Nok en gang........ Videodømming?
For å ta det først: sinnsyyyyyykt deilig med cupfinale plass, tusen takk guttane!!
Så tilbake til meningen med innleget, jeg har aldri i mitt liv sett en dommer gjøre så mye rart i en fotballkamp. Jeg er ikke veldig objektiv, men jeg synes han var litt gul idag. Det går vel ann å sette opp dommere som har litt baller i en semifinale i cupen? En ting er at han ikke tar alt, men han er ikke konsekvent i tillegg. Ta bare det andre gule kortet til Heavy, dommeren er foran situasjonen på vei oppover. Bak ryggen hans kommer Heavy så vidt nær Start spilleren og han faller, dommeren drar opp det gule kortet og dermed i dusjen med Heavy. I en situasjon han har ryggen til. Noen minutter senere drar Stadheim seg fri på ventrekanten og blir jevnet med jorden, da sier dommeren nå må du roe deg ned til Start spilleren. Faen ta også, jeg blir så sinnsykt frustrert over inkonsekvente dommere.
Dette var en enkelt episode, men jeg synes jeg satt med denne følelsen hele tiden. En frispark her og ett der, han var rett og slett dårlig. Kanskje det er på tide med videodømming, så kan vi ihvertfall få litt rettferdighet inn i detta spillet som vi alle elsker. Og detta må orges fra NFF, med et eget panel som er objektive. Det holder ikke med at som for eksempel Molde sender inn en protest på det gule kortet til Hoset fordi dommeren hadde gjort feil. Det er ikke nivået jeg vil ha, jeg vil bare ha rettferdighet eller likhet for loven som det heter.
Dette var litt oppgulp fordi jeg hadde den følelsen i hele kampen, dommeren var nesten halvt gul...... Er dommer standen egentlig bra nok i Norge???
---------------------------
Elleve røe og vite kællær
Kunne ikke vært mere enig! Idag var dommeren rett å slett svak! Flere grisetaklinger i 2 omgang som ikke gav gult, mens heavy fikk rødt for IKKENO! Det gule til Tarik å er jo bare piss..
Men som sagt, WHO CARES idag
Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!
«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)
-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-
Skal man holde toppfotballen med profesjonelle dommere må også dommerlønningene opp på et profesjonelt nivå. Og det er NFFs jobb...
-exit body, exit mind-
Fredd
Da skjønner jeg at det finnes flere par fotballbriller Fredd, dette var ikke helt grei dømming.
Det fikk jeg forøvrig også bekreftet etter kampen utenfor klubbhuset, da vi kom i prat med dommersjefen i Norge Rune P. Han var enig i at han hadde sett Schjerven bedre, men han ville så klart ikke ta noen diskusjon utover det. Han må vel være litt lojal ovenfor sine kolleger.
Det ble snakket om Fair play i pausen, men dommeren i denne kampen gjorde det plett umulig for spillerne å skjønne hvilken linje han la seg på. Den berømte berg og dalbanen dømmingen.
Godt mulig at jeg ikke har helt rette briller!! Helt grei er ikke bra. Grei for meg er unnder middels, men jeg føler ikke at han favoriserte noen av lagene. Og det er bra, for det forekommer ofte i norsk fotball.
Fredd
Så akkurat igjennom en del situasjoner i kampen, og det er jo helt soleklart at Heavy ikke skal ha noe rødt kort her. Start spilleren snubler og dommeren har ryggen til. Kanskje lurt å spørre linjedommeren som står to meter fra og ser alt?
Jeg er litt enig med i at videodømming bør brukes til straffeutmålinger, feil avgjørelser og slikt. Da hadde vi ihvertfall fått med Heavy i finalen for å si det mildt!!
Døm sa vel også på TV at det var mer straffe enn gult kort. Hermanis andre er bare tragisk av dommeren. Synes forsåvidt Nilssens røde også er strengt - selv om det er greit etter boka. 3-4 Start spillere skulle også hatt gult, men det ser ut som dommerne forguder landslagsspillerne ettersom de er "kjente" (Strømstad, Hæstad og Borgersen).
La ikke den mannen dømme mer på toppnivå i Norge.
-exit body, exit mind-
Litt komisk å bringe dette på bane nå-
La gå at dommeren gjorde en feil med "Heavy" sitt andre gule, men i forrige runde ga dommeren FFK ett poeng.
Ting jevner seg ut.
"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"
synd vi ikke har heavy i finalen men hvordan er det må ha stå over seriekamp også?
Opprinnelig postet av dracula
Litt komisk å bringe dette på bane nå-
La gå at dommeren gjorde en feil med "Heavy" sitt andre gule, men i forrige runde ga dommeren FFK ett poeng.
Ting jevner seg ut.
Så du syntes Moldes scoring var helt fin? Overalt ellers i verden vil man ikke stille opp et hjørnespark sånn som Molde m.fl. gjør her i landet, for da blir man bare avblåst hver bidige gang for obstruksjon av keeper. Se åssen de stiller opp i England, et land hvis fotball er forholdsvis tøff. Forsøk på å sperre keeper blir ikke godtatt, og derfer er det heller ingen som driver med det. Men, men; NFF vil vel ha det sånn, da... Sukk og støøøøønnnnnnn.
Å si at vi fikk ett poeng av dommern mot Molde er helt usakelig, i og med at en uteblitt førstescoring ville skapt en helt annen kamp. Verden er desverre ikke så enkel at du bare kan "trekke fra" en scoring og se på hva resultatet da blir.
FFK tåler ikke tidlig ledelse, for da feiger Eggen ut, og faller for eget defensiv grep. Eller om det er spellrane som gjør det, det vet jeg ikke.
Nei, takke meg til utlikning i det 61.minutt etter å ha jobba seg inn i kampen fra den rette sida og deretter fullt trøkk i angrep og følelse av å eie kampen totalt.
Den følelsen jeg har etter å ha fått høl på byllen etter å ha dominert kampen totalt er ubeskrivelig. Å trøkke på etter at et lag har kjipa etter en tidlig og billig scoring er fantastisk, typisk: "Nå skal vi faen meg ta feigesvina en gang for alle".
Neida, tidlig scoring mot FFK gjør vårs bare sterkere!!!
Dommeren var rett og slett svak idag. Det som var mest frustrerende var hvor inkonsekvent han var i avgjørelsene.
Men videodømming? Nei, takk! Det vil ta bort fotballens særpreg. Jeg kan strekke meg til at man kan bruke video til å gi sanksjonener / oppheve kort i ettertid. Men ikke mer.
Er en grunn til at jeg kaller meg A.Scheie og ikke D.Wathne....
God bedring, Dagfinn!
Når domsutvalget i NFF har mer å gjøre enn alle andre utvalg i samme forbund vil sjøl økonomene skjønne at det bare et tidsspørsmål før norsk fotball ikke bare vil tape anseelse, men også tape penger på å ikke håndtere dårlige dommeravgjørelser.
Jeg har ingenting imot videodømming, og dette kan innpasses med dagens dommermodell, med hele fem personer tilknytta dommerteamet i en gitt kamp.
Med kameraet plassert i kjent posisjon vil en datamaskin med letthet tegne inn offsidelinje i bildet isometrisk justert etter posisjon på bakerste mann, sånn at videodommer faktisk kan stoppe bildet, rulle tilbake til avlevering av ball, sjekke linja mot framre angriper/bakre forsvarsspiller i løpet av 2-3 sekunder. Offside bør sjekkes rutinemessig ved hver eneste scoring.
Jeg tipper tre kameraer holder: To fastmonterte retta mot hver sekstenmeter i en posisjon i forlengelse av dødlinja (for bedømning av balle over linja eller ikke), og et som følger ballen fra forlengelse av midtstreken. Offside-bedømninga kan foregå halvautomatisk vha bildebehandling og datamaskinbilder lagt over bildet.
Også må vi kunne sette igang å dele ut gule kort etter at kampen er ferdig, sånn at en spiller aldri vil føle seg trygg. En holding i trøya er brudd på reglene under kampen, og det er et brudd på reglene etter kampen, så hvorfor ikke dele ut gule/røde kort i etterkant.
Et intercom-anlegg mellom dommer, linjedommere og videodommer vil gjøre at videodømming kan brukes meget effektivt i en kampsituasjon, og dette vil ikke bety nevneverdige avbrudd i spillet.
Slik uttaler en taper seg:
Synes du Fredrikstad burde spilt ut ballen som en fair play-handling?
- Det hadde ikke vært noe å si på det. Jeg klarer ikke å reise meg opp, men det er kanskje slik de (Fredrikstad) ønsker å score målene sine, fortsetter Paulsen, med et tydelig spark til FFKs Mihaly Toth, som scoret med handa mot Molde sist serierunde.
Kristoffer Paulsen til VG.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
math
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914