Gammel diskusjon oppe igjen.
FFKs nye stadion bygges med åpne hjørner ( for meg negativt )og til 12500 plasser. Fundamenteringen i kortsidene er slik at det går ann å utvide kapasiteten til 15000 plasser. Odd Hasselgård satte en sum på ca 8-10 mill for å utvide og det hadde ikke klubben penger til. nei vel så har ikke FFK råd til det, men tenk på følgende:
Viking økte sitt tilsskuertall med mange tusen meennesker etter at de fikk ny stadion. Generelt sett så øker tilskuertallet i tippeligaen. Fredrikstad er Norges 6 største by med 70000 innbyggere. Fylket har på 260000 innbyggere. For å få spille uefacupkamper må man ha stadion på 15000 plasser. FFK har som målsetting å være blandt de lagene som nettopp skal kvale inn til dette.
8-10 mill kr!!!!!!!! er det da så umulig å klare den summen???? Er det umulig, eller er vi bare litt passive og feige?
Kan ingen klare denne "umulige" oppgaven og få endret dette prosjektet?
jeg kjenner at dette gjør meg litt "pissed" . En strøtanke : Kjære Terje Høili. Dette kunne være din nye greie. Vær som Vollvik eller Røkke. Dette ville blitt ditt monument.
---------------------------
9 serie- og 10 cupmesterskap!!!!
Opprinnelig postet av Topscorer
Det blir vel kanskje å ta opp en død tråd men jeg kan ikke dy meg.
FFKs nye stadion bygges med åpne hjørner ( for meg negativt )og til 12500 plasser. Fundamenteringen i kortsidene er slik at det går ann å utvide kapasiteten til 15000 plasser. Odd Hasselgård satte en sum på ca 8-10 mill for å utvide og det hadde ikke klubben penger til. nei vel så har ikke FFK råd til det, men tenk på følgende:
Viking økte sitt tilsskuertall med mange tusen meennesker etter at de fikk ny stadion. Generelt sett så øker tilskuertallet i tippeligaen. Fredrikstad er Norges 6 største by med 70000 innbyggere. Fylket har på 260000 innbyggere. For å få spille uefacupkamper må man ha stadion på 15000 plasser. FFK har som målsetting å være blandt de lagene som nettopp skal kvale inn til dette.
8-10 mill kr!!!!!!!! er det da så umulig å klare den summen???? Er det umulig, eller er vi bare litt passive og feige?
Kan ingen klare denne "umulige" oppgaven og få endret dette prosjektet?
jeg kjenner at dette gjør meg litt "pissed" . En strøtanke : Kjære Terje Høili. Dette kunne være din nye greie. Vær som Vollvik eller Røkke. Dette ville blitt ditt monument.
Hvorfor gape over for stort? Det er noe som heter å forsyne seg to ganger, det kan vi gjøre med denne stadion. Vi kan bygge den så stor vi tror vi klarer oss med, og tar vi feil, ja så er det null problem å bygge større ved en senere anledning. Bygger vi for stort, er det verre å kvitte seg med eksisterende fundament, så da blir det til at vi har en stadion a la Molde, hvor øvre del er ubrukt. Litt satt på spissen, men vi vet aldri når fotballinteressen avtar.
Husk at Viking har omtrent samme tilskuerekapasitet som dine påpekte 15 000. Stavanger er en mye større by enn Fredrikstad, bor godt over 100 000 der, og som naboby har de Sandnes hvor det bor rundt 50 000, og Sandnes har vel kun Ulf/Sandnes som lokalt lag, og det er ikke noe spesielt hatforhold i fotball mellom disse byene slik det er her i Østfold. I tillegg er begge disse byene bykommuner, det er ikke Fredrikstad. Til å være en by med 70 000 innbyggere er sentrum veldig lite, det finner du fort ut når du kommer til Kristiandsand som har litt flere innbyggere, men enn bykommune. Mye større sentrum! Folk i Fredrikstad bor med andre ord mye mer spredt og det er lengre avstand til stadion og fotballinteressen er ikke like sterkt der ute i periferien.
Og er det en lov i UEFA om at man ikke kan spille UEFA-cup med mindre man har en stadion på 15 000? Da vil jeg tro at de fleste lagene utenom de store lagene vil slite. Molde har jo til og med spilt CL med en stadion til under 12 000...
Syns det er fornuftig å bygge en stadion med 12 500 plasser nå, og se han hva fremtiden bringer. Interessen for Tippeligaen går sikkert i bølger som alt annet. Ser man for eksempel på tilskuerrekorder hos de fleste lagene er disse satt langt tilbake i tid, så det har vært noen downperioder, og de vil også komme.
Billett tur-retur Oslo/Sola: 862 kroner
Kampbillett 120 kroner
Å være én av 10287 3. august 2005: Fantastisk
Å se Dagfinn Enerly på beina igjen: Ubetalelig
Jeg tviler i hvert fall på at de er der mer enn et par ganger, kanskje for å se FFK, eller kanskje for å se andre Tippeligalag, eller fotball på øverste nivå generelt sett, og disse vil mest sannsynlig bli tiltrukket av de store kampene som uansett trekker fulle hus. Jeg tviler i hvert fall på at du finner mange fra Indre Østfold (med unntak av Keiko kanskje) som er ofte på stadion.
Selv om det sikkert finnes skapsupportere av FFK i Moss, Sarpsborg og Halden også, så er det vel neppe mange av dem som drar på stadion. Til sammenligning er Start den eneste klubben i de to øverste divisjonene i Vest-Agder (Mandalskameratene er vel nærmest i 2. divisjon?) og Stavanger er også et naturlig samlingspunkt i Rogaland, selv om de også har Bryne og Haugesund i førstedivisjon.
Dessuten spiller sportslig suksess inn i bildet her også. Viking har gjort det bra de siste årene som trekker publikum, Start trakk også folk når det begynte å gå bra. Det samme kan sies om FFK. Hva om den sportslige suksessen skulle dale? Kanskje blir vi en middelshavsfarer i Tippeligaen? Tippeligaen for FFK-fans er fremdeles noe nytt og spennende, men om vi om fire-fem år fremdeles står på stedet hvil, vil folk minste interessen da? Se på Molde, de trakk fulle hus den første sesongen, etter at den sportslige nedturen var et faktum, så har også publikumsinteressen blitt svekket.
Jeg tviler i grunn på at bedre fasiliteter er det som primært er tungen på vektskålen for om de drar på kamp eller ikke. Har du sittet hjemme i alle år fordi fasilitetene er dårlig på stadion, og venter på en ny, kan du vel ikke kalles supporter? Da er det ikke for å støtte klubben man drar i tilfelle.
Dette minner mye om jappetiden på 80-tallet og IT-boblen på 90-tallet. Folk satser og satser og satser over evne, til det tilslutt sprekker. Da kan det være lurt å ha is i magen, og heller gjøre klubben bedre sakte, men sikkert. Vi så jo hvordan det gikk med italienske klubber som hadde satset over evne over store perioder, de fleste av dem sliter med enorm gjeld.
Kampbillett 120 kroner
Argumentet ditt om at det kanskje går galt med klubben er jo nok et tegn på den defensive holdningen til utbygging. Hvorfor er det sånn at LSK vurderer ny stadion til over 20000 mennesker. Jo nettopp derfor laget et godt og klubben trekker folk med over en time reisevei. I dette fylke er det korte reiseavstander Selv fra oslo tar det nå ikke mye mer en en drøy time. Er produktet bra nok kommer det folk.
Lillestrøm er vel mer et poeng jeg burde ha tatt opp all den tid Lillestrøm jo nettopp har gjort det jeg håper FFK gjør. De har bygd ut og gjort om Årasen, så venter de noen år og ser an interessen og så går de videre med større planer. Det er jo akkurat det jeg vil FFK skal gjøre. De har tatt dette gradvis. Hvis noen sa for et par år siden at de skulle bygge ny stadion til 20 000 ville de fleste hevdet at de var blitt stormannsgale. Nå har de kanskje funnet ut at de trenger større plass og utvider etter behov.
Og du sier at Moss og Sparta ikke legger en demper på interessen til FFK. Selvfølgelig gjør den det! Av de 260 000 du trekker frem som potensielle FFK-supportere, så forsvinner jo nesten 100 000 bare i disse byene. Så har du Halden i tillegg, resten er spredt rundt omkring i Østfold. De 260 000 forsvinner fort ned på et mer moderat nivå. Interessen rundt FFK er sterkest i sentrum av byen, og blir svakere jo lengre ute av sentrum du kommer. Når du havner i Indre Østfold har du kommet langt utenfor den radiusen som folk gidder å dra på kamp hver eneste søndag. Og det er potensiale til disse som drar hver søndag du skal ta utgangspunkt i, ikke de som er på en kamp en gang i året. For det er vel mer viktig at stadio er noenlunde fullsatt hver kamp med 12 500 enn at det i tre, fire kamper i året er 15 000, mens det resten av sesongen står 2 500 tomme seter der?
Det er ikke en defensiv holdning, det er en realistisk holdning. Det er lov å gamble og være positivt innstilt, men er man nøktern og realist kommer man som regel frem til målet da også, men uten risiko.
Lillestrøm har vist seg å være et godt nok produkt og de velger å satse videre, FFK har i to sesonger kjempet om nedrykk. Hva om det blir nedrykk i år også, og vi har en diger stadion å spille i Adeccoligaen med. Vent i hvert fall til vi har stabilisert oss skikkelig på øverste nivå før vi begynner å ta steget opp blant de største i ligaen.
Kampbillett 120 kroner
Sponsorer er et kapittel for seg selv. Arve M var en katastrofe for klubben. Han har ikke bidratt med noe som helst. Årets hovessponsor kom som du sier pga kameraderi og det er ikke holdbart. Mye penger ble det heller ikke. 13 mnd gikk uten at noe som helst skjedde på den fronten. Slike ting får vi lære av, men adm. og salgsapparat må selvfølgelig styrkes. Penga rår i norsk toppfotball.
Tilbake til stadion diskusjonen. Tror du at en ny utbygging kommer i nær framtid? Selv med full stadion vil dette trekke ut. Dermed stabiliserer tilskuertallet seg på det nivået som er mulig. om det vil være utsolgt hver gang er selvfølgelig ingen som tror, men tenk deg VIF, LSK, RBK, kampene event et par til + cupmulighetene. Er mulighetene der vil folk komme. Du så nå mot Brann. selv om sola var opp på dagen var det kaldt og vått. Lange køer i kiosker og dasser som ingen har veldig lyst å bruke. Likevel kommer det godt over 9000 mennesker. Snittet i år vil ikke være langt unna dette tallet i år heller.
Vi må hele tiden bevege oss fremover, helt enig der, og første skritt har vært stadion. Etter mye om og men fikk vi endelig på plass stadion. Og som du sikkert vet, det er tomtevalg som er det som tar tid her i byen. Hvor lang tid tok det ikke før Rådhuset fikk ei tomt å bygge seg på, hvor lang tid tok det ikke før tomtevalget for stadion falt? Etter at tomtene har blitt fastlagt, har tempoet også steget. Det blir en smal sak å få opp noen ekstra seter i motsetning til å få bygget hele stadion. Eggen tok tak i stadionbygging når han kom til klubben, og det har da ikke tatt så lang tid fra han kom til klubben til et stadion står ferdig. Så ting kan komme opp kjapt her i byen, det er tomtevalget som ser ut til å være akilleshælen.
Hvis det viser seg over flere sesonger at publikumskapasiteten er sprengt på den nye stadion tror jeg absolutt det vil bli gjort plass til flere. Ser klubben muligheten for mer penger, som jo flere tilskuere gir, så tror jeg ikke de nøler med å ta de nødvendige grepene for å få dette til.
Det kom ikke godt over 9 000 på Brann-kampen, det kom 9 018
Ja, det var både vått og kaldt, men folk kom likevel. Men helt ærlig, trodde faktisk det skulle komme enda litt flere. God motstander og det faktum at det var første seriekamp på et halvt år burde trekke det som var av FFK-tilhengere til stadion som bor i nær omkrets. Det blir kanskje to kamper i år som blir fullsatt, RBK og VIF, resten av kampene vil ligger på rundt 8-9 000. Jeg har mine tvil om at de seks tusen som mangler for å oppnå din drøm om 15 000 på kampene utelukkende avventer til ny stadion for å komme grunnet fasilitene. Det er nok flere faktorer som spiller inn, ikke minst sportslig suksess. Hadde Viking slitt i bunnen, så hadde dem neppe utvidet kapasiteten sin. Noen kommer sikkert til å bli tiltrukket av at en ny stadion skaper blest om klubben, og flere vil være med på moroa og begynner å gå på kamper, men hvor mange det er, det er høyst usikkert.
Kampbillett 120 kroner
Brann kampen trakk litt over 9000 mennesker. Ja det var tippeligastart, ja det var solskinn, men det var på det gamle nedslitte anlegget. Det var kaldt. Vi får så mange potensielle toppkamper gjennom sesongen: tippeligastart, 1mai kamp, 16 mai kamp, div cup kamper osv. så det er egentlig ingen grunn å la være. Men man må tørre å satse. Nøkternhet er vel og bra, men ingen kommer helt fram på den måten
Tippeligastarten dro ikke fullt hus, bare nesten og 1. mai kamp? Har den noe tradisjon for å dra flere folk enn vanlig, og det er vel ikke satt av som kampdag? Havner den på en onsdag blir det ikke spilt kamp 1. mai. Det er ingen 1. mai-kamp i år forresten.
16. mai-kampen får vi annenhver sesong mest sannsynlig, og i cupkampene må vi komme ganske langt og møte god motstand om det skal bli noen publikumskamper.
Man kommer frem til målet med nøkternhet, det er jo det Viking er et eksempel på nå og Lillestrøm kanskje i fremtiden. De har ikke gapet over for mye, men sett an situasjonen før de har gått til neste steg. Molde er det motsatte og bygde for stor stadion, og det merkes nå, 8 år senere.
Kampbillett 120 kroner
At du og jeg blir enige i denne diskusjonen er vel ikke sannsynlig, men en ting er håper vi vel på og det er sportslig succes for FFK, da trenger vi de eksta plassene.
Det som er gledelig er at det ser ut som klubben tar nye steg for å oppnå denne målsetningen om å hevde seg og ikke kun delta i Tippeligaen. I steden for å bygge et nytt lag, kan nå Eggen suplimentere et allerede eksisterende Tippeligalag, noe som gjør det enklere å skape et topplag. Det ser med andre ord lyst i.
Kampbillett 120 kroner
Og konklusjonen, som jeg forøvrig er enig i, er nok at det er bedre å bygge ut stadion etter 3-4 år på grunn av at kapasiteten er sprengt enn at man skal starte opp i et nytt stadion hvor tribunekapasiteten kun er fyllt op 75-80%.
Ved at det til hver kamp blir rift om å skaffe seg billetter, gjør at interessen øker, og dersom klubben ser det første året at stadion er fyllt til randen i alle hjemmekamene og at det kanskje til noen kamper blir mer enn utsolgt, så vil nok denne utvidelsen til 15500 plasser komme ganske snart.
Forøvrig så er kapasiteten for å få lov til å spille Chamions leaque i dag 20000 plasser, men her regner man med at dette vil bli senket og at det vil være mulig å få disensasjon ved i hvertfall 15000.
FFK på toppen i 2006
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Forøvrig så er kapasiteten for å få lov til å spille Chamions leaque i dag 20000 plasser, men her regner man med at dette vil bli senket og at det vil være mulig å få disensasjon ved i hvertfall 15000.
Hvor står dette beskrevet? Står ingenting i de offisielle reglementet til Champions League så vidt jeg kunne se, det stod kun om krav til undervarme etc når dette var klimatisk nødvendig, og diverse sikkerhetsreglementer ble fulgt opp. Ingenting om kapasiteten på stadion.
UEFAs CL-reglement (PDF-format)
Kampbillett 120 kroner
En viss nøkternhet må man ha når man skal sette opp et bygg til hundre mill pluss, og er det noe en supporter ikke har så er det nøkternhet!
Når man skal bygge stadion er publikumstall i motgang vel så viktig som i medgang. Om man ikke har plass til alle som vil inn når vi kommer til CL, så er det et *mye* mindre problem enn om det aldri er mer enn halvfullt til "hverdags", eller enda værre, kvartfullt når det går dårlig.
Jeg tror man har lett for å overvurdere potensielt nedslagsfelt når man refererer til at Østfold har 260 000 innbyggere. Østfold er ganske svært, og det er forholdsvis utenkelig at det kommer tusenvis av mossinger, sarpinger og haldensere for å heie på FFK. Indre østfold kan en bare glemme, der bor det nesten ikke folk. Det kommer noen, klart det gjør, men det vil være i spesielle anledninger, ikke til vanlig.
Vi snakker på mange måter om to nedllagsfelt:
1) Nedslagsfeltet for hverdagsfotball: Vanlige kamper hvor FFK ikke kjemper i toppen
2) Nedsalgsfeltet for festfotball: Sjeldne kamper hvor FFK kjemper i toppen, møter ekstremt gode motstandere ovs
Forskjellen på disse to tallene er betydelig, og må tas med i betraktningen når man lager stadion. Jeg vil tro at nedslagsfeltet for festfotball er 260 000 eller mer (sjøl feterte Bærumsfolk vil gå på champions league-kamp hvis de er på hytta på Hvaler den helga), mens nedslagsfeltet for hverdagsfotball er maksimalt 40 - 50 000. Jeg tror ikke det reelle tallet på mulige FFK-tilhengere er større enn dette. Av 40 000 er sikkert 15 000 for gamle eller unge til å gå på kamp, og av de sterende 25 000 er ca halvparten interesserte i fotball i den grad at de går på fotballkamper. Da er vi nede i 12500. Og dette er et optimistisk anslag av nedslagsfeltet. Av de 12 500 vil noen bli forhindra å gå på kamp, og da er vi fort nede i under 10 000.
Jeg tviler meget sterkt på at vi i FFK kommer til å se dobbelt så mange på kamp som det vi så første året FFK var i eliten,
og da var det ikke fullt på stadion mer enn en 3-4 ganger...
Nei, heller et proppfullt stadion enn glisne tribuner. En full stadion er en attraksjon i seg sjøl. En glissen en er det absolutt ikke.
Opprinnelig postet av FFK1903
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Hvor står dette beskrevet? Står ingenting i de offisielle reglementet til Champions League så vidt jeg kunne se, det stod kun om krav til undervarme etc når dette var klimatisk nødvendig, og diverse sikkerhetsreglementer ble fulgt opp. Ingenting om kapasiteten på stadion.
UEFAs CL-reglement (PDF-format)
Dette ble opplyst av Odd Hasselgård på medlemsmøtet.
FFK på toppen i 2006
Mulig Asgeirs analyse ikke er helt empirisk korrekt her... Forskere river seg vel i håret. Dessuten skal man ikke endre mye på et par tall der før man kommer til et vesentlig høyere tall av folk som går på kamp... MEN... du har mange gode poenger Asgeir, og du og FFK1903.
Det er bedre å tenke seg litt om og prøve litt nøkternhet enn å overdrive fordi det kanskje blir rift om bilettene et par ganger i året.
Og selv om det ikke er snakk om store summer for å bygge større stadion i forhold til totalkostnaden er det vel mulig at det har vært vanskelig nok å finansiere dette prosjektet allerede? <-- Det er ikke en påstand, men en mulighet...
Det må vel være utrolig, mye bedre å gå på en utsolgt fotball-kamp med proppa tribuner fulle av elleville FFK-fans!? (morro med adjektiv ;o) )
"We play with 2 stoppers and 3 spisses." - Nils Arne Eggen
"Jeg er kjempefornøyd med dommerne i år, de gjør såpass mange feil at vi har noe å diskutere." - Svein Matta Mathisen
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914