Husk meg
Brukernavn
Passord

Fredrikstad stadion (tilskuerkapasitet og næringsareal)

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 05 mar 06, 14:18
Endret: 05 mar 06, 14:19
Som de aller, aller fleste vet kan Kristiansand og Fredrikstad sammenlignes på alle måter. Vi ligger henholdsvis på 5. og 6. plass når det gjelder bystørrelse med ca. to tusen beboere i mellom. Værforholdene kan man heller ikke akkurat påstå avviker enormt i disse to byene.

I dag kan vi lese i Fædrelandsvennen at Start nå utvider til 20.000 m2 bebygd areal og har planer om en tilskuerkapasitet på 14.000. Det står ikke noe om de enkelt kan bygge ut for å romme enda flere tilskuere.

Jeg kjenner ikke spesielt til beliggenheten av nye Start stadion, men jeg nekter å tro at den kan matche eller er bedre enn beliggenheten til nye Fredrikstad Stadion. Potensialet for store næringsarealer er enormt på FMV, så kanskje burde vi gape over mer enn vi allerede har planlagt?

12.200 plasser er en grei økning i forhold til dagens stadion, men gode fasiliteter trekker alltid flere mennesker. Det skal være mulig å utvide stadion til å romme 15.000 tilskuere, men utbyggingen skjer hovedsaklig på kortsidene. Er dette ideelt?

Når man i tillegg vet at stadion allerede blir dyrere enn først planlagt, så kan man kanskje sette et spørsmålstegn ved hele den analytiske prosessen før avgjørelsen ble tatt...

Er Start overambisiøse? Eller er det Fredrikstad som er for feige?

---------------------------

Ansvarlig redaktør

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 05 mar 06, 14:32
Endret: 05 mar 06, 14:33
Jeg synes det virker helt greit.

La for øvrig merke til at du skrev "bystørrelse" i sammenligningen mellom Kristiansand og Fredrikstad. Jeg tror det ville vært mer korrekt å bruke "kommunestørrelse" med den praktiske konsekvens det får ved at tallene faktisk juger en god del om størrelsen til Fredrikstad som by. Så vidt jeg vet er Kristiansand en ganske mye større by enn Fredrikstad, men etter kommunesammenslåingen så har Fredrikstad kommune fått veldig mange nye innbyggere, men mange av disse bor langt unna Fredrikstad by og har ikke nødvendigvis noen særlig stor tilknytning. Jeg er ikke sikker, men tror det er litt annerledes i Kristiansand hvor bykjernen er mye tettere.

På en annen side er fotballinteressen stor i Fredrikstad og omegn, minst like stor som i Kristiansand. Så jeg tror vel likevel at klubbene vil ligge på noenlunde samme nivå publikumsmessig, dersom lagene samtidig er på noenlunde samme nivå sportslig og har samme fasiliteter...

Men jeg holder på mitt ved at 12 200 er gunstig. Det vil sikkert bli fullt ved mange kamper om det går bra, og kanskje uansett de første årene når stadion er "ny og spennende", men jeg vil mye mye heller ha en stadion som er tilnærmet full hver runde, få ledige seter og stor stemning, og det er stor etterspørsel etter billetter (så får det heller være at noen få ikke får sett hver kamp, de ivrigste skaffer seg uansett billett) enn at vi opplever at vi har så stor stadion at den bare fylles ved helt spesielle anledninger og det ellers er et par tusen tomme seter de andre kampene, det ser IKKE bra ut. Kanskje er det også nettopp fordi stadion blir fullsatt at folk vil komme tilbake igjen. Jeg tror det vil ha en positiv effekt. Det vil være gjevt å komme inn på Stadion, i motsetning til Molde Stadion eller Ullevaal.

Dessuten - forskjellen mellom 12 200 og 14 000 er ikke SÅ stor (og det er naturlig at Start er litt optimistiske i sine kalkyler i lys av fjorårets suksess) og med en mulighet til å øke kapasiteten til 15 000 i Fredrikstad så synes jeg situasjonen egentlig er uproblematisk.

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 05 mar 06, 14:36
Jeg er vel av den oppfatningen at omtrent alle stadionbyggere i TL er overambisiøse. Disse store anleggene har som regel en kostnad som gjør at utbyggeren omtrent er nødt til å budsjettere med skyhøye tilskuertall for å få det økonomiske regnestykket til å gå opp. 

Historien har jo flere eksempler med storklubber som har rykket ned og bruk lang tid på å komme seg opp i TL og dermed en økonomi som forsvarer anskaffelse, drift og vedlikehold av  de store anleggene. Når til slutt alle toppklubbene i Norge har slike dyre anlegg, så er det jo nødt til å bli noen som havner i økonomisk uføre, da to lag er nødt til å rykke ned og slite økonomisk.

Tror Fredrikstad har lagt seg på et helt ok ambisjonsnivå uten å ta for høy risiko. Tror ikke tilskuerantallet kommer til å bli noe særlig høyere enn det har vært de siste par årene, hvor vi har klart å fylle stadion én gang(?). Tror også ambisjonene om å bli en klubb for hele Østfold er helt urealistiske: Hvor mange mosse,sarp`e eller kvikk`e kamper som ikke involverer FFK har du vært på?

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!

Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03

Lagt til: 05 mar 06, 15:39
Enig med constanza......... Vi som virkelig vil på stadion kommer inn, dem som er usikre, om dem skal eller ikke skal vil noen ganger måtte snu i døren. Det viktigste for meg er ihvertfall at det blir intimt, opptatte seter, stemning også når det kommer 8000 mennesker, noe som ikke vil skje hvis halvparten av setene står tomme........

FFK Forever

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jun 03

Lagt til: 05 mar 06, 19:24
Endret: 05 mar 06, 19:24

Kristiansand stadion får plass til 17000 pga ståplasser.I uefa cupen får de kun ha 14.000  men i tippeligaen så får de altså lov til å ha ståplasser i tillegg til de 14.000 sitteplassene derfor 17000.

Syns vi kan bygge en stadion som tar 15.000 med en gang, 3 tusen plasser er ikke mye.
Helst hadde jeg sett en stadion som tar 20.000. Da kunne vi virkelig satset på å bli hele Østfolds lag!

Man bytter damer her i livet, men aldri klubb!

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 05 mar 06, 20:07
Opprinnelig postet av FFK Forever

Kristiansand stadion får plass til 17000 pga ståplasser.I uefa cupen får de kun ha 14.000  men i tippeligaen så får de altså lov til å ha ståplasser i tillegg til de 14.000 sitteplassene derfor 17000.

Syns vi kan bygge en stadion som tar 15.000 med en gang, 3 tusen plasser er ikke mye.
Helst hadde jeg sett en stadion som tar 20.000. Da kunne vi virkelig satset på å bli hele Østfolds lag!

Har du tenkt over hvor kiipt det er å være på en fotballkamp der tribunene kanskje har 50% dekning?  Hvis vi kan få oppgradert til 15.000 - ved behov - synes jeg igjen FFKs administrasjon tar et godt valg. Det er forsiktig og fornuftig å ikke bite over for mye på en gang!!

Hvis jeg tar feil og vi selger ut hele kapasiteten i samtlige kamper skal jeg være den første til å si at jeg tok feil - og at de burde bygget større.  Men jeg er av den typen som liker "sten på sten"-holdningen, som gjør at vi velger det trygge og sikre fremfor de største drømmene og visjonene.

Jeg har jobbet i IT-bransjen en del år (mange av disse åra innen internett) og har sett nok av store visjoner og drømmer - som har sprukket og dratt med seg hele bedriftens fundament i samme slengen.  Og slike ting er bare trist.

Fuh! Fuh! Fuh!

Møklegård

Landslagsspiller

Ble medlem: 17 des 03

Lagt til: 05 mar 06, 22:12

På dager med dårlig oppsluttning kan vi vel pynte de nederste eller øverste radene med bannere?! Burde i alle fall by på små problemer...
15 000 sitteplasser nå!

Etterlysning:
FFKsupporter med ett ben, blind, døv og nylig kastrert.
Kallenavn:"Lucky".

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 06 mar 06, 00:58
Håper at Sven Helge Hagen også ser potensialet med en større stadion på min. 15000 tilskuere. Han skal jo jobbe opp mot sponsorer og den nye stadion. Her kan det vel bli snakk om å selge navn på de forskjellige tribuneseksjonene mm.

Benksliter`n

BYGG EN STOR NOK STADION!
15 000 +++++

varheim

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 06 mar 06, 04:48
kan vi ikke snart gi slipp på denne erstadionforlitendebatten, tror planene er ganske spikra. Så får vi bare kjøpe billetter for hele sesongen og nyte en fullsatt, syngende arena, kledd i rødt og hvitt! Amen!

Vi er røde, vi er hvite, vi står sammen side om side.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914