Husk meg
Brukernavn
Passord

Er FFK forsatt dårlig trent?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 14 apr 06, 13:47
Det mener i hvertfall Mons Ivar Mjelde, i hvertfall uti fra hvordan de spilte mot oss i 2. omgang.

Å vektlegge løpsstyrke er ikke noe særnorsk fenomen. Se på Chelsea eller Barcelona. Der er det selvsagt artisteri, men de har jaggu spillere som løper langt og jobber hardt også, påpeker Mjelde.

Dermed går han imot Fredrikstad-trener Knut Thorbjørn Eggen som i mandagens VG tok et oppgjør med «kondisjaget» i norsk fotball. For Mjelde er av den oppfatning at en er helt avhengig av høy løpskapasitet.

- Nettopp det var selve hovedbeholdningen for meg fra Fredrikstad-kampen, at vi kjørte over dem i 2. omgang. Vi hadde tydelig mer å gå på enn Fredrikstad, vi er bedre trent enn i fjor, og det gleder meg, sier Mjelde til BA.

-

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03

Lagt til: 14 apr 06, 14:06
Endret: 14 apr 06, 14:06
Opprinnelig postet av Patrioten
Det mener i hvertfall Mons Ivar Mjelde, i hvertfall uti fra hvordan de spilte mot oss i 2. omgang.

Å vektlegge løpsstyrke er ikke noe særnorsk fenomen. Se på Chelsea eller Barcelona. Der er det selvsagt artisteri, men de har jaggu spillere som løper langt og jobber hardt også, påpeker Mjelde.

Dermed går han imot Fredrikstad-trener Knut Thorbjørn Eggen som i mandagens VG tok et oppgjør med «kondisjaget» i norsk fotball. For Mjelde er av den oppfatning at en er helt avhengig av høy løpskapasitet.

- Nettopp det var selve hovedbeholdningen for meg fra Fredrikstad-kampen, at vi kjørte over dem i 2. omgang. Vi hadde tydelig mer å gå på enn Fredrikstad, vi er bedre trent enn i fjor, og det gleder meg, sier Mjelde til BA.

-

Det er greit å ha en kombinasjon av dette. Høy løpskapasitet er veldig kjekt å ha i et lag spør du meg.

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 14 apr 06, 14:15
Husk også på at dette er første kamp. Jeg vi løp mye mer enn brann i første da. Ingen kan holde et slikt tempo som FFK hadde i 1.omgang gjennom en hel kamp. I allefall ikke i skandinavia. 
Jeg tror dette vil jevne seg ut litt i forhold til de andre lagene utover i sesongen. Ikke noen grunn til bekymring. 

Det som imidlertid også er viktig, som også gledet meg, er måten vi spilte fotball på. Til tross for en dårlig gressmatte, spilte FFK relativt underholdende fotball. Det har jo vært varemerket til FFK gjennom all tid. Det er livsviktig å ta vare på, og det virker det som Eggen bryr seg om. 

Var inne på Bataljonen sitt forum før matchen. Der fryktet de for langballene våre fra i fjor osv, og at det ikke var bra nok underlag for at Brann skulle få spille det fine/lekre spillet ditt. 
Vel.. Tror vi overrasket en del folk hvis de trodde vi kom til å slå bare langt. Vi spilte mer underholdende enn Brann jevnt over. 

Kommer til å bli bedre og bedre utover sesongen tror nå jeg

---------------------------

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"

wergis

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 nov 05

Lagt til: 14 apr 06, 20:58
Endret: 14 apr 06, 20:58
Opprinnelig postet av Shadar

Var inne på Bataljonen sitt forum før matchen. Der fryktet de for langballene våre fra i fjor osv, og at det ikke var bra nok underlag for at Brann skulle få spille det fine/lekre spillet ditt. 
Vel.. Tror vi overrasket en del folk hvis de trodde vi kom til å slå bare langt. Vi spilte mer underholdende enn Brann jevnt over. 

Var selv inne på sia etter kampen, de virket hvertfall fornøyde.. men mange mener at FFK kommer til å rykke ned etter det de viste i kampen!! Da vil "hvertfall" Brann slukkes når  denne sesong er over

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 14 apr 06, 22:42
Hehe.. Det tror jeg og. De hloldt på å gå galt for dem for ikke så lenge siden og, men kom Super-Ray og reddet dem.. Nå har de ingen Ray i allefall. Men hvem vet. Ballen er rund osv.. Tror ikke de manisk-patriotiske brann-fansen prater om engang..

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 15 apr 06, 09:02
Opprinnelig postet av Patrioten

At Mons Ivar Mjeldes disipler orket springe i andre omgang skyldtes vel at de i 35 av de 45 første minuttene av kampen stod mer eller mindre stille. 

Da er det helt naturlig at de har mer å gå på i andre omgang. 

Når det gjelder diskusjonen om kondisjon er jeg splittet.  Selvsagt er det viktig for et fotballag å ha en solid grunntrening slik at de har kapasitet til å holde ut en hel kamp. Men det er idiotisk å sammenlikne en langrenns-/maratonløper med en fotballspiller - slik enkelte har gjort. Til det er selve utførelsen av idrettene altfor ulike (mange korte sprint, finter, taklinger, hopp og headinger, osv).

I tillegg har de enkelte spillerne sannsynligvis ekstreme forskjeller individuelt. En treningstype som passer på en spiller behøver ikke nødvendigvis passe like bra på en annen. 

Jeg synes brannkampen viste at FFKs spillere virket minst like godt trent som Brann, men jeg er allikevel skuffet over at vi lar Brann styre kampen i andre omgang. Da mistet vi grepet om midtbanen og vi lå ikke like kompakt og godt som i første omgang - vi fikk for stor avstand mellom lagdelene.

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 17 apr 06, 14:21
Opprinnelig postet av denialsander

Når det gjelder diskusjonen om kondisjon er jeg splittet.  Selvsagt er det viktig for et fotballag å ha en solid grunntrening slik at de har kapasitet til å holde ut en hel kamp. Men det er idiotisk å sammenlikne en langrenns-/maratonløper med en fotballspiller - slik enkelte har gjort. Til det er selve utførelsen av idrettene altfor ulike (mange korte sprint, finter, taklinger, hopp og headinger, osv).

I tillegg har de enkelte spillerne sannsynligvis ekstreme forskjeller individuelt. En treningstype som passer på en spiller behøver ikke nødvendigvis passe like bra på en annen. 

Jeg synes brannkampen viste at FFKs spillere virket minst like godt trent som Brann, men jeg er allikevel skuffet over at vi lar Brann styre kampen i andre omgang. Da mistet vi grepet om midtbanen og vi lå ikke like kompakt og godt som i første omgang - vi fikk for stor avstand mellom lagdelene.

Det er meningsløst å trene bare kondistrening, og det er nesten like meningsløst å trene bare ball. Man trenger begge deler, men poenget er at all trening innebærer et element av kondisjon på en eller annen måte, men man kan ikke si det motsatte; at all kondisjonstrening innebærer et element av balltrening.

Derfor er det nyttig å trene mest mulig med ball, fordi det også blir kondistrening. Men som jeg har sagt i all tid: Man vinner ikke en kamp ved å springe 35km i løpet av en kamp. Man vinner en kamp ved å gjør noe riktig med ballen i et lite øyeblikk. Det hjelper ikke å springe langt verken før eller etter "øyeblikket", det eneste som hjelper er å gjøre mest mulig ut av øyeblikket, og dette er knyttet til ballferdighet, ene og alene.

Jeg har også alltid ment at man skulle ha en spiller på laget som trener forholdsmessig mye dødball, frispark, corner, straffe, gjerne på bekostning av kondistrening.

Det er bare så synd ikke Mons Ivar Mjelde fikk oppleve at FFK scora tre ganger tidlig i første omgang sånn at han virkelig kunne føle at han fikk gjort noe godt med den fantastiske kondisen til laget sitt, høhøhøhø.

Vi tar Brann neste gang, i hvertfall. 4 av 6 poeng mot Brann, det er helt greit, det.

wergis

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 nov 05

Lagt til: 18 apr 06, 11:10
Nå fikk vi se en mer jevn kamp mellom viking-FFK.. synes laget hadde bra tempo i 1. omgang, og viser at de holder samtlige 90min... Tror hvertfall ikke Fredrikstad er dårligere trent enn Viking, heller ikke noen andre..

Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04

Lagt til: 18 apr 06, 12:06

Under Brann-FFK satt jeg med en følelse av at banen var bløtere og tyngre på halvdelen mot klubbhuset. Det både så sånn ut på banen før og under kampen, og virket sånn på hvordan ballen oppførte seg underveis. Isåfall er jo dette også en del av forklaringen på hvorfor kampbildet snudde ved pause. Mye enklere og forsvare seg enn å angripe der hvor det er tungt og ballen går saktere. Vil påstå at det hadde mer og si enn at martine andresen så sola i første omgang.
Men er det noen av dere som har kjent på matta som kan bekrefte/avkrefte dette?

Engasjert hovedtribunist!

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 18 apr 06, 13:12

Vi har vel sett nok av landskamper der Norge viser hvor flinke vi er, til å løpe imellom.  Setter teknikk og spillerforståelse (les plassering) langt over kondis.   En fotballspiller skal ha kondis til å stå kampen ut i forhold til hvordan laget spiller.   Jeg tror ikke man kan si hvilken kondis gutta i Barcelona har før man plasserer dem på fex det norske landslaget.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 18 apr 06, 13:57
Opprinnelig postet av DeKjök

Vi har vel sett nok av landskamper der Norge viser hvor flinke vi er, til å løpe imellom.  Setter teknikk og spillerforståelse (les plassering) langt over kondis.   En fotballspiller skal ha kondis til å stå kampen ut i forhold til hvordan laget spiller.   Jeg tror ikke man kan si hvilken kondis gutta i Barcelona har før man plasserer dem på fex det norske landslaget.

Delvis enig med deg, men det er vel ikke slik at man ikke kan ha både teknikk, spilleforståelse, styrke og utholdenhet? Det er avhengig av hva man trener på, og når.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 18 apr 06, 14:51
Neida, jeg er bare mer enig med Eggen mht for mye fokus på kondis i fotball og da spesielt at man sammenligner med andre idretter.  Jeg tror at også Bjørn Dælie ville ha slitt etter 70-80 minutter med fotball.  Det er helt andre bevegelser og man må disponere anderledes.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Fotboldøvelserne tager sin Begyndelse førstk. Tirsdag paa Pladsen ved Phønix, de fortsættes fredag"

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 18 apr 06, 15:12
Jeg har bakgrunn som trener i en individuell idrett. Der trener man, i motsetning til lagidretter, kun på personlige ferdigheter. Alle idretter har sine særpreg med forskjellig bevegelsesmønster, underlag, utstyr, varighet, intensitet osv. For å utvikle utøverene optimalt så trekker man ut og trener noen elementer isolert. f. eks. så er en fotballspiller tjent med spenste  for å hoppe og nikke ballen. Det er helt sikkert at det å hoppe og nikke ballen IKKE er den beste treningsformen for å bli god på dette. Fotballspillere trener hovedsakelig med ball på en fotballbane. Jeg tror at man kunne bedret den enkeltes ferdigheter med å gjøre det annerledes. Man kan trene utholdenhet(start-stopp med korteintervaller) og styrke(spenst-hurtighet) utenfor sesong med da det ikke tar energi fra kampsituasjoner.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914