Vi må finne koden...
- Norsk fotball er bedriten.
- Halvparten av laga i TL baserer sin suksess på å ødelegge for motstanderen istedet for å bygge noe sjøl
- FFK spiller i TL
- FFK har begrensa suksess i TL
- KTE virker helt uforberedt på denne typen fotball
ERGO: Vi trenger en eller annen måte å håndtere disse laga på som gjør at vi i det minste har en sjanse mot dem. Så er spørsmålet *hva* vi kan gjøre. Forslag:
1) Begynne med pressfotball sjøl
2) Finne på noe taktisk lurt som gjør at våre sjanser øker betraktelig
3) Finne på noe annet i gjøre.
Jeg vil si at alt. 1 og 3 er så og si helt uaktuelle enten politisk eller kulturellt. Ikke har vi en spillerstall som passer for å gjennomføre denne typen fotball heller. Så da står vi igjen med punkt 2), nemlig å komme opp med noe lurt som gjør at vi kan slå disse stenbryterne.
Jeg tror ikke vi kan konkurrere med presslagene på deres egne premisser, siden de har større spillere enn oss, og en hel stall som er bedre på hodet, bruker mere albuer, holder mer i trøyer osv. Vi må med andre ord finne en måte å slå disse laga hvor vi bruker det vi er sterke på. I mine øyne er det:
- Å holde ballen på bakken
- Å la ballen gå raskt mellom hver spiller
- Å bevege oss framover ved første og beste anledning
- Å slå ballen i bakrom mot raske spillere (West/Tarik)
For at vi skal ha et effektiv bakromspill må vi ha luft mellom motstanders mål og deres bakre firer sånn at vi kan få benytta farten. Hvis så West og Tarik ligger ca 4-5 meter on-side vil det bli enklere å slå pasninger inn i rommet uten å gå offside og bli holdt i trøya osv.
MEN, for at vi skal kunne bruke farta må altså motstanders firer stå høyt. Dette skjer når motstander er etablert i angrep, eller presser ekstremt høyt. Derfor mener jeg at vi skal la ballen gå i den bakre firer og lav midtbane, for å lokke opp midtbanen til motstander, og derigjennom den bakre firer som da vil forsøke å sette offside på våre spisser. Dette betyr at vi vil ta en betydelig større risiko bakover, siden vi må la ballen gå med hodeløse, jaktende kondiskonger i hælene. MEN, gevinsten er at motstanders moral blir total ødelagt, siden de i veldig lange perioder ikke vil få noen positiv feedback på det de gjør. Ingenting er bedre enn å se tullingene rive og slite uten å få noe igjen. Høyere risiko, ja, men hva er alternativet? 4-0....
Jeg er litt bekymra over at ikke KTE har kommet opp med noen skikkelig strategi mot disse laga, for halvparten av TL spiller sånn...
Vi kommer aldri til å overkjøre presslaga, for det har vi ikke krefter til. Men vi kan irritere dem noe grenseløst ved å spille trillefotball, avløst av sanseløs fart i angrep hvor våre spisser slår offsidefella gang på gang!
---------------------------
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
dette er vel mye av taktikken til Odd dette da...
Det er to suksesskriterier for å lykkes i Tippeligaen,
et god hjemmpublikum og en god hovedtrener,
FFK har begge deler.
Eggen til NRK sporten
Opprinnelig postet av remtan
Heter du Sandstø til etternavn...
dette er vel mye av taktikken til Odd dette da...
Den har jo fårsåvidt vist seg og funke og da.
feilen med å være politisk korrekt, er at det er så forbasket kjedelig.
Rød og hvit tvers igjennom
Dette som trådstarter skriver om er Barcelona-fotball. De triller ball så lenge at motstanderlaget mister selvtillitten av å ikke få tak i den, og når de får tak i den, mister de den med en gang pga et voldsomt press med en gang.
For å spille denne typen fotball trenger vi veldig tekniske spillere.
Det har vi ikke, og kommer heller ikke til å få med det første. De har forøvrig ingen av lagene i TL. Da må man til spania.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914