Husk meg
Brukernavn
Passord

Kunstgress og infeksjoner

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 31 mai 05, 10:28
Nå har det jo vært diskutert mye om kunstgress på fotballbaner og mange mener det er framtiden for fotballen.
I USA har de brukt kunstgress på football banene sine i noen år og har fått store problemer med infeksjoner i sår som oppstår. Dette er ikke vanlige infeksjoner heller, men penicilin resistente staffylokokker. Sjekker man på "turf infections" på google popper det opp ganske mange sider som omtaler problemet.

"Recent media reports indicate that synthetic turf systems are associated with the potentially lethal antibiotic-resistant MRSA staph infection. This strain of staph infection has killed and seriously injured numerous children country-wide"

"Five St. Louis Rams developed infections after suffering turf burns in 2003, and a few members of the San Francisco 49ers developed infections after playing the Rams early that season, a medical study reported."

---------------------------

Røsk barten av Arve og poler globusen til Ståle me`n!!

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03

Lagt til: 31 mai 05, 14:43
Endret: 31 mai 05, 14:44
Ja, begynner å bli skeptisk til kunstgress jeg også, selvom det er blitt vanvittig mye bedre de siste åra enn det var før, så håper jeg virkelig at vi velger naturgress på vår nye stadion. Virker på meg som man har lettere for å dra på seg skader også, og infeksjoner som nevnt over, men det er vel først og fremst et problem i østfoldhallen hvor det spiller innendørs. KTE har jo også snudd helt i kunstgress debatten etter at han nærmest hadde det som et krav at den nye stadion skal ha kunstgress, så mener han nå at det har ingen framtid innen toppidretten og ingen lag nedover i europa vil legge det på sine arenaer. Jeg mener hvertfall det er bedre med litt dårlig bane i mars og november enn kunstgress året rundt!! Vi vil jo eventuelt ha undervarme og bedre naturgress på den nye stadion så der bør matta bli bra innenfor sesongens tidsrom hvertfall.

Lenge leve "hjørnet"!

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 31 mai 05, 15:15
Jeg så en dokumentar om Barcelona, og der så man hvordan de la gresset: Det var noen store, firkanta, flate paller med gress på som de bare la utover. På den måten kan man jo bytte ut dårlige områder rimelig lett, og da ha et drivhus eller no` hvor man dyrker nye plater. Med undervarme så burde det ikke være noe problem å ha flott gress hele året?

Røsk barten av Arve og poler globusen til Ståle me`n!!

Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 31 mai 05, 15:19
Håper for guds skyld man legger naturgress. Det er jo INGEN tvil om at kunstgress forårsaker mye mer skader enn natur gress. Det blir rett og slett for seigt, noe som gjør at baina ikke får den naturlig bevelgelsen når man gjør så kjappe bevegelser som man jo gjør ute på en fotballbane. Dermed kommer overtråkk, vridninger i kne osv...

Kunstgresset i Østfoldhallen er bra det, men jeg vil for guds skyld ikke ha det på stadion.

Pættærnæ døm hang og slang!!

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 31 mai 05, 15:40
Se så flott matta på gamle stadion har blitt iår. Ingen skal si at man ikke kan ha gode naturgressbaner tidlig på året, for det kan man, i hvertfall i Fredrikstad. Når man har gode grunnforhold (drenering), og maskiner som får luft/sand i matta, så blir gresset sterkt utrolig kjapt.

Etter å ha hørt det som blir sagt om kunstgress, skader osv mener jeg at man i det minste må se på andre måter å forbedre naturgress før man skjærer igjennom og legger kunstgress.

Men så har jeg også vært kritisk til kunstgress ganske lenge... Først kritisk, så positiv, og så tilbake til kritisk igjen, ja, hehe

Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04

Lagt til: 31 mai 05, 15:46
Ble det ikke bragt på bane under prosjekteringen av stadion på FMV at hallenes plassering førte til at svært lite sollys ville falle på gressmatta.

Det er jo et seriøst problem dersom naturgress skal brukes...

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 31 mai 05, 15:55
Asgeir. Matta på stadion er grønn og fin, men veldig ujevn. På Røkkeløkka sliter de med at det kommer lite sol og luft(vind) inn på matta.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Vidar

A-lagspiller
Ble medlem: 09 aug 04

Lagt til: 31 mai 05, 16:02
Opprinnelig postet av Asgeir
Se så flott matta på gamle stadion har blitt iår. Ingen skal si at man ikke kan ha gode naturgressbaner tidlig på året, for det kan man, i hvertfall i Fredrikstad. Når man har gode grunnforhold (drenering), og maskiner som får luft/sand i matta, så blir gresset sterkt utrolig kjapt.

Man burde høre med banemester på Nadderud stadion hva han gjør. Så tidlig som på slutten av april, når andre gressbaner var mer gule enn grønne så var gresset på Nadderud stadion tykt og flott. Fikk se bilder på Stabæks supporterforum. Tror banemester hadde kjørt et helt spesielt gjødslingprogram som sikkert ikke var billig. men nok var verd prisen.

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03

Lagt til: 31 mai 05, 17:05
Nadderud ligger sånn til at det har sol nesten hele dagen også da, så det har nok også litt å si...

Men når det er sagt, tror dere ikke at utstyret som spillerne bruker vil være mer tilpasset krøllgress? Altså, maratonløpere klarer tydeligvis å løpe på asfalt og andre harde underlag så lenge de har rett utstyr, samme med friidrettsutøvere etc, etc. Fotballsko i dag er jo primært laget for gress, derav også sko med skruknotter, hvilet man IKKE skal bruke på f.eks kunstgress... Og når man da vet at enkelte spillere sverger til bruken av skruknotter, (meg selv inkl), og må skifte til fasteknotter, så merker mann et visst ubehag, ergo, det lages vel kanskje sko som kun brukes til kunstgress etterhvert?

Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 31 mai 05, 17:49
Tror du har helt rett KeJ. Med riktige støvler vil man kunne unngå skadene på kunstgress. For å unngå infeksjonene må man nok bruke langbukser.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Kristian B

Landslagsspiller

Lagt til: 31 mai 05, 18:36
Man kan selvfølgelig forbedre skotøy, slik at man over tid blir mindre skadeutsatt enn det man er i dag.
Men man må huske på at selv om kunstgresset blir aldri så mykt og langt og bra, så blir det aldri naturgress.
Når du spiller på plastikk og gummi så sitter beina mye mer igjen i underlaget. Blir aldri den samme følelsen som i naturgress.

NEI TIL KUNSTGRESS!!!!!!

Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04

Lagt til: 01 jun 05, 00:07
Har hørt om flere som bruker en blandingsløsning mellom kunstgress og vanlig gress. Hva innebærer egentlig det? Vil det være den samme infeksjonsrisikoen på et slikt teppe? Er det rett og slett vanlig gress som er spedd på med kunstgress overalt slik at det vil være noenlunde jevnt uansett om det ordentlige gresset blir slitt? Hvor stor er slitasjen på et slikt dekke? Noen som vet noe?

Vi ser alle at nivået på banene i tippeligaen er forferdelig dårlig, og det bør brukes endel tid sentralt for å finne en løsning på dette problemet.

Personlig synes jeg at norsk toppfotball hadde hatt godt av å øke toppserien til 16 lag. Men det er det ikke rom for før man finner en løsning som kan forlenge sesongen til de ulike banene.

Engasjert hovedtribunist!

Kristian B

Landslagsspiller

Lagt til: 01 jun 05, 00:58
Endret: 01 jun 05, 00:59
Eneste jeg har hørt om dette er at kunstgresset og naturgresset på en måte er sydd i hverandre. Så hvis dette er riktig, så må det jo i bunn og grunn være naturgress, med jord og hele pakka, innsydd med kunstgress.
Vet ikke hvem som har dette, men det må da i tilfelle koste sinnsykt!!

Satser på at gutta nede på klubbhuset gjør en SKIKKELIG god research på hva som er best. (altså naturgress;))

Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04

Lagt til: 01 jun 05, 01:32
Synes også en slik løsning virker dyr, men hvis det fører til at man kan dra ut sesongen med et par ekstra kamper, betyr jo også det endel kroner i kassa.

Engasjert hovedtribunist!

Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04

Lagt til: 01 jun 05, 07:36
Ulevoldmatta inholder ifølge det jeg har hørt 10% kunsgress.

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 01 jun 05, 08:38
Joda, matta på stadion er ujevn, men det er fordi man ikke har kunnet valse skikkelig pga underlaget OG dårlig gress i perioder. Sånn ting sliter på matta, og når man ikke har det solide gresset som har røtter 10 cm ned i bakken så vil man ødelegge matta med hard valsing.

Uansett, mitt poeng var at det ER mulig å få til en flott matte tidlig på sesongen, men jeg ser problemet med innestengt bane og lite lys. Litt vind skal det sikkert også være.

Ullevål har kunstgress, men det er så vidt en kan se det. Matta har et mønster der hvor gresset er dårlig. At de 10% hjelper er vel en helt annen sak.

Jeg tipper blandingsgress vil være renslig og fint, siden naturgresset holder hele matta "ren", men jeg vil også tro at kunstgresset må byttes ut med jevne mellomrom, og dermed hele matta, siden det er umulig å skifte bare den ene bestanddelen. Og *det* koster penger!

Så vidt jeg forstår har naturgress noen fordeler framfor kunstgress:
1) Naturgress fornyer seg sjøl, og må aldri byttes ut
2) Naturgress er sjølrensende
3) Naturgress er det beste spilleunderlaget

Problemer med naturgress:
1) Dårlig matte i april
2) Må vedlikeholdes jevnlig
3) Tåler ikke mye bruk, men: Hvilke lag har treninger på kamparenaen sin?

Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04

Lagt til: 01 jun 05, 08:52
Fotball skal spiller på gress.

Kunstgress gir fine treningsmuligheter på vintern...nesten ingen i FFK var skada i vinter pga underlaget og vi var godt innkjørt før sessongen...eehh

Moss, Drillo-motstandere, og trommer er ræva ! (Klanen er på et enda fælere nivå,..for stygt for forumet)

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 01 jun 05, 18:21
nå er jo jeg såkalt bunnspiller (motsatt av toppspiller), men jeg liker ikke kunstgress. har da ikke spilt på color line stadion eller østfoldhallen dog..

jeg har også skjeve hornhinner, men merker at jeg sliter med å vurdere avstander på kunstgress. på naturgress har man referansepunkter på gresset, mens på kunstgress er "alt likt"..

også passer det meg dårlig at ballen ruller så fort.. for jeg er jævla treig. ringberg blir sprinter i forhold:D

Kristian B

Landslagsspiller

Lagt til: 01 jun 05, 20:53
Opprinnelig postet av Husgutt
nå er jo jeg såkalt bunnspiller (motsatt av toppspiller), men jeg liker ikke kunstgress. har da ikke spilt på color line stadion eller østfoldhallen dog..

jeg har også skjeve hornhinner, men merker at jeg sliter med å vurdere avstander på kunstgress. på naturgress har man referansepunkter på gresset, mens på kunstgress er "alt likt"..

også passer det meg dårlig at ballen ruller så fort.. for jeg er jævla treig. ringberg blir sprinter i forhold:D

Hehehe... Er så enig!!!:D

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914