Husk meg
Brukernavn
Passord

"Uslepne diamanter" og andre fotballfraser

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

ximo

Juniorspiller

Ble medlem: 23 jun 03

Lagt til: 01 apr 06, 19:12
Endret: 01 apr 06, 19:15
Litt morsom og litt alvorlig artikkel fra Journalisten.no om fotballpressens bruk av uttrykk og fraser. Betydningen av "uslepne diamanter" overrasket ihvertfall meg..

----

Fotballjournalistikken er full av faste fraser. Noen friske og fine, andre fæle. Som «å få hull på byllen», for eksempel. Uinnvidde skal vite at dette på fotballsk er en betegnelse for det å skåre mål, etter å ha ventet lenge på det.

Men skjønner de som sier og skriver dette hva det egentlig betyr? Hva slags bilde begrepet skaper i hodet til en som jobber på sykehus, for eksempel? Hun vil se for seg en verkebyll som sprekker. Ut renner stinkende og infisert væske.

Noen språklige sleivpasninger må tilgis, som da en tv-kommentator sa at en kvinnelig fotballspiller «var framme og snuste på stussen til Linda Medalen». På normalt norsk: Hun forsøkte å få tak i en kort pasning fra Medalen.

Men hva betyr det at en fotballspiller er «en uslepen diamant»? Begrepet brukes gjerne når en ny spiller er kommet til et lag og fotballjournalistene skal beskrive hva slags inntrykk han har gjort etter første kamp eller trening.

De fleste vil forstå at en «uslepen diamant» i denne sammenhengen er en spiller som har potensial til å bli svært fin og verdifull, hvis han bare får slipt ned sine skarpe kanter og blir formet etter gjeldende mønster.

Vakkert? Ja da, hadde det ikke vært for at det nesten bare er spillere med en annen hudfarge eller etnisk bakgrunn enn den norske, som er «uslepne diamanter». Og da får uttrykket en annen betydning:

Da blir dette fotballspillere som trenger å få slipt ned sine kulturelle utvekster. Les: En hang til lange dribleserier og ballsjonglering, og tilsvarende lunken innstilling til drillosk samhandling og andre norske fotballidéer.

I år er Somen A. Tchoyi i Odd Grenland, Michael Helegbe i Brann, Rosenborgs Daniel Braaten, Lynspillerne John Obi Mikel og Chinedu Obasi Ogbuke omtalt som vekselvis uslepne, uslipte, spesielle og potensielle (!) diamanter av norsk presse.

Alle har til felles at de er mørkhudede. Det er også Sherif Touré, en «upolert diamant» som var på visning hos Brann i januar. Og Gherland McDonald i FFK; «Offensivt er han en juvel – defensivt må han lære alt». Av en norsk trener, selvsagt.

Fotballjournalisikk er stort sett harmløs moro. Men ikke alltid. Det går en linje fra tidligere tiders «edle ville» til dagens «uslepne diamanter». At de som bruker uttrykket ikke forstår det, er ingen unnskyldning.

----

Vet ikke helt hva jeg skal si til det.. men det sier en del om pressens forherligelse av det norske og skepsis til det ikkenorske. Ihvertfall hvis det denne artikkelen sier stemmer, at uttrykket først og fremst blir brukt om mørkhudede spillere. Daniel Braaten er jo til og med norsk, så da har det ikke noe med kultur å gjøre men med generalisering basert på hudfarge (aka rasisme). Det gjelder jo ikke bare pressen, vi alle har vel brukt uttrykket "uslepen diamant" om en spiller før..

Artikkelen fant jeg her..

---------------------------

Jeg bor i Moss nå, og bor i Moss neste år.. og jeg skal pendle til Fredrikstad også neste år!
-Knut Thorbjørn Eggen (og ximo) (..ikke Myhre)

bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03

Lagt til: 01 apr 06, 19:28
Opprinnelig postet av ximo
Litt morsom og litt alvorlig artikkel fra Journalisten.no om fotballpressens bruk av uttrykk og fraser. Betydningen av "uslepne diamanter" overrasket ihvertfall meg..
Meg også. Men jeg vet ikke helt om Journalisten.no har belegg for det de skriver om bruken av uttrykket. Det har i alle fall aldri slått meg at det brukes påfallende ofte om spillere med annen hudfarge eller etnisk bakgrunn. Skulle gjerne sett tallene de bygger den påstanden på...

Bjørn Jervell Hansen

ximo

Juniorspiller

Lagt til: 02 apr 06, 12:47
Endret: 02 apr 06, 13:16
Jeg gjorde et nyhetssøk på Sesam.no etter "uslepen diamant" og gikk gjennom alle artikler som handlet om fotballspillere. Det jeg kom fram til var at av blandt de 20 spillerne jeg fant som var omtalt som "uslepne diamanter" var 9 (såvidt jeg kan se ut fra navnet) norske og 11 utenlandske eller mørkhudede. Mørkhudede og utenlandske spillere er jo i klart undertall i norsk fotball, så det ser ihvertfall ikke ut som journalisten er helt på jordet..

Jeg så forresten et klipp på NRK fra en damelandslagskamp, hvor kommentatoren omtalte de norske spillerne som "fitte, fitte, fitte".. Han mente selvsagt "fit" som i godt trent, men det hørtes veldig suspekt ut

Jeg bor i Moss nå, og bor i Moss neste år.. og jeg skal pendle til Fredrikstad også neste år!

Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04

Lagt til: 04 apr 06, 08:17
Endret: 04 apr 06, 08:18
Når det er snakk om damefotball og kommentatorer, kan jeg ikke la være å dra frem følgende sitat:

"Puh, så varmt det er..(pause)... nå tenker jeg dommeren er våt i dusken sin…"
 - Terje Dalby kommenterer en fotballkamp med kvinnelandslaget i OL i Atlanta

"Odd Grenland står nå med fem strake seire - av seks mulige"
- Ernst A. Lersveen, TV2-skrue

ximo

Juniorspiller

Lagt til: 23 apr 06, 04:26
Endret: 23 apr 06, 04:27
http://www.nrk.no/sport/fotball/tippeligaen2006/5630190.html

-Glenn Roberts er en uslepen diamant... Hmm..

ffkmats

Landslagsspiller
Ble medlem: 05 apr 06

Lagt til: 23 apr 06, 14:33
Opprinnelig postet av ximo
http://www.nrk.no/sport/fotball/tippeligaen2006/5630190.html

-Glenn Roberts er en uslepen diamant... Hmm..

Hvis det er noe tvil! Glenn Roberts er så langt man kan komme uttrykket uslepen diamant! Men uttrykket "uslepen diamant" kan man selvfølgelig stusse over! Men Glenn Roberts er et vanvittig talent, og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til Roberts og Tarik er på topp sammen:D

stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05

Lagt til: 23 apr 06, 18:19
Av alle utrykk Drillo i sin tid gjorde kjent, er utrykket " å slå en passning" det som irriterer meg mest. Man bruker IKKE bena til å slå med.
Det å " gå på løp" er jo så motstridende som det kan få blitt. Kjære kommentatorer, snakk norsk, så blir det ikke så kjedelig og monotont å høre på.

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU

ximo

Juniorspiller

Lagt til: 24 apr 06, 12:13
Endret: 24 apr 06, 12:22
ffkmats:
Han har nok av talent! Men han er mørkhudet og uttrykket brukes på han.. Hvorfor er ikke fx Bertelsen en uslepen diamant? Tror det har noe med våre fordommer om at eksotiske spillere ikke passer inn i vår spillemåte, og at de potensielt kan tilpasse seg. Når uttrykket brukes på norske spillere med eksotisk utseende, fx Daniel Braathen, blir det bare feil og fordomsfult.. Det gjøres selvsagt ubevisst. Men da er det også bra at folk gjøres bevisst på det!

stjernengutt:
"Å sparke en passning" eller "løpe på løp" høres jo litt feil ut det og .. Man kunne nok frisket opp med nye fraser, men det er vel som med faguttrykk, alle kan forholde seg til det og det blir litt rart om man skulle komme med nye alternativer.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914