Eggen-kritikk og sumpa
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 27 sep 06, 21:43
Endret: 27 sep 06, 21:52
Som relativt ferskt medlem på dette forumet er jeg noe overrasket over all kritikken mot Eggen jr jeg finner her, og de tallrike påstandene om at FFK sliter i "sumpa". Jeg sliter med begge påstander, som jeg finner både sutrete og perspektivløse, og i tillegg direkte usaklige. Men det kan jo være jeg at feil av noe, derfor dette innlegget.
Selv er jeg ingen fotballekspert, bare en ordinær fan, men et par kommentarer kan tåle vel dagens lys.
Aller først, bånn av tippeligaen er ikke "sumpa". 2. divisjon og Årvoll IL er sumpa! Her har FFK hørt hjemme i nesten 20 år, selv om flaks og ufortjent lykkelige omstendigheter har gitt klubben en og annen pinlig sesong i 1. divisjon. Slik har det i alle fall opplevdes for en ung gutt som ble kjempefan i 1984, men som siden har lett sårt etter noe å glede seg over. Før Eggen jr kom til klubben var det INGENTING. FFK framsto som, unnskyld uttrykket, en lokal drittklubb, drevet av amatører, og hvor alt som smakte av talent og rutine enten ble kastet ut eller nektet adgang til klubben. Jeg snakker ikke om meg selv her, jeg har aldri spilt fotball. Men jeg husker at Axel Kolle var innom, og snart ble kastet ut. Enda godt for ham, han hørte hjemme i eliteserien, ikke i en lokal amatørklubb som FFK var på den tiden. Kunne ha gitt flere eksempler, men det holder kanskje som det er.
Så langt jeg er i styand til å se er var det med Knut Torbjørn Eggen alt dette ble endret. Strake veien fra 2. divisjon til tippeligaen, hvor FFK har vært siden, og nå cupfinale i tillegg. Hvordan i all verden kan noen mene at denne treneren har vært noe annet enn en gedigen suksess? For meg står denne fremgangen nærmest som et mirakel som jeg for lengts hadde sluttet å håpe på. Og så langt jeg kan se er dette til 98% Eggens fortjeneste.
Det er en klassiker i fotball å ville sparke treneren når forhåpninger og drømmer ikke innfris umiddelbart. Men hvis noen har forventet mer suksess enn det Eggen har brakt klubben så langt vil jeg beskylde dem for å ikke ha beina på jorda. Hvordan kan man begrunne all kritikken mot Eggen? Jeg forstår det ikke. Men forklar meg det gjerne!
Er det én ting jeg mener det er grunn til å være sikker på idag, så er det at når Eggen slutter, så må vi enten stole på et nytt mirakel, eller FFK ryker på hurlumhei ut av det gode selskap og strake veien ned i sumpa igjen. Og for å gjenta meg selv her, "sumpa" er 2. divisjon og Korsvoll IL. Askøy, Klepp, Ålgård, Start 2, HamKam2. Kopervik IL. KIL/Hemne. Det er sumpa. Er det dit vi vil? Er det virkelig bedre å slå Særp i 2. divisjon enn å spille uavgjort mot Molde i tippeligaen?
Kall meg GJERNE medgangssupporter. Jeg ser på fotball fordi jeg vil ha noe å glede meg over. Og jeg gleder meg stort over hva Eggen jr har gjort med FFK på fem lige år. Men jeg kommer, i likhet med de fleste spillerne, ikke til å følge med FFK ned i sumpa for nye 20 år.
Så, Eggen-kritikere, nøyaktig hva vi bli så mye bedre uten Eggen?
Og hvis bånn av tippeligaen er "sumpa" i deres øyne, hva i helvete er da 2. divisjon?
---------------------------
SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!
Jo, man kan jo håpe på et mirakel. Jeg tror på mirakler, absolutt, men jeg kvier meg litt for å være alt for grådig... To mirakler på under ti år?
Men se på Moss. Var langt nede. Eggen kom, Moss bykser opp i tippeligaen. Eggen drar, Moss ramler tilbake dit de kom fra. Så jeg vet ikke sikkert om jeg overdriver så veldig?
det er ikke noe supporterne har funnet på.
ikke urimelig å sette spørsmålstegn ved eggens innsats når det aldri blir forbedring.
å leve på gamle bragder har vi gjort før, ikke en gang til.
Eggen har gjort en kjempeinnsats med å få laget opp fra 2. divisjon, og laget i dag kan ikke sammenlignes med FFK for en del år siden. Men nettopp derfor må det også være mulig å håpe på noe mer enn å kjempe for overlevelse i tippeligaen hvert eneste år. Det første året etter opprykk, OK. Det andre året, vel... det er umulig å bestille toppresultater. Men for tredje året på rad med kniven på strupen?
Ressurssituasjonen i FFK, både økonomisk og menneskelig, er en helt annen nå enn da vi "kjempet mot Årvoll IL", og derfor mener jeg det blir tøysete å si at det er den tiden vi må sammenligne oss med. For et lag som har fått tilført millioner, som etter alles mening har en rekke klassespillere (blant dem flere som er aktuelle for landslaget) og som skal innvie Norges fineste stadion neste år, oppleves dessverre bånn av tippeligaen som sumpen akkurat nå. Sorry.
Har du sovet i timen, ledelsen før Morgan, da inkluderer jeg også Eggen var en hårsbredd fra og sende oss direkte ned i 2. divisjon uavhengig av sportslige reultater denne sesongen.
DA snakker jeg ikke om ned en div men 2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, Vi var sekunder unna konkurs.
Det trengs full opprydding i denne klubben, noe Morgan og noen til har begynnt med, det er deffor 3 alt er ute av FFK sport.
Årsaken til øk. kaos er flere, men det har vel ikke akkurat hjulpet på med galskap investeringer på spillere av ymse kvalitet.
Opprinnelig postet av tomroar
Har du sovet i timen, ledelsen før Morgan, da inkluderer jeg også Eggen var en hårsbredd fra og sende oss direkte ned i 2. divisjon uavhengig av sportslige reultater denne sesongen.
DA snakker jeg ikke om ned en div men 2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, Vi var sekunder unna konkurs.
Det trengs full opprydding i denne klubben, noe Morgan og noen til har begynnt med, det er deffor 3 alt er ute av FFK sport.
Årsaken til øk. kaos er flere, men det har vel ikke akkurat hjulpet på med galskap investeringer på spillere av ymse kvalitet.
Nå er vel Eggen hovedtrener og da er det vel ganske urimelig å bebreide ham for dårlig økonomisk styring. Dessuten er det mange TL lag de siste årene som har slitt mer enn FFK med økonomien.
Det må være lov å ha store ambisjoner som trener. Man må kunne ha høye mål for laget sitt. De aller tøffeste kommuniserer også disse målene. Du hopper aldri høyere enn du legger lista, og derfor er det viktig å sette seg høye mål for å hige etter noe som kanskje er nesten umulig. Det er slik man blir bedre. Da er det også greit med litt edrulighet når man evaluerer i ettertid.
Men det er selvfølgelig noen som tror at dette er enkle mål å oppnå, og derfor blir skuffet når man ikke når helt opp. Det er ikke alle forunt å forstå sammenhengen. Da vil man ha trenerens hode på et fat.
Det virker på mange som om f.eks FFK taper borte mot Stabæk fordi alle spillerene og treneren er alt for dårlig. Dette blir for dumt. Selv er jeg ikke fotballtrener, men en engasjert tilskuer. Jeg har mange ganger ment at Eggen burde lagt opp en annen plan til spesielt bortekamper. Det kan hende jeg har rett og Eggen feil, selv om det er tvilsomt.
Jeg mener det vil være veldig uheldig om FFK skulle rykke ned og at KTE da forsvinner. Hvem vil da trene FFK? Vi risikerer å havne opp med Jørn Andersen eller noe lignende. jeg mener at det er kun ved at man beholder plassen at man bør vurdere et trenerskifte.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Jeg føler en trang til dele mine tanker her jeg også. Ikke av skadefryd eller annen usaklig dritt, men noen betraktninger sett utenfra og hva jeg selv opplever i egen klubb. Parallellene er faktisk mange.
FFK levde i det dypeste mørke fra 1985, riktignok med noen få gløtt av sol. I Sarpsborg har vi gjort det siden midten på 1970-tallet. Hvordan har da FFK og Sparta kommet opp av denne gjørma?
Det er fullt lovlig å kritisere de glade amatører som med mye pågangsmot og kanskje for liten innsikt drev klubbene i mange år. Man fulgte ikke helt med i timen, man fornyet seg ikke, og tidligere tiders glade dager med eliteseriespill og cup-suksess (1984 for FFKs del, 1952 for Spartas del) ble raskt snudd til nedtur. Skal vi være helt ærlige kan FFK takke i særdeleshet noen få pengesterke patrioter for den raske turen tilbake til eliteserien. Pluss: dyktige ledere i Harry Hansen og Knut Torbjørn Eggen. Kontinuitet på ledersiden brakte klubben raskt opp. Javel, så har ikke oppturen fortsatt. Det skulle kanskje bare mangle på så kort tid. Noen spillere har ikke slått til, osv, men det er da heller ikke særegent for FFK. Tre sesonger i Tippeligaen hvor alle har endt i "gal" ende er ikke lystig, men det er da tross alt mye bedre enn 2. divisjon mot Galterud en regntung lørdag foran 350 tilskuere... Eller?
For vår del i Sparta så finnes det ikke rike onkler eller andre godt bemidlede. Selv i år, i Adeccoligaen, var budsjettet lavere enn det FFK hadde i 2. divisjon i 2002. Suksessen er bygget på kontinuitet gjennom mange år på trener og ledersiden. Faktisk gjennom nå 11 år. Vi supportere vet hva vi har og får, nye spillere vet hva de går til, og de som er der vet hva de får. Det gir en trygghet og forutsigbarhet. Da vet man hva som har lykkes, det er lettere å korrigere feil, og komme tilbake på vinnersporet igjen. Til tross for faktisk ganske lite penger har klubben, støttet gjennom å være samarbeidets elitesatsing, fått dyktige ledere, støtteapparat og flere spillere. På grunn av langsiktig tenkning og kontinuitet gikk opprykket fra 3., til 2. divisjon som en drøm - vi rykket nesten opp på første forsøk, klarte det på andre forsøk i fjor, og ligger nå godt an til å ha mulighet til å berge plassen i Adeccoligaen i år. Riktignok med forsterkninger, som alle lag har, men med de samme personene i klubben, i trenerteamet, og som fundament i spillergruppa og laget. Igjen: kontinuitet og tålmodighet. Sesongen har vært en berg-og-dal-bane fra strålende seiere, til pinlige tap om og om igjen. Likevel har det ikke engang vært nevnt å bytte trener. Fordi vi vet hva vi har, det har gitt oss suksess, og har trua på det. Vi synes heller ikke det er særlig kult å kjempe mot nedrykk, men tror at det er mulig å justere dette med noen få bedre spillere neste år for dermed å ta neste steg. Hadde vi klaget, bråket og holdt på ville det helt garantert ikke hjulpet laget det minste. En full utskiftning på ledersiden og trenersiden gir ikke nødvendigvis suksess.
Som et klønete forsøk på en konklusjon: gi trenerne og klubben den tålmodigheten og tilliten de trenger. Både spillere og trenere. Man har lov til å stille spørsmål, men klaging, syting, rop fra tribunen osv. preger selvsagt alle. Jeg vil driste meg til å tro at klagingen faktisk kan hemme FFK mer enn det hjelper. Da dere var på vei opp var det jo nesten bare positivitet og kjempefin atmosfære som i hvert fall jeg så på med misunnelse og respekt. Da gikk det også bra med laget. Med tanke på alt Eggen har gjort for klubben synes jeg det er helt hårreisende at noen i det hele tatt kan foreslå å få ham fjernet. Det respektløst og historieløst. Han kan ikke løpe for spillerne. Ikke kan han score for dem (med eller uten knyttneven...). Ikke er han garantert at alle nye spillere slår til heller. Med støtte fra publikum, tålmodighet og langsiktig tenking også blant supporterne er det lettere å få arbeidsro for alle, bytte noen spillere neste år, håpe at de slår til, og dermed klatre gradvis på tabellen og bli et fast topplag etter hvert.
Å nå en cupfinale og fremdeles ha alle muligheter til fortsatt spill i Tippeligaen i 2007 er ikke en skandale-sesong. Det er faktisk veldig bra!
Med et ærlig håp om at vi møtes i Tippeligaen innen tre-fem sesonger. Lykke til!
- sammen for Sarpsborg
Opprinnelig postet av Espen
Ressurssituasjonen i FFK, både økonomisk og menneskelig, er en helt annen nå enn da vi "kjempet mot Årvoll IL", og derfor mener jeg det blir tøysete å si at det er den tiden vi må sammenligne oss med. For et lag som har fått tilført millioner, som etter alles mening har en rekke klassespillere (blant dem flere som er aktuelle for landslaget) og som skal innvie Norges fineste stadion neste år, oppleves dessverre bånn av tippeligaen som sumpen akkurat nå. Sorry.
Hyggelig å se at vi er enige om mye. Et par kommentarer til uenigheten.
Jeg sammenligner med en fortid som er svært nær. En fortid ingen klarte å løfte FFK varig ut av før Eggen jr. kom på banen. Så jeg synes ikke det er så veldig tøysete. Etter 20 år i tippeligaen under fire ulike trenere ville det vært tøysete, men ikke i dag, som jeg ser det. Med all respekt for uenighet på det punktet.
Millionene kom med Morgan Andersen. Jeg kunne ha sagt klarere at jeg også har stor respekt for de som i første omgang ønsket ham til klubben, og som deretter lyktes i å få ham hit. Det bidrar muligens til at Eggen blir lenger, evt at vi få en kompetent etterfølger. Poenget mitt er likevel at de millionene du nevner forsvinner mye lettere enn de kommer. Alt som skal til er at Eggen forsvinner og FFK gjør én dårlig sesong, så forsvinner all interesse for FFK hos spillere som sponsorer. Veien ned til 2. divisjon er kort og grei. Det går vannsklie ned dit. Veien opp igjen er som å klatre opp et glatt overheng.
Det er også fair å være uenige om hva "rimelig tålmodig" betyr i en sammenheng som dette. Vi ønsker vel begge mer enn nedrykkstrid i år. Men på den annen side, og med støtte hos trenere og kommentatorer med langt mer peiling enn jeg har, så er hele tippeligaen så og si en eneste nedrykkstrid. Det er så jevnt at det laget som topper tabellen ved sommerferien ikke på noen måte har sikret seg å overleve. 30 poeng trengs sier de, det betyr at fem runder før slutt er det 6 lag som er sikre på å ikke rykke ned. Med andre ord er 8 lag for øyeblikket i nedrykkstriden. FFK kan like godt rykke ned som å bli nr 7 i år. Det samme gjelder enn så lenge for Lyn og Odd Grenland, som vi skal møte i avgjørende kamper.
Som jeg ser det så er det slik livet er i Tippeligaen. En evig kamp for å overleve. Noen få runder før slutt går noen få lag rett fra nedrykkstrid til kamp om seriegull. Skal man sikre seg fortsatt kontrakt så lenge som fem serierunder før slutt, må man gjøre en kjempesesong.
Jeg ser ingen sump i Tippeligaen. Enten klarer man seg, eller man rykker ned. Svart eller hvitt, ingen gråsoner. Men for en klubb som FFK er alt annet enn Tippeligaen sumpa.
Opprinnelig postet av spartasupporter
1. Å nå en cupfinale og fremdeles ha alle muligheter til fortsatt spill i Tippeligaen i 2007 er ikke en skandale-sesong. Det er faktisk veldig bra!
2. Med et ærlig håp om at vi møtes i Tippeligaen innen tre-fem sesonger. Lykke til!
1. Enig!
2. Det hadde vært gøy det! Lykke til Sparta!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914