Husk meg
Brukernavn
Passord

Nye medieavtalen sikrer FFK 5-6 millioner

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 18 jun 05, 08:26
Fem millioner ekstra
Den nye tv-avtalen for fotballrettighetene kan sikre Ham-Kam minst fem millioner kroner ekstra neste år. Forutsetningen er at de berger plassen i eliteserien. Det samme gjelder jo Fredrikstad.

Jeg snakket nylig med en konkurrerende klubb i eliteserien som har fått seks millioner kroner til å hente en spiss for, men heller ikke de hadde funnet noen de synes er god nok ennå. Når det er sagt vil så mye penger ekstra bety at vi kan utvide søksområdet vårt en del, sier Ham-Kam-treneren.
Er dette Fredrikstad?

Les her

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 18 jun 05, 11:31
Den nye medieavtalen til forbundet kommer norsk fotball til å tape penger på. Fotballforbundet kommer til å tjene masse penger, men hver klubb kommer til å tape penger.

Uten skikkelig riksdekning synker engasjementet rundt norsk fotball, og mindre engasjement betyr færre folk på kamp også.

Etter min mening er det totalt vanvittig å selge ut enerett til norsk fotball sånn som forbundet har gjort nå. Vanvittig, og veldig ufornuftig.

Rettighetene til hockey-VM ble også på et punkt solgt til et "medieselskap" som så brukte A-VM som brekkstang inn på markeder. Og hvem ser på A-VM i hockey nå? Nesten ingen!

At fotballforbundet lar sin idrett bli redusert til et markedsverktøy er meg en gåte, og jeg sitter med følelsen at det er blåruss som har utforma strategien rundt dette med TV-rettigheter.

Hadde enda den *milliarden* (herregud for et beløp) kommet *norsk fotball* til gode! Svært mange av disse kronene kommer til å bli svidd av *i* forbundet, og ikke ute i felten, der hvor talentene blir utvikla, der hvor norsk fotballs røtter faktisk befinner seg.

Drittforbund!!!

remtan

Juniorspiller
Ble medlem: 27 aug 03

Lagt til: 18 jun 05, 13:11
At fotballforbundet tjener mest blir vel feil, i og med at klubbene skal ha 87,5 % av inntektene på sine produkter (dvs rettighetne til seriefotballen) samt 12,5% av øvrige produkter.

Det vil si at mestepraten havner hos klubbene. 187,5 millioner.

Synes det positive er at det nå vil bli mer lukrativt å gå på kamp + at man får med seg oppsumemringne etter kamp

---------------------------

Det er to suksesskriterier for å lykkes i Tippeligaen,

et god hjemmpublikum og en god hovedtrener,

FFK har begge deler.

Eggen til NRK sporten

Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04

Lagt til: 18 jun 05, 13:51
Ikke at jeg har fulgt så veldig mye med, men var det ikke tv2 og telenor (canal digital) som vant budrunden a? Det er jo de som har sendt alle kampene i år også. Riktignok et par på nrk, men om de blir flyttet til tv2 kan ikke gjøre så mye forskjell. Blir jo akkurat som vi har hatt det i år da. Mulig canal digital kommer til å sende noe fra helga også, ikke bare fra mandagen, men jeg tror tv2 kommer til å sende minst like mye fotball som det tv2 og nrk gjør til sammen nå.

Engasjert hovedtribunist!

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 18 jun 05, 15:26
Opprinnelig postet av Asgeir
Den nye medieavtalen til forbundet kommer norsk fotball til å tape penger på. Fotballforbundet kommer til å tjene masse penger, men hver klubb kommer til å tape penger.

Uten skikkelig riksdekning synker engasjementet rundt norsk fotball, og mindre engasjement betyr færre folk på kamp også.

Etter min mening er det totalt vanvittig å selge ut enerett til norsk fotball sånn som forbundet har gjort nå. Vanvittig, og veldig ufornuftig.

Rettighetene til hockey-VM ble også på et punkt solgt til et "medieselskap" som så brukte A-VM som brekkstang inn på markeder. Og hvem ser på A-VM i hockey nå? Nesten ingen!

At fotballforbundet lar sin idrett bli redusert til et markedsverktøy er meg en gåte, og jeg sitter med følelsen at det er blåruss som har utforma strategien rundt dette med TV-rettigheter.

Hadde enda den *milliarden* (herregud for et beløp) kommet *norsk fotball* til gode! Svært mange av disse kronene kommer til å bli svidd av *i* forbundet, og ikke ute i felten, der hvor talentene blir utvikla, der hvor norsk fotballs røtter faktisk befinner seg.

Drittforbund!!!

Hva er det du snakker om? Rettighetene ble jo solgt til en aktør som er riksdekkende og gratis. Alle landskamper, cupkamper og én serierunde hver uke fra Tippeligaen vil bli vist gratis på TV2. Det blir med andre ord akkurat like mange kamper på gratis tv som nå! Så vil en mandagskamp og kampene kl 18 søndag være mulig å kjøpe på betal-tv. Jeg synes det er en genial avtale. Dessuten er den veldig gunstig for oss fotballsupportere som drar på kamper. Nå ser det ut som vi får et eget Tippeliga-magasin mellom kl 22 og 23, mao. vil vi som er på kampene også få mulighet til å se en god dekning av serierunden når vi kommer hjem fra kamp. Man skal være rimelig negativt innstilt for å trekke de slutningene du gjør her, Asgeir.

Ser også at "ekspertene", klubbene, politikerne, NISO o.l. alle bejubler avtalen. Det gikk jo ikke som mange fryktet - at betal-tv skulle ta over. Det er vel stort sett bare NRK som sitter igjen med skjegget i postkassa. Og selvsagt de andre kanalene som tapte budrunden, f.eks. Canal +

Jeg synes avtalen er god for oss fotballsupportere og for klubbene. Mer penger til klubbene kan få gode ringvirkninger, både for anlegg, breddefotballen o.l. Prislappen ble høy, men jeg synes hvert fall det er bedre at fotballklubbene fremfor tv-selskapene får grep rundt nye millioner.

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

Lars Thoresen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 jun 03

Lagt til: 18 jun 05, 16:26
Sjekk denne linken. Tror ikke dette blir så hoppandes gæærnt. Trolig en bedring for oss som faktisk går på kampene!

Lars Thoresen, stolt aristokrat

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 18 jun 05, 17:10
For norsk fotball, både topp og bredde tror jeg dette er en god avtale. Fatter ikke hva Asgeir snakker om i sitt innlegg. Vil gjerne vite konkret hva han mener med at pengene kommer til å bli svidd av i forbundet :confused:

For meg er deimot denne avtalen tragisk, og kan i så øynemed være fristet til å si "Drittforbund!". I fremtiden må jeg holde meg til å kommentere hopp, det er rett og slett trist. Først mistet jeg den engelske toppfotballen, så forsvant Egil ut av "boksen" inn i FFK, og nå mister jeg norsk fotball. Det er rett og slett trist... Hadde bare sjefen bladd opp mer penger så..... ;)

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"

Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...

Asgeir

Landslagsspiller

Lagt til: 19 jun 05, 01:32
Vet vi egentlig hvordan Telenor og TV2 kommer til å dele rettighetene rent praktisk? Er sånt klart så fort etter avtaleinngåelse? Jeg tviler.

Tro ikke at TV2 eller Telenor gjør dette for norsk fotball! TV2 har ingen mulighet til å by penger i denne størrelsesordnen, så det er nok desverre Telenor som har spøtta mest i potten, og det ville overraske meg vilt om Telenor ikke vil dra nytte av dette. De har stoppa viktige fotballkamper fra å komme ut i de tusen hjem før, og de vil høyst sannsynlig gjøre det igjen. For makan til kynisk og primitiv bruk av idrett skal en lete lenge etter.

TV2 er riksdekkende, ja, men det gjenstår å se hva som faktisk kommer til å vises der. Vi kjenner alle fotballesendingene til TV2, dessuten, og vet hva de står for.

Jeg er imot monopolavtaler 110%, siden det skaper markedsverktøy istedet for formidling. Uansett om det er landsdekkende kanaler vi snakker om.

At 87,5% går tilbake til elitelagene er en ting (12,5% av en milliard er *mye* penger, btw), en annen er det at det blir et gradert system, sånn at de beste lagene vil cashe ut mest. Burde vært omvendt, sånn at de som *ikke* har enorme ressurser får mer.

Norsk fotball ville ha tjent på en distribuert løsning som idag, siden alle kanaler da ville ha en mulighet til å vise fotball.

For fotballhaterne, derimot, vil dette være som manna fra himmelen, siden de nå vil slippe å se fotball i mange flere kanaler. Problemet er vel at de kanalene som IKKE har rettigheter til norsk fotball vil forsøke å bombardere norske TV-seere med engelsk, spansk og italiensk fotball av redsel for å ikke å være med på fotballhypen som rår i norske medier for tida. Sånn sett vil også norsk fotball kunne komme uheldig ut, siden tilgang på toppfotball vil bli enda bedre, med ditto fallhøyde for norsk "festfotball" i april.

Vel, vel, vi får nå se hvordan det kommer til å fungere. Jeg har en dyp iboende skepsis til monopolavtaler, men jeg håper naturligvis at dette blir flott for norsk fotball.

remtan

Juniorspiller
Ble medlem: 27 aug 03

Lagt til: 19 jun 05, 01:53
Asgeir, hvor i H"#¤ naiv går det ann å bli?
:confused:

Finnes det fortsatt mennesker som går rundt og tror at toppfotball er idealisme, dugnadsånd og ren idrettsglede.

Her er det BIG business, go det har det vært lenge.

Tror du Chess sponser FFK for å være snill? De skal ha penga sine tilbake.

Bedriftene som er med i fotballsirkuset er like kyniske som 95% av publikummet på Fredrikstad stadion. Uteblir resultatene uteblir folket/pengene. (hvor mange var på stadion i motgangen på nitti-tallet)

Dette er jo ingen monopolavtale. Hvem som helst har kunnet kjøpe rettighetene. Klubbene selv for den saks skyld. Den mest betalingsvillige fikk det. Ingen myndigheter har ment noe, ingen føringer, totalt fri konkurranse, på den kanskje desidsert mest åpne måten: Auksjon!

Selv om fotball er ren butikk, så trernger det ikke å være i konflikt med oss supportere. For vi har jo samme interesser, å lykkes- men motivet bak er jo dels ulikt da....

Det er to suksesskriterier for å lykkes i Tippeligaen,

et god hjemmpublikum og en god hovedtrener,

FFK har begge deler.

Eggen til NRK sporten

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 19 jun 05, 02:18
Endret: 19 jun 05, 02:21
Du virker å være på gyngende grunn i de fleste resonnementene dine i denne diskusjonen, Asgeir.

Jeg kan f.eks. informere deg om at TV2 står for 2/3 av beløpet og Telenor den siste tredjedelen.

Det er egentlig vanskelig for meg i det hele tatt å forstå hvorfor du er så til de grader negativ og skeptisk til denne avtalen.

TV2 kommer helt garantert til å vise én kamp fra Tippeligaen hver serierunde (den som går kl 20), og de skal også vise landskamper og cupkamper. Det ligger i avtalen. Det blir altså ikke noe mindre norsk fotball på riksdekkende tv de kommende årene enn det som har vært de siste årene.

Det er for så vidt greit at du tydeligvis har lite til overs for kapitalismen som har vunnet fotfeste for mange, mange år siden, men din naivitet er fryktelig lite virkelighetsnær. Det har vært en fri konkurranse om rettighetene, hvor det har vært fullt mulig å samarbeide på tvers av kanaler og selskaper, akkurat som i alle andre land - og vi har fått en "vinner" som både tilfredsstiller de økonomiske kravene til NFF (og vel så det), men også "folkets" og politikernes ønske/krav om at norsk fotball fortsatt skal være tilgjengelig for folk flest.

Alle vinner, bortsett fra de selskapene som tapte budrundene. Men noen MÅ tape en slik budrunde, og folket kunne fort havnet på den tapende side. Det gjorde vi ikke - da må vi vel nesten si oss fornøyde? Eller jobber du i NRKs sportsredaksjon?

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04

Lagt til: 19 jun 05, 14:06
Godt at noen fler er idealister, ikke bare spretter opp og roper "Heia" hver gang de "feite "lommebokene roper hopp.
Fordi o0m fotball er blitt en BIG & egosentrisk butikk for mange, gleder det meg fortsatt å se idrettsglede, og folk som gir av seg sjøl.
Håper og tror at det er fler FFK-supportere enn meg om elsker fotball for spillets og spenningens skyld, og ikke bare ser etter "manna" fra himmelen.
Det er fortsatt ofte slik at det som ser for godt ut til å være sant, oftest ikke er det.
F`eks jamfør videreføringa av gamle FMV inn i den nye stadion,, dette har jo også krympet.
Mye rot her, synes kanskje enkelte, men mener fortsatt at det må være lov til å ha egne meninger både som fotball supporter og spiller.

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"

Asgeir

Landslagsspiller

Lagt til: 20 jun 05, 10:24
Endret: 20 jun 05, 10:27
Opprinnelig postet av remtan

Dette er jo ingen monopolavtale. Hvem som helst har kunnet kjøpe rettighetene. Klubbene selv for den saks skyld. Den mest betalingsvillige fikk det. Ingen myndigheter har ment noe, ingen føringer, totalt fri konkurranse, på den kanskje desidsert mest åpne måten: Auksjon!

Monopolavtale = En avtale hvor en kjøper får *enerett* til produktet. Mitt største ankepunkt i denne saken er at fotball er viktig for mange nordmenn, og at det derfor er helt unaturlig at kun en kanal viser fotball, og kan drive resultatservice. Etter min mening kan denne avtalen sammenliknes med auksjon av evigvarende fiskekvoter!!!

Opprinnelig postet av remtan

Selv om fotball er ren butikk, så trernger det ikke å være i konflikt med oss supportere. For vi har jo samme interesser, å lykkes- men motivet bak er jo dels ulikt da....

Jeg synes faktisk at saken med PH og Kvisvik og huset hans viser at det er andre krefter i sving enn de økonomiske. I ytterste konsekvens er det *disse* andre kreftene som holder liv i norsk fotball, og som alltid har gjort det.

Uten "idealisme, dugnadsånd og ren idrettsglede" stanser fotballnorge fullstendig, det kan jeg garantere. Fotballforbundet respekterer ikke dette, og nesten ingen andre heller. Men jeg har sjøl hatt trenerjobber i norsk idrett, og jeg vet av erfaring hva slags krefter som driver fram norsk idrett.

For hver OL-vinner, for hver fete TV-avtale ligger et gigantisk ubetalt arbeide til grunn, og det samme gjelder fotball, kanskje tilogmed i enda større grad enn i andre idretter.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 20 jun 05, 19:54
Endret: 20 jun 05, 19:56
Opprinnelig postet av Asgeir

Uten "idealisme, dugnadsånd og ren idrettsglede" stanser fotballnorge fullstendig, det kan jeg garantere. Fotballforbundet respekterer ikke dette, og nesten ingen andre heller. Men jeg har sjøl hatt trenerjobber i norsk idrett, og jeg vet av erfaring hva slags krefter som driver fram norsk idrett.

For hver OL-vinner, for hver fete TV-avtale ligger et gigantisk ubetalt arbeide til grunn, og det samme gjelder fotball, kanskje tilogmed i enda større grad enn i andre idretter.

Nettopp derfor er det vel viktig at forbundet får styre en vesentlig del av inntektene. Nettopp på denne måten sikrer vi at noen av de pengene som tjenes på produktet "toppfotball", kommer grasrota til gode i form av ulike breddetiltak. Er helt enig i at det er sterke kommersielle krefter i dagens idrett, men er helt uenig når Fotballforbundet blir trukket frem som den "store stygge ulven" inntekter fra TV-rettigheter.

Ser med skrekk og gru til Italia og hvordan TV penger organiseres der. Da kan man begynne å snakke om hvor lite som kommer grasrota til gode...

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"

Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...

Asgeir

Landslagsspiller

Lagt til: 23 jun 05, 10:09
12,5% av en en milliard fordelt på fire år er bare småplukk i det jeg kaller "utvikling" av en idrett.

I praksis kan en ikke utrette mye med et sånt pengebeløp mot "grasrota". Det som legges ned i idrettsnorge av timer og kroner i løpet av et år er himmelhøyt mye større enn det vi her snakker om.

Greit nok at forbundet tar de 12,5% av inntektene, men jeg tviler på at de samme 12,5% kommer til å komme grasrot-fotballnorge til gode. Det kommer kanskje en innendørshall her og der, men vi vet alle at grasrot-fotballnorge ikke avhenger av innendørshaller.

Noe av det jeg virkelig er skeptisk til er at det er så mye penger på spill i et lite land, med få tilskuere, også dét nøkternt sett, naturligvis. Når det er så mye penger på spill har ting lett for å utarte, aktører skal ha igjen for et astronomisk beløp, og når forretningsdrift overtar argumentasjonen, ja da vet vi hva som kan skje.

Som sagt: At jeg kommer med en advarende pekefinger i denne saken kan knapt rettferdiggjøre en beskrivelse av meg som "naiv", for det er det stikk motsatte av det jeg faktisk står for.

Nesten alle idretter har gått samme vei som fotballen nå går i Norge, og i svært mange idretter gjør sånne avtaler at færre seere får se den aktuelle idrett. Formel 1 er det mest utrerte eksempelet, hvor basis for sporten er totalt glemt i mediebildet (seere og tilskuere), og hva skjer så? Jo, færre og færre får se idretten, og så faller idretten i prestisje og anseelse, og til slutt trues hele eksistensgrunnlaget.

Jeg tror vi gjør lurt i å se "gjennom" alle de hundrevis av millionene som fyker rundt i idretten for å få øye på de tinga som virkelig teller. Penga er bare et symbol og har *ingen* egenverdi.

Egentlig synes jeg vi burde ha tak for hvor stor en overganssum kan være også, for å beskytte klubber som er villige til å risikere mye, men dette ville jo aldri FIFA gå med på siden det er en enorm bransje rundt dette med spilleroverganger, og disse har penger og midler til å presse FIFA ved lobby osv.

Den mye omtalte avtalen ser grei ut på bordet, og det gjenstår å se om hvordan det kommer til å fungere. Det ser ikke så aller verst ut, men det gjenstår å se. Det er først ved neste avtaleinngåelse at vi får se hvordan ting har funka. Jeg regner med at NFF da vil ha enda mer penger for sitt produkt, og da vil enda mer stå på spill for eventuell kjøper, og da vil risikoen for at vi, du og jeg, får se mindre norsk fotball på TV bli større. Dess mer som står på spill, des større er sjansen for at norsk fotball bare blir brukt som et markedsverktøy. Etter min mening, da.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914