FFK - en liten klubb i en liten by
Jeg er en av alle de som som trodde på alle forståsegpåere som hevded FFK`s fantastiske potenisale, og også Fredrikstads posisjon som og stryke som by. Om FFK virkelig hadde et stort potenisale hadde det vært utløst for lengst.
Første gang da FFK etter 20 år i skyggenes dal igjen var tilbake i toppserien. Andre og tredje gang da kontrakten var reddet med et nødrop etter to triste sesonger i bunnen. Og NÅ, da vi nok en gang er på vei ned en divisjon.
Tror det er for enkelt å tro at det løsner med trenerbytte, andre inn i ledelsen osv. Det handler om mangel på økonomiske og organisatoriske resurser. I landsmålestokk er vi desverre forholdsvis små, både som klubb og by.
Det at en småfurten Eggen nå går ut på NRK og ber næringslivet stille opp, er et krisetegn. Hvor ble de av, alle med de store hjerter, og med ditto store lommebøker? En del av dem stakk når de ikke fikk være konge på haugen. Også et fenomen i en småby som bløffer seg selv med å tro at den er en av landets storbyer.
Jeg tror vi alle bør innse at vi er underdogs, og ha det som utgangspunkt. De store byene, Oslo. Bergen, Trondheim og Stavnger, samt de større regionssenterne ligger milevis foran oss. Skal vi overleve og kanskje til og med klatre, må omgivelsene til FFK og byen trå til samlet på et helt annet nivå enn i dag. For første gang siden FFK kom opp igjen tror jeg nå at FFK rykker ned etter denne sesongen. Det er faktisk slik, at de som vi anser som våre stjernespillere, ville hatt vanskelig for å spille seg til en fast plass på lagene øverst.
Det eneste som kan endre dette er en betydelig styrking av klubbens ressurser.
Men det er ingen automatikk i at potensialet utløses - man trenger en forløser, noe som gjør at potensialet slår ut i full blomst. Jeg, og mange med meg trodde at dette skjedde når de rykket opp i TL, at dette var den utløsende faktoren... Men det har det vel egentlig ikke vært....? Det ble, som du sier, noen interne stridigheter mellom personer i toppen - noen pengesterke folk som forsvant - og en kamp for å overleve i TL..
Drillo ble ansatt - kanskje dette skulle være den utløsende faktoren? Det viste seg i etterkant at det faktisk fikk en motsatt effekt, FFK ble mindre populære med Drillo-stilen...
Det har garantert blitt gjort en del feil valg når det gjelder spillere som har kommet, og spillere som har blitt solgt, og jeg tror kanskje det har vært for mye rot i styre og stell når det gjelder rollefordelingen i den administrative delen av FFK. Men nå får vi håpe Morgan Andersen får satt skapet på plass så det blir ro i rekkene - også på toppen.
Men det viktigste av alt er nå og redde stumpene denne sesongen, slik at vi får innviet den nye stadion i TL, og ikke mot Moss i Adeccoligaen.... Ett nedrykk koster fryktelig mange penger - for ikke å snakke om ett evnt. opprykk, det er enda dyrere...
---------------------------
Øvre halvdel 2006 ! ( ikke for sent enda....)
I Ålesund står folk og næringsliv last og brast med klubben som har hatt en heistilværelse de siste sesongene. FFK gikk fra bredde til topp på 2 sesonger, og har vært der siden. Likefullt er det bare klaging. Når stemningen i byen er som den er så kan man ikke vente at byens næringsliv finner det interresant å satse alle sine reklamepenger på klubben. De vil jo helst assosieres med noe positivt. Selvfølgelig har folk rett til å rakke ned på andre. Men, hvis de tror det bærer frukter for FFK er man passe tjukk i hue.
Fredrikstads befolkning har vist de siste årene at de ikke fortjener noe tippeliga lag. Dette vil nok ikke forandre seg med det første. Dette handler tydeligvis ikke om enkeltpersoners holdninger, men en tungt forankret kultur.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Da nije bilo tebe, na teskom putu mom.
Ja nikada pjevao ne bi, jer ne bih imao kom.
Dinamo Zagreb
Opprinnelig postet av knaggen
Landets 6. største by med over 70 000 innbyggere i kommunen, fotballtradisjoner laaangt tilbake i tid, en haug med seriemesterskap og cupmesterskap - joda FFK er ett begrep innen fotballen i fylket, og i landet forøvrig.
Men det er ingen automatikk i at potensialet utløses - man trenger en forløser, noe som gjør at potensialet slår ut i full blomst.
Det er her jeg mener selvbedraget ligger. Fredrikstad er landets 6. største kommune. Det er ikke det samme som landets 6. største by! Som by er vi nok heller en søvnig middelmådighet. (Når man ser bort fra alle småplasser som Askim osv som har fått bystatus i det siste da..)
Premieskapet og tidligere suksess er ikke brukanes til annet enn nostalgi. Vårt potensiale er ikke stort nok, det må økes gjennom et formidabelt løft.
Opprinnelig postet av kjo
Landets 6. største by med over 70 000 innbyggere i kommunen, fotballtradisjoner laaangt tilbake i tid, en haug med seriemesterskap og cupmesterskap - joda FFK er ett begrep innen fotballen i fylket, og i landet forøvrig.
Men det er ingen automatikk i at potensialet utløses - man trenger en forløser, noe som gjør at potensialet slår ut i full blomst.
Det er her jeg mener selvbedraget ligger. Fredrikstad er landets 6. største kommune. Det er ikke det samme som landets 6. største by! Som by er vi nok heller en søvnig middelmådighet. (Når man ser bort fra alle småplasser som Askim osv som har fått bystatus i det siste da..)
Premieskapet og tidligere suksess er ikke brukanes til annet enn nostalgi. Vårt potensiale er ikke stort nok, det må økes gjennom et formidabelt løft.
Fredrikstad er Norges 6. største by!! http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_st%C3%B8rste_byer
Men kan nok være en søvnig middelmådighet for det...Helt enig i at man ikke må se bakover i tid på tidligere pokaler osv..men at potensialet er der - det er de samme pokalene med på understreke.
Man må øke kravene til prestasjon i hvert ledd i organisasjonen og i omgivelsene rundt - slik at vi når potensialet!
Øvre halvdel 2006 ! ( ikke for sent enda....)
Det har vært mangelvare i 3 år. Gutteklubben grei har holdt på uten kommentarer.
Ledelsen i FFK som klubb har vært satt ut av spill, FFK Sport har "styrt" alt uten å styre.
Det lysner nå som FFK som klubb styrer FFK sport as og har begynnt å stille krav til EGGEN.
DEt generelle i FFK klubb til nå ha har vært at ingen har turt å utfordre Eggen.
Det blir sjelden noe positivt av det.
At noen er overrasket av næringslivet ikke stiller med midler til nye spillere er for meg en stor gåte, når vi ser hvilke resultater det har gitt til nå, så ønsker de fleste at ikke pengene deres blir trukket ned i dass ala Raymond med utallige flere middelmådigheter.
For å få tilbake investeringsviljen må nok en ny trener inn som kan bevise at han kan hente riktige spillere.
1 Antall innbyggere i regionen
2 Den generelle interessen for fotball i regionen
Mange tror at det er andre ting som spiller inn. Det er feil.
De største inntektene kommer fra billettsalg. Ikke sponsorer. Dette gjelder de fleste klubbene i eliteserien.
I Fredrikstad har man ganske mange tilskuere, og mange flere kommer til å dra på kamper hvis man
oppnår bedre resultater. Ikke bare fra Fredrikstad, men fra Sarp, Moss, Halden, indre østfold osv.
Den forløsende effekten vil komme gradvis når vi får innviet FMV stadion.
Dette vil gi økte inntekter i form av økt billettsalg, som vil gi bedre sportslige resultater ved at vi har råd til bedre spillere.
Dette vil igjen føre til økt interesse og atter igjen flere tilskuere.
Hvis vi i tillegg klarer å stable på beina et profesjonelt apparat rundt klubben
så kan vi glede oss til en framtid i tet-sjiktet i norsk fotball.
Jeg gleder meg.
Syng høyt og kraftig for laget du elsker.
Fredrikstad er Norges 6. største by!! http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_st%C3%B8rste_byer
Men kan nok være en søvnig middelmådighet for det...Helt enig i at man ikke må se bakover i tid på tidligere pokaler osv..men at potensialet er der - det er de samme pokalene med på understreke.
Man må øke kravene til prestasjon i hvert ledd i organisasjonen og i omgivelsene rundt - slik at vi når potensialet!
off topic men...
formelt sett ja, men husk at Gamle Fredrikstad kommune, hadde kun 30.000 innbyggere. Resten kommer fra gamle landbrukskommuner som Borge, Onsøy og Kråkerøy...
:)
Det er to suksesskriterier for å lykkes i Tippeligaen,
et god hjemmpublikum og en god hovedtrener,
FFK har begge deler.
Eggen til NRK sporten
Opprinnelig postet av remtan
off topic men...
formelt sett ja, men husk at Gamle Fredrikstad kommune, hadde kun 30.000 innbyggere. Resten kommer fra gamle landbrukskommuner som Borge, Onsøy og Kråkerøy...
:)
Nå går det vel mange fra disse stedene på FFK kamp da. Avstanden fra disse stedene til stadion er jo ikke mer enn 20-25 minutter på sitt lengste så derfor blir det riktig å regne ca 70 000 som har mulighet til å gå på alle kamper uten for lang reiseavstand.
Ære være Eggen jr.
15 september 2002: FFK-Kvik Halden 7-1
feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.
Rød og hvit tvers igjennom
Føler vel at mange har trodd og kanskje tror enda at en kan leve på gamle minner og srolte tradisjoner.
JFR alle uttalelser om at alle vil til FFk o.lign fra styrehold de seinere åra.
Personlig tror jeg at har potensiale til å bli regionsklubben i området fra Follo til ett stykke ned hos broderfolket langs kysten og iallefall inn til Rakkestad kanskje Mysen/Askim ( dersom de ikke heller vil pelle flis enn spikke planker.
Dette potensiale området som har stolte fotball tradisjoner som skriker på å få sin plass i toppen i norsk fotball igjen, men det trengs kløkt, ydmykhet, vilje til forhandliger og evne til tenke både langsiktig (strategisk) og kortsigtig på engang.
Får FFK de rette folka inn som klarer å ha mer enn en tanke i hodet om gangen, kan bli et etablert topplag i Norge.
Kanskje Morgan Kane er retet mannen, sjøl om jeg ikke er alfor begeistra for hans historie verken i NISO eller LYN, uansett tror jeg kan kan og vil fjerne endel daukjøtt ( f.eks Harri`en).
"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"
Opprinnelig postet av Snæbbis
Akkurat nå er vi som en stygg og forspist sommerfuglkokong som bare venter på å bryte ut fra skallet.
Må være verdens mest tolmodige - eller kanskje trege - sommerfulg da, som har bakset med tvangstrøya i 3 år!
Håper selvfølgelig du og alle som mener at laget og klubben er bedre enn det resultatene gjennom 2,5 sesonger har vist, og at vi eksploderer utover høsten har rett. Men optimismen og tolmodigheten, som jeg har hatt mye av, er i ferd med å ta slutt. Jeg forventer mer enn dette.
feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.
Rød og hvit tvers igjennom
Ja-ja. Er Lillestrøm en stor by?. Er Stabæk en stor by?. Er Sandefjord en stor by? Er Skien en stor by?
Av Eliterserielagene med byer større en Fredrikstad - så skulle tabellen sett slik sånn ut:
1. Vålerenga
2. Lyn
3. Brann
4. Rosenborg
5. Viking
6. Start
7. Fredrikstad
Vi har vel ikke vært på 5-7 plass en eneste gang siden opprykket i 2003.
Er Villareal i Spania et lag fra en stor by? Nei tror ikke det. Bor vel et sted mellom 10-20000 mennesker der tror jeg.
"Jeg fikk ingen indikasjoner på at FFK ønsket å beholde meg, men jeg ble ikke presset ut, sier Markus Ringberg som har laget 76 mål på 102 kamper for Fredrikstad"
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914