Husk meg
Brukernavn
Passord

Vil vurdere salg av Stadion navnet for 3. millioner

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 3 3

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 22 apr 06, 16:49
Endret: 22 apr 06, 16:55
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

Jeg ser ikke på det som et sunnhets tegn det som skjer i England, men hvorfor er et så ille?? Jeg mener, hvor viktig er ikke penger i dagens fotball?? En fotball klubb trenger penger for å overleve enten du liker det eller ikke FFK 1903, vi kommer lissom ikke unna der! Vi små ola nordmenn må snart få dratt nisselua opp fra øya å begynne å se igjenn! Ting er ikke som det var på 50 og 60 tallet, ei heller som det var i begynelsen av 90 tallet, tidene forandrer seg! Penger i en fotball klubb er som blod i en meneske kropp, ville ikke du solgt det meste for å få blod i kroppen f.eks? Akkurat som FFK, vil selge ganske mye av seg selv for å overleve! Du må gjerne kalle meg pengegrisk, men jeg ser at i Norge og i Europa generelt at Fotball er industri, industri er penger! Hadde for eksempel et lag som Arsenal hatt råd til å bygge seg en stadion uten at den ble sponsa? Har FFK råd til å la være å få sponset stadion? 

Ser du virkelig ikke hvor utviklingen bærer hen? Hvis stadionnavnet er akseptert nå, hvilke andre midler kommer neste klubb til å foreta seg for å hente enda mer penger?

Du sammenligner penger i fotballen med blod i kroppen og du skriver videre at de fleste ville solgt det meste for å ha blod i kroppen. Hva "det meste" er i dine kroppslige metaforer er skriver du selvsagt ingenting om. Hvis blod er penger, så er vel "det meste" andre organer i kroppen da vil jeg tro? FFK har nok penger til å overleve, på lik linje med at de fleste andre mennesker har nok blod til å overleve. Ville du byttet bort ei lunge, en finger etc for å få mer blod?

At lag ikke trenger å selge stadionnavn etc for å overleve er jo RBK et godt eksempel på. De startet med slikt og ingenting på begynnelsen av nittitallet, men fortsatte også denne trenden helt frem til begynnelsen av 2000-tallet.

Selvfølgelig er penger viktig i fotballen, uten tvil. Vålerenga, Lillestrøm og til dels Start hadde neppe vært der de er i dag uten investorer. Men hvor sunt er det når investorene har mest å si i en klubb? Hvor sunt er det når halve a-stallen ikke eies av klubben, men av investorer? Investorer og kjøp av stadionnavn er en av mange faktorer som er i ferd med å ta fra klubbenes dens suverenitet over egne valg og beslutninger.

Du er god til å kverulere du, jeg har aldri nevnt at Fredrikstad Fotball Klubb burde byttet navn, det blir bare for dumt å komme med, dette er en diskusjon ang sponsing av stadion!

Kverulere? Jeg har spurt deg to ganger om hvor din grense går, om det er greit for deg om klubbnavnet selges hvis det kommer nok penger på bordet. At du ikke vil svaret på det spørsmålet for være din sak, men å beskylde meg for å konkludere med at du hadde takket ja, kan du holde deg for god til. Jeg kan spørre for tredje gang. Hvor går din grense for hva som kan selges av klubben for å få inn flere penger?

Ja, hvorfor drar jeg inn NHL i USA??? Hmmm kan det være fordi at det er sponsor navn på arenaer der?? Vi må bare innse det FFK 1903, At de i USA har ihvertfall skjønt viktigheten av penger innen idrett!

Om FFK skulle få solg stadion navnet, hva gjør du da?? Slutter å heie på klubben? "nei, stadion er stadion og ikke noe annet, jeg går over til sparta"

Når det gjelder hvordan start har ordnet seg så er det sikkert bra for dem, om FFK velger å ingå sponsor avtaler over 14-44 år så vet de sikkert hva de gjør!

I NHL har de en annen kultur og tradisjon ved dette. Det finnes sikkert hundrevis av andre land og idretter hvor dette ikke forekommer, uten at jeg drar inn disse i en debatt. I NHL er det jo litt andre tilstander i Norge, det blir som om jeg skulle begynne å dra konklusjoner med Barcelona, det er i hvert fall i riktig idrett. Barcelona har ikke noe jallanavn på stadion sin, navnet betyrganske  enkelt  "Ny stadion", kanskje ikke noe kongenavn i og for seg, men ikke noe sponsornavn i hvert fall. Ei heller har de, og har aldri hatt, sponorsreklame på drakta. Et godt eksempel på at penger kan komme fra andre steder også, for de er jo tross alt en av verdens rikeste klubber.

Selvfølgelig heier jeg ikke på et nytt lag om stadion skifter navn, jeg syns bare utviklingen er skremmende. Du derimot ser ut til å hive deg på pengefesten i norsk fotball, mer mer mer mer. Som jeg har tidligere skrevet, mye av satsningen blant klubbene minner mye om jappetiden på 80-tallet og IT-eventyret på 90-tallet. Når 7-8 klubber alle skal kjempe om medaljer er det klart at ikke alle klubbene klarer sin målsetning.

Må si du har stor tro på ledelsen i FFK hvis du mener de har oversikten over hvordan forholdene er i norsk fotball i 2050. Hvis det var en klubb som tegnet et sponsorkontrakt i 2000 og ti år fremover, vil jeg tro de allerede nå angrer seg når de ser hvordan utvilkingen har vært. Men den kommer til å stoppe. Utviklingen kommer ikke til å fortsette i evigheter, en dag kommer blåmandagen, og da er det de klubbene som har satser fornuftig som kommer til å klare seg, ikke de som har satset over alle vidder.

---------------------------

Billett tur-retur Oslo/Sola: 862 kroner
Kampbillett 120 kroner
Å være én av 10287 3. august 2005: Fantastisk
Å se Dagfinn Enerly på beina igjen: Ubetalelig

Lasse Båtstad

Juniorspiller
Ble medlem: 10 mai 05

Lagt til: 22 apr 06, 17:23
se på arenal son fikk en kvart milliard for navnet på nystadion!! og det bare i 5år!! mmmye penger!! selg navnet.

Lasse Båtstad

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 22 apr 06, 20:12
Opprinnelig postet av FFK1903

Og hvorfor skal du plukke ut én eneste ting ut fra innleggene mine hver gang (sannsynligvis det eneste du kan svare noenlunde på), hvorfor ikke svare på alt jeg skriver? Det tyder jo på at du går tommere og tommere for motargumenter og klamrer deg til noen få holdepunkter for å holde liv i debatten.

Har du funnet ut hvor grensen går for deg? Er det greit at hvis noen slenger 5-10 millioner på bordet i året, så får de klubbnavnet også?

Jeg har skrevet hva jeg mener og stort sett uenig med deg. Føler ikke derfor at jeg må svare på alle argumentene dine hele helgen. Synes forøvrig du sliter med å argumentere for at det må hete Fredrikstad stadion. Sett at dagens hjemmebane hadde hett Mørkeløkka Stadion. Skulle man da flytte dette navnet til Kråkerøy? Hvis Stabæk bygger ny arena på Fornebu er det vel ikke naturlig å kalle den Nadderud?

Du spør hvor min grense går?
Klubben må hete FFK
Hjemmedraktene må være som nå.
Hjemmebanen må være i Glommaregionen.
Selg resten til høystbydende, uansett hvem og hvor mye.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 22 apr 06, 22:07

Ser du virkelig ikke hvor utviklingen bærer hen? Hvis stadionnavnet er akseptert nå, hvilke andre midler kommer neste klubb til å foreta seg for å hente enda mer penger?

Du sammenligner penger i fotballen med blod i kroppen og du skriver videre at de fleste ville solgt det meste for å ha blod i kroppen. Hva "det meste" er i dine kroppslige metaforer er skriver du selvsagt ingenting om. Hvis blod er penger, så er vel "det meste" andre organer i kroppen da vil jeg tro? FFK har nok penger til å overleve, på lik linje med at de fleste andre mennesker har nok blod til å overleve. Ville du byttet bort ei lunge, en finger etc for å få mer blod?

At lag ikke trenger å selge stadionnavn etc for å overleve er jo RBK et godt eksempel på. De startet med slikt og ingenting på begynnelsen av nittitallet, men fortsatte også denne trenden helt frem til begynnelsen av 2000-tallet.

Selvfølgelig er penger viktig i fotballen, uten tvil. Vålerenga, Lillestrøm og til dels Start hadde neppe vært der de er i dag uten investorer. Men hvor sunt er det når investorene har mest å si i en klubb? Hvor sunt er det når halve a-stallen ikke eies av klubben, men av investorer? Investorer og kjøp av stadionnavn er en av mange faktorer som er i ferd med å ta fra klubbenes dens suverenitet over egne valg og beslutninger.

Kverulere? Jeg har spurt deg to ganger om hvor din grense går, om det er greit for deg om klubbnavnet selges hvis det kommer nok penger på bordet. At du ikke vil svaret på det spørsmålet for være din sak, men å beskylde meg for å konkludere med at du hadde takket ja, kan du holde deg for god til. Jeg kan spørre for tredje gang. Hvor går din grense for hva som kan selges av klubben for å få inn flere penger?

I NHL har de en annen kultur og tradisjon ved dette. Det finnes sikkert hundrevis av andre land og idretter hvor dette ikke forekommer, uten at jeg drar inn disse i en debatt. I NHL er det jo litt andre tilstander i Norge, det blir som om jeg skulle begynne å dra konklusjoner med Barcelona, det er i hvert fall i riktig idrett. Barcelona har ikke noe jallanavn på stadion sin, navnet betyrganske  enkelt  "Ny stadion", kanskje ikke noe kongenavn i og for seg, men ikke noe sponsornavn i hvert fall. Ei heller har de, og har aldri hatt, sponorsreklame på drakta. Et godt eksempel på at penger kan komme fra andre steder også, for de er jo tross alt en av verdens rikeste klubber.

Selvfølgelig heier jeg ikke på et nytt lag om stadion skifter navn, jeg syns bare utviklingen er skremmende. Du derimot ser ut til å hive deg på pengefesten i norsk fotball, mer mer mer mer. Som jeg har tidligere skrevet, mye av satsningen blant klubbene minner mye om jappetiden på 80-tallet og IT-eventyret på 90-tallet. Når 7-8 klubber alle skal kjempe om medaljer er det klart at ikke alle klubbene klarer sin målsetning.

Må si du har stor tro på ledelsen i FFK hvis du mener de har oversikten over hvordan forholdene er i norsk fotball i 2050. Hvis det var en klubb som tegnet et sponsorkontrakt i 2000 og ti år fremover, vil jeg tro de allerede nå angrer seg når de ser hvordan utvilkingen har vært. Men den kommer til å stoppe. Utviklingen kommer ikke til å fortsette i evigheter, en dag kommer blåmandagen, og da er det de klubbene som har satser fornuftig som kommer til å klare seg, ikke de som har satset over alle vidder.

Jeg ser helt klart at utviklingen går i retningen av at man MÅ ha penger til å overleve, du samenligner oss med RBK når de startet sin seiers rekke og sier at de ikke trengte å selge navnet på stadion, at de startet med få midler akkurat som FFK, det er jeg helt enig i, de startet med små midler, men den gangen så trengtes det kanskje ikke like mye midler som nå. Det er stor forskjell på norsk fotball ano 1980 tallet og frem til i dag i 2006, skal vi klare målsetningene om Europa spill må pengene ligge der. Samenligner det litt med et huskjøp det her jeg, kjøpte man hus i 1990 så fikk man et flott hus til la oss si 400.000 kr, idag må man, for samme type hus, for samme standard hus ut med langt over en million kroner. Skulle man kjøpe en spiller i Norge i 1990 måtte man kanskje ut med 100.000 kr. Mens samme kvalitet på spilleren idag vill ligge på 1-2 millioner kroner. Er litt forskjell der??
Når det gjelder den samenligninga jeg gjorde ang blod i kroppen ser jeg at den var litt dum, siden man trenger det meste man har i kroppen for å overleve, kjøper den tvert.. 

Min grense fo hva som bør selges ved klubben går helt klart ved Lagets navn, Fredrikstad Fotball Klubb bør stå for evig og alltid! Navnet på stadion har veldi liten betydning for laget jeg holder med, kan godt spille kamper på JøtulASA/Gilde stadion for min del, jeg ville kalt den for STADION uansett!

Det er klart at å samenligne Norsk fotball med NHL eller PL eller en annen verdens kjent liga innen noen form for sport blir feil , enig der, men når vi ser at til og med forholdsvis rike klubber som Arsenal i PL, New Jersey Devils i NHL skaffer seg enda bedre økonomi ved å selge stadion navnet til høystbydende, så er det et tegn på at forskjellen vil bli enda større i tiden som kommer hvis Norsk fotball ikke følger etter. Har forresten alltid sett opp til Barca med tanke på reklame frie drakter, men det må jo være en grunn til at de klarer dette, og her kommer nok privat personer inn i bildet, er det noe bedre å være avhengige av en rik klubbbpresident f.eks. ??

Å sattse på fremtiden er viktig, få frem lokale talenter, begynner nå å se litt av det byproskjektet kommer til å bidra med i årene fremover, flott! Men for å drive fremtidsrettet sattsning, er penger veldi viktig også der, hvis FFK ikke har penger til å sattse på hverken byproskjekt eller nåtidens spillere, hva skjer da når denne blåmandagen kommer? 

Det må sattses innen rimlighetens grenser, men det må sattses såpass at vi kan se fruktene av det om noen år.

Jeg tror ikke FFK kommer til å selge stadion navnet, tror den blir hetende Fredrikstad Stadion, men hvis så skulle skje, så har jeg tro på at de som bestemmer dette ingår en god avtale, tror nok ikke FFK sattser på en avtale for 44 år fremover i tid, men ønkser helt klart at de klarer å sikre inntektene i mer enn ett år av gangen, for som du sa, klubber som VIF, LSK og kanskje start måtte ha ivestorer for å komme dit de er, hva gjør FFK til så spesielt at vi ikke trenger det??

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-

FFK1903

Moderator

Lagt til: 23 apr 06, 00:30

Jeg ser helt klart at utviklingen går i retningen av at man MÅ ha penger til å overleve, du samenligner oss med RBK når de startet sin seiers rekke og sier at de ikke trengte å selge navnet på stadion, at de startet med få midler akkurat som FFK, det er jeg helt enig i, de startet med små midler, men den gangen så trengtes det kanskje ikke like mye midler som nå. Det er stor forskjell på norsk fotball ano 1980 tallet og frem til i dag i 2006, skal vi klare målsetningene om Europa spill må pengene ligge der. Samenligner det litt med et huskjøp det her jeg, kjøpte man hus i 1990 så fikk man et flott hus til la oss si 400.000 kr, idag må man, for samme type hus, for samme standard hus ut med langt over en million kroner. Skulle man kjøpe en spiller i Norge i 1990 måtte man kanskje ut med 100.000 kr. Mens samme kvalitet på spilleren idag vill ligge på 1-2 millioner kroner. Er litt forskjell der??

Prisstigningen i samfunnet går vel noenlunde hånd i hånd med økte inntekter også. For å videreføre din sammenligning med huskjøp i 1990. Folk har også større råd i dag, de tjener med andre ord ikke den samme summen som i 1990, ergo så blir det ikke rare forskjellen mellom å betale 400 000 i dag, kontra over det dobbelt i dag. Boligmarkedet følger riktignok ikke helt prisnivået på andre ting, det går i bølgedaler, mens det generelle prisnivået gjenspeiler økte lønninger.

På samme måte så får en Tippeligaklubb mer penger fra sponsorene enn i 1990, de tar høyere priser for billettene og supportereffektene. Dermed blir også spillerne som koster mer lettere å anskaffe økonomisk. 

Det er klart at å samenligne Norsk fotball med NHL eller PL eller en annen verdens kjent liga innen noen form for sport blir feil , enig der, men når vi ser at til og med forholdsvis rike klubber som Arsenal i PL, New Jersey Devils i NHL skaffer seg enda bedre økonomi ved å selge stadion navnet til høystbydende, så er det et tegn på at forskjellen vil bli enda større i tiden som kommer hvis Norsk fotball ikke følger etter. Har forresten alltid sett opp til Barca med tanke på reklame frie drakter, men det må jo være en grunn til at de klarer dette, og her kommer nok privat personer inn i bildet, er det noe bedre å være avhengige av en rik klubbbpresident f.eks. ??

Nå er det vel et viktig element som vi har glemt av i denne diskusjonen når vi har sammenlignet andre klubber med sponsornavn. Enkelte av disse klubbene hadde ikke hatt råd til å få ny stadion uten at sponsorene kom inn i bildet. FFK får nærmest en stadion, de slipper å selge seg billig for å få råd til en stadion, de trenger med andre ord ikke å få et sponsornavn på stadion for i det hele tatt å få stadion. I Aalesund hadde de neppe fått noen stadion hvis ikke Color Line hadde betalt moroa. Nå vet ikke jeg hvordan situasjonen er i verken Arsenal eller Devils, men tror i hvert fall Bolton fikk god økonomisk støtte fra Reebok, ellers hadde det ikke blitt noen stadion i det hele tatt. Det dilemmaet står ikke FFK overfor, de får en stadion uansett.

Å sattse på fremtiden er viktig, få frem lokale talenter, begynner nå å se litt av det byproskjektet kommer til å bidra med i årene fremover, flott! Men for å drive fremtidsrettet sattsning, er penger veldi viktig også der, hvis FFK ikke har penger til å sattse på hverken byproskjekt eller nåtidens spillere, hva skjer da når denne blåmandagen kommer? 

Byprosjektet drives da glimerende i skrivende stund, uten noen som helst inntekter fra et stadionnavn? Så hvorfor skulle ikke dette fortsette i fremtiden? Det er neppe denne satsningen som koster i en klubb.

Kampbillett 120 kroner

FFK1903

Moderator

Lagt til: 23 apr 06, 00:31

Jeg tror ikke FFK kommer til å selge stadion navnet, tror den blir hetende Fredrikstad Stadion, men hvis så skulle skje, så har jeg tro på at de som bestemmer dette ingår en god avtale, tror nok ikke FFK sattser på en avtale for 44 år fremover i tid, men ønkser helt klart at de klarer å sikre inntektene i mer enn ett år av gangen, for som du sa, klubber som VIF, LSK og kanskje start måtte ha ivestorer for å komme dit de er, hva gjør FFK til så spesielt at vi ikke trenger det??

Jeg vil heller si at det er de tre nevnte lagene som er de spesielle. Viking har klart å stable et topplag på beina uten investorer som har tatt over klubben. Stadion heter Viking Stadion og klubben gjør det bedre enn noen gang. Dette er en klubb som ser litt langsiktig på det. LSK og VIF er klubber som ser kortsiktig og forventer snarlig suksess, og hvis denne suksessen ikke kommer så er ikke investorene mer lojale enn at de finner andre steder å plassere pengene sine i.

Kampbillett 120 kroner

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 23 apr 06, 01:58

Prisstigningen i samfunnet går vel noenlunde hånd i hånd med økte inntekter også. For å videreføre din sammenligning med huskjøp i 1990. Folk har også større råd i dag, de tjener med andre ord ikke den samme summen som i 1990, ergo så blir det ikke rare forskjellen mellom å betale 400 000 i dag, kontra over det dobbelt i dag. Boligmarkedet følger riktignok ikke helt prisnivået på andre ting, det går i bølgedaler, mens det generelle prisnivået gjenspeiler økte lønninger.

På samme måte så får en Tippeligaklubb mer penger fra sponsorene enn i 1990, de tar høyere priser for billettene og supportereffektene. Dermed blir også spillerne som koster mer lettere å anskaffe økonomisk. 

Nå er det vel et viktig element som vi har glemt av i denne diskusjonen når vi har sammenlignet andre klubber med sponsornavn. Enkelte av disse klubbene hadde ikke hatt råd til å få ny stadion uten at sponsorene kom inn i bildet. FFK får nærmest en stadion, de slipper å selge seg billig for å få råd til en stadion, de trenger med andre ord ikke å få et sponsornavn på stadion for i det hele tatt å få stadion. I Aalesund hadde de neppe fått noen stadion hvis ikke Color Line hadde betalt moroa. Nå vet ikke jeg hvordan situasjonen er i verken Arsenal eller Devils, men tror i hvert fall Bolton fikk god økonomisk støtte fra Reebok, ellers hadde det ikke blitt noen stadion i det hele tatt. Det dilemmaet står ikke FFK overfor, de får en stadion uansett.

Byprosjektet drives da glimerende i skrivende stund, uten noen som helst inntekter fra et stadionnavn? Så hvorfor skulle ikke dette fortsette i fremtiden? Det er neppe denne satsningen som koster i en klubb.

Ja byprosjektet drives glimrende nå, men hva når ting begynner å koste mer i fremtiden, klarer FFK å henge med økonomis? Som jeg har sagt flere ganger så er økonomi i fotball meget viktig, og vi kan begynne å se allerede nå at FFK på en måte faller litt bakpå, det jeg mener her er rett å slett når vi ser på spiller kjøp i år, greit vi har hentet en meget god keeper, men han var da også gratis, vi fikk ikke flere spillere før overgangsvinduet stengte nettop pga at det ikke var midler til det, dette har jo klubben gått ut med selv. Hva da med sattsningen på byprosjektet? Vil dette tape penger på det også?

Greit at ikke FFK står ovenfor dilemaet med at det ikke blir ny stadion hvis vi ikke får sponsor navn, men kan det ikke være greit da å "trygge" økonomien litt innefor en langsiktig sponsoravtale på stadion navn? Må jo være flott for FFK og byprosjektet at klubben tjener rundt 3 millioner vert år på netopp sponsor midler, og da KUN pga stadion? 

Prisnivået for oss vanlige lønnsmotagere er helt klart forandret i likhet med inntekten vår , men selvom intektene til klubbene har økt, så tror ikke jeg det har økt i takt med verdien på spillere, norske spillere er dyre, og det er svært få klubber i norge som klarer å kjøpe seg spillere uten sponsor intekter samt investorer, og det tror jeg ikke FFK klarer heller. All ære til de som greier det, men mye av det er pga tidligere jubelsesonger, RBK hadde ikke klart å holde tronen så lenge som de gjorde hadde det ikke vært for prispenger ute i europa. Om sant skal sies så tror jeg nettop RBK har mye av skylden for at norske klubber trenger økonomisk støtte, RBK har i mange år kjøpt andre lag dårligere, og bydd såpass mye at klubbene ikke kunne si nei, samtidig som andre norske intreserte ikke klarte å matche budet. 

Hvis FFK nå klarer å skaffe seg en god langsiktig sponsor avtale, både på drakt og stadion, så tror jeg målet om europa cup vil komme av seg selv innen ettpar tre år, og da kan vi være igang med å tjene penger uten å bli sponset i hue og ræva. Men frem til det skjer mener jeg det mest fornuftige er å "tjene" penger via gode sponsor avtaler og store investorer. 

Tror vi er temmelig enig ang at en klubb må ha penger, men vi står nok litt langt unna hverandre når det gjelder hvordan vi skal skaffe oss pengene.....

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-

stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05

Lagt til: 23 apr 06, 18:33
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Helt uenig! Navnet på stadion betyr da ingen ting for folk her i byen. De vil omtale det som stadion uansett. Grunnen til at næringslivet sponser TL lag er at de vil få frem logo/firmanavn til fotballpublikumet, både på stadion og foran TV`en. Om noen er villig til å bla opp ekstra for å sette navn på den nye stadion på værste så bør FFK publikumet ta det som et kompliment. Å kalle et splitter nytt stadion for "sjela" til klubben er vel å ta i.

Til å ha et brukernavn som kanogvetalt må jeg si du har null peiling på verken tradisjon, hva som identifiserer en klubb og sjel i mine øyne! Du sier at folk vil uttale det stadion uansett. Vel... Da er det vel rimelig greit for deg at vi bytter ut hele klubbnavnet for en pen slump og? Hvorfor ikke, folk i byen kommer sikkert til å kalle laget for guttane eller fortsette med FFK. Hurra, enda mer penger!

Det er skremmende hvor man her inne som har dollarlinser på øynene og kun tenker profitt. Et sted må grensen gå, den går frem til stadionnavnet. Hit men ikke lenger!

Hvorfor?

Tradisjonen fra den gamle stadion blir flyttet over til den nye, når den får samme navn som den gamle. Folk snakker ennå om den fine fotballen på Fredrikstad Stadion, la oss fortsette å kunne si det i lang tid fremover. Stadion til en klubb er noe andre identifiserer klubben med, den er en stor del av den. Stadionnavnet skal assosieres med klubben, ikke med hvem som har mest penger.

Hvorfor?

Jeg tror at de fleste i dag sier at de skal på stadion, og ikke at de skal på fredrikstad stadion. Slik vil det nok være uansett hva den heter. Det finnes jo flere stadioner som har navn som ikke er knyttet til byen eller laget (Lerkendal, Alfheim, Briskeby, Melløs). Mener man at disse stadionene ikke har sjel pga dette?

Det er forøvrig ikke så uvanlig at nye stadioner ute i Europa har sponsornavn.

Ser du virkelig ikke forskjell på et lag med navn som Lerkendal, Alfheim etc og det å få et sponset navn som Fujifilm Stadion som et lag i Nederland spiller på? Syns du ikke det klinger litt merkelig når et av de største britiske lagene noen sinne spiller på Emirates Stadium til neste år?

Ikke i det hele tatt

Og hva om Color Line virkelig hadde gått hele veien og fått stadionnavnet til både Start, Sandefjord og Aalesund. Du ville ikke syntes det var iditotisk med tre lag som alle spilte på Color Line stadion på hver sin kant av landet?

Litt rart kanskje, men absolutt ikke idiotisk

Fullstendig enig med kanogvetalt her

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 28 apr 06, 10:07
Molde Satdion skifter navn til Aker Stadion!

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 28 apr 06, 10:36
Endret: 28 apr 06, 10:43
Støtter deg 100% her FFK1903! Stadion, klubbnavnet og draktfargene er sjela til klubben. At penger betyr mer og mer i fotball er jeg klar over, men et sted går min grense for klubbfølelse og følelse for fotball i det hele tatt. Noe må være konstant, hvis ikke kan man jo like godt skifte lag nå og da. Skal det eneste kriteriet være at klubben spiller kamper sånn nogenlunde i nærheten av der du bor? 

FFK1903 kverulerer ikke når han trekker inn hva som kan bli neste steg i denne utviklingen. Dette her har utviklet seg fra at det var motstand mot at folk uten fredrikstad dialekt skulle tre inn i drakta til hva vi har i dag. 

Jeg var engang helfrelst Liverpool supporter, men idag kjenner jeg ikke igjen klubben lengre. Engelsk fotball har i det hele tatt mistet mye av sjela si. Manchester United var vel på det verste oppe i 6 draktbytter i løpet av en sesong for å tyne mest mulig penger ut av supporterne. Under VM i USA ble det jobbet fra Amerikansk hold å innføre flere pauser grunnet sponsorer. Det ble nedstemt, men nå eier media mer og mer rettigheter så dette vil utvilsomt fremmes igjen. Det er jo direkte trist at Arsenal mister det ærverdige Highbury navnet også. Chelsea, hva slags seriemester er det? Det er jo ikke en engelsk klubb i det hele tatt. Røkke og Co, flyttet sjarmerende Wimbledon og ødela klubben. 

Se også på den syke basketballigaen vi har her, BLno. Klubbene rykker hverken ned eller opp grunnet sportslige resultater, men må gjøre det bra økonomisk.  I tillegg har de teite navn.  Vålerenga fikk feks ikke hete Vålerenga Kurvballklubb, men måtte endre navnet til noe Engelsk!

Jeg respekterer at feks kanogvetalt mm argumenterer for hva de synes er ok, men der går ihvertfall min grense, en grense som allerede er tynet langt.  Jeg har gått på stadion siden 70 tallet hvor majoriteten av spillerne var fra fredrikstad og var amatører eller etterhvert nonamatører.  Les Fredrikstad Gutter Våre Veier fra perm til perm og se hvordan pengejaget sakte har sneket seg på.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"

Vlad

A-lagspiller

Ble medlem: 30 mar 03

Lagt til: 28 apr 06, 11:44
Veldig kort mener jeg den bør hete Fredrikstad Stadion og at navnet ikke bør selges.Pengene forsvinner fort og vi blir sittende igjen å hete Gilde morrpølse stadion eller lignende

Vlad-Regjerende SiffertipsKonge
Få Roger hjem !!!

FFK1903

Moderator

Lagt til: 28 apr 06, 12:41
Opprinnelig postet av stjernengutt

Det ble mye hvorfor i svaret ditt... Og jeg tror ikke jeg har tid til å begynne å forklare deg alt dette hvis du ikke skjønt noe av det jeg har skrevet hittil...

Kampbillett 120 kroner

FFK1903

Moderator

Lagt til: 28 apr 06, 13:04
Ja byprosjektet drives glimrende nå, men hva når ting begynner å koste mer i fremtiden, klarer FFK å henge med økonomis? Som jeg har sagt flere ganger så er økonomi i fotball meget viktig, og vi kan begynne å se allerede nå at FFK på en måte faller litt bakpå, det jeg mener her er rett å slett når vi ser på spiller kjøp i år, greit vi har hentet en meget god keeper, men han var da også gratis, vi fikk ikke flere spillere før overgangsvinduet stengte nettop pga at det ikke var midler til det, dette har jo klubben gått ut med selv. Hva da med sattsningen på byprosjektet? Vil dette tape penger på det også?

Greit at ikke FFK står ovenfor dilemaet med at det ikke blir ny stadion hvis vi ikke får sponsor navn, men kan det ikke være greit da å "trygge" økonomien litt innefor en langsiktig sponsoravtale på stadion navn? Må jo være flott for FFK og byprosjektet at klubben tjener rundt 3 millioner vert år på netopp sponsor midler, og da KUN pga stadion? 

Prisnivået for oss vanlige lønnsmotagere er helt klart forandret i likhet med inntekten vår , men selvom intektene til klubbene har økt, så tror ikke jeg det har økt i takt med verdien på spillere, norske spillere er dyre, og det er svært få klubber i norge som klarer å kjøpe seg spillere uten sponsor intekter samt investorer, og det tror jeg ikke FFK klarer heller. All ære til de som greier det, men mye av det er pga tidligere jubelsesonger, RBK hadde ikke klart å holde tronen så lenge som de gjorde hadde det ikke vært for prispenger ute i europa. Om sant skal sies så tror jeg nettop RBK har mye av skylden for at norske klubber trenger økonomisk støtte, RBK har i mange år kjøpt andre lag dårligere, og bydd såpass mye at klubbene ikke kunne si nei, samtidig som andre norske intreserte ikke klarte å matche budet. 

Hvis FFK nå klarer å skaffe seg en god langsiktig sponsor avtale, både på drakt og stadion, så tror jeg målet om europa cup vil komme av seg selv innen ettpar tre år, og da kan vi være igang med å tjene penger uten å bli sponset i hue og ræva. Men frem til det skjer mener jeg det mest fornuftige er å "tjene" penger via gode sponsor avtaler og store investorer. 

Tror vi er temmelig enig ang at en klubb må ha penger, men vi står nok litt langt unna hverandre når det gjelder hvordan vi skal skaffe oss pengene.....

Hmmm, var da rimelig sikker på at jeg hadde svart på dette innlegget men...

Byprosjektet er vel et samarbeid mellom flere klubber som vidt jeg vet? Og hvis små lokale klubber kan delta i dette prosjektet, så bør vel også FFK klare det, selv om det sikkert er FFK som er den største bidragsyteren. Ettersom jeg verken vet hvordan dette drives eller hvem som styrer hva skal jeg være vag med å uttale meg noe nærmere, men jeg kan neppe tro at dette vil være en utgift FFK ikke kan innfinne seg med også i fremtiden. Og hvem vet, dette prosjektet kan gi gode avkastninger. Om noen år selger vi kanskje Tarik til en utenlandsk klubb, og dermed får FFK mye penger inn i kassen, hvor litt av dette er nok til å sikre driften videre i mange år fremover.

Tre millioner hadde sikkert kommet godt med overalt det, men for deg høres det ut som forskjellen på en toppklubb og en klubb som kommer til å slite i årene fremover. Det er neppe en så fin balanse mellom suksess og fiasko for en klubb at tre millioner er avhengig av sportslig fremgang.

LSK har fått investorer for å bygge opp et topplag i norsk sammenheng. Selv de kjøper sjeldent norske spillere, men ser heller til utlandet. Så hvorfor skal da tre millioner årlig i økte sponsorinntekter gjøre at FFK får råd til å kjøpe norske spillere? Og det blir neppe at disse tre millionene uavkortet går til spillerkjøp. Mye forsvinner nok allerede i administrasjonen og andre faktorer. Hvis du skal bruke disse tre millionene både til spillerkjøp og til å holde Byprosjektet i livet, og sikkert litt til lønninger i tillegg, så blir det ikke all verden til hver av dem. Som en skrev her, penger forsvinner fort. Da vil jeg heller ha et skikkelig stadionnavn.

Du skriver avslutningsvis at FFK, med sponsorpenger fra blant annet stadion, så vil resultatene komme av seg selv og vi spiller i Europa. Feil. Penger alene er ikke godt nok, se på Chelsea, de har gått på hodet ut av Europa to år på rad, og det med verdens største pengesekk og spillerkjøp av dimensjoner. At de gjør det bra i England har også litt med å gjøre at alle andre klubber gjør som Chelsea, bare at Chelsea er best i klassen. Det jeg kan antydninger til i Champions League er at lag som i det stille har fått bygd seg opp over lengre tid er de som ofte overrasker. Monaco, Porto, delvis Lyon, Villarreal med flere er klubber som ikke har all verden med penger, i hvert fall hadde de ikke det i forhold til de største klubbene. De har banket klubber som har hentet inn stjerner i håp om kortvarig suksess. Se på Real Madrid, de er jo en flau opplevelse i CL.

Så kortsiktige penger gir ikke automatisk resultater, det er ingen garanti, ingen sikkerhet. Penger gjør heller ikke at kvalitetsspillere kommer automatisk. Nå skal ikke jeg sammenligne oss med Molde mer enn nødvendig, men de hadde nok penger i år til å hente inn gode forsterkninger, Aalesund hadde det i fjor. Ingen av dem klarte å snappe opp kvalitetskjøp.

Det er aldri bra å binde seg over lengre tid, man vet aldri hva som venter rundt neste sving.

Kampbillett 120 kroner

FFK1903

Moderator

Lagt til: 28 apr 06, 13:13

Jeg har skrevet hva jeg mener og stort sett uenig med deg. Føler ikke derfor at jeg må svare på alle argumentene dine hele helgen. Synes forøvrig du sliter med å argumentere for at det må hete Fredrikstad stadion. Sett at dagens hjemmebane hadde hett Mørkeløkka Stadion. Skulle man da flytte dette navnet til Kråkerøy? Hvis Stabæk bygger ny arena på Fornebu er det vel ikke naturlig å kalle den Nadderud?

Jeg har da vitterlig gang på gang argumentert for hvorfor det bør hete Fredrikstad stadion. Både på grunn av sjelen til klubben, historikken, grensesetting og det faktum at sponsing av stadionnavnet ikke er et nødvendig onde for klubben i skrivende stund, og ei heller vil det bli det slik jeg ser det i fremtiden.

Du drar inn Mørkeløkka og Nadderud. Ingen av disse er særlig dekkende for nye steder, det kan jeg for så vidt være enig i, men nå snakker jeg om Fredrikstad stadion, det er jo tross alt det navnet som diskuteres her, og så vidt jeg vet er Fredrikstad et dekkende navn om du bor i Onsøy, Kråkerøy eller midt i sentrum. For nå heter ikke stadion Mørkeløkka, og hva angår Stabæk, ja, du har jo sett hvordan satsningen til dem har gjort med klubben. De rykket ned til slutt, før de nå med en noe mer ydmyk holdning har innsett at det er bedre å ta en langsiktig oppbygning. At de flytter langt til den nye stadion får være deres valg. Stabæk er uansett en klubb jeg ikke forbinder mye med FFK.

Det er også flott å se at du etter utallige oppfordringer endelig klarte å få satt ned en liste over hva din grense angår. Jeg finner det dog rart at du ikke har noen følelser for stadionnavnet hvis du har det for drakta. I mine øyne har ikke stadionnavnet noe mindre tilknytning til en klubb enn klubbdrakta. Fredrikstad skal og bør spille på Fredrikstad stadion i røde og hvite drakter.

Kampbillett 120 kroner

Jepmaster

A-lagspiller

Ble medlem: 04 mai 04

Lagt til: 28 apr 06, 14:50
Molde Stadion Har skiftet navn til Aker Stadion i dag.

http://www.mfk.no/Modules/News/showArticle.asp?level=4209&modid=4209&lngNewsID=15477

FFK SUPPORTER FRA HOVEDSTADEN

stjernengutt

Landslagsspiller

Lagt til: 30 apr 06, 14:48

Det ble mye hvorfor i svaret ditt... Og jeg tror ikke jeg har tid til å begynne å forklare deg alt dette hvis du ikke skjønt noe av det jeg har skrevet hittil...

Hei
Jeg forstår alt du har skrevet, og kan ikke se ett eneste hvorfor eller spåørsmål i det hele tatt i mitt innlegg. Jeg har nok gjort litt feil her, men det eneste jeg skrev er faktisk det du her har sitert.

Jeg synes bare at når det snakkes om lagets sjel o.l. så forsvant den den dagen det ble gitt penger for en overgang. Stadionnavnet er ikke viktigere for meg enn at spillerne har lokal tilhørighet.
For skal vi snakke om spillere og sjel, så hører du jo med til sjeldenhetene at lag i toppdivisjonene har spillere med lokal tilhørighet.
Laget har ingenting med FFK og gjøre bortsett fra at de betaler lønna. Så jeg synes ikke den nye stadion nødvendighvis bør oppkalles etter den gamle.Det er kun snakk om kr og øre, ingenting annet

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU

FFK1903

Moderator

Lagt til: 30 apr 06, 15:28
Endret: 30 apr 06, 15:29

Hei
Jeg forstår alt du har skrevet, og kan ikke se ett eneste hvorfor eller spåørsmål i det hele tatt i mitt innlegg. Jeg har nok gjort litt feil her, men det eneste jeg skrev er faktisk det du her har sitert.

Hvis du ser på det du har sitert fra meg i det innlegget jeg siterte fra, så står det "Hvorfor" etter to av mine avsnitt som jeg ikke kan se at verken jeg eller kanogvetalt har skrevet, så det må da være deg? Mulig at det har blitt surr i siteringen din, for det ser ut som jeg har skrevet disse hvorfor-ene, noe jeg ikke kan se jeg har gjort...

Kampbillett 120 kroner

stjernengutt

Landslagsspiller

Lagt til: 30 apr 06, 17:05

Hei

Hvis du ser på det du har sitert fra meg i det innlegget jeg siterte fra, så står det "Hvorfor" etter to av mine avsnitt som jeg ikke kan se at verken jeg eller kanogvetalt har skrevet, så det må da være deg? Mulig at det har blitt surr i siteringen din, for det ser ut som jeg har skrevet disse hvorfor-ene, noe jeg ikke kan se jeg har gjort...

Hei igjen FFK1903

Nå blir jeg litt redd her...over meg selv altså. Hvist pokker har jeg skrevet hvorfor to steder, og husket ikke det da jeg så svaret ditt. Detta var direkte flaut og bekymringsfult.Leste bare at det at du ikke trengte forklare og oppfattet det som om jeg ikke forstod. Og ville forsvare meg tenker jeg.
1-0 til deg.

Ja ja, da har jeg redegjort for hvorfor jeg ikke bryr meg om stadionavnet blir solgt. Vi har hver vår mening, og det er ok for meg.
Slike debatter er uansett sundt for FFK.

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 01 mai 06, 18:24
Lurer på om ikke Terje Høili og Ryen kommer til kjøpe Fredrikstad Stadion, de har jo kjøpt eiendommer sammen før de.

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 3 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914