Husk meg
Brukernavn
Passord

Fossefallet

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

ffk-thomas

A-lagspiller
Ble medlem: 23 sep 03

Lagt til: 12 feb 05, 15:00
Ved en feiltagelse trykket jeg meg inn på Radio 3 i Sarpsborg i går ettermiddag. Akkurat i det jeg, naturligvis, skulle skifte til Radio Fredrikstad sa programlederen: "Og nå til den nye supporterklubben Fossefallet". Kort fortalt er det en ny supporterklubb både for fotball og ishockey i Sparta. Han som er leder kalte Plankehaugen "mønsterklubb" og vil få til et samarbeid og lære av oss supportere på alle måter.

Artig at vi får skryt også fra sarp. Da kan vel jeg være den første til å ønske de lykke til med supporterjobben.

:ffk:

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 12 feb 05, 18:35
Genialt navnt på en supporterklubb for Sparta... Rett og slett et genialt navn.

---------------------------

Ansvarlig redaktør

"Solen smiler til glade gutter..."

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 12 feb 05, 18:45
Opprinnelig postet av Holters
Genialt navnt på en supporterklubb for Sparta... Rett og slett et genialt navn.

Ja, det synes faktisk jeg også. Genialt! Like bra som Plankehaugen. Er vi det eneste fylket med BARE bra supporterklubb-navn? Kråkevingen er jo også veldig bra.

Noen får sikkert være morsomme og kommentere at jeg nevner Sparta av og til :p , men med så attraktiv fotball, "våre spillere", og at de er i en posisjon som vi var i for tre år siden gjør det litt interessant.

Jeg har ingenting i mot av vi hjelper Fossefallet skikkelig i gang. Regner med at Plankehaugen-ledelsen tar tak i det på en alltid eksemplarisk måte. Vi ER jo landets beste supportere!
:D

Mitt største ønske er å få knallgode fotballkamper mellom byene våre igjen. Mye mer interessant enn å møte Moss, FK, for eksempel. Da får vi vel si som Reidar Sundt sa om Sparta ishockey; "jeg vil alltid at de (Sparta) skal gjøre det best mulig, men en plass bak Stjernen".

jashin

A-lagspiller
Ble medlem: 12 apr 04

Lagt til: 13 feb 05, 23:47
Synes heller vi skal hjelpe Sarpsborg FK igang med en supporterklubb. Den klubben har nok mye større potensiale på litt sikt. Nå har de jo bygd en ny kunstgressbane som skal være bedre enn den i Østfoldhallen så det er tydelig at SFK også er på gang.

Derbykamp mellom FFK og et sarpsborglag igjen, hadde vært dig , men helst mot SFK. Sparta hverken tenner meg eller interesserer meg noe særlig og en kamp mellom FFK og vrakede spiller fra FFK, blir ikke det helt store. Da kan jeg like gjerne gå å se en internkamp på FFKs trening.

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 14 feb 05, 11:34
Sarpsborg FK har ingen supportere. Så enkelt er det. Ikke er jeg enig i at de har større potensial på litt sikt heller. På 100 år burde man kanskje ha fått til noe...
Hvis du spør den jevne fotballinteresserte sarping sier de aller fleste at de støtter samarbeidet med 14 lag, med Sparta som "hovedlaget", fremfor SFK som skal stå alene og ikke har gjort annet enn å forsøke å spenne ben på ethvert samarbeid hvor de selv mister makt. Uttalelser som "vi gidder ikke menge oss med de andre" i SA hjelper heller ikke verken på sympati eller støtte, uansett hvor fint kunstgress SFK har.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 14 feb 05, 13:12
Har lest litt på VG sitt forum var tid til annen, og der får lag som slår seg sammen med andre pepper som bare det, for det mister litt av sjarmen til de gamle storlagene. Og når Sarpsborg velger å stå alene så blir liksom det også feil?

FFK har vel mer eller mindre stått alene de og? Og det blir litt feil av ffk-thomas å si at de burde ha fått til noe i løpet av 100 år.

Hvor var FFK for noen år siden egentlig? Jo, på akkurat samme sted som Sarpsborg er i dag. Jeg tror ikke mange av dere ville at FFK på den tiden skulle slå seg sammen med Østsiden, Lisleby og den gjengen der for å skape en handlekraftig klubb.

Der høres litt ut som du har glemt av vi var på samme sted for noen år siden og at vi har spilt i Tippeligaen i evigheter.

Det er i hvert fall slik jeg tolker det, men mulig jeg tok feil? Og hvis Sarpsborg rykker litt opp i divisjonene så tror jeg også fotballinteressen der øker betraktelig.

Sesongen 2005 tar vi storeslem!

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 14 feb 05, 20:33
Nja, jeg tror du misforstod, og det er jo forsåvidt greit nok :p

Det er ikke snakk om å slå klubber sammen, men å ha et samarbeid. SFK kunne jo enkelt vært den førende klubben i et slikt samarbeid, men vil rett og slett ikke. Og da hadde det vel vært greit å ha alle i ryggen? På samme måte som vel at alle klubbene i Fredrikstad nå støtter FFK? Håper det var litt klarere denne gangen :D

Jeg synes bare det er en dårlig og ganske ufin holdning å nekte samarbeid og forsøke å stikke kjepper i hjula på samarbeidet med jevne mellomrom. Noen av kommentarene og ryktene som spres om samarbeidet får "de verste innleggene" her til å blekne. Og det er nettopp DET jeg mener er trist.

Jeg synes fotballsamarbeid er strålende. Fotball-Norge er ikke større enn at byer bør stå sammen om et lag. Om ikke formelt på papir, så i hvert fall med en god tone og god sportsmanship.

Jeg husker med grøss og gru alle møkkakampene vi har spilt mot klubber som knapt har sentrum i sitt nærområde og hvor vi trengte geografibok for å finne fram. Jo takk!!! :D Derfor ønsker jeg nabobyen opp, slik at vi kan få toppkamper mot hverandre. Og da et fotballsamarbeid, og ikke noen som ønsker å stå alene med sin blærete holdning. Men det er selvsagt mitt syn på det hele.

FFK1903

Moderator

Lagt til: 14 feb 05, 22:12
Da ble ting litt klarere, dog, Sparta og Borg har jo slått seg sammen og så videre, og da blir det ingen ren klubb i den forstand. Men samarbeid er helt greit.

jashin

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 00:05
Sammenslåing av klubber er noe herk. Samarbeide derimot er ok.

Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Ble medlem: 15 feb 04

Lagt til: 15 feb 05, 00:55
Endret: 15 feb 05, 01:00
SFK er klubben i Sarpsborg, som de fleste sarpinger ønsker seg oppover i systemet.
Men selvfølgelig, så er det forskjell på hva fjortisene mener i forhold til hva de som har levd i noen år mener.
Husk SFK er kun en måned yngre enn FFK og var også en av de store Norske lagene i hvertfall frem til 1970.

Synes forøvrig navnet Fossefallet hadde passet bedre til SFK.
Sparta har jo alltid hørt til på Brevik og der er det jo ikke noe fossefall. Fossefallet ligger jo i Sarpsborg.:D

FFK på toppen i 2005

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 15 feb 05, 01:34
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Synes forøvrig navnet Fossefallet hadde passet bedre til SFK.

Enig i det. Tenkte bare på at det var en Sarpsborgklubb. Ser helst at SFK er den klubben man står sammen om i Sarpsborg jeg også. Det er lov å håpe!

Ansvarlig redaktør

ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03

Lagt til: 15 feb 05, 08:37
Det nytter ikke å begynne og sammenligne Fredrikstad og Sarpsborg FFK1903! Det er to vidt forskjellige verdener hva sponsorer, publikumsinteresse osv. angår.. vi klarte å komme oss opp uten noen sammenslåing, men det er umulig i sarp. der er det altfor mange jevngode klubber som slåss om de samme sponsorpengene, og dem er det ikke så altfor mange av. så i særp er samarbeid helt nødvendig i mine øyer. i fredrikstad derimot, har vi hele tiden hatt større interesse, mer publikum, terje høyli, og ffk har hele tiden vært byens flaggskip.

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!

HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 12:12
Hvis snæbbusen mener at undertegnede er fjortis uten fotballhistorie innabords, så er vel det en av de groveste jeg har hørt på lenge. Men ok :D

Og enda en gang: SFK har ingen supportere, knapt tilskuere, og kommer heller ikke til å få det i særlig stor grad.

Fossefallet passer perfekt til FK Sparta Sarpsborg ettersom det er et samarbeid av 14 klubber, og derfor hele byens lag.

Stort sett er det bare oss Fredrikstad-folk som har en fasinasjon for SFK utover dens egen medlemskrets. De broene der er brent for lengst.

ajg har definitivt skjønt hva det dreier seg om: FFK klatret takket være pengene til Høili og Forsberg satt i godt system. Det må vi være enige om, og jeg er selvsagt takknemmelig. Hvis jeg klarer å regne riktig har Sparta i år et budsjett som tilsvarer 8 prosent av FFKs, og 25 prosent av det budsjettet FFK hadde i siste sesong i 2. divisjon. Det sier alt om styrkeforholdet økonomisk. At laget likevel gjør det veldig bra sier for meg mye om hvordan pengene brukes godt.
Men det er vel ikke for mange jevngode klubber heller; ett samarbeid, og SFK alene sammen med Borgen IL i 4. divisjon. Samarbeidet er, hvis jeg har lest riktig i SA, åpent for SFK, men den klubben nekter å være med. Da mister også jeg sympati overfor slike nedlatende holdninger og kommentarer.

Jeg synes det står all mulig respekt av de som brøt ut og dannet et samarbeid, et prosjekt som på tre år ligger et hestehode foran SFK.

(Uff, dette ble for langt enda en gang :eek: )

Med alt rotet og kranglingen i fossebyen håper jeg alle er enige om at vi er MYE heldigere!

Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 15 feb 05, 12:20
Endret: 15 feb 05, 12:22
Om det er Sparta eller SFK som rykker opp og gir oss de gode gamle lokaloppgjørene bryr meg ikke det spøtt, bare det blir en av dem!
herlig at det nå er startet supporterklubb i sparta også. Man må jo huske at det var slik det startet her i byen også, først kom plankehaugen- så kom oppturen!! Det er ihvertfall slik jeg liker å se på saken!!
Heia Sarp, så lenge de ligger bak oss:D

Pættærnæ døm hang og slang!!

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 12:21
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
SFK er klubben i Sarpsborg, som de fleste sarpinger ønsker seg oppover i systemet.
Men selvfølgelig, så er det forskjell på hva fjortisene mener i forhold til hva de som har levd i noen år mener.
Husk SFK er kun en måned yngre enn FFK og var også en av de store Norske lagene i hvertfall frem til 1970.

Jeg skjønner tankegangen, men det er helt håpløst argument. Man har ikke en oppskriftsmessig rett til å være en satsingsklubb eller med suksess, bare fordi man har historie å vise til, og flott sølvtøy fra svart-hvitt-tiden straks etter at 2. verdenskrig var over.
Det er jo nettopp denne ufattelige navlebeskuelsen og pokalpussingen som gjorde at FFK ikke kom videre (inntil KTE), og at SFK har rast på en kjelke uten ratt inn i det store intet, og spent ben på seg selv.

Det er trist, fordi SFK burde vært et flaggskip i nedre Glomma sammen med FFK. Absolutt. Det er et navn som klinger. Men for meg blir det vemmende når en klubb gjør alt for å torpedere nytenking og et samarbeid hele byen står bak.
Men kanskje det bare er meg som setter samarbeid, fellestanker og samhold høyere enn egoistisk navlebeskuing...

ajg

Landslagsspiller

Lagt til: 15 feb 05, 13:14
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, ffk-thomas! Jeg bor selv på Greåker, og i og med at jeg bor midt mellom byene, blir det til at jeg følger litt med på sarpefotballen også (selv om fredrikstad-fotballen selvsagt er førstevalget). Og jeg kan absolutt bekrefte det ffk-thomas sier. SFK har ingen tilhengere i sarp lenger, sparta har overtatt hegemoniet. sfk har blitt en klubb med gamle grinebittere som kjemper i mot resten av fotball-særp. det er ikke spesielt mange sarpinger som liker dem lenger..

det var kanskje litt feil å si at det er mange som kjemper om de samme pengene, men jeg synes hvertfall det er en for mye. når det ikke er mer og hente enn det det er, blir det helt feil at to klubber skal krige seg i mellom...

FFK1903

Moderator

Lagt til: 15 feb 05, 13:52
ajg, la meg spørre deg. Har du full oversikt over rikingene i Sarpsborg? Det finnes nok noen av de som vil sprøyte inn i Sarpsborg for å få frem et storlag, bare det skapes litt ekstra engasjement rundt klubben.

Og jeg tør påstå at det ikke er Høilis penger, men Eggen som har ført FFK til der vi er i dag. Og hvorfor skulle i Sarpsborg få en like god trener som er villig til å røske opp i det gamle spøkelset en gang for alle? Det er sikkert mange som har hevdet at FFK har vært en klubb med gamle grinebitere også.

Høili har jo sprøytet inn penger inn i FFK lenge før Eggen kom til klubben, uten at det ble opprykk av den grunn? Eller kom han samtidig med Eggen? Uansett, en god trenerprofil gjør at det skapes engasjement rundt en klubb, som gjør den interessant å satse på, og det er nettopp det som må til, det må satses!

Mulig jeg forklarte det litt dårlig her, men det jeg kort fortalt mener er vel at Sarpsborg, som FFK trengte, trenger et spark bak for å komme skikkelig i gang igjen, og da vil nok fotballinteressen stige. De har jo ikke noe hockeylag å skryte av heller nå, så da må de jo nesten følge med på fotball :D

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:08
ajg: godt å få litt støtte her! Hehe. Jeg har forsøkt å følge med så godt jeg kan, av ren nysgjerrighet og fasinasjon av fotballen i distriktet vårt gjennom 35 år.

Faktum er jo at Greåker er med i samarbeidet her i byen, 14 klubber står bak FK Sparta Sarpsborg, og så er det SFK og Borgen som har funnet hverandre.

jashin

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:08
De som mener at det er likegyldig om det er SFK eller Sparta som rykker oppover i systemet, viser en historieløshet som er skremmende. Det merkelig er at de fleste jeg snakker med fra Sarpsborg, heller vil ha SFK opp enn Sparta. Men kanskje jeg bare snakker med voksne folk og ikke fjortiser :)

Og til ffk-thomas : Fjortis kan også være en sinnstilstand og bør ikke nødvendigvis har noe med alder å gjøre :D

Men vi får fortsette å være uenige. For meg så er Særpefotballen synonymt med SFK men det er nok fordi jeg har mange gode minner (og noen dårlige) fra derbykampene mot SFK. Vi er nok alle enig om at FFK er viktigst men det er artig å ha noe å diskutere i disse agurktider.

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:12
Opprinnelig postet av FFK1903
ajg, la meg spørre deg. Har du full oversikt over rikingene i Sarpsborg? Det finnes nok noen av de som vil sprøyte inn i Sarpsborg for å få frem et storlag, bare det skapes litt ekstra engasjement rundt klubben.

Og jeg tør påstå at det ikke er Høilis penger, men Eggen som har ført FFK til der vi er i dag. Og hvorfor skulle i Sarpsborg få en like god trener som er villig til å røske opp i det gamle spøkelset en gang for alle? Det er sikkert mange som har hevdet at FFK har vært en klubb med gamle grinebitere også.

Høili har jo sprøytet inn penger inn i FFK lenge før Eggen kom til klubben, uten at det ble opprykk av den grunn? Eller kom han samtidig med Eggen? Uansett, en god trenerprofil gjør at det skapes engasjement rundt en klubb, som gjør den interessant å satse på, og det er nettopp det som må til, det må satses!

Mulig jeg forklarte det litt dårlig her, men det jeg kort fortalt mener er vel at Sarpsborg, som FFK trengte, trenger et spark bak for å komme skikkelig i gang igjen, og da vil nok fotballinteressen stige. De har jo ikke noe hockeylag å skryte av heller nå, så da må de jo nesten følge med på fotball :D

Jo, det er et greit poeng: Harry Hansen og KTE, med Ahlsen, satte pengene i system. Men det var grunnleggende at midlene var der. Budsjettet var jo på 10 millioner, til sammenlikning har samarbeidet i Sarpsborg drøyt 2 millioner til sin elitesatsing i år. Det er en vanvittig forskjell.

Sarpsborg trenger nok et spark bak, ja, men vi var så heldige at økonomien ga sportslig suksess - FK Sparta Sarpsborg må ha sportslig suksess først og SÅ penger. Den veien må de aller, aller fleste klubber ta, og den er veldig mye lenger enn vår "snarvei".

Hører jeg EN til foretrekke SFK skal jeg på trass melde meg inn i Fossefallet og juble hver gang Bjørnar scorer! :D:D:D

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:16
Opprinnelig postet av jashin
De som mener at det er likegyldig om det er SFK eller Sparta som rykker oppover i systemet, viser en historieløshet som er skremmende. Det merkelig er at de fleste jeg snakker med fra Sarpsborg, heller vil ha SFK opp enn Sparta. Men kanskje jeg bare snakker med voksne folk og ikke fjortiser :)

Og til ffk-thomas : Fjortis kan også være en sinnstilstand og bør ikke nødvendigvis har noe med alder å gjøre :D

Men vi får fortsette å være uenige. For meg så er Særpefotballen synonymt med SFK men det er nok fordi jeg har mange gode minner (og noen dårlige) fra derbykampene mot SFK. Vi er nok alle enig om at FFK er viktigst men det er artig å ha noe å diskutere i disse agurktider.

Er de fra 70 år og oppover? :D

SFK hadde i snitt rundt 70 tilskuere forrige sesong. Så da har du vært "heldig" med å treffe menigheten, hvis de fleste vil ha SFK opp. :D:D

Artig diskusjon!

FFK1903

Moderator

Lagt til: 15 feb 05, 14:17
Endret: 15 feb 05, 14:19
Bare en liten ting jeg tenkte på... Det var jo en del her på forumet som så seg lei på at vi hentet inn RBK-spiller, og mange som kalte FFK for RBK-Light og slike ting.

Hva syns egentlig den vanlige sarping om at halve Spartalaget er tidligere FFK-spillere? Syns de det samme som vi syns når vi henta inn RBK-spillere til den store gullmedaljen, eller er de så fotballsultne at hele laget kunne vært fra Lisleby uten at det gjorde noe?

Er vel få sarpinger her til å svare på det men...

PS, innlegget mitt er kanskje en liten avsporing av samtalen kanskje, men tenkte litt på om det virkelig er rot i virkeligheten at de fleste sarpinger holder med Sparta.

Men nå har jeg jo hørt at det knapt finnes en sarping på SFK og da :P

jashin

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:20
Det er vel med SFK som det var med FFK. De fleste sitter hjemme. Dersom SFK rykker opp i første så kryper de nok fram fra hvor de nå enn måtte befinne seg. Potensialet er nok der. Tror nok at de fleste som holder med Sparta er medgangssupportere som forsvinner så fort det blir motgang.

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:23
FFK1903: Tja, jeg vet rett og slett ikke sikkert. Hva synes vi om at det kun er Simen Brenne og Lasse Staw igjen fra Fredrikstad? Er vi mindre glad i klubben? Ikke jeg, i hvert fall.
Av de jeg har pratet med er de happy for at spillere utenfra forsterker deres egne spillere og at de har flere på U-landslag. Det er jo artig, for begge byene.

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 14:26
Det er vel med SFK som det var med FFK. De fleste sitter hjemme. Dersom SFK rykker opp i første så kryper de nok fram fra hvor de nå enn måtte befinne seg. Potensialet er nok der. Tror nok at de fleste som holder med Sparta er medgangssupportere som forsvinner så fort det blir motgang.

Kanskje. Forskjellen er vel at Sparta som klubb har endel ishockeytilskuere, og at de andre samarbeidsklubbene har naturligvis sine spillere og naturlige tilhengere. Der er jo da tilskuermassen definitivt større enn hos SFK.
Vill gjetting, men det skal bli interessant å se.

Kristian B

Landslagsspiller

Lagt til: 15 feb 05, 15:03
Endret: 15 feb 05, 15:04

Det er vel bortimot noe av det dummeste jeg har hørt. Viser jeg en skremmende historieløshet fordi jeg ikke bryr meg om det er sparta eller SFK som rykker opp. NEI, jeg driter i om klubben heter SFK,sparta eller FK borgenhaugen for den saks skyld. Det eneste jeg håper på er at både FFK og et sarpelag møter hverandre i lokaloppgjør i tippeligaen om noen år.
Dette har ingenting med historieløshet å gjøre.
Men kanskje du bør vite hva du snakker om i stedet?!?

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 15 feb 05, 15:08
ffk-thomas:

Kan du med hånda på hjertet virkelig si (kan også en ekte sarping virkelig si det?) at det er et fett – totalt likegyldighet - om det er Sparta eller Sarpsborg FK som blir den dominerende klubben i Sarpsborg? For meg vil det være det samme som å si at man mangler identitet og sliter med tilhørigheten.

Det er faktisk slik at det er klubben man er supporter av – ikke enkeltspillere eller et flott styre. Klubben SFK skal da ikke bli straffet av at man per i dag har noen styremedlemmer som liker å tro at man har eneretten på fotballen i Sarpsborg. De sitter på hver sin tue og river ned mer enn de bygger opp rundt klubben. Skal da en ekte supporter bare glemme denne gamle storheten og støtte rundt om en annen samarbeidsklubb?

Man må ha et kortidsminne av en annen verden (faktisk, for dette har ikke rukket å gå over i langtidsminne engang) om man ikke klarer å erindre at FFK var i nøyaktig den samme situasjonen. Ingen klubber ville inngå et samarbeid med FFK. Man satt på hver sin tue og gjorde alt for å ødelegge for hverandre. Østsiden brydde seg lite om sine egne prestasjoner, så lenge de i løpet av en sesong vant kamper mot Fredrikstad. Lisleby på sin side gikk så langt at de inngikk et samarbeid med Moss Fotballklubb.

Brått en dag kunne det ha dukket opp en fotballklubb som gikk i bresjen for å starte et samarbeid blant alle klubbene i Fredrikstad. La oss si at denne klubben var Lisleby. Fredrikstad på sin side hadde følt seg for gode for dette og dermed holdt seg utenfor.
Det første forsøket gikk ikke så godt, men Lisleby finner etter hvert tonen med Gressvik, de slår seg sammen og danner Stjernen Fotballkubb. FFK velger fortsatt å stå alene.

Stjernen FK vokser og samarbeidet med småklubbene rundt om i distriktet bærer frukter. Når sesongen er over spiller klubben i 1. divisjon, mens FFK fortsatt kaver rundt i mørkets rike – 2. divisjon.

Tror du virkelig at du som Fredrikstadsupporter da hadde forkastet hele FFK og heller støttet opp om Stjernen FK? Det er faktisk først per i dag at klubbene i distriktet samarbeider med FFK.

Kan du virkelig si at du er likegyldig til om det er Stjernen FK eller FFK som skulle dominert Fredrikstadfotballen?

Kan du med hånden på hjertet virkelig si at du – om du kunne velge – ikke heller hadde sett at det var SFK som var den ledende klubben i Sarpsborg?

Å si at SFK ikke har noen supportere er vås fra ende til annen. 70 tilskuere i fjorårets sesong? Og hva så? Jeg husker da godt at FFK surret rundt med 7-800 tilskuere i snitt år etter år i 2. divisjon. Hvor var da alle som nå støtter opp rundt klubben? Alle de som ”alltid har vært supersupportere”? Disse menneskene finnes faktisk i Sarpsborg også og de kommer til å møte opp i hopetall om SFK får stablet et godt lag på bena. Vi må heller ikke glemme at Sarpsborg er en vesentlig mindre by enn Fredrikstad og FFK trekker nok noen av de fotballinteresserte lenger sørover.

Faktumet er nok at klubber som Fredrikstad FK og Sarpsborg FK alltid vil medføre tilhørighet og identitet blant supportere. Det skal langt mindre til for at disse ærverdige klubbene får en trofast tilskuerskare og takler motgang enn fantasifigurklubber ala Borg. (Hørte jeg Stabæk?) Ja, jaggu er det moro i medgang og det elsker publikum, men hva skjedde når klubben møtte motgang? Dette ser man gang på gang med slike nye ”superklubber” – de blir det aldri noe av i lengden. Det er historie og identitet som teller. Det er historie og identitet som består.

Jeg er i alle fall lykkelig for at jeg føler tilhørighet med Fredrikstad Fotballklubb.

Jeg er i alle fall stolt av min identitet.

Og jeg er heller ikke i tvil om mitt standpunkt i Sarpsborgfotballen: Få SFK på beina!

Det vil være det eneste rette.

Ansvarlig redaktør

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 15 feb 05, 15:12
Opprinnelig postet av Kristian B

Det er vel bortimot noe av det dummeste jeg har hørt. Viser jeg en skremmende historieløshet fordi jeg ikke bryr meg om det er sparta eller SFK som rykker opp. NEI, jeg driter i om klubben heter SFK,sparta eller FK borgenhaugen for den saks skyld. Det eneste jeg håper på er at både FFK og et sarpelag møter hverandre i lokaloppgjør i tippeligaen om noen år.
Dette har ingenting med historieløshet å gjøre.
Men kanskje du bør vite hva du snakker om i stedet?!?

Greit nok, du er ute etter lokalderbyer og da kan jeg forstå at motstanderens navn har lite å si (om det er Østsiden, SFK eller Varteig), men kunne DU valgt og bestemt hvilken klubb som skulle dominert i Sarpsborg, så tror jeg også du hadde valgt SFK.

Eller gir fullstending blanke i om det er FFK, Lisleby eller Stjernen FK som er Fredrikstadklubben i tippeligaen og heller kaller deg "bypatriot" fremfor "FFK-supporter".

(Okei da, du hadde kanskje valgt Gressvik! ;))

Ansvarlig redaktør

Kristian B

Landslagsspiller

Lagt til: 15 feb 05, 15:35
Holters: Skjønner selvfølgelig at SFK-patrioter er SFK-patrioter. Personlig ville jeg selvfølgelig aldri byttet klubb om noe skulle skje.(Med unntak av mitt kjære gresvik selvfølgelig, IKKE GRESSVIK):cool:
Poenget er at jeg tror FFK-Sparta er like bra som FFK-SFK!! Dette er sett fra mitt ståsted som FFK-patriot.

Jeg synes det er feil å sammenlikne Sparta med for eksempel Lisleby, selbak og øssiæ!
Sparta har faktisk fått til et samarbeid med mange av de lokale klubbene, og det er den klubben som er er sarpsborgs stolthet nå!!

Jeg gråter i hvertfall ikke om det blir sparta og ikke SFK som blir sarpsborgs flaggskip!

PS: Nå begynner jeg å bli litt skremt her. Eneste diskusjonen jeg har vært med ordentlig på i hele vinter handler faktisk om SÆRP!! Nei dægen...:o

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 15 feb 05, 16:48
Sparta har faktisk fått til et samarbeid med mange av de lokale klubbene, og det er den klubben som er er sarpsborgs stolthet nå!!

Borg hadde et lignende samarbeid... Det er velg egentlig Borg som har dratt med dette samarbeidet til Sparta etter sammenslåingen? Var du/dere like entusiastiske rundt Borg? Eller så du/dere da helst at Sparta eller SFK ble den ledende klubben? Jeg likte i alle fall ikke Borg i det hele tatt ;)

Ansvarlig redaktør

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 16:55
Forskjellen, Holters, er at det knapt er noen under 50 som har et forhold til SFK i Sarpsborg. (Hvis det er annerledes, har jeg som vanlig lite troverdige kilder og personer rundt meg :D ) Men det er veldig mange som har et forhold til Sparta. Siden ishockeyens store blomstring siden slutten på 1970-tallet har Sparta og ishockey vært hovedfokus i fossebyen, mens vi hadde FFK litt lenger. Jeg vet ikke om jeg klarer helt å få fram budskapet mitt, men håper du skjønner det jeg prøver å mene. Supporter og tilskuerbasen ER større rundt Sparta som navn og klubb alene, og definitivt med de samarbeidende klubbene. Tar jeg feil, gir meg selv buksevann - som vanlig.

Naturligvis har FFK vært min klubb hele tida, men også Lisleby. Stjernen FK er et sjarmerende navn. 1-0!

FK Sparta Sarpsborg kan sikkert kalles mye, men ikke fantasifigurklubb. Du siktet kanskje ikke til samarbeidet heller, men likevel. Og hvis det er snakk om historie, så tok Sparta en bråte mesterskap under AIL-tiden (før arbeiderklubbene fikk lov til å leke sammen med de stolte og ærerike klubbene som FFK, SFK...), og var faktisk den siste klubben i Sarpsborg som vant norgesmesterskapet!

Det er som du sier; historie og identitet vil bestå. Det har SFK i massevis, men også fotballsamarbeidet kanalisert gjennom Sparta. Og jeg tror oppriktig at det er definitivt størst gjennom sistnevnte. Ikke minst har gjennomføringen av samarbeidet fått mye sympati sett i lys av all krangel som tidligere (og nå?) har eksistert.

Men dette er jo uansett meningsytringer. Vi kan begge ha rett og feil - og jeg aksepterer gjerne begge deler!

ffk-thomas

A-lagspiller

Lagt til: 15 feb 05, 16:57

Borg hadde et lignende samarbeid... Det er velg egentlig Borg som har dratt med dette samarbeidet til Sparta etter sammenslåingen? Var du/dere like entusiastiske rundt Borg? Eller så du/dere da helst at Sparta eller SFK ble den ledende klubben? Jeg likte i alle fall ikke Borg i det hele tatt ;)

Jeg likte heller ikke Borg, men det sier jo i all sin nakenhet alt om hvor ille stå var når ressurssterke folk samler seg om en helt ny klubb og får nær sagt hele fotball-Sarpsborg med seg.
Tenk også på at Kalle Løken trakk seg etter fem måneder i den aller første samarbeidskonstellasjonen, da i nettopp SFK. Jeg tror ikke han trakk seg såvidt raskt hvis han trivdes veldig godt i SFK...

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03

Lagt til: 15 feb 05, 16:59
Endret: 15 feb 05, 17:00
Holters: Skjønner selvfølgelig at SFK-patrioter er SFK-patrioter. Personlig ville jeg selvfølgelig aldri byttet klubb om noe skulle skje.(Med unntak av mitt kjære gresvik selvfølgelig, IKKE GRESSVIK):cool:
Poenget er at jeg tror FFK-Sparta er like bra som FFK-SFK!! Dette er sett fra mitt ståsted som FFK-patriot.

Jeg synes det er feil å sammenlikne Sparta med for eksempel Lisleby, selbak og øssiæ!

Jeg gråter i hvertfall ikke om det blir sparta og ikke SFK som blir sarpsborgs flaggskip!

PS: Nå begynner jeg å bli litt skremt her. Eneste diskusjonen jeg har vært med ordentlig på i hele vinter handler faktisk om SÆRP!! Nei dægen...:o

bifalles... bortsett fra den Gresvik saken, men heia Sparta, (og det kommer fra en som ble så til de grader kvesta av en spartaspiller for mange år siden, har slitt med det siden)

Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...

ajg

Landslagsspiller

Lagt til: 16 feb 05, 09:25
Man må ha et kortidsminne av en annen verden (faktisk, for dette har ikke rukket å gå over i langtidsminne engang) om man ikke klarer å erindre at FFK var i nøyaktig den samme situasjonen. Ingen klubber ville inngå et samarbeid med FFK. Man satt på hver sin tue og gjorde alt for å ødelegge for hverandre. Østsiden brydde seg lite om sine egne prestasjoner, så lenge de i løpet av en sesong vant kamper mot Fredrikstad. Lisleby på sin side gikk så langt at de inngikk et samarbeid med Moss Fotballklubb.

Brått en dag kunne det ha dukket opp en fotballklubb som gikk i bresjen for å starte et samarbeid blant alle klubbene i Fredrikstad. La oss si at denne klubben var Lisleby. Fredrikstad på sin side hadde følt seg for gode for dette og dermed holdt seg utenfor.
Det første forsøket gikk ikke så godt, men Lisleby finner etter hvert tonen med Gressvik, de slår seg sammen og danner Stjernen Fotballkubb. FFK velger fortsatt å stå alene.

Stjernen FK vokser og samarbeidet med småklubbene rundt om i distriktet bærer frukter. Når sesongen er over spiller klubben i 1. divisjon, mens FFK fortsatt kaver rundt i mørkets rike – 2. divisjon.

Tror du virkelig at du som Fredrikstadsupporter da hadde forkastet hele FFK og heller støttet opp om Stjernen FK? Det er faktisk først per i dag at klubbene i distriktet samarbeider med FFK.

Her gjør du det som vi snakket om tidligere i diskusjonen, nemlig sammenligner Fredrikstad og Sarpsborg! Som sagt er det helt håpløst å sammenligne de to, for det er helt forskjellige verdener når det gjelder potensiale både for interesse, sponsorer og publikum!

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914