Husk meg
Brukernavn
Passord

For og imot kunstgress

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 23 des 06, 16:53
Endret: 23 des 06, 17:21

Underlaget i østfoldhallen er vel og bra. Men det å legge kunstgress på tippeligaarenaer rundt om i landet er intet annet enn galskap. Kamerat av meg som hadde vært nede å takla i går, endte opp med brannsår nedover hele låret og leggen.

Men NFF skal ha kunstgress på ullevåll... Brødhuer!!!!

Mod: Tittelen "Østfoldhallen" var i grunn misvisende, så jeg endret den til noe bedre, har du et bedre forslag, send en PM til en av moderatorene.

---------------------------

Uten PUNGÆÆÆR, ingen UNGÆÆÆÆR

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 23 des 06, 17:08

helt enig at kunstgress er noe dritt. Men tror TL arenane med KG bruker en annen type gress enn Østfoldhallen. Men er enig i at det er galskap med KG.. Lurer på hvor mye kunstgressprodusentene har bestukket NFF med . For meg så lyser det ihvertfall korrupsjon lang vei..

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!

Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 23 des 06, 17:09
Mulig det er litt annderledes siden det er ute, men det er ikke rare forskjellen ass. Plastikk er plastikk uansett!!

Uten PUNGÆÆÆR, ingen UNGÆÆÆÆR

Slettet
Slettet av bruker eller moderator

Slettet

Slettet

Vlad

A-lagspiller

Ble medlem: 30 mar 03

Lagt til: 23 des 06, 19:28
Endret: 23 des 06, 19:28

http://www.budstikka.no/sec_sport/article4166.ece

baseball-ligaen i statene slutter helt med kunstgress og det er spørsmål om miljø og helse/skader ved kunstgress.

gjerne på treningsfelt,men ikke på kamparenaer

Kortsiden Ultras-sitt ned og hold kjeft. Vi prøver å se kamp her !!!!

RuneT

A-lagspiller

Ble medlem: 18 nov 06

Lagt til: 23 des 06, 20:29
Endret: 23 des 06, 20:31

Dette er jo noe som er avhengig av hva de som har spilt/spiller på kunstgress mener noe om, i tillegg til forskerne som tester miljøet i og rundt en KG bane..

Jeg har bare såvidt spilt på en type kunstgress, og min erfaring med det er at det er bedre å spille på vanlig gress.
Men etterhvert som utviklingen av kunstgress går fremover, så kan det jo hende at det blir like bra å spille på det underlaget.

Men akkurat nå er det vel ikke akkurat bombesikkert at å spille på KG er det helt store i forhold til nettopp helsespørsmål, selv om flere mener at det går helt fint å spille på slikt underlag..

Hvordan skal man i tilfelle få et bra gressunderlag med de værtypene vi har i Norge?
Da må man satse mer penger på bra gresstyper, undervarme, drenering og overtrekk, og det koster jo som sagt mye penger..

FFK for alltid!

ST

Juniorspiller

Ble medlem: 24 apr 06

Lagt til: 23 des 06, 21:08

Har spilt en del på KG og syns det er MYE bedre men naturgress..

Min erfaring er brannsår og sår langt oppover  beina,. Håper virkelig ikke Ullevål blir Kg, men at de ombestemmer seg.

Er jo ikke jeg som skal spille der, men fotball og naturgress hører sammen..

Semper Fi - Evig Troskap

FFK - Norgesmestere 06!
FFK for Alltid!

Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 23 des 06, 22:45

Mener å ha lest et sted at kunstgresset har en friksjon som er helt forskjellig fra naturlig underlag og dermed fører til mer skader, spesielt akilles skader. Dette så man også på laget da de trente som mest på kunstgress, flere av spillerne slet med akilles`ene. Kanskje greit med disp for de lagene som ligger vanskelig til geografisk, men med dagens teknologi hva angår undervarme er vel naturgress en grei sak å ordne?

Jo, da har jeg bestemt meg; Jeg vil ha naturgress

-Det er min forbannede rett å skrike når jeg har kjøpt billett-

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 23 des 06, 23:06
Opprinnelig postet av Ido Form Klyster
Mener å ha lest et sted at kunstgresset har en friksjon som er helt forskjellig fra naturlig underlag og dermed fører til mer skader, spesielt akilles skader. Dette så man også på laget da de trente som mest på kunstgress, flere av spillerne slet med akilles`ene.

Dette er en debatt som pågår den dag i dag, og man har ikke kommet til noen enighet. Dette stemte nok for gammelt kunstgress, men tiden står ikke stille. Man har foreløpig ikke kunne sette et likhetstegn mellom kunstgress og en økning i antall skader ved bruk av underlaget i Aalesund.

Det som derimot trolig ikke er gunstig, er å bytte underlag for ofte. Altså spille på naturgress og kunstgress om hverandre. Da kan man nok fort få belastningsskader.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 24 des 06, 15:00
Endret: 24 des 06, 15:03
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Ido Form Klyster
Mener å ha lest et sted at kunstgresset har en friksjon som er helt forskjellig fra naturlig underlag og dermed fører til mer skader, spesielt akilles skader. Dette så man også på laget da de trente som mest på kunstgress, flere av spillerne slet med akilles`ene.

Dette er en debatt som pågår den dag i dag, og man har ikke kommet til noen enighet. Dette stemte nok for gammelt kunstgress, men tiden står ikke stille. Man har foreløpig ikke kunne sette et likhetstegn mellom kunstgress og en økning i antall skader ved bruk av underlaget i Aalesund.

Det som derimot trolig ikke er gunstig, er å bytte underlag for ofte. Altså spille på naturgress og kunstgress om hverandre. Da kan man nok fort få belastningsskader.

Aalesunds spillere har vel faktisk hatt en nedgang i skader etter at de begynte på kunstgres... (finner ikke linken nå, skal lete mer - mulig det var et innslag på NRK/TV2.)

Dersom det er et faktum vil vel det undergrave mytene om det å bytte underlag også? Aalesund har minst en gang hver 14. dag iløpet av sesongen spilt på annet underlag enn deres eget uten flere skader.

Edit: Jeg stiller meg helt nøytral om vi skal spille på kunstgress eller naturgress. Det er så mange lag som har  nytt kunstgress og som er kjempefornøyde at gammelt kunstgress med høy brannskade-faktor er historie. Å trekke frem dette i debatter tror jeg er en myte og tegn på kunnskapsløshet.

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05

Lagt til: 24 des 06, 00:36

For meg spiller det egentlig svært liten trille. Fotball og naturgress hører sammen, men jeg skal uansett bare stå på tribunen og synge. Det blir ikke noe mindre brannsår på motstanderne uansett.

9. april gjenforenes vi!

Let`s go fucking mental!

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 25 des 06, 22:23
som tilskuer i et land som norge er jeg for kunstgress da jeg liker å se underholdende fotball og ikke gjørmebryting på et potetjorde :)

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 25 des 06, 23:41
Endret: 25 des 06, 23:42

Opprinnelig postet av JipJap
som tilskuer i et land som norge er jeg for kunstgress da jeg liker å se underholdende fotball og ikke gjørmebryting på et potetjorde :)

Godt poeng. Naturlig gress er sikkert bedre så lenge dette gresset ser ut som det skal. Men det skal ikke mye mer enn et regnvær til før det ikke er tilfelle lenger. Med kunstgress slipper man gjørme. Og det er mye gjørme i norsk fotball. På sikt er ikke det noen fordel for utviklingen av nivået her til lands. Og det er ikke noen fordel for underholdningsverdien heller.   

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 26 des 06, 05:05
såklart forutsatt at det ikke er noen betydlig forskjell i skader på gunstgress kontra naturgress

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 26 des 06, 06:16

Jepp, hvis spillerne får brannskader hver gang de forsøker en takling så er det noe galt med underlaget. Men så vidt jeg forstår er dette problemet utbedret. Det bør det i alle fall være hvis kunstgress skal ha noen framtid.

Men jeg er absolutt en tilhenger av naturlig gress, som sagt så langt dette gresset ikke er ødelagt av dårlig vær. Særlig tidlig på våren og sent på høsten er jo dette et stort problem her i Norge.  Det hadde vært veldig ålreit om man fant en god løsning på det problemet.

varheim

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 26 des 06, 11:06
Under perfekte forhold skal det vel ikke dette være noen debatt. Fotball og naturgress hører sammen. Poenget med debatten er at det ikke er perfekte forhold for fotball i store deler av sesongen. Og hva da med en lengre sesong? Hva med satsning ut i europa, med spill i desember/januar.

Vi er røde, vi er hvite, vi står sammen side om side.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914