Husk meg
Brukernavn
Passord

Slik er ståa på Stadion 27.dager før seriestart

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 14 mar 06, 17:39

Nå er banen måket ferdig og ligger bare å venter på sol og varme.
http://www.fredrikstadfk.no/default.asp?ArtID=319

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 14 mar 06, 17:58
er det ikke nå vi bør si " det årnær sæ" ????   trur det gjør det jeg...

Patrioten

Landslagsspiller

Lagt til: 14 mar 06, 18:36
Jeg har tatt noen regndanser og tåkedanser, så håper det hjelper. Tror ikke det hjelper med solen, må nok regn og tåke til for at det skal selte fort nok til seriestart

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 14 mar 06, 23:37
i værstefall får alle haer inne ta med seg en føner eller varm luftspistol av noe slag ett par dager før kampen, er jo bare å begynne å tine matta for hånd da... husk en for alle, alle for en!

---------------------------

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 15 mar 06, 13:31
Et "farlig" tidspunkt er overgang vinter/vår.  Da skjer det en overgang fra at gresset har ligget isolert til at det blir dekket av islag som smelter og fryser vekselsvis.  Sollys gjennom denne isen kan skade gresset (isbrann) og det er derfor viktig at det ikke blir liggende for mye is på gresset.

Trikset skal være å strø lett lag med sand på isen slik at fordampingen går bedre, isen blir gjennomhullet, luft slipper til.   Sola varmer opp sandkornene, denne varmer opp isen raskere enn uten sand.   

En slik bane er nok også langt bedre drenert enn våre vanlige plener så den er nok klar lenge før vår egen hage.

De har sikkert peiling på dette de som styrer med matta.  Jeg regner med at de gjør sitt ytterste for at den skal være klar, men også klar på en slik måte at den ikke blir ødelagt.  Gresset må jo også våkne til og styrkes for å tåle slitasjen.

Uansett, det hadde vært flott om ffksupporter kunne fått banemesteren til å uttale seg noe om denne perioden og hva de gjør for å klargjøre matta.  Kanskje er det noen triks å plukke opp for oss med plen.

Jag tycker du är ful med hängbröst och påsar under ögonen (Gunvald/Beck)

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Ble medlem: 15 feb 04

Lagt til: 15 mar 06, 14:37
Endret: 15 mar 06, 14:38
Opprinnelig postet av DeKjök
Et "farlig" tidspunkt er overgang vinter/vår.  Da skjer det en overgang fra at gresset har ligget isolert til at det blir dekket av islag som smelter og fryser vekselsvis.  Sollys gjennom denne isen kan skade gresset (isbrann) og det er derfor viktig at det ikke blir liggende for mye is på gresset.

Trikset skal være å strø lett lag med sand på isen slik at fordampingen går bedre, isen blir gjennomhullet, luft slipper til.   Sola varmer opp sandkornene, denne varmer opp isen raskere enn uten sand.   

En slik bane er nok også langt bedre drenert enn våre vanlige plener så den er nok klar lenge før vår egen hage.

De har sikkert peiling på dette de som styrer med matta.  Jeg regner med at de gjør sitt ytterste for at den skal være klar, men også klar på en slik måte at den ikke blir ødelagt.  Gresset må jo også våkne til og styrkes for å tåle slitasjen.

Uansett, det hadde vært flott om ffksupporter kunne fått banemesteren til å uttale seg noe om denne perioden og hva de gjør for å klargjøre matta.  Kanskje er det noen triks å plukke opp for oss med plen.

Helt enig, det hadde vært fint med et intervju med banemesteren.

Kloke hoder i FFK sier forøvrig at vår banemann Tom er den beste banemannen i Norge. Mulig at dette er litt skryt, men det viser ihvertfall at man der i leiren har stor tillit til at han vet hva han gjør og at han vil klare å få en brukbar matte til den 10. april.
Bagstevold er vistnok også veldig bekymret for isbrann og det jeg hørte her om dagen var at det skulle strøs på en blanding av sand og knust kull, for å unngå denne isbrannen.

FFK på toppen i 2006

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 15 mar 06, 15:02
Beklager å si det, men jeg tviler på at en som er banemann på Fredrikstad Stadion er ekspert på isbrann. Ekspertise på området finner man blant greenkeeperene på golfbanene som ofte har snø og kulde. Jeg har aldri sett at snøen er blitt måkt vekk i mars fra en golfbane. Oslo Golfklubb, Bogstad, har hatt isbrann flere ganger de siste 15 årene. Da har de ikke åpnet banen for spill før rundt 17. mai.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

BøgeJon

A-lagspiller

Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 15 mar 06, 15:17
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Beklager å si det, men jeg tviler på at en som er banemann på Fredrikstad Stadion er ekspert på isbrann. Ekspertise på området finner man blant greenkeeperene på golfbanene som ofte har snø og kulde. Jeg har aldri sett at snøen er blitt måkt vekk i mars fra en golfbane. Oslo Golfklubb, Bogstad, har hatt isbrann flere ganger de siste 15 årene. Da har de ikke åpnet banen for spill før rundt 17. mai.

Siden du trekker inn golfbaner i denne debatten, må jeg tilføye at det er stor forskjell på klimaet i Oslo og Fredrikstad. Onsøy pleier som regel å være den første banen som åpner for sesongen og er ofte mye tidligere ute enn de i Oslo.
 Så det er ikke så `mørkt` som du skal ha det til....

Fredrikstad for bøge, og bøge for Fredrikstad

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 15 mar 06, 15:23
Noe av grunnen til det er at det som regel ikke er snø i lengre perioder her nede. Derfor mener jeg at når det en sjelden gang er det, så kan man høste erfaringer fra de som er vant til dette. Grunnen til at jeg ikke tror banemannen på Stadion ikke har kompetansen er at han ikke har snø på banen hver vinter.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Lagt til: 15 mar 06, 15:32
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Noe av grunnen til det er at det som regel ikke er snø i lengre perioder her nede. Derfor mener jeg at når det en sjelden gang er det, så kan man høste erfaringer fra de som er vant til dette. Grunnen til at jeg ikke tror banemannen på Stadion ikke har kompetansen er at han ikke har snø på banen hver vinter.

Det man ikke selv vet kan man jo lære av andre. 
Harry Hansens gode kontakter i Tromsø har visstnok vært nyttige i denne saken. 

FFK på toppen i 2006

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 15 mar 06, 15:43
Det er vel også mulig at NFF besitter kunnskap her som de er interesserte i at flest mulig banemenn får tak i. Det må jo være sånn at alle klubbene i TL er mest mulig interessert i at alle baner er bra og at de derfor villig deler informasjon. Hva isbrann gjelder så er det noe jeg lærte om fra en bokklubbok om lettstelte hager. Altså hva man skal gjøre for å få minst mulig arbeid med hagen. Ergo vil jeg tror at dette er et minimum av kunnskap, det bør ihvertfall være det, hos en som har ansvaret for FFK`s matte. Harry Hansen har nok også helt sikkert peiling.

Jag tycker du är ful med hängbröst och påsar under ögonen (Gunvald/Beck)

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

mr_max

A-lagspiller
Ble medlem: 08 mai 04

Lagt til: 15 mar 06, 16:07
Kan bekrefte at Tom er  dyktig
Det med isbrann er noe Han tar meget alvorlig. Tom har aldri i sin tid som banemester hatt gressbrann(isbrann heter det vist), Tom har faktisk fått sande sitt i dag, så det blir nok strødd på fort som faen.. i går ble det strødd på spesial gjødsel.
men tror ingen skal bekymre seg
FFK har dyktige folk i alle ledd i kampen mot snøen:), så får vi se om vi har "vår Herre" på laget også

matta har klart vintern bra også kan det virke som da snøen kom før kulda, slik at det isolerte for tælan, tælan går ikke så veldig dypt faktisk så nå skal det jobbes:).
Matta ble også jobbet med utrolig bra før snøen kom så:) blir spennende å se..

Slabbedasken

Juniorspiller

Ble medlem: 30 jan 06

Lagt til: 15 mar 06, 16:54

Tror nok de går vitenskapelig til verks der nede for å få gressmatta klar ja. Svart TROLLMEL brukte de før for å få is og snø til å smelte fortere. Tror det var litt likt køl. Vet ikke om dette hadde noe annen effekt også, bortsett fra å tiltrekke seg varme og smelte ned i underlaget og gi luft. Slik sand også gjør. En gammel banemester som fortalte meg dette. Men de har vel kanskje bedre greier å strø utover nå. Håper det.

Vin og blomster på bordet...

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 15 mar 06, 18:03
Det er mer enn isbrann som kan ødelegge for matta, nemlig store mengder regn. Regnet vil tine snøen, ja, men den vil også fylle grunnen med vann, og ei søkkvåt matte i april er ikke akkurat en god oppskrift for varig god matte.

Grunnen til at det ble måka hadde ikke så mye med at snøen ikke vil tine, men det har med hvor mye vann som synker ned i matta, for stadion med sin blålere kan ikke ta imot så mye vann, tørke opp, og gro før seriestart...

En blanding av sand og køl høres glimrende ut, køla absorberer maks varme fra sola, og dermed forhindrer isbrann, sandet er tungt og lager høl i isen/snøen.

Jeg synes det høres ut som om matta er i de aller beste hender.

Med skikkelig drenering under matta vil den nye stadion gi kjempeforhold for fotball fra første spark, det er jeg overbevist over. Jeg ble vel litt overraska her forleden over hvor kort de er kommet med bygginga, men det første grunnærbe tar vel mer tid enn en skulle tru, kanskje. Nye stadion kommer til å se fantastisk flott ut med de to bua taka på hver side og vil bli et flott symbol på "gamle fredrikstad", helt klart.

Patrioten

Landslagsspiller

Lagt til: 15 mar 06, 18:40
Fredag er det meldt sludd, håper det går i regn. Kanskje det hjalp med regndansen.
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/oversikt?Kategori=VAR

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 15 mar 06, 23:40
Opprinnelig postet av Patrioten
Fredag er det meldt sludd, håper det går i regn. Kanskje det hjalp med regndansen.
lær deg en ting.. stol ikke på hva dem tror.. du vet hva som er rett når du åpner øynene om morran

se jeg har gjort siden min enda bedre http://keiko99.net det er norsk forum og det er nytt. ta en titt da

(Knut Torbjørn Eggen om Tarik Elyounoussi
"Han er så lett på foten at du ikke ser fotavtrykkene hans i nysnø en gang.")

Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Lagt til: 16 mar 06, 00:16
Opprinnelig postet av Patrioten

Vet ikke hvilket værvarsel du har sett, men iflg. TV 2 nå ikveld skulle det bli strålende solskinn de neste dagene og + 3 grader i morra, +5 på fredag og + 7 på lørdag. Detetter skulle det bli gråvær og litt kaldere igjen.

FFK på toppen i 2006

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914