Husk meg
Brukernavn
Passord

Kritisk til disponeringen av laget - Noen synspunkter?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 27 jun 05, 21:31
Endret: 27 jun 05, 21:41
Aller først: Målet med dette innlegget er ikke å ”henge ut” enkelte FFK-spillere, men å illustrere hvor uenig jeg er i enkelte disposisjoner, spesielt med tanke på de enkelte spillernes utvikling. Akkurat dette er et område jeg har sterke meninger rundt, men jeg har aldri vært Tippeligatrener, så det han hende jeg har feil, evt at andre her er uenige med meg (alt annet ville overraske meg;)) Vil derfor svært gjerne høre noen synspunkter på tankene mine.

4-5-1 v.s. 4-4-2: Selv er jeg tilhenger av 4-4-2, men jeg er også en av dem som mener man ikke skal låse seg til tallkombinasjoner. For eksempel mener jeg det var riktig å starte i 4-5-1 mot Lillestrøm. Men viktigere enn tallkombinasjoner og spillesystem er hvordan de enkelte spillerne blir brukt. Og det er nettopp der jeg er ganske uenige med en del av disposisjonene til dagens trenerteam.

Martin Wiig: Har tidligere påpekt at noe må det være i en spiller som startet Cupfinalen som 19-åring, og at jeg mener han trenger selvtillit. Selvtillit får man ved å prestere. Selv har han sagt at han valgte FFK, nettopp fordi de spiller med 2 midtspisser og at han ville konkurrere om en av disse plassene. Martin sin spisskompetanse kan etter mitt skjønn illustreres med at han er bedre jo nærmere motstandernes mål han kommer. Det lille han har prestert for FFK i år, har kommet nettopp når han først har kommet inn i boksen (med unntak av et sleivspark på Briskeby). Jeg mener derfor at å bruke Martin Wiig på kanten i et 4-5-1 system er snarere ødeleggende enn utviklende for ham.

Øyvind Hoås: Er opprinnelig spiss. Og det spiller han også når han er satt opp som kant, enten det er 4-5-1 eller 4-4-2. Han ligger som en venstre spiss og jobber minimalt defensivt. Spesielt i 4-4-2 har vi sett hvor lett midtbanen blir overspilt fordi Hoås ikke gjør jobben sin. Det skuffer meg faktisk at en ”taktiker” som Drillo tilsynelatende ikke ser dette. Min menig er at dersom Hoås skal være på banen bør det være som midtspiss. På vingen har han bare tidvis vist seg fram, og mangelen på defensiv jobbing er i mine øyne ødeleggende for laget.

Ringberg: Jeg mener fortsatt at Ringberg (bak Bora) er FFKs nest viktigste spiller. Arbeidsforholdene hans er derimot håpløse om dagen. Han er definitivt best når han er rettvendt, og gjerne innenfor fra 25 meter fra motstandernes mål. Han er i tillegg også en habil midtbanespiller. Å bruke Ringberg som møtende alenespiss synes jeg også er misbruk av spisskompetanse. Jeg vil faktisk påstå at en spiller som Christian Petersen kunne gjort en vel så god figur som Ringberg i det 4-5-1 systemet FFK spilelr om dagen, rett og slett fordi han er god med en mann i ryggen og god til å vende bort spillere.

BYTTER: Dette er det som irriterer meg mest. Når jeg tenker på gårsdagens bytter, blir jeg nesten forbannet. I går var det to 19-åringer på benken. Hvorfor i h****** setter man ikke MacDonald og/eller Jørgensen, når man ligger under med 3 mål?!? I blir en Koskela som tydeligvis er vurdert som 7.valg på sentral midtbane om dagen byttet inn. Helt utrolig, spør dere meg. Jeg forstår at man ikke bruker spillere som MacDonald, Jørgensen, Tarik, Garro o.s.v. når det er jevnt, men når man ligger under med tre mål bør de gis muligheten til å føle på nivået i Tippeligaen. Det samme skjedde mot Brann. Etter min mening burde Tarik spilt MINST en halvtime med de resultatet som var der. De samme byttene jeg etterlyser her gjelder også da vi gikk opp til 4-1 mot Tromsø.

En ting er hvordan de nevnte spillerne opplever dette. En annen ting er de signalene dette sender til talentfulle tenåringer rundt i distriktet. Jeg vet at unge spillere i distriktet har vært med U-lag til andre toppklubber på treningsleir. FFK har faktisk ikke monopol på de unge spillerne i fylket. Jeg frykter at slik signaler på sikt kan være med å bidra til at de største talentene forsvinner til andre norske toppklubber, og at FFK sitter igjen med ”røkla”. Vet at dette er satt litt på spissen, men jeg vil bare påpeke tanken.

Kort oppsummert: Jeg mener at det å utnytte spillernes sterke sider er en viktig måte å bygge selvtillit på og at det dermed er til beste for laget. Jeg konstaterer at trenerteamet ikke deler mitt syn på hva som er til det beste for laget, eventuelt så deler de ikke mitt syn på hva som er de enkelte spillernes sterke sider. Nesten litt skuffende siden jeg ganske så ofte har forsvart trenerne på dette forumet;) Men, som sagt, nå er det jo ikke jeg som er trener i Tippeligaen…

---------------------------

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"

Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 27 jun 05, 21:47
Er enig med deg i at Wiig og Hoås er best som spisser, og derfor ofte svikter defensivt, spesielt i 4-4-2. Når de spiller på kantene er det vel fordi det har manglet alternativer. Nå blir det jo snart en endring på dette på venstresiden og Enerly er vel tilbake på høyrekant neste kamp. Med Enerly og Kvisvik på hver sin kant vil laget få en helt ny dimesjon offensivt. Ikke minst fordi Bertelsen og Blixt kan engasjere seg mer fremover.

Når det gjelder Ringberg er jeg ikke helt enig i at han brukes feil. I 4-5-1 skal kantene og indreløperene komme på løp rundt den spissen som tar i mot. Ringberg er en av de beste i TL til å flikke ballen videre til medspillere. Men det hjelper ikke når ikke løpene kommer! Og da er det ikke systemet men utførelsen som svikter. Om det hadde funket som det skulle kunne Ringberg kommet på løp i andrebølgen og avslutte.

Forstår frustrasjonen din rundt byttene. Mener allikevel ikke at en kamp mot muskellaget LSK på Åråsen er det beste stedet å kaste utpå juniorer. Koskela er fikk juling selv om han er mye mer robust en de gutten du ville ha med.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04

Lagt til: 27 jun 05, 21:52
Vi er faktisk enige i mye "Kano" spesielt i ditt andre avsnitt om at midtbanen svikter med løp.
Flottis.

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"

Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04

Lagt til: 27 jun 05, 22:00
Mr. Scheie, her er vi rett og slett fullstendig enige...

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 27 jun 05, 22:11
Kjøper det med 4-5-1 systemet og Ringberg, Kanogvetalt, er jo også slik jeg ønsker at et 4-5-1 evt skal spilles. Men som jeg skriver, slik FFK spiller 4-5-1 om dagen så mener jeg arbeidsforholdene for Ringberg ikke er gode. Setter det litt på spissen med Peters, men slik systemet fungerer idag (dvs gjennomføringen) så mener jeg Ringberg har håpløse arbeidsforhold.

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"

Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 27 jun 05, 22:45
Da er vi enige om 4-5-1 Arne. Jeg mener da videre at det er lettere å ta tak i gjennomføringen enn å gå på kompromiss med systemet.

Jeg må tillegge at jeg ikke deler mange av de andre forumdeltagerenes grenseløse misnøye med lagets prestasjoner så langt i år. Er fakstisk ganske fornøyd!
Ikke minst fordi FFK er en ac de klubbene som kommer til å forsterke laget betraktelig i sommer. Ikke så mange av lagene under oss på tabellen som har råd til det.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 27 jun 05, 22:50
Det er liten tvil om at vi ikke har midtbanespillere som takler 4-5-1 godt nok, og som A.Scheie helt riktig poengterer: Ringberg blir altfor alene på topp.

Greit nok at vi har god dekning på midtbanen, men problemet med denne dekningen er at vi har altfor mange JEVNGODE spillere. En formsvak Brenne og Risholt erstattet av Røn/Koskela/Peters/Ramberg gjør ikke så mye fra eller til. Vi mangler de enerne som virkelig kan ta tak i kampen og heve kvaliteten på spillerne rundt. Risholt har potensiale til å være en slik spiller på sitt beste, men er altfor ustabil og har strengt talt ikke spilt en ordentlig god kamp på lenge. Brenne kan også utvikle seg til en slik spiller, og han var godt på vei under høstsesongen i fjor. Derfor er det skuffende å se hvor lite han har prestert i år. Når Enerly i tillegg ikke får grønske på shortsen, er livredd for sine bein og totalt ute av form, så har vi faktisk ikke mye å stille opp med. Hva har skjedd med dødballfoten din, Dagfinn?!

En annen ting med vår midtbane er at den er helt panisk i spillestilen. Ingen tør å holde på ballen for å vente på at spillerne faktisk kommer i angrep. Her tror jeg faktisk Kvisvik kan være en viktig bidragsyter. Han spiller med senkede skuldre og er iskald i hodet. Vi trenger rett og slett en slik spillertype i laget.

Nei, se å få inn en skikkelig sentral midtbanespiller av høy kvalitet. Gjerne en Gravesen-type, men som sagt så mange ganger før: Slike typer finnes ikke her til lands. Ham-Kam klarte å skaffe Jan Michalsen. Vi må da klare å skaffe noe av lignende kvalitet?

Med Helland og Trondsen ute av spill, trenger vi faktisk en midtstopper også.

Og det skader vel strengt talt ikke med en spiss som spiller mer enn 1/4 av sesongens spilleminutter heller...?

Ansvarlig redaktør

"Solen smiler til glade gutter..."

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 28 jun 05, 15:21
Martin Wiig:
Jeg er enig med deg i at Wiig ikke kan spille på kanten og at det heller er ødeleggende for hans talent enn utviklende.

Men jeg må si jeg er imponert av egenskaene hans. Han er helt syk til å få med seg ballen forbi kanskje 3 -4 motstandere. Han er sleip, sterk og hurtig. Synd han ikke helt hva han skal gjøre på kanten.

Øyvind Hoås:
En spiller som ikke kan nyttegjøre seg fullt ut med sin sleipe ballteknikk på grunn av mangel på fart. Hadde han hatt (legg merke til hadde hatt) en god pasningsfot, kunne han ha blitt en utmerket playmaker. Men ingen skal ta fra ham høyden sin. Det er den vi må bruke om vi skal bruke ham!

Har ikke gitt ham opp ennå slik mange har. Tror at selvtillit er nøkkelen også her som hos Wiig.

McDonald:

Skulle gjerne sett mer av ham!

FFK kunne hatt et veldig spennende angrepsorienter lag hvis alle mann var friske..

"Jeg blåser i hva folk gjør, så lenge de ikke skremmer hestene på gaten"

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914