Kondistrening kontra teknisk trening
Noen som så Halvard Thoresen på TV2 forleden med uttalelsen om at norske lag har altfor stort fokus på kondistrening?
Jeg fikk ikke sett innslaget, men jeg fikk det referert fra en kollega.
Uttalelsen bekrefter det jeg hele tida har sagt, at norske lag trener altfor mye kondis, og altfor lite teknisk trening med ball. Sånt fokus på kondis er jo til en viss grad i konflikt med eksplosjonsstyrke i og med at muskulatur blir langsommere med mye kondistrening. Eksplosjonstrening må gjøres utafor sesong, og med mengdetrening som naturlig forsterker de egenskaper man ønsker.
Var det ikke Raymond som uttalte at FFK trente 90% med ball, og at alle de andre laga kunne ta seg av kondistreninga?
Jeg synes også jeg har sett at norske fotballspillere generelt blir fraløpt ute i Europa (landslaget f.eks), og at vi er underlegne fysisk på de fleste områder bortsett fra hodestyrke og duellstyrke.
Kanskje på tide å tenke litt nytt mht fotballtrening i Norge? Kanskje på tide med masse mengdetrening med ball? Jeg er helt sikker på at ballsikkerheten ville blitt flere hakk bedre hvis norske fotballspillere fikk 100% flere ballberøringer gjennom et år...
Uttalelsen bekrefter det jeg hele tida har sagt, at norske lag trener altfor mye kondis, og altfor lite teknisk trening med ball. Sånt fokus på kondis er jo til en viss grad i konflikt med eksplosjonsstyrke i og med at muskulatur blir langsommere med mye kondistrening. Eksplosjonstrening må gjøres utafor sesong, og med mengdetrening som naturlig forsterker de egenskaper man ønsker.
Var det ikke Raymond som uttalte at FFK trente 90% med ball, og at alle de andre laga kunne ta seg av kondistreninga?
Jeg synes også jeg har sett at norske fotballspillere generelt blir fraløpt ute i Europa (landslaget f.eks), og at vi er underlegne fysisk på de fleste områder bortsett fra hodestyrke og duellstyrke.
Kanskje på tide å tenke litt nytt mht fotballtrening i Norge? Kanskje på tide med masse mengdetrening med ball? Jeg er helt sikker på at ballsikkerheten ville blitt flere hakk bedre hvis norske fotballspillere fikk 100% flere ballberøringer gjennom et år...
Hvis du ikke har lest det, så anbefaler jeg også artikkelen i Aftenposten hvor landslagslege Thor Einar Andersen går ut mot det han mener er en feil treningskultur i norsk toppfotball: http://fotball.aftenposten.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=95180
---------------------------
"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff
Opprinnelig postet av Costanza
Hvis du ikke har lest det, så anbefaler jeg også artikkelen i Aftenposten hvor landslagslege Thor Einar Andersen går ut mot det han mener er en feil treningskultur i norsk toppfotball: http://fotball.aftenposten.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=95180
Interressant artikkel. jeg likte godt uttalelsen: "De glemmer at det er forskjell på å spille fotball og å gå tremil på ski", hehe.
Landslagslegen satte fokus først og fremst på treningsmengden, og når vi snakker om stor treningsmengde så kommer jo selvfølgelig kondistrening inn i bildet fordi det kreves vanvittig mye mengdetrening for å få god kondis. Ettersom jeg ser det må vi begynne å øke treningsmengden der det teller, nemlig med tekniske ting
Det hjelper heller ikke å trene kondis med ball fordi hvem har vel bruk for å frakte ball med muskulaturen full av melkesyre. Vi snakker langt ut i ekstraomganger, for å si det sånn...
Hvis man skal begynne med mengdetrening tror jeg man skal sette inn støtet mot ballteknikk, skudd, innlegg, langpasninger. For hva er det som bygger ballteknikk? Jo, det er det vi holdt på med når vi var guttunger: Vi skjøt og skjøt og skjøt mot garasjeporten, eller spilte 3-4 på hvert lag heller ettermiddager. Tipper ballbehandlinga ville sett annerledes ut hvis norske fotballspillere fikk dobbelt så mange ballkontakter i løpet av et år.
Ahlsen hadde ikke vært så god med skuddfoten hvis han hadde vært ute og løpt for kondisen sin skyld. Valget mellom en spiller som løper og løper i samme fart, mil etter mil (Leo) og en som kan dunke inn ett frispark i ny og ne er for meg ganske klart, for å si det sånn. :-)
Som jeg har skrevet over så mener jeg ikke at spillere skal gampe i timesvis, men det hjelper ikke at man kan behandle kula hvis man ikke evner å være der kula er. Det handler om å vinne ball og å gjøre seg spillbar. Dette handler selvfølgelig også om fotballforståelse også i tillegg til løpsstyrke. Jeg mener ikke at denne treningen skal gå ut over trening med ball. En tippeligaspiller har tid til begge deler.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Opprinnelig postet av kanogvetalt
En tippeligaspiller har tid til begge deler.
DER er vi ihvertfall helt enige. Tippeligaspillere har masse tid til rådighet. Dvs, trenerene har (burde ha) nok av spillertid til rådighet, det er bare snakk om å aktivisere guttane. :-)
Det er nok urimelig å kreve at fotballspillere bruker åtte timer om dagen sånn som oss andre så lenge de jobber i helgene, men fem eller seks timer om dagen burde man kunne kreve uten å bli oppfatta som urimelig.
Det sier seg sjøl at man kan bli djevelsk god til ting hvis man bruker fem timer om dagen, og i løpet av en fem timers arbeidsdag er det klart at det er god tid til teknisk terping, detaljer, taktikk, teori og andre ting som bidrar til større fotballforståelse og ferdighet. Av ting som med fordel kunne blitt jobba/terpa med er:
- Frispark mot statisk mur (kombinert med keepertrening) med begge ben, inner- og ytterside
- Innlegg over statisk mur (kombineres med avslutninger) fra begge sider, innover og utoverskrudd
- Demping (fryktelig kjedelig, men du verden som det funker)
- Statistisk analyse av kamper over video (her setter bare oppfinsomheten grenser), er da fint om spillerene sjøl kommer med aspekter ved fotballspillet de kunne tenke seg å undersøke litt bedre
- Instruksjon av aldersbestemte lag, spesielt på den tekniske biten
Men fotballspillere har kanskje for høye stjerner til at de blir beordra rundt?
Opprinnelig postet av Asgeir
Noen som så Halvard Thoresen på TV2 forleden med uttalelsen om at norske lag har altfor stort fokus på kondistrening?
Jeg tror faktisk Raymond har ganske rett når det gjelder FFK, Asgeir.
Selv om FFK har øket treningsmengdene på kondisjon og styrke i forhold til sist år, så trener FFK mye mere med ball i år i forhold til tidligere år, spesiellt i forhold til sist år.
FFK på toppen i 2006
Opprinnelig postet av Asgeir
.
Nå er det nå en gang sånn at kondisjonstrening lett kan kombineres med teknisk trening eller trening med ball om du vil. Alt avhenger av intensiteten i øvelsene Eggen legger opp til... Personlig har jeg aldri sett poenget i å gampe rundt langs veien for å få kondis, og jeg har alltid sverget til intervallltrening med ball og høy intensitet, meget høy intensitet. Det nytter ikke å ha Leo-kondis om ikke du kan frakte ballen i tillegg...
"det er i oppoverbakke det går oppover" - Morten Gamst Pedersen
veeeeel, sier nå jeg
God bedring Enerly
Helt enig at man ikke nødvendigvis blir tregere av kondisjons-/utholdenhets trening. Intervalltrening med høy intensitet er riktigere for fotballspillere enn å jogge en time(som gir tregere muskulatur). Eksplosivitetstrening(spenst/styrke med korte tunge intervaller) gjør at man blir tung i beina på kort sikt og bør foregå utenfor sesong. Deltar man i europacup eller royal league må man prioritere når man skal legge inn denne treningen.
Utholdenhetstreningen kan godt foregå med ball, men treningen bør evalueres med øvelser uten ball. Evaluerer man ikke eventuell fregang er det naivt å tro at den gir optimalt utbytte.
Utholdenhetstreningen kan godt foregå med ball, men treningen bør evalueres med øvelser uten ball. Evaluerer man ikke eventuell fregang er det naivt å tro at den gir optimalt utbytte.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914