Husk meg
Brukernavn
Passord

Noen tanker om FFK2, unge spillere og eldre spillere

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 13 nov 05, 00:11
Endret: 13 nov 05, 18:31

Hei folkens! Dette innlegget begynte da jeg hadde tenkt til gi en liten kommentar til referatet fra dagens kamp. Men på en lørdagskveld bestående av dårlige TV-program og venting på at kjæresten skal ringe sånn at jeg får hentet ho så ble innlegget både langt og lengre enn langt. Jeg har i alle fall satt ord på noen av mine tanker om dagens kamp, om spillere som ikke holder mål og om utvikling av de med potensiale. Litt rotete innlegg kanskje, men mine oppriktige meninger. Kunne vært greit å høre hva dere andre mener om tankene mine... Vet jeg til tider er litt sær, men er jeg kanskje også like gal som jeg føler meg noen ganger?

Ser i referatet fra dagens kamp at det blir skrevet om positive ting fra dagens kamp. Helt enig i at Mackie var god og synes Garro gjør mange gode valg når han har ballen. Men etter det slutter min enighet med referatet. Får nesten følelsen av at vi ikke har sett samme kamp når jeg leser at Toth var positiv. (Bare så det er sagt, jeg var faktisk en av de få som på bakgrunn av det lille jeg har sett, ikke hadde gitt opp Toth.) Jeg synes at Toth knapt var involvert i kampen i det hele tatt. Og det så heller ikke ut til at han var interessert i å involvere seg. Tidligere har jeg oppfattet han som en spiller med litt "pønsj", men idag synes jeg han var rett og slett svak.Han føyer seg egentlig inn i rekken av rutinerte spillere som skuffet meg virkelig idag. 

Et opprykk til 2.divisjon for FFK 2 betyr mye for klubben, og jeg hadde forventet meg at de som har spilt en del førstelagsfotball i år skulle "gå i bresjen" og dermed hjelpe til å få fram det beste i juniorene som var med. Men hva skjer? Jo, det var unggutta som etter min mening forsøkte å ta tak i ting. Synes at Tarik prøvde (selv om han til tider ble litt anonym og ensom). Magnussen er absolutt ingen venstreback, men kommer i mine øyne bedre fra det enn noen de andre i en forsvarsfirer jeg egentlig hadde litt forventninger til. Backer er imidlertid Christian Halvorsen og Thomas Jørgensen. Synes også de tør å prøve selv om det har et stykke igjen (skulle da bare mangle). (Har sett Halvorsen noen kamper og har veldig sansen for han som spillertype. Minner egentlig litt om Berthelsen, både i størrelse og spillestil.) Synes at spillere som Garro og Dervishi virker mer spennende enn f.eks. Mikael Røn. Når det gjelder spillere som Helland, Lindström, Toth, Bjørkøy, Røn og Blixt så er jeg bare skuffa. Med unntak av Bjørkøy (som har vist at han holder mål) og Helland (som uansett gir seg), så mener jeg rett og slett at dette er spillere som klubben bør kvitte seg med. Joda, de er sikkert kapable til å gjøre ok opptredener fra tid til annen, men etter min mening så har vi unggutter som holder vel nesten det samme nivået per idag, og som etter min mening har mye større potensial. Tenker da på Magnussen vs Helland/Lindstrøm, Garro og Dervishi vs Røn, Jørgensen (og etterhvert Halvorsen) vs Blixt samt Tarik vs Toth. Og ikke minst Mackie!!

Skal disse spillerne kunne få ut sitt potensial er de helt avhengig av å få mer tillit, noe jeg forresten meget skeptisk til om de kommer til å få så lenge Eggen er der. Jeg håper jeg tar skrekkelig feil, men når det gjelder bruk av unge spillere så er det mye av den samme kritikken som går igjen i de klubbene han har trent; at han er for feig. Ikke misforstå meg, jeg vet at det er viktig med noen mer rutinerte på benken, men med unntak av Helland så synes jeg kvaliteten på disse i år har vært for dårlig.Dette er nå bare mine tanker etter en lørdag med mye trist fotball. 

Jeg lurer på hva dere andre mener? Noen andre som har noen tanker? Har mistanke om at blant annet Costanza er dypt uenig med meg når det gjelder Røn, men det får vi bare være. Jeg ser rett og slett ikke potensialet. Joda, han løper mye, men det er det eneste. Dessuten blir han stort sett løpende i mellom. Jeg tror at Røn kanskje har spilt sine siste minutter med førstelagsfotball for FFK. Drillo hadde riktignok sansen for ham, men det har etter sigende ikke Eggen.

---------------------------

God bedring, Daginn!

Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04

Lagt til: 13 nov 05, 20:34

Da jeg ikke så kampen, så kan jeg dessverre ikke utale meg om jeg er enig eller ikke i referatet her på siden. Men jeg velger likevel og svare på innlegget, da jeg også har mine tanker rundt dette med de unge spillerne og klubbens prioriteringer av reserver.

Vi begynner nå endelig å få resultater av det arbeidet by-prosjektet har gjort de siste 5 åra med talentene her i byen. Vi har et godt jr. lag, som gjør det greit i interkretsserien, og vi har også toppene som ikke er så mye med på jr.laget, men som får matching på et enda høyere nivå. Med andre ord, vi produserer gode jr. spillere. Nå blir utfordringa og ta de et skritt videre, til å bli gode seniorspillere. Men for at de talentene vi har i klubben skal få ta det steget videre, så må de få prøve seg på et nivå som er høyere enn det de allerede er gode for. Derfor var det jo veldig synd at vi ikke rykker opp med rekrutt laget, men det gjelder også det å få prøve seg på det aller høyeste nivået. Og det er nå dette virkelig bør starte.

Jeg er vel egentlig generelt sett enig i hvor mye jr.spillerne har fått prøve seg til nå, men hadde vel helst sett at enkelte unggutter hadde fått mer spilletid. Dette bunner i det at jeg ikke synes de fleste juniorene vi har hatt har vært gode nok enda til å gjøre den jobben som har vært aller viktigst de siste åra; og etablere FFK i eliteserien. Jeg synes klubben har gjort en godkjent jobb når de har satset på spillere med tidligere tippeliga erfaring. Og jeg synes det i denne perioden har vært greit at Knut Torbjørn har vært litt "feig", som du kaller det, i sitt valg av spillere. Samtidig synes jeg klubben har vist potensiale til å satse ungt gjennom å la et talent som Mikael Røn få ganske mye spilletid. Nå kan det selvfølgelig i ettertid diskuteres om det var rett mann å satse på, da det kan se ut som utviklingen hans har stagnert noe, men man kan jo ikke vite det på forhånd. Dessuten har vi hatt unge spillere i både bertelsen, wiig og hoås som har vært på laget hele tiden. Dette er jo spillere som har vist at de kan tidligere, og man kan jo kanskje si at man ikke "satser" så veldig ved å la de spille, men når man ser på de andre tippeliga lagene, så viser det seg at de fleste talentene som spiller mye er rundt 20-22 år. Det er alle disse fire, mens den neste gruppa store talenter i klubben er 2-4 år yngre.

Dermed synes jeg det har vært riktig den satsingen som har vært gjort til nå i klubben, men nå som vi ser ut til å klare å etablere oss i tippeligaen, så er det tid for å ta et skritt videre. Vi har nå, etter Eggens eget utsagn, en stamme i laget med god tippeligakvalitet. I tillegg har vi mange i gruppa etter der, med erfaring fra spill på høyt nivå, og vi har en del talenter som vil ta plass i a-lags troppen. Men skal vi ta det skrittet videre og bli en klubb som klarer å få frem egenproduserte tippeligaspillere, så er tiden nå inne for å la de unge få prøve seg og tilegne seg mer tippeligaerfaring. Men dette må gå på bekostning av noen. Vi kan ikke ha 30 mann som alle skal spille mye gjennom en sesong. Det sier seg selv. Og vi kan ikke la det gå ut over den stammen i laget som holder god tippeligakvalitet. De må være der for å holde laget oppe og for at de unge som kommer opp skal ha noen å lære av. Dermed må den gruppen av spillere som tilhører backup delen slankes. Den bør ikke fjernes helt, for vi bør også ha noe rutine blandt reservene, men den bør reduseres så mye at majoriteten av reservene er unge oppadstormende spillere.

FFK`s Tropp bør ikke være på mer enn 25 spillere. Helst enda et par færre. Det skal også være litt plass på rekruttlaget til de juniorene som enda ikke har tatt steget opp i a-stallen, men som har utviklet seg såpass at de fortjener å prøve seg på et høyere nivå. Det er jo ikke sånn at alle som blir gode er gode allerede når de er seksten. Noen tar sjumilssteg, a`la Skjelbreid i  RBK, mens andre tar små steg fremover og er kanskje ikke gode nok før de er 25år. Men de må ikke glemmes de heller. Bare se på Ian Wright. Han fikk ikke kontrakt med en proffklubb før han var mange og tjue år, men han ble ikke så aller verst for det. 

Sånn jeg ser det, burde FFK bygge stallen sin etter en modell hvor den etablerte stammen er på en 13-14 spillere som virkelig kjemper om en plass på laget, 4-8 unggutter som er for gode, eller akkuratt for gamle, for jr.laget og som dermed aspirerer til a-laget, og en gruppe på 4-8 spillere som har noe mer rutine, og kan være med å hjelpe de unge spillerne til å bli bedre. Det er en kjennsgjerning at unge spillere lærer av de eldre, og det trengs derfor spillere som vet hva som skal til også på rekruttlaget. Eksakt hvor mange vær gruppe bør bestå av avhenger av hva man har tilgjengelig, men bør ikke overskride de yttergrensene jeg har satt. Unggutter som Bertelsen, som allerede har etablert seg på a-laget, regnes selvfølgelig ikke med i gruppen med unggutter. 

Videre så synes jeg prioriteringen av hvilke spillere som får slippe til som innbyttere bør endres noe nå. Dette avhenger selvfølgelig litt av tabellposisjon, men jeg synes ungguttene bør prioriteres høyere nå enn tidligere. Når det er rom for det, bør de unge lovende bli valgt forran de eldre som kanskje er litt bedre, men som allerede har nådd mye av sitt potensiale og som egentlig er stallfyll. For å vise til dagens FFK, så kan jeg jo gi et tenkt eksempel. Om Kvisvik må ut med skade etter halvspilt kamp, og vi ligger midt på tabellen uten fare for nedrykk, så er det bedre å slippe til en ung å lovendes Macdonald enn en antatt noe bedre Ramberg eller Petersen. Vi taper kanskje noen poeng på det nå, men vi vil tjene på det på sikt gjennom at våre talenter kan få utvikle seg til gode og billige tippeligaspillere gjennom den erfaringen de får av å spille der. Og de må få spille selvom det er en jevn kamp som står og vipper. Det er der nivåforskjellen er, ikke når det er igjen et kvarter og kampen er avgjort. Da kan de like gjerne spille andre divisjon.

Men som sagt, jeg synes FFK har gjort mye riktig til nå, men det er tid for å utvikle seg til å bli enda bedre. Det er nå vi skal bli mindre "feige" og tørre og satse på de unge. For vi har mange lysende talenter i klubben, og med riktig matching kan flere av de komme til å bli den beste investeringen vi har gjort på lenge. Vi må bare tørre å satse.

Engasjert hovedtribunist!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 13 nov 05, 21:04
Enig i at man bør tilrettelegge for å rekruttere unge spillere til A-stallen. Jeg er derimot ikke enig i at man skal kvotere noen inn etter alder. Jeg mener at det alltid er den spilleren som trenerteamet mener er best til å bemanne den gitte posisjonen i laget som bør spille. Uansett alder eller fødested.  Jeg tror at man må kunne stimulere til rekruttering på andre måter.
En måte må kunne være å tilby gode treningsfasiliteter og gode trenere. Dette er jo noe en tippeligaklubb bør være bra oppsatt med. Det må jo også være stimulerende at et jr spiller i en TL klubb har kortere vei til en A-stall i klubben, enn en spiller fra en annen klubb(jfr. overgangsvinduer).
Et relevant spørsmål er om FFK har de trenerkreftene som skal til for å trene opp yngre spillere. En TL-trener er ikke nødvendigvis "trener" i det hele tatt. Han finner spillere, setter sammen et lag og velger taktikk. Han utvikler ikke nødvendigvis spillerene på treningsfeltet. Det er på mange måter et annet fag, som ikke er like relevant for et A-lag som for et jr lag.
Jeg har sett B-laget i noen kamper de siste årene. Det er etter min mening ikke mange av jr spillerene som har de fysiske forutsetninger som skal til i 3. div. Mange av dem virker litt "pinglete". Synes også mange av dem fremsto som det under gårsdagens kamp mot VIF2. Har ingen innsikt i hvordan jr laget trener, men har inntrykk av at yngre fotballspillere i distriktet har liten eller ingen for for styrketrening. Det er altfor sent å begynne med dette som 20-åringer. Man bør senest begynne i 12 års alderen.
FFK bør derfor sikre seg den beste kompetansen på å trene unge spillere og dermed kunne gi dem det beste sportslige tilbudet. Klubben bør ha ressurser og vilje til å gjøre dette. Det handler om å skape god kvalitet på trening. Den som trener best blir best. Den som har mest "talent" kan skryte av hvor langt han ville ha kunnet kommet 10 år etterpå.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Julekake

A-lagspiller

Lagt til: 13 nov 05, 22:44
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Har ingen innsikt i hvordan jr laget trener, men har inntrykk av at yngre fotballspillere i distriktet har liten eller ingen for for styrketrening. Det er altfor sent å begynne med dette som 20-åringer. Man bør senest begynne i 12 års alderen.

Vil veldig gjerne at du utdyper det punktet der litt nøyere...

Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03

Lagt til: 13 nov 05, 22:49

Mener bestemt at det er ALT for tidlig å begynne med styrketrening i 12-års alderen. pluss på 5 år...

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 13 nov 05, 23:12
Opprinnelig postet av A.Scheie
Jeg lurer på hva dere andre mener? Noen andre som har noen tanker? Har mistanke om at blant annet Costanza er dypt uenig med meg når det gjelder Røn, men det får vi bare være. Jeg ser rett og slett ikke potensialet. Joda, han løper mye, men det er det eneste. Dessuten blir han stort sett løpende i mellom. Jeg tror at Røn kanskje har spilt sine siste minutter med førstelagsfotball for FFK. Drillo hadde riktignok sansen for ham, men det har etter sigende ikke Eggen.

Siden du skrev såpass mye (og interessant), velger jeg bare å quote et av avsnittene, selv om jeg kanskje kommer inn på noe av det andre du skrev også.

Jeg kan starte med konklusjonen, noe jeg har lært på Blindern at kan være en fin ting:

Og konklusjonen er at jeg er enig med deg.

Når det gjelder den direkte henvendelsen til meg angående Røn, så vet jeg ikke hva som ligger bak din antakelse. Tror ikke jeg har ytret meg om Røn i særdeleshet på dette forumet, og hvert fall ikke med positive fortegn denne sesongen. Det har derimot gått gradvis opp for meg at Røn ikke besitter det store potensialet. I år har han fått mange forsøk i Tippeligaen, men har aldri vært i nærheten av å sette preg på noen kamper. Han har stor løpskapasitet, men blir stort sett bare løpende i mellom. Han er svak til å holde på ballen og overbeviser heller ikke i fordelingen. Teknikken har heller ikke imponert meg. Han blir rett og slett litt for enkel.

Jeg deler for øvrig også din skepsis når det kommer til Eggen og unge spillere. Her tror jeg Drillo er langt flinkere og tøffere til å gi talenter tillit. Nå som f.eks. Røn har fått så mye spilletid som han har fått, så mener hvert fall jeg å ha fått svar på hva han er god for. Og dessverre mener jeg han ikke er god nok for FFK. Muligens kan han lånes ut til en 1. divisjonsklubb i håp om at han utvikler seg på den arenaen og kanskje kommer tilbake senere. Han er tross alt lokal.

Når det gjelder kampen i går, så var jeg ikke tilstede og kan derfor ikke ha noen meninger.

Men generelt er jeg enig med dine betraktninger rundt den helt ordinære Blixt (som neppe utvikler seg til noen storspiller sånn plutselig ) vs. lokale, talentfulle og spennende backtyper som Jørgensen og Halvorsen (OK, jeg har ikke sett de i aksjon, men hørt veldig mye bra fra flere hold på begge to. Jørgensen er jo også på aldersbestemte landslag). Tóth er jeg usikker på, men i og med hans alder og nasjonalitet, ville jeg foretrukket Tarik foran. Det gjorde også Drillo, men vil Eggen gjøre det?

Når det gjelder José Garro, så ville jeg også plassert ham foran Røn i køen pr. i dag. Slik jeg ser det er Garro en spiller med utrolig større potensial.

Yherland McDonald håper jeg også virkelig får mer spilletid neste sesong. Hvordan kan han gjøre det på høyre kant f.eks.?

Hvis McDonald og West holder seg friske, så står nok Garro bakerst i køen for IKKE EU-spillere. Det er problematisk, så jeg ser ikke bort i fra at det kan være gunstig å låne han bort til en klubb hvor han får matchtrening på et høyere nivå enn norsk 3. divisjon, for der tror jeg ikke han utvikler seg særlig lenger.

Det skal bli utrolig spennende og interessant å se hvilke valg Eggen gjør, nå som han antagelig får gjøre som han vil...

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 10:41
Opprinnelig postet av Julekake
Har ingen innsikt i hvordan jr laget trener, men har inntrykk av at yngre fotballspillere i distriktet har liten eller ingen for for styrketrening. Det er altfor sent å begynne med dette som 20-åringer. Man bør senest begynne i 12 års alderen.

Som sagt så vet jeg ikke hvordan de trener, men jeg oppfatter dem som litt veike rent fysisk. Jeg mener at det å trene styrke og utholdenhet er viktig for alle idrettsutøver. Jeg oppfatter, som Olavesen nevner, at det innen fotballen er opplest og vedtatt at man ikke skal gjøre dette før man er ferdig utvokst. Det jeg stusser over er at man i andre idretter vektlegger denne treningen i mye yngre alder. Jeg mener fotballen har veldig mye å lære når det gjelder både treningsmetodikk og trenings mengde for yngre utøvere. Det virker som det bare skal være lek frem til man fyller 16 år. 
Jeg stiller spørsmål om hvorfor man ikke skal trene styrke og utholdenhet, selvfølgelig tilpasset fotballens behov, tidligere?

Julekake

A-lagspiller

Lagt til: 14 nov 05, 11:19

Som sagt så vet jeg ikke hvordan de trener, men jeg oppfatter dem som litt veike rent fysisk. Jeg mener at det å trene styrke og utholdenhet er viktig for alle idrettsutøver. Jeg oppfatter, som Olavesen nevner, at det innen fotballen er opplest og vedtatt at man ikke skal gjøre dette før man er ferdig utvokst. Det jeg stusser over er at man i andre idretter vektlegger denne treningen i mye yngre alder. Jeg mener fotballen har veldig mye å lære når det gjelder både treningsmetodikk og trenings mengde for yngre utøvere. Det virker som det bare skal være lek frem til man fyller 16 år. 
Jeg stiller spørsmål om hvorfor man ikke skal trene styrke og utholdenhet, selvfølgelig tilpasset fotballens behov, tidligere?

Du mener altså at det bare er lek frem til man er seksten år? Enkelte talenter helt ned i tolv-trettenårsalderen trener faktisk hver eneste dag. Og da er ikke det å spille fotball i gata samme naboene regnet med. De har egne treningsplaner, som inkluderer fellestreninger med eget lag, treninger med eldre lag for bedre matching, sone eller bylagssamlinger, styrketrening i form av f.eks. bryting, og annen fysisk egentrening, f.eks. i form av hurtighet eller kondisjonstrening. Mulig du kaller det en lek, men man jobber faktisk knallhardt og målbevist helt fra man går ut av barneidretten for å bli en toppspiller i fotball. 

Men over til det første du skriver. Man bør senest begynne med styrketrening i 12 års alderen. Det vil altså si at man bør begynne med det helt ned i 8-9 års alderen det da eller? Hvordan Synes du det går i hop med de barneidrettslover vi har her i landet?

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 11:38

Men over til det første du skriver. Man bør senest begynne med styrketrening i 12 års alderen. Det vil altså si at man bør begynne med det helt ned i 8-9 års alderen det da eller? Hvordan Synes du det går i hop med de barneidrettslover vi har her i landet?

I andre idretter trener man styrke og utholdenhet fra 8-9 års alderen, men begynner først med vekter i 12 års alderen. Jeg vet ikke om alle andre idretter gjør det, men alle jeg kjenner til.
Generelt har jeg den holdningen at det ikke gir optimal effekt å trene på ting hvis man ikke kan evaluere eller måle fremgang. Fotball er såpass komplekst at det er vanskelig å måle den enkeltes utvikling gjennom å spille fotball. Derfor er det greit å ha noen målbare treningsoppgaver. Man skal jo også være klar over at en del basisferdigheter er mest trenbart fremtil man er ca 14 år. 
Dette gjelder først og fremst individulle fysiske ferdigheter og bør ikke komme på bekostning av teknikk med ball og fotball taktisk trening, men i tillegg til dette.

Fredd

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 14 nov 05, 12:33
Endret: 14 nov 05, 12:33

I andre idretter trener man styrke og utholdenhet fra 8-9 års alderen, men begynner først med vekter i 12 års alderen. Jeg vet ikke om alle andre idretter gjør det, men alle jeg kjenner til.
Generelt har jeg den holdningen at det ikke gir optimal effekt å trene på ting hvis man ikke kan evaluere eller måle fremgang. Fotball er såpass komplekst at det er vanskelig å måle den enkeltes utvikling gjennom å spille fotball. Derfor er det greit å ha noen målbare treningsoppgaver. Man skal jo også være klar over at en del basisferdigheter er mest trenbart fremtil man er ca 14 år. 
Dette gjelder først og fremst individulle fysiske ferdigheter og bør ikke komme på bekostning av teknikk med ball og fotball taktisk trening, men i tillegg til dette.

Jeg lurer på i hvilke idretter du tenker på? Barn burde ikke trene med vekter før de har kommet i puberten. Dette vil kunne hemme veksten. Ser de som har begynt å trene vekter tidlig er ofte lavere enn normalen. Derfor burde ikke noen trene med vekter før de er rundt 16 år. Det går an å trene like effektivt ved å bruke sin egen kropp som vekt. Push-ups, sitte inntil en vegg, som er meget god trening for lår. 

Det er sant det du sier om basisferdigheter. Men barna skal ikke spesialisere seg for tidlig. Allsidig trening er nøkkelordet. Ser at de spillerene som hevder seg i en idrett ofte er gode i flere idretter. Ser bare fra min egen fotball og håndball-klubb. Martin Andresen og Christian Petersen er de noen av de største talentene for ca 10 år tilbake. Martin kunne lett kommet på landslaget i håndball, hvis han hadde satset på den idretten. 

Til slutt vil jeg si at jeg håper den positive trenden med å satse på talenter fortsetter i FFK. Synes det har blitt mye bedre de siste årene.

Fredd

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 13:53
[quote=Fredd]

Jeg lurer på i hvilke idretter du tenker på? Barn burde ikke trene med vekter før de har kommet i puberten. Dette vil kunne hemme veksten. Ser de som har begynt å trene vekter tidlig er ofte lavere enn normalen. Derfor burde ikke noen trene med vekter før de er rundt 16 år. Det går an å trene like effektivt ved å bruke sin egen kropp som vekt. Push-ups, sitte inntil en vegg, som er meget god trening for lår. 

Det er sant det du sier om basisferdigheter. Men barna skal ikke spesialisere seg for tidlig. Allsidig trening er nøkkelordet. Ser at de spillerene som hevder seg i en idrett ofte er gode i flere idretter. Ser bare fra min egen fotball og håndball-klubb. Martin Andresen og Christian Petersen er de noen av de største talentene for ca 10 år tilbake. Martin kunne lett kommet på landslaget i håndball, hvis han hadde satset på den idretten. 

quote]

Jeg mener også at treningen skal være allsidig. Som sagt er det fysiske basisferdigheter jeg snakker om. Ser ikke helt forskjellen på styrketrening med og uten vekter fra 12 års alder. I idretter som langrenn, alpint og turn f.eks. er styrketrening og utholdenhetstrening helt fra 8-10 års alder helt vanlig.
Helt enig at man skal vente lengst mulig med å spesialisere. Har selv trent flere utøvere i 9-12 års alder som har nådd landslagsnivå i andre idretter en den jeg trente dem i (sier kanskje litt om hvor motiverende jeg var). Tar allikevel litt kredit for at vi trente veldig bevisst og målrettet på allsidige basisferdigheter.

A.Scheie

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 20:07

Synes de siste innleggene har kommet litt inn på en del interessante spørsmål og et par omdiskuterte temaer. Noe av det er kanskje litt off topic, men jeg kaster meg inn i debatten igjen. Dette innlegget er hovedsakelig rettet mot kanogvetalt, men hvis noen føler for å svare, så fyr løs...

Jeg er derimot ikke enig i at man skal kvotere noen inn etter alder. Jeg mener at det alltid er den spilleren som trenerteamet mener er best til å bemanne den gitte posisjonen i laget som bør spille.

Joda, de spillerne som trenerteamet mener er best i den gitte posisjonen bør spille. Men ikke i alle tilfeller! Hva med de tilfellene der forskjellen er liten? Det må gå an å tenke litt lengre enn til "her og nå"? Man kan tjene litt på sikt. Det er ingen tvil om at det finnes unge spillere som ikke vil gjøre noen vesentlig dårligere jobb enn enkelte såvidt bedre eldre spillerne. Mackie for Kvisvik. Tarik for en halvskadet West (eller en annen spiss), Garro, Magnussen og Jørgensen er eksempler. Men for all del, man kan ikke sette inn alle på en gang. En, kanskje to er mer enn nok.

Dessuten, når man ligger under 0-4 hjemme mot Enga, mener du at det er riktig at Lars Blixt kommer inn for Hansi i det 69.spilleminutt, istedet for kanskje Mackie eller Jørgen Magnussen? Jeg synes ikke det. Selv om Blixt per dags dato er ørlite bedre enn Magnussen... Hvorfor kommer Tero Koskela inn istedet for Jørgen Magnussen når man ligger under 0-3 borte mot LSK, med 15 minutter igjen? Har flere slike eksempler. Jeg har ihvertfall min filosofi på dette området ganske klar.

Når det gjelder trening av styrke og utholdenhet
Jeg hadde planer om å spørre hva du legger i begrepet styrketrening for unge, men jeg ser jo på det du skriver at du har et uklart begrep:
Jeg mener også at treningen skal være allsidig. Som sagt er det fysiske basisferdigheter jeg snakker om. Ser ikke helt forskjellen på styrketrening med og uten vekter fra 12 års alder. I idretter som langrenn, alpint og turn f.eks. er styrketrening og utholdenhetstrening helt fra 8-10 års alder helt vanlig.

Forskjellen er enkel:
- Egen kropp = sunn belastning
- Vekter = ytre belastning --> ikke bra før kroppen har kommet i puberteten og nærmer seg vekstspurten. Dette kan variere alt fra 12-17 års alder. Hvis du tviler på at dette er skadelig så bør du sjekke med undersøkelsene som finnes på området. Styrketrening med mye ytre belastning kan virke er negativt på vekst! Punktum. Selv gikk jeg i klasse med en som trente jevnt med vekter fra 12 års alder. Han er fortsatt under 170 høy, mens brødrene er over 185.

Dessuten vil jeg gjerne vite konkret hvilke norske turn og langrennsklubber som driver med vekttrening helt ned i 8-10 års alder....

Hvis du derimot tenker på mer styrketrening uten vekter samt utholdenhetstrening, så må jeg bare informere om at det gjøres også i fotballen. Jeg skal likevel være enig i at en del fotballspillere mangler en del fysikk. Jeg skal også være enig i at det i mange klubber har vært et forsømt område. Dette er noe som blant annet er blitt diskutert i flere av fotballens fora de siste årene. Men det finnes mange treningsformer som bedrer styrke, hurtighet og utholdenhet - uten bruk av ytre belastning. Ta en tur på Atlas en dag, så får du se.

Du har også helt rett i at man er veldig mottakelig for innlæring av ferdigheter frem til ca 13-14 år. Men det er nettopp derfor man prioriterer trening med ball. Pasning - mottak er alfa omega. Hjelper lite å være 16 år og knallsterk hvis man ikke klarer å slå en pasning. Da er det faktisk for sent. Det var på 70- og 80-tallet man trodde at det ikke spilte noen rolle hvor dårlig man var med ballen, bare fysikken var på plass. Dette er total avleggs tankegang. Riktignok kan man trene seg til gode prestasjoner i 5.divisjon, men det holder ikke i eliten. Nå ser man en helt annen type fotballspillere komme frem i Norge, spillere med fotballferdigheter.

Generelt har jeg den holdningen at det ikke gir optimal effekt å trene på ting hvis man ikke kan evaluere eller måle fremgang. Fotball er såpass komplekst at det er vanskelig å måle den enkeltes utvikling gjennom å spille fotball. Derfor er det greit å ha noen målbare treningsoppgaver.

Enig!
Men ikke være så lite kreativ da. Det går da fint å måle og evaluere ferdigheter selv om man ikke får resultatene i sekunder, meter, kilo eller liter. Men det kan kanskje være mer utfordrende. Pasningsferdighet kan måles i presisjon. Når det gjelder pasning-mottak, finter m.m. så kan man måle dette i tempo i selve utførelsen. Video er et nyttig hjelpemiddel for nøyaktighet, men slik fremgang kan man også se med det blotte øyet. Man ser forskjellen i tempo når en 14åring fra Trosvik og Yherland MacDonald skal utføre samme overstegsfinte eller vending. Skuddstyrke kan måles i kraft eller lenge. Langpasninger i kraft og presisjon. Lista er lang, men når det gjelder evaluering av fremgang så er det en ting som ikke kan måles med noe annet og det er mestringsfølelse. Følelsen av at man endelig får til noe man har øvd og øvd og øvd på.... rett og slett ubeskrivelig. Og motiverende.

Konklusjonen min (etter et altfor lang innlegg): Jeg skjønner tankegangen, og er nok ikke så uenig i de store linjene som det kan tenkes, men på enkelte elementære ting, som når man skal begynne med vekttrening og hva man bør prioritere i ung alder så er vi nok ganske uenige.

God bedring, Daginn!

A.Scheie

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 20:11
Tenke å skrive et så langt innlegg da og glemme det jeg egentlig skulle begynne med; å beklage overfor Costanza at jeg kom i skade for å tro han var en varm tilhenger av Røn.... Beklager

:-)

God bedring, Daginn!

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 14 nov 05, 22:46
Har skrevet to veldig lange svar men ble logget ut underveis. Du for dermed stå uimotsagt.

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 15 nov 05, 03:34
Har skrevet to veldig lange svar men ble logget ut underveis. Du for dermed stå uimotsagt.

skriv lange innlegg i notepad 

Carlsberg

A-lagspiller
Ble medlem: 14 mai 04

Lagt til: 15 nov 05, 12:25
Denne tråden har jo sporet helt av, ihvertfall i forhold til hva som var Scheies utgangspunkt. Jeg vil derfor forsøke å komme tilbake til utgangspunktet for tråden.

Jeg må si meg helt enig i de synspunkter som Scheie kommer med i åpningsinnlegget. I likehet med Scheie er jeg noe bekymret for utviklingen til en del av spillerne fra "ungt talent" til "ung tippeligalspiller". Rett og slett fordi FFK ikke gir de nok sjanser, men heller velger eldre spillere som er (etter min mening) kun marginalt bedre.

Flere spillere har i 2005-sesongen vist at de ikke har det som skal til for å heve et lag som FFK, de er i nesten hver eneste kamp bland de som presterer svakest. Disse spillerne bør nå ofres, og hvis vi ikke kan kjøpe forsterkninger, så bør unge egenutviklede spillere få sjansen. De spillerne som bør ofres er Blixt, Røn og Ramberg (dessverre). I tillegg bør nå Toth og Lindsrøm sendes hjem, hjem, hjem.

McDonald og Garro må nå få sjansen, eller bli sendt videre hvis klubben mener de ikke er gode nok. Nå er de vel snart 19 år, og ingen ting tyder på at de vil bli bedre av å spille i 3. div. Klubben må ta et valg, enten satser vi på de, eller så lar vi de gå.

I tillegg til å sats på unge spillere trenger vi forsterkninger i form av rutinerte spillere. En sentral midtbane med Bjørkøy, Brenne og Garro oser jo ikke rutine. Derfor bør klubben strekke seg etter en norsk kvalitetesspiller på sentral midtbane.

Ellers så registrerer jeg at mange klubber er ute etter ny keeper i år, og her er det vel ingen grunn til å sitte på gjerdet. ALH er heldigvis historie, Steinar må ta seg selv i nakken, men selv det er nok neppe nok til å heve ham opp på et stabilt godt nivå. Vi trenger uten tvil en keeper. Myhre vil sikkert bety et sted mellom 5 og 15 poeng alene, og er selvfølgelig drømmen. Hvis ikke tar jeg gjerne Rønningen eller PMK fra Moss. Sistnevnte er vel mest aktuell.

Jeg ønsker meg en 2006 sesong uten intern uro og bråk.

stjernengutt

Landslagsspiller
Ble medlem: 31 aug 05

Lagt til: 15 nov 05, 12:49

Da jeg ikke så kampen, så kan jeg dessverre ikke utale meg om jeg er enig eller ikke i referatet her på siden. Men jeg velger likevel og svare på innlegget, da jeg også har mine tanker rundt dette med de unge spillerne og klubbens prioriteringer av reserver.

Vi begynner nå endelig å få resultater av det arbeidet by-prosjektet har gjort de siste 5 åra med talentene her i byen. Vi har et godt jr. lag, som gjør det greit i interkretsserien, og vi har også toppene som ikke er så mye med på jr.laget, men som får matching på et enda høyere nivå. Med andre ord, vi produserer gode jr. spillere. Nå blir utfordringa og ta de et skritt videre, til å bli gode seniorspillere. Men for at de talentene vi har i klubben skal få ta det steget videre, så må de få prøve seg på et nivå som er høyere enn det de allerede er gode for. Derfor var det jo veldig synd at vi ikke rykker opp med rekrutt laget, men det gjelder også det å få prøve seg på det aller høyeste nivået. Og det er nå dette virkelig bør starte.

Jeg er vel egentlig generelt sett enig i hvor mye jr.spillerne har fått prøve seg til nå, men hadde vel helst sett at enkelte unggutter hadde fått mer spilletid. Dette bunner i det at jeg ikke synes de fleste juniorene vi har hatt har vært gode nok enda til å gjøre den jobben som har vært aller viktigst de siste åra; og etablere FFK i eliteserien. Jeg synes klubben har gjort en godkjent jobb når de har satset på spillere med tidligere tippeliga erfaring. Og jeg synes det i denne perioden har vært greit at Knut Torbjørn har vært litt "feig", som du kaller det, i sitt valg av spillere. Samtidig synes jeg klubben har vist potensiale til å satse ungt gjennom å la et talent som Mikael Røn få ganske mye spilletid. Nå kan det selvfølgelig i ettertid diskuteres om det var rett mann å satse på, da det kan se ut som utviklingen hans har stagnert noe, men man kan jo ikke vite det på forhånd. Dessuten har vi hatt unge spillere i både bertelsen, wiig og hoås som har vært på laget hele tiden. Dette er jo spillere som har vist at de kan tidligere, og man kan jo kanskje si at man ikke "satser" så veldig ved å la de spille, men når man ser på de andre tippeliga lagene, så viser det seg at de fleste talentene som spiller mye er rundt 20-22 år. Det er alle disse fire, mens den neste gruppa store talenter i klubben er 2-4 år yngre.

Dermed synes jeg det har vært riktig den satsingen som har vært gjort til nå i klubben, men nå som vi ser ut til å klare å etablere oss i tippeligaen, så er det tid for å ta et skritt videre. Vi har nå, etter Eggens eget utsagn, en stamme i laget med god tippeligakvalitet. I tillegg har vi mange i gruppa etter der, med erfaring fra spill på høyt nivå, og vi har en del talenter som vil ta plass i a-lags troppen. Men skal vi ta det skrittet videre og bli en klubb som klarer å få frem egenproduserte tippeligaspillere, så er tiden nå inne for å la de unge få prøve seg og tilegne seg mer tippeligaerfaring. Men dette må gå på bekostning av noen. Vi kan ikke ha 30 mann som alle skal spille mye gjennom en sesong. Det sier seg selv. Og vi kan ikke la det gå ut over den stammen i laget som holder god tippeligakvalitet. De må være der for å holde laget oppe og for at de unge som kommer opp skal ha noen å lære av. Dermed må den gruppen av spillere som tilhører backup delen slankes. Den bør ikke fjernes helt, for vi bør også ha noe rutine blandt reservene, men den bør reduseres så mye at majoriteten av reservene er unge oppadstormende spillere.

FFK`s Tropp bør ikke være på mer enn 25 spillere. Helst enda et par færre. Det skal også være litt plass på rekruttlaget til de juniorene som enda ikke har tatt steget opp i a-stallen, men som har utviklet seg såpass at de fortjener å prøve seg på et høyere nivå. Det er jo ikke sånn at alle som blir gode er gode allerede når de er seksten. Noen tar sjumilssteg, a`la Skjelbreid i  RBK, mens andre tar små steg fremover og er kanskje ikke gode nok før de er 25år. Men de må ikke glemmes de heller. Bare se på Ian Wright. Han fikk ikke kontrakt med en proffklubb før han var mange og tjue år, men han ble ikke så aller verst for det. 

Sånn jeg ser det, burde FFK bygge stallen sin etter en modell hvor den etablerte stammen er på en 13-14 spillere som virkelig kjemper om en plass på laget, 4-8 unggutter som er for gode, eller akkuratt for gamle, for jr.laget og som dermed aspirerer til a-laget, og en gruppe på 4-8 spillere som har noe mer rutine, og kan være med å hjelpe de unge spillerne til å bli bedre. Det er en kjennsgjerning at unge spillere lærer av de eldre, og det trengs derfor spillere som vet hva som skal til også på rekruttlaget. Eksakt hvor mange vær gruppe bør bestå av avhenger av hva man har tilgjengelig, men bør ikke overskride de yttergrensene jeg har satt. Unggutter som Bertelsen, som allerede har etablert seg på a-laget, regnes selvfølgelig ikke med i gruppen med unggutter. 

Videre så synes jeg prioriteringen av hvilke spillere som får slippe til som innbyttere bør endres noe nå. Dette avhenger selvfølgelig litt av tabellposisjon, men jeg synes ungguttene bør prioriteres høyere nå enn tidligere. Når det er rom for det, bør de unge lovende bli valgt forran de eldre som kanskje er litt bedre, men som allerede har nådd mye av sitt potensiale og som egentlig er stallfyll. For å vise til dagens FFK, så kan jeg jo gi et tenkt eksempel. Om Kvisvik må ut med skade etter halvspilt kamp, og vi ligger midt på tabellen uten fare for nedrykk, så er det bedre å slippe til en ung å lovendes Macdonald enn en antatt noe bedre Ramberg eller Petersen. Vi taper kanskje noen poeng på det nå, men vi vil tjene på det på sikt gjennom at våre talenter kan få utvikle seg til gode og billige tippeligaspillere gjennom den erfaringen de får av å spille der. Og de må få spille selvom det er en jevn kamp som står og vipper. Det er der nivåforskjellen er, ikke når det er igjen et kvarter og kampen er avgjort. Da kan de like gjerne spille andre divisjon.

Men som sagt, jeg synes FFK har gjort mye riktig til nå, men det er tid for å utvikle seg til å bli enda bedre. Det er nå vi skal bli mindre "feige" og tørre og satse på de unge. For vi har mange lysende talenter i klubben, og med riktig matching kan flere av de komme til å bli den beste investeringen vi har gjort på lenge. Vi må bare tørre å satse.

Hadde jeg vært såkalt hellig her, hadde det rette utrykket vært halleluja og amen.
Er veldig enig i tankene dine, særlig det med å bytte inn en ung lovende i stedet for en ferdig utviklet mann som Ramberg i en kamp som ikke betyr så mye. DET er innvestering for fremtiden ja.

1. Prio Stjernen
2. Pri FFK
3. Fârjestad
4. ManU

kanogvetalt

Landslagsspiller

Lagt til: 20 nov 05, 14:31
Endret: 20 nov 05, 19:41
Kjenner ikke til noen som driver med vekttrening ned til 8-10 års alder.Mener heller ikke at det er noe poeng. Mener vektrening fra 12 år er tidlig nok. 
Det er tre måter å trene muskulaturen på.
- Utholdenhets trening med lenger intervaller og lettere belastning. Kan fint trenes uten vekter/apparater.
- Trening for å bygge muskelmasse med middels intervaller og middels belastning. Kan kanskje trenes uten vekter/apparater.
- Hurtighets/spenst trening med max belastning og korte intervaller. Vanskelig uten vekter apparater.

Å bygge muskelmasse er antageligvis ikke veldig viktig for fotballspillere. Evt kun i korte perioder, og avsluttes i god tid før sesongstart.
De to andre formene for trening mener jeg er viktig fra dag en. Enig i at treningen ikke skal spesialiseres. Det gjelder både styrketrening og koordinasjonstrening. Utholdenhets trening bør kun være intervalltrening. Ikke gamping langs landeveien som bare vil gjøre utøverene trege.
Mulig at vekttrening kan hemme vekst. Hva så? Vil man bli god eller vil man bli høy? Litt flåsete, men så enkelt er det vel. Hvis man har ambisjoner om å bli best så kan man ikke se på de som er best i dag. Utviklingen vil gå videre, så man må finne måter å trene på som gjør at man blir bedre enn de som er best i dag. 
Mange vil si at vi ikke har kulturen som skal til for å få frem en  Ronaldinho eller en Messy. Men det burde være "kulturelt mulig" for oss å få frem en Shevsjenko eller en Nedved. Vi har i Norge en kultur for tverridrettslig utveksling av kompetanse. Om fotballen kunne få hodet opp av sanden og ta tak i dette vil det etter min mening være mye og hente.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914