Husk meg
Brukernavn
Passord

Simen en toppidrettsutøver!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 26 aug 05, 09:20
Endret: 26 aug 05, 09:24
Grattis Simen!

Du har trent skikkelig, har kontroll over vekten og har talent for kondisjon når du oppnår 83 mmol/Kg O2!

Du ligger i klasse med gode syklister, skiløpere og roere, kanskje ikke i verdensklasse, men blandt de beste i norge. Og som fotballspiller er det meget bra.

Har noen tanker rundt dette som jeg vil prøve å få frem, siden enkelte trenere gir inntrykk av at dette ikke er så viktig for en fotballspiller. For det første, man blir ikke god fotballspiller av å ha ett høyt oksygenopptak, MEN man kan benytte teknikken sin, og sine taktiske egenskaper på banen med høyere intensitet over lengre tid, enn en med lavere. En annen viktig faktor her, som også til en viss grad er medfødt, selv om vi liker å tro at de som "blør for drakta" gjør det fordi de elsker klubben osv. Det er evnen til å tåle smerte og plage seg selv.

Poenget er, ønsker man å bli en fotballspiller på topp internasjonalt nivå må trene alle omeråder, tenk bare hvis Kvisvik hadde 83 mmol/Kg O2 opptak!! Kanskje vi ikke skulle tenke så mye på det, for da hadde han bygget hus utenfor Manchester, Milano, eller Madrid.

OG, det å trene opp kondisjonen trenger IKKE å gå på bekostning av andre egenskaper. Det finnes moderne treningsmetoder som gir god O2 trening som ikke belaster kroppen og hodet slik at man faktisk kan opprettholde dagens trening, men ta kondisjonstreningen i tillegg.

Og Simen, hvis du selv er overrasket over at du har kondis, så er ikke jeg det. Jeg ser hvem som setter presset, hvem som løper inn i motstanderens box....

PS! Tar ikke det nå, men det er en klar forskjell på kondisjon og utholdenhet...og jeg er helt enig at kondisjon er viktigere enn utholdenhet for en fotballspiller. Men når det blir ekstraomg. osv...vil laget som har trent utholdenhet ha ett fortrinn.

---------------------------

Frode
- FFK nr. 7 i tippeligan 05

ffk-thomas

A-lagspiller
Ble medlem: 23 sep 03

Lagt til: 26 aug 05, 10:00
Veldig imponerende. Håper resten av guttene følger opp og forbedrer seg vesentlig.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 26 aug 05, 11:19
Endret: 26 aug 05, 11:20
Opprinnelig postet av ffk-thomas
Veldig imponerende. Håper resten av guttene følger opp og forbedrer seg vesentlig.

Kjenner du resultatene til de andre siden du sier dette? Hadde vært artig å sett hvordan testen slå ut for alle spillerene. Vet at Wiik var rett bak Brenne. Røn var ikke med på testen.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Klokan

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 apr 03

Lagt til: 26 aug 05, 11:53
det hadde vært fint men en liten banner på neste kamp hvor det sto kun 83 ....

Da nije bilo tebe, na teskom putu mom.
Ja nikada pjevao ne bi, jer ne bih imao kom.
Dinamo Zagreb

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 26 aug 05, 12:02
Siden guttane scorte mitt på treet i sammenlikning med TL-spillere setter jeg derfor opp følgende teser:
1) Guttane har greit O2-opptak, men får dårligere teknikk med melkesyre osv enn andre TL-lag...
2) Guttane har greit O2-opptak, men legger lista for "sliten" lavere enn andre lag
3) Guttane har greit O2-opptak, men laget spiller med en formasjon som gjør at man ikke får brukt O2-opptaket til noe fornuftig....

Punkt 1) er vel usannsynlig, siden det åpenbart ikke er teknikken det skorter på.

Punkt 2) er sannsynlig, men i enkeltkamper orker spillerene plutselig mye mer enn de pleier, og sånn funker ikke kondisjon...

Punkt 3) er derfor det mest sannsynlige.

Jeg tror FFK spiller en spillestil som gjør at våre spillere ikke får brukt O2-opptaket til noe fornuftig (blir springende imellom). Dessuten legger man lista for hva "sliten" betyr avhengig om man får noe positiv feedback i kampen på løp osv.

Personlig mener jeg at FFK taper kamper hvor det blir langt mellom lagdelene, og vi vinner kamper hvor vi klarer å spille kompakt og være tilstede der det kriges om ballen.

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 26 aug 05, 12:11
Opprinnelig postet av Klokan
det hadde vært fint men en liten banner på neste kamp hvor det sto kun 83 ....
det håper jeg ikke

se jeg har gjort siden min enda bedre http://keiko99.net det er norsk forum og det er nytt. ta en titt da

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 26 aug 05, 12:11
Opprinnelig postet av Asgeir
Siden guttane scorte mitt på treet i sammenlikning med TL-spillere setter jeg derfor opp følgende teser:
1) Guttane har greit O2-opptak, men får dårligere teknikk med melkesyre osv enn andre TL-lag...
2) Guttane har greit O2-opptak, men legger lista for "sliten" lavere enn andre lag
3) Guttane har greit O2-opptak, men laget spiller med en formasjon som gjør at man ikke får brukt O2-opptaket til noe fornuftig....

Punkt 1) er vel usannsynlig, siden det åpenbart ikke er teknikken det skorter på.

Punkt 2) er sannsynlig, men i enkeltkamper orker spillerene plutselig mye mer enn de pleier, og sånn funker ikke kondisjon...

Punkt 3) er derfor det mest sannsynlige.

Jeg tror FFK spiller en spillestil som gjør at våre spillere ikke får brukt O2-opptaket til noe fornuftig (blir springende imellom). Dessuten legger man lista for hva "sliten" betyr avhengig om man får noe positiv feedback i kampen på løp osv.

Personlig mener jeg at FFK taper kamper hvor det blir langt mellom lagdelene, og vi vinner kamper hvor vi klarer å spille kompakt og være tilstede der det kriges om ballen.
bra resume.. enig

se jeg har gjort siden min enda bedre http://keiko99.net det er norsk forum og det er nytt. ta en titt da

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 26 aug 05, 12:40
Opprinnelig postet av Asgeir

Det er ikke bare O2 opptaket som bestemmer hvor mye du orker. O2 brukes sammen med glukose i musklene for å utføre ett arbeid. Får ikke musklene nok O2 får du melkesyre og da er det så og si "slutt". Får ikke musklene nok glukose, så får du ikke melkesyre, men du "orker" bare ikke. 
Så når guttane har vist seg å ha et greit nivå på O2-opptaket, mener jeg at klubben bør ta kontakt med en ernæringsekspert for å planlegge kosthold i forhold til trening og kamp. Det hjelper ikke å være aldri så bra trent hvis du ikke har spis riktig mat i riktige mengder.

Støtt FFK - Si "Hold kjeft" til en stadionsurpomp!

Funk1

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mar 03

Lagt til: 26 aug 05, 13:16
Bare vent.
Simen blir landslagsspiller.

Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03

Lagt til: 26 aug 05, 13:40
Et banner som det bare står 83 på er jo en suveren ide! :)

Eller hva med: "Simen - 83"

Nå har jo jeg fint lite med tifo-gruppa å gjøre likevel, men artig ide klokan!

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 26 aug 05, 13:58
Opprinnelig postet av TgfkaFFK

Det er ikke bare O2 opptaket som bestemmer hvor mye du orker. O2 brukes sammen med glukose i musklene for å utføre ett arbeid. Får ikke musklene nok O2 får du melkesyre og da er det så og si "slutt". Får ikke musklene nok glukose, så får du ikke melkesyre, men du "orker" bare ikke. 
Så når guttane har vist seg å ha et greit nivå på O2-opptaket, mener jeg at klubben bør ta kontakt med en ernæringsekspert for å planlegge kosthold i forhold til trening og kamp. Det hjelper ikke å være aldri så bra trent hvis du ikke har spis riktig mat i riktige mengder.

Hvis hele laget spiser fellesmåltider foran alle kamper, så er dette faktisk mulig. Men jeg tviler på at gutta spiser det samme, og jeg tviler også på at gutta spiser spesiellt mye annerledes enn andre fotballspillere. Men det du sier om glukose er forsåvidt riktig, men man kan ikke tømmes for glukose på 30 minutter. Da har de latt være å spise noe som helst kampdagen, noe jeg tviler sterkt på. (For de som ikke vet: Glukose = karbohydrater)

Tror den store variasjonen i prestasjon sitter mer på det mentale plan enn på kondisjon. Siden de har bevist at de KAN jobbe sinnsykt i 90 minutter. DERIMOT så er Simens kondisjon grunnen til at han orker å løpe mer enn de andre.

F

Frode
- FFK nr. 7 i tippeligan 05

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 26 aug 05, 19:59
Opprinnelig postet av Olavesen
Et banner som det bare står 83 på er jo en suveren ide! :)

Eller hva med: "Simen - 83"

Nå har jo jeg fint lite med tifo-gruppa å gjøre likevel, men artig ide klokan!

få med øyvind 203 også, så blir jeg og fornøyd

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914