bare Manchester, eller andre storlag som Liverpool (vel den eneste byen som i tillegg er kjent for visse artister), Newcastle, Birmingham etc, men talløse småbyer med lag nedover i divisjonene. I Norge er dette annerledes. Personlig, og jeg tror det gjelder mange, forbinder jeg Molde mye mer med jazz enn med fotball. Tromsø, Bergen, Stavanger, Kristiansand, flotte byer med mye og by på, deriblant også et fotballag, hvis man først ser etter. Lillestrøm er kanskje et unntak, men så har den byen aboslutt nada å by på utover underholdningen på Åråsen. Vålerenga gjør det også bra som ambassadør for sin bydel, mens Lyn er en vits i rollen som Oslos stolthet.
Men i det siste er fotball blitt veldig in i Norge. Det kan virke som om kvinnfolk flest omsider har skjønt at fotball egentlig ikke er så teit, at det faktisk er god underholdning, og dermed er det blitt mer akseptert for oss gutta å engasjere oss. Heia Tufte! Uansett ligger det i luften at FFK nå har tidenes mulighet til å bygge seg opp som en attraksjon Fredrikstads innbyggere kan være stolt av og identifisere seg med. Ikke fordi vi vinner serien hvert år, men fordi vi er med der det skjer, med relle muligheter til suksess. FFK stabile blant topp fire i Norge, det ville være veldig bra. Utmerket at det målet er lagt allerede.
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
så husker jeg fra sent 80 og tidlig 90-tallet FFK som det ene laget alle spillere og klubber i distriktet hadde som hatklubb nr 1. Det var mer enn godt nok å spille på Lisleby eller Lervik, det viktige var at man slo FFK ved enhver mulig anledning, og forøvrig snakket mest mulig stygt om hvor høye på pæra alle i FFK var. Laget var mer av en lokal skam enn en lokal stolthet. For min egen del kan jeg bare si at jeg forstår denne kritikken litt for godt, samtidig som jeg ser at med en slik holdning i lokalmiljøet er det umulig å samle lokale talenter til å satse på en karriere i byens fremste klubb.
Husker godt denne tiden ja. 80 tallet var jo litt spesielt i seg selv med litt for klare grupperinger. Enten var man sos, eller ikke. :-) Og FFK spillerne og lederne levde og oppførte seg som om klubben var en toppklubb og så aldri at klubben var på vei nedover. De røde BMW`ene var det jo klasse over. Byprosjektet har vel vært det mest forsonende her.
Veldig enig mht Høili og penger. Klubben må bygges gradvis. Det viktigste er å holde seg i TL og få opp egne talenter, få dem gjerne videre også til fex England. Det vil virke som en dragning for yngre, gi penger tilbake til klubbene og styrke hele distriktet.
---------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"
Skal vi holde oss fotball, eller skal vi utvide dette til å framheve egne artist valg og syte over eller neglisjerte andre sine valg. Synes det er søkt at enkelte fortsatt henger fast i Beatles hengemyra og ikke ser Oasis / Manchester eller f.eks Newcastle med Sting og ikke for å glemme "the white negro from Newcastle" osv, .
Forresten har lille Macclesfield foruten sitt fotballlag, fostret en musikerlegende som for mange ( over store deler av verden) har hatt stor betydning innen det utvida begrepet populærmusik.
Egentlig et dustete innlegg, men noe totalt useriøst må en også gjøre , enkelte ganger.
---------------------------
"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914