Husk meg
Brukernavn
Passord

Utenlandske dommere i Tippeligaen

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04

Lagt til: 05 apr 05, 23:25
Dagbladet

Forsåvidt en god idè, men burde man ikke i det minste bruke dommere som kommer fra et land med tilnærmet samme fotballkultur som vi har i Norge?

Noen synspunkter?

---------------------------

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 05 apr 05, 23:27
alt er bedre enn edvartsen ihvertfall... makan!! hehe

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 05 apr 05, 23:28
Endret: 05 apr 05, 23:28
Jeg ser ikke det store penget med dette men...

For øvrig fornøyd med at Øvrebø skal dømme vår første hjemmekamp i år. Tippeligaens beste dommer!

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 07 apr 05, 15:51
Det har ved flere anledninger vært prøvd svenske hockeydommere i sluttspill her i landet, noe som var en åpenbar suksess. Svenske hockeydommere hadde et synlig høyere nivå enn de norske, og det var heller ikke antydning til protester på avgjørelser osv.

Når en dommer dømmer i utlandet har han/hun ikke de samme referanser til lag, spillere, trenere osv. De har heller ikke stor frykt for å gjøre gærne avgjørelser, fordi de ikke bor i landet, og ikke vil merke på kroppen på samme måte konsekvensene av feil avgjørelse.

Jeg synes faktisk det er en god idé å invitere svært gode dommere til å dømme norsk tippeliga, det kan brukes som kasus i dommerutdanning osv osv.

Dommerstanden i Norge er i mange øyne prega av skinnhellighet og bedrag, siden det er kun unntaksvis at en dommer i det hele tatt innrømmer å ha tatt feil, noe de åpenbart gjør jevnlig. Noe annet ville jo ikke ha vært menneskelig.

Jeg tror ikke det internasjonale forbundet kommer til å gjøre noe med dømming før dommerne sjøl innrømmer at de plages av hele tida å gjøre feil. Linjedommere er intet unntak. Dommere er ellers nå i en tap-tap-situasjon, for hvis de gjør feil så er det ingenting imellom, kun full oppbacking av FIFA, eller rett ut av mesterskapet. Med denne ballasten i ryggen er det ikke rart at dommere dømmer dårlig, for å si det sånn.

Dommere må ha en ordning som tillater dem å gjøre feil jevnlig. For den sikkerheten som en dommer da har vil påvirke dømminga i svært positiv retning. Det er greit å ikke dømme et straffespark hvis man etter at ballen er død får beskjed på øret fra videodommer om hva som er rett avgjørelse. Det er greit å gi rødt kort, og 10 sekunder senere få vite at det IKKE var rødt kort. Mitt poeng er at dommere må vite at de kan gjøre feil uten at det avgjør matcher, og det gjør de absolutt ikke pr. dags. dato.

Dommersituasjonen blir ytterligere komplisert når man i Norge attpåtil har stor mangel på kvalifiserte dommere, siden opsjonen å støte en dommer ut i kulden ikke er aktuelle pga dommermangel.

Og jeg synes det blir totalt feil når dommeren ikke innrømmer feil, og forbundet backer opp dommern uansett hva som har skjedd pga dommermangel! MEN: Vi (forbundet og dommerene) må bare være ærlige nok til å kalle dette et "problem"!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914