Husk meg
Brukernavn
Passord

Topp fire ved å gå i de samme fellene angående spillerkjøp?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Spurvene fra London

A-lagspiller

Ble medlem: 11 feb 04

Lagt til: 09 jan 07, 16:47
Endret: 09 jan 07, 19:15

Syntes fortsatt FFk  gjør mye av de samme feilene som tidligere. Slutt med å hent "Stallfyll" . Skal vi ta steget videre må vi hente noen som går rett inn på laget. Ble selvfølgelig revet med når det ble snakk om både Sollied og Martin Andresen. Men ble nok lurt igjen. Det må vel gå ann å hente noen som vi vet hva står for. Slutt å satse på de som kanskje slår til. Noe som vi har brent på oss tidligere. Vi har nok av talenter i klubben som vi heller kan satse på. Skal vi hente spillere .Bør det være kvalitet som hever oss som lag  .

Blir ikke" topp fire" av dette.

Mod: Endret til en noe mer beskrivende overskrift

Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 09 jan 07, 16:58
Heller èn stjerne enn to middelmådige. Vi har mer enn nok lovende stallfyll til overs etter 3 år hvor man nesten utelukkende har hentet slike.

---------------------------

-Det er min forbannede rett å skrike når jeg har kjøpt billett-

paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06

Lagt til: 09 jan 07, 17:02
Dette er bare helt utrolig,hvorfor skal ikke FFK kunne ha prøvespillere på prøvespill? er det greit at Arsenal eller Manc synes den ene islendingen er hvert en titt men ikke for FFK. Piroja mener jo at disse spillerne vil passe inn,mener der e da at de ikke er hvert og teste ut

Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03

Lagt til: 09 jan 07, 17:29

Det er så deilig at folk gjentar ting som: "Slutt med å hent "Stallfyll" . Skal vi ta steget videre må vi hente noen som går rett inn på laget" og messer det om og om igjen som om det er en revolusjonerende idé som ingen har kommet på...

Håper Morgan leser denne tråden... da tenker han nok: AHA!!! Kanskje vi skulle prøve oss på litt KVALITET!?

Det er nok ikke viljen det står på, men evnen.

Tango

A-lagspiller

Ble medlem: 27 mai 06

Lagt til: 09 jan 07, 17:42
Opprinnelig postet av Olavesen

Det er så deilig at folk gjentar ting som: "Slutt med å hent "Stallfyll" . Skal vi ta steget videre må vi hente noen som går rett inn på laget" og messer det om og om igjen som om det er en revolusjonerende idé som ingen har kommet på...

Håper Morgan leser denne tråden... da tenker han nok: AHA!!! Kanskje vi skulle prøve oss på litt KVALITET!?

Hehehe. Støttes!    Er nok der problemet ligger gitt.

Supporter: Hvor faen har det blitt av midtbanen a guttær?
Sidemann peker og sier: Ser du den hvite stripa ut`på der?

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 09 jan 07, 18:57

De har penger ikke, noe Terje Jensen sa til Radio Fredrikstad i dag, de kan ikke velge fra øverste hylle, det er derfor de tester spillere slik de gjør om dagen.

Pengene man har å kjøpe for , er millionene av Simen Brenne.

Rart de uttaler at de skal satse, når det ikke finnes penger til kvalitetspillere og en annen ting, budsjett til 100. millioner, hvorfor kan man ikke ta noen penger derfra?

Lurer bare på hva Terje H mente med å gå inn tungt økosnomisk, når de leter etter kvantitet av spillere?

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 10 jan 07, 09:20
Opprinnelig postet av Patrioten

De har penger ikke, noe Terje Jensen sa til Radio Fredrikstad i dag, de kan ikke velge fra øverste hylle, det er derfor de tester spillere slik de gjør om dagen.

Pengene man har å kjøpe for , er millionene av Simen Brenne.

Rart de uttaler at de skal satse, når det ikke finnes penger til kvalitetspillere og en annen ting, budsjett til 100. millioner, hvorfor kan man ikke ta noen penger derfra?

Lurer bare på hva Terje H mente med å gå inn tungt økosnomisk, når de leter etter kvantitet av spillere?

Dette er ikke så vanskelig som dere tror, guttær:
 - FFK har lite midler til spillerkjøp iår. Og dette er ikke rart når en vet hva slags økonomsk situasjon vi var i ved sensommertider siste sesong
 - Fotballspilleres verdi er ekstremt avhengig av etterspørsel. De store navnene er det stor etterspørsel etter, de mindre kjente navnene motsatt. Det betyr at store navn får sinnsyk verdi (det er mange i europa som har mye penger), og at de mindre kjente blir ditto billigere. Spesielt i lys av nytte/kost-analyse.
 - Det er vanskelig å vite om en ukjent spiller vil innfri, og sjøl om det finnes en og annen forutseende spillerjeger der ute er dette en ekstremt lite eksakt vitenskap.
 - Det er mange måte å bidra økonomisk på, men jeg tviler sterkt på at Høili legger en masse penger i potten til "fri" avbenyttelse for klubben. Han legger penger i et konkret prosjekt, en konkret spiller på en konkret kontrakt.

Det er derfor grunn til å tro at Høili kan stable penger på bena til innkjøp av en høyere profilert spiller eller to. Men det er jo klart at man ikke kan fylle stallen med høy-profil-spillere. Dermed står klubben igjen med den oppgaven, og det er etter mitt syn selvsagt at man nå går ut med høye ambisjoner og lave budsjetter.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 09 jan 07, 19:35

Opprinnelig postet av Olavesen

Godt poeng, men det er likevel en fabelaktig evne du etterlyser. Jeg tror de fleste trenere vil være enig i at det å hente inn en spiller man håper/tror skal lykkes, beror på en del flaks, uansett hvor god research man gjør. Det er ikke noe uvanlig i at spillere som har vært veldig gode i én klubb svikter fullstendig etter et klubbskifte. Og omvendt. Ett eksempel, fra øverste hylle; kom opp med en forklaring på hvorfor Shevschenko har floppet i Chelsea, eller enda bedre - forutse hvilken klubb han vil lykkes for neste gang. Hvis du kan det så har du gode muligheter til å tjene store penger. Men hvis du ikke kan, så må du kanskje være enig i at spådommer av denne typen ikke bare handler om evner. Det er mange faktorer inne i blidet, blant dem ren og skjær flaks/uflaks.  

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 09 jan 07, 19:54
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Godt poeng, men det er likevel en fabelaktig evne du etterlyser. Jeg tror de fleste trenere vil være enig i at det å hente inn en spiller man håper/tror skal lykkes, beror på en del flaks, uansett hvor god research man gjør. Det er ikke noe uvanlig i at spillere som har vært veldig gode i én klubb svikter fullstendig etter et klubbskifte. Og omvendt. Ett eksempel, fra øverste hylle; kom opp med en forklaring på hvorfor Shevschenko har floppet i Chelsea, eller enda bedre - forutse hvilken klubb han vil lykkes for neste gang. Hvis du kan det så har du gode muligheter til å tjene store penger. Men hvis du ikke kan, så må du kanskje være enig i at spådommer av denne typen ikke bare handler om evner. Det er mange faktorer inne i blidet, blant dem ren og skjær flaks/uflaks.  

Enig med deg, FlightOfTheRat.

Vi har tilsvarende eksempel fra norsk serie, der LSK betalte 7 mill (tror jeg) for Occean, som skulle bøtte inn mål for kanariburfugla. Det gikk vel ikke helt etter boka...   Flo skulle lempe inn mål for VIF, Ødegaard for Viking, Helstad for Brann, osv.

Steffen Iversen står derimot som et prakteksempel på "lur" anskaffelse... Det var ikke mange som trudde han kom til å herje i RBK, siden RBK hadde Johnsen, Helstad og andre gode spisser. Hva gjorde RBK?  De solgte jaggumeg både Johnsen og Helstad, og halve norge lo av dem... Et lite halvår seinere stod RBK igjen som seriemestre.  Det trudde ikke så mange når Johnsen og Helstad forsvant.

Noen spillere selges for å få plass til andre - og det lykkes.
Andre lag kjøper dyre klassespillere - og feiler.

Fasitsvaret er "Det finnes ikke noe fasitsvar".

(kanskje med unntak av 42, men da må vi nok finne spørsmålet først. )

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 09 jan 07, 20:36

Opprinnelig postet av denialsander

"Alle fornuftige mennesker er enige med meg"

(Sitat fra Norges sjefsakademiker Jon Elster)

La oss håpe spørsmålet var; hvor mange poeng tar FFK i serien neste år?

Og ikke; hvor mange serigull vil RBK ta innen år 2050...

Vlad

A-lagspiller

Ble medlem: 30 mar 03

Lagt til: 17 jan 07, 21:08
Opprinnelig postet av denialsander
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Vi har tilsvarende eksempel fra norsk serie, der LSK betalte 7 mill (tror jeg) for Occean, som skulle bøtte inn mål for kanariburfugla. Det gikk vel ikke helt etter boka...   Flo skulle lempe inn mål for VIF, Ødegaard for Viking, Helstad for Brann, osv.

he he eller når vålerenga betalte 10 mill for late,fete Pascal Simpson !!!!

Kortsiden Ultras-sitt ned og hold kjeft. Vi prøver å se kamp her !!!!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 10 jan 07, 09:52
Opprinnelig postet av Spurvene fra London

Syntes fortsatt FFk  gjør mye av de samme feilene som tidligere. Slutt med å hent "Stallfyll" . Skal vi ta steget videre må vi hente noen som går rett inn på laget. Ble selvfølgelig revet med når det ble snakk om både Sollied og Martin Andresen. Men ble nok lurt igjen. Det må vel gå ann å hente noen som vi vet hva står for. Slutt å satse på de som kanskje slår til. Noe som vi har brent på oss tidligere. Vi har nok av talenter i klubben som vi heller kan satse på. Skal vi hente spillere .Bør det være kvalitet som hever oss som lag  .

Blir ikke" topp fire" av dette.

Mod: Endret til en noe mer beskrivende overskrift

FFK har de siste årene hentet stallfyll som Røn, Tronseth, Hornseth, Garro, MacDonald, Szekeres og Hoås. "Alle vet jo" at dette var feilkjøp, og de ansvarlige bør skytes ved daggry.

FFK har også hentet/signert kvalitetsspillere som Bjørkøy, Bertelsen, Piroja, Gerrbrandt, Ramberg, Brenne. Dette har jo vært gode kjøp/signeringer.

Men, hva var forskjellen på disse før de kom til klubben? Var det grunn til å ha større tro på Bertelsen enn Hoås? Var det grunn til å ha større tro på Bjørkøy enn Tronseth?

Mange snakker, her og i tidligere tråder, om klassespillere. jeg vil anta deres definisjon på en klassespiller er en spiller dere har hørt om at har hatt suksess på dette nivået eller høyere. Hva tror dere disse spillerene koster? Og hvorfor skulle de ønske seg til FFK? En "Klassespiller" som kommer til FFK vil antageligvis være på hell. En klubb på FFK sitt nivå er nødt til å gamble i spillermarkedet. Noen ganger lykkes man og andre ganger ikke.

Som andre har nevnt er det heller ikke nødvendigvis slik at en spiller som har suksess i en klubb har det i den neste(Ocean, Zane, Ødegård etc). Mange spillere bruker også tid på "å spille seg inn" i klubben(Pall Gunnarson, Miller etc)

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Røvern

A-lagspiller
Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 10 jan 07, 11:57
Endret: 10 jan 07, 11:58

Var ikke så lett å redigere og sitere ser jeg...

Dessverre er det mye sant i det kanogvetalt sier. Vi er ikke noe spesiellt attraktiv klubb for "stjerner" er jeg redd.

FFK
-fortsatt i tippeligaen!!
-norgesmester 2006!!

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 10 jan 07, 13:07
Endret: 10 jan 07, 13:09

Opprinnelig postet av kanogvetalt
FFK har de siste årene hentet stallfyll som Røn, Tronseth, Hornseth, Garro, MacDonald, Szekeres og Hoås. "Alle vet jo" at dette var feilkjøp, og de ansvarlige bør skytes ved daggry.
FFK har også hentet/signert kvalitetsspillere som Bjørkøy, Bertelsen, Piroja, Gerrbrandt, Ramberg, Brenne. Dette har jo vært gode kjøp/signeringer.

Men, hva var forskjellen på disse før de kom til klubben? Var det grunn til å ha større tro på Bertelsen enn Hoås? Var det grunn til å ha større tro på Bjørkøy enn Tronseth?

Synes du bommer totalt på dine eksempler. Det er stor forskjell på disse spillerne, og siden du trakk frem disse, så skal jeg gå igjennom eksemplene dine.

Bertelsen - Fast på U21 og var et talent på vei opp og frem. FFK ble tipset om denne spillerne i 2 (?) år før de fikk ut finger`n og hentet ham. Undertegnende var sikkert blant mange andre som tipset FFK. Bertelsen sin styrke var -hurtighet-, og det er som kjent en veldig viktig egenskap i moderne fotball. Ble beskrevet av mange som et stort talent, og hadde ikke tidligere fått prøvd seg på det høyeste nivået. Over alt kunne man lese at Bertelsen hadde et godt tilslag, lange innkast og den nevnte hurtigheten. Plassering var hans svakhet, noe som man som oftest lærer med alderen og økt rutine.

De to neste spillerne hadde bevist at de ikke var god nok i Tippeligaen.

Øyvind Hoås var ikke god nok for Molde, et lag vi kjempet i bunnen med. Hoås har aldri - verken på U21 eller eget klubblag - fremstått som noen stor målscorer. Hans styrker var slepen teknikk langs bakken. Hodespill og styrke, som er viktige egnskaper for en targetmann, var store svakheter. Likevel er Hoås en av signeringene jeg synes var helt greie. Han kunne ha slått igjennom ved miljøskifte, så dette ser jeg ikke på som den verste signeringen FFK har gjort.

Are Tronseth falt igjennom i både Rosenborg og Ham-kam. Ingenting tilsa at han hadde nivået som skulle til for å forsterke FFK. Han ble vel omtrent gitt bort av Ham-kam, og de var sjeleglade. Helt utrolig at FFK trodde at en spiller som ikke var god nok for Ham-kam skulle være god nok for FFK. Dette var en spiller som google ville gitt deg svaret på hvilket nivå han holdt. Mange FFK-supportere - inkludert undertegende - stilte store spørsmålstegn ved denne signeringen.

Det samme gjelder Hornseth og Szekeres. Man visste at dette ikke var gode spillere som holdt nivået.

John Anders Bjørkøy var - selv på et dårlig lag - en toppspiller i 1. divisjon. Han toppet (?) noen børser, eller i det minste kom høyt opp på flere. Bjørkøy hadde heller aldri fått prøve seg i Tippeligaen og dermed aldri -motbevist- at han ikke var god nok. Viste likevel prov på at han var en meget god spiller i 1. divisjon og fortjente muligheten for Tippeligaspill. En kanonsignering, og all ros til dem som hentet ham.

Røn, Garro og MacDonald blir litt anerledes. Røn var forholdsvis lokal, og viste prov på (i begynnelsen) å inneha egenskaper som kunne gjort ham til en habil Tippeligaspiller. Garro og MacDonald ble hentet som en fremtidsinvestering. Garro hadde roen og overblikket, men ble rangert langt bak resten av våre midtbanespillere. MacDonald derimot innehadde egenskaper og en spisskompetanse som tilsier den dag i dag at han kan slå igjennom på Tippeliganivå. Jeg synes det er trist at FFK (dvs Eggen, det var han som ikke ville ha ham med videre. Dette vet jeg) ikke ønsket å satse videre på Mackie. MacDonald ønsket å bli i Norge.

Man kunne merke at folk var positivt innstilt til signeringene av Bertelsen, Bjørkøy og Costaricanerne. Szekeres, Hornseth og Tronseth ble slaktet før de viste seg frem. Med full forståelse.

Ramberg var en av Tippeligaens beste midtbanespillere før skaden sin. Han hadde vist at han holdt nivået.

Gerrbrand hadde vist at han holdt nivået i Allsvenskan. Får VOLDSOMT skryt av moderklubbens fans. At han også fikk prøve seg, samt spilte en del kamper, for Leichester viste at han trolig holdt et bra nivå. Trolig har vi fortsatt ikke sett det beste av Gerrbrand. Har også hurtighet som styrke. Nok engang viktig i moderne fotball.

Mange snakker, her og i tidligere tråder, om klassespillere. jeg vil anta deres definisjon på en klassespiller er en spiller dere har hørt om at har hatt suksess på dette nivået eller høyere. Hva tror dere disse spillerene koster? Og hvorfor skulle de ønske seg til FFK? En "Klassespiller" som kommer til FFK vil antageligvis være på hell. En klubb på FFK sitt nivå er nødt til å gamble i spillermarkedet. Noen ganger lykkes man og andre ganger ikke.

En klassespiller for meg er en spiller som umiddelbart går inn og forsterker -laget-, ikke stallen! Navnet har ingenting å si. Jeg blåser i lange baner om jeg har hørt om spilleren før. Ansett en talentspeider som kan bruke mye tid på å kartlegge ukjente, kvalitetsspillere. Lær av Rosenborg!

Du har helt rett i at FFK ikke har attraktive (eller har ressursene) nok til å hente velkjente klassespillere med store navn. Det er heller ikke nødvendig, og som regel en dårlig investering.

Dessuten er Google undervurdert. ;)

Et søk kan gi magiske svar.

Har du lest forumets retningslinjer?

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 10 jan 07, 15:02
Poenget mitt Holters er at 90 % av brukerene på dette forumet hadde den samme kjølige holdningen til Bertelsen(som hadde rykket ned i 2.div med Haugesund) som til Hoås når de kom. Man anså ikke noen av disse å være "klassespillere". Det samme gjaldt vel for Bjørkøy også. Du kan google så mye du vil. Du vet ikke om en spiller slår til eller ikke før han har forsøkt. Szekeres spilte ikke mange kampene for FFK men klarte å komme på rundens lag i div mediaer flere ganger(enn Gerrbrandt og Shaaban) like fullt.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Tango

A-lagspiller

Lagt til: 10 jan 07, 15:19
Poenget mitt Holters er at 90 % av brukerene på dette forumet hadde den samme kjølige holdningen til Bertelsen(som hadde rykket ned i 2.div med Haugesund) som til Hoås når de kom. Man anså ikke noen av disse å være "klassespillere". Det samme gjaldt vel for Bjørkøy også. Du kan google så mye du vil. Du vet ikke om en spiller slår til eller ikke før han har forsøkt. Szekeres spilte ikke mange kampene for FFK men klarte å komme på rundens lag i div mediaer flere ganger(enn Gerrbrandt og Shaaban) like fullt.

Det sier vel mer om mediene enn om Szekeres....
Tror ikke noe på den kjølige holdning til verken Hoås eller Bertelsen du snakker om, ikke på det tidspunkt signeringen ble gjort. Eneste var vel at mange fryktet Drillo-fotball med "Flo-pasningen" mot Hoås. Etterhvert viste det seg at Bertelsen presterte mens Hoås ikke gjorde det. Hoås syntes jeg forøvrig alikevel har fått mye pepper på feil grunnlag, på samme måte som Szekeres har fått skryt selv om han er ubrukelig. Børs er uansett synsing...

Holters sammendrag gir det samme bilde som jeg har av overgangene til FFK. Som jeg har nevnt før: mannen som fikk Piiroja hit gjorde en god jobb...mer av det..

torkr

A-lagspiller

Ble medlem: 28 jul 06

Lagt til: 10 jan 07, 16:01
var det ikke etter tips av siem den gang vålerenga som raio ble hentet ?

Tango

A-lagspiller

Lagt til: 11 jan 07, 09:03
Opprinnelig postet av torkr

Kan sikkert hende. Hvorfor Siem ville kvitte seg med Piiroja er i såfall et mysterium...var kanskje for stor konkurranse i Vif?
Piiroja var jo fantastisk den første sesongen for oss, og det har han jo vært siden. Uansett må det vel ha vært noen som tok avgjørelsen? Det er personlige ferdigheter som Piirojas det må sees etter for speiderne. Viljestyrke og innsats tror jeg er de to aller viktigste momentene i relativt dårlig norsk fotball. På en dårlig dag er slike spillere gode uansett, fordi de gir jernet.

En ting jeg har grublet mye over er hvorfor vi ikke henter spillere som vi gjorde i 2./1. div. Ringberg/Risholt/Enerly/Tore P./Trondsen/Dadason.....(Snakk om penger)......Javel? Så skjønner i alle fall ikke jeg hvordan det var mulig å hente slike "navn" dengang, og ikke ha råd nå som det blir lekt "storkar" og vi har et budsjett på 100 mill.

Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05

Lagt til: 11 jan 07, 09:51
Opprinnelig postet av Tango
Opprinnelig postet av torkr

Kan sikkert hende. Hvorfor Siem ville kvitte seg med Piiroja er i såfall et mysterium...var kanskje for stor konkurranse i Vif?

Vålerenga og Kjetil Rekdal ønsket å beholde Piiroja. Men som Rekdal selv sa til vpn.no i januar 2004:

- Hva som skjer med Raio er helt i det blå. Han har dratt til Estland fordi kontrakten hans gikk ut 30. november og vår opsjon på kjøp er også ute, sier Kjetil Rekdal til VPN.

Rekdal legger ikke skjul på at han kvalitetsmessig er god nok for Vålerenga, men det er for øyeblikket ingen dialog med Flora Tallin om Raio.

Det virker i hvert fall ikke som om Siem ønsket å kvitte seg med Raio.

Ære være Plankebyen

Tango

A-lagspiller

Lagt til: 11 jan 07, 13:35
Endret: 11 jan 07, 13:36
Nei ordla meg kanskje litt feil, men det nevnes at Siem kanskje anbefalte Piiroja for FFK...litt merkelig til en konkurrent..

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 3 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914