Fossefallet
Opprinnelig postet av jashin
De som mener at det er likegyldig om det er SFK eller Sparta som rykker oppover i systemet, viser en historieløshet som er skremmende. Det merkelig er at de fleste jeg snakker med fra Sarpsborg, heller vil ha SFK opp enn Sparta. Men kanskje jeg bare snakker med voksne folk og ikke fjortiser :)
Og til ffk-thomas : Fjortis kan også være en sinnstilstand og bør ikke nødvendigvis har noe med alder å gjøre :D
Men vi får fortsette å være uenige. For meg så er Særpefotballen synonymt med SFK men det er nok fordi jeg har mange gode minner (og noen dårlige) fra derbykampene mot SFK. Vi er nok alle enig om at FFK er viktigst men det er artig å ha noe å diskutere i disse agurktider.
Er de fra 70 år og oppover? :D
SFK hadde i snitt rundt 70 tilskuere forrige sesong. Så da har du vært "heldig" med å treffe menigheten, hvis de fleste vil ha SFK opp. :D:D
Artig diskusjon!
Hva syns egentlig den vanlige sarping om at halve Spartalaget er tidligere FFK-spillere? Syns de det samme som vi syns når vi henta inn RBK-spillere til den store gullmedaljen, eller er de så fotballsultne at hele laget kunne vært fra Lisleby uten at det gjorde noe?
Er vel få sarpinger her til å svare på det men...
PS, innlegget mitt er kanskje en liten avsporing av samtalen kanskje, men tenkte litt på om det virkelig er rot i virkeligheten at de fleste sarpinger holder med Sparta.
Men nå har jeg jo hørt at det knapt finnes en sarping på SFK og da :P
---------------------------
Sesongen 2005 tar vi storeslem!
Av de jeg har pratet med er de happy for at spillere utenfra forsterker deres egne spillere og at de har flere på U-landslag. Det er jo artig, for begge byene.
Det er vel med SFK som det var med FFK. De fleste sitter hjemme. Dersom SFK rykker opp i første så kryper de nok fram fra hvor de nå enn måtte befinne seg. Potensialet er nok der. Tror nok at de fleste som holder med Sparta er medgangssupportere som forsvinner så fort det blir motgang.
Kanskje. Forskjellen er vel at Sparta som klubb har endel ishockeytilskuere, og at de andre samarbeidsklubbene har naturligvis sine spillere og naturlige tilhengere. Der er jo da tilskuermassen definitivt større enn hos SFK.
Vill gjetting, men det skal bli interessant å se.
De som mener at det er likegyldig om det er SFK eller Sparta som rykker oppover i systemet, viser en historieløshet som er skremmende. Det merkelig er at de fleste jeg snakker med fra Sarpsborg, heller vil ha SFK opp enn Sparta. Men kanskje jeg bare snakker med voksne folk og ikke fjortiser :)
Det er vel bortimot noe av det dummeste jeg har hørt. Viser jeg en skremmende historieløshet fordi jeg ikke bryr meg om det er sparta eller SFK som rykker opp. NEI, jeg driter i om klubben heter SFK,sparta eller FK borgenhaugen for den saks skyld. Det eneste jeg håper på er at både FFK og et sarpelag møter hverandre i lokaloppgjør i tippeligaen om noen år.
Dette har ingenting med historieløshet å gjøre.
Men kanskje du bør vite hva du snakker om i stedet?!?
Pættærnæ døm hang og slang!!
Kan du med hånda på hjertet virkelig si (kan også en ekte sarping virkelig si det?) at det er et fett – totalt likegyldighet - om det er Sparta eller Sarpsborg FK som blir den dominerende klubben i Sarpsborg? For meg vil det være det samme som å si at man mangler identitet og sliter med tilhørigheten.
Det er faktisk slik at det er klubben man er supporter av – ikke enkeltspillere eller et flott styre. Klubben SFK skal da ikke bli straffet av at man per i dag har noen styremedlemmer som liker å tro at man har eneretten på fotballen i Sarpsborg. De sitter på hver sin tue og river ned mer enn de bygger opp rundt klubben. Skal da en ekte supporter bare glemme denne gamle storheten og støtte rundt om en annen samarbeidsklubb?
Man må ha et kortidsminne av en annen verden (faktisk, for dette har ikke rukket å gå over i langtidsminne engang) om man ikke klarer å erindre at FFK var i nøyaktig den samme situasjonen. Ingen klubber ville inngå et samarbeid med FFK. Man satt på hver sin tue og gjorde alt for å ødelegge for hverandre. Østsiden brydde seg lite om sine egne prestasjoner, så lenge de i løpet av en sesong vant kamper mot Fredrikstad. Lisleby på sin side gikk så langt at de inngikk et samarbeid med Moss Fotballklubb.
Brått en dag kunne det ha dukket opp en fotballklubb som gikk i bresjen for å starte et samarbeid blant alle klubbene i Fredrikstad. La oss si at denne klubben var Lisleby. Fredrikstad på sin side hadde følt seg for gode for dette og dermed holdt seg utenfor.
Det første forsøket gikk ikke så godt, men Lisleby finner etter hvert tonen med Gressvik, de slår seg sammen og danner Stjernen Fotballkubb. FFK velger fortsatt å stå alene.
Stjernen FK vokser og samarbeidet med småklubbene rundt om i distriktet bærer frukter. Når sesongen er over spiller klubben i 1. divisjon, mens FFK fortsatt kaver rundt i mørkets rike – 2. divisjon.
Tror du virkelig at du som Fredrikstadsupporter da hadde forkastet hele FFK og heller støttet opp om Stjernen FK? Det er faktisk først per i dag at klubbene i distriktet samarbeider med FFK.
Kan du virkelig si at du er likegyldig til om det er Stjernen FK eller FFK som skulle dominert Fredrikstadfotballen?
Kan du med hånden på hjertet virkelig si at du – om du kunne velge – ikke heller hadde sett at det var SFK som var den ledende klubben i Sarpsborg?
Å si at SFK ikke har noen supportere er vås fra ende til annen. 70 tilskuere i fjorårets sesong? Og hva så? Jeg husker da godt at FFK surret rundt med 7-800 tilskuere i snitt år etter år i 2. divisjon. Hvor var da alle som nå støtter opp rundt klubben? Alle de som ”alltid har vært supersupportere”? Disse menneskene finnes faktisk i Sarpsborg også og de kommer til å møte opp i hopetall om SFK får stablet et godt lag på bena. Vi må heller ikke glemme at Sarpsborg er en vesentlig mindre by enn Fredrikstad og FFK trekker nok noen av de fotballinteresserte lenger sørover.
Faktumet er nok at klubber som Fredrikstad FK og Sarpsborg FK alltid vil medføre tilhørighet og identitet blant supportere. Det skal langt mindre til for at disse ærverdige klubbene får en trofast tilskuerskare og takler motgang enn fantasifigurklubber ala Borg. (Hørte jeg Stabæk?) Ja, jaggu er det moro i medgang og det elsker publikum, men hva skjedde når klubben møtte motgang? Dette ser man gang på gang med slike nye ”superklubber” – de blir det aldri noe av i lengden. Det er historie og identitet som teller. Det er historie og identitet som består.
Jeg er i alle fall lykkelig for at jeg føler tilhørighet med Fredrikstad Fotballklubb.
Jeg er i alle fall stolt av min identitet.
Og jeg er heller ikke i tvil om mitt standpunkt i Sarpsborgfotballen: Få SFK på beina!
Det vil være det eneste rette.
Ansvarlig redaktør
"Solen smiler til glade gutter..."
Opprinnelig postet av Kristian B
Det er vel bortimot noe av det dummeste jeg har hørt. Viser jeg en skremmende historieløshet fordi jeg ikke bryr meg om det er sparta eller SFK som rykker opp. NEI, jeg driter i om klubben heter SFK,sparta eller FK borgenhaugen for den saks skyld. Det eneste jeg håper på er at både FFK og et sarpelag møter hverandre i lokaloppgjør i tippeligaen om noen år.
Dette har ingenting med historieløshet å gjøre.
Men kanskje du bør vite hva du snakker om i stedet?!?
Greit nok, du er ute etter lokalderbyer og da kan jeg forstå at motstanderens navn har lite å si (om det er Østsiden, SFK eller Varteig), men kunne DU valgt og bestemt hvilken klubb som skulle dominert i Sarpsborg, så tror jeg også du hadde valgt SFK.
Eller gir fullstending blanke i om det er FFK, Lisleby eller Stjernen FK som er Fredrikstadklubben i tippeligaen og heller kaller deg "bypatriot" fremfor "FFK-supporter".
(Okei da, du hadde kanskje valgt Gressvik! ;))
Ansvarlig redaktør
Poenget er at jeg tror FFK-Sparta er like bra som FFK-SFK!! Dette er sett fra mitt ståsted som FFK-patriot.
Jeg synes det er feil å sammenlikne Sparta med for eksempel Lisleby, selbak og øssiæ!
Sparta har faktisk fått til et samarbeid med mange av de lokale klubbene, og det er den klubben som er er sarpsborgs stolthet nå!!
Jeg gråter i hvertfall ikke om det blir sparta og ikke SFK som blir sarpsborgs flaggskip!
PS: Nå begynner jeg å bli litt skremt her. Eneste diskusjonen jeg har vært med ordentlig på i hele vinter handler faktisk om SÆRP!! Nei dægen...:o
Pættærnæ døm hang og slang!!
Sparta har faktisk fått til et samarbeid med mange av de lokale klubbene, og det er den klubben som er er sarpsborgs stolthet nå!!
Borg hadde et lignende samarbeid... Det er velg egentlig Borg som har dratt med dette samarbeidet til Sparta etter sammenslåingen? Var du/dere like entusiastiske rundt Borg? Eller så du/dere da helst at Sparta eller SFK ble den ledende klubben? Jeg likte i alle fall ikke Borg i det hele tatt ;)
Ansvarlig redaktør
Naturligvis har FFK vært min klubb hele tida, men også Lisleby. Stjernen FK er et sjarmerende navn. 1-0!
FK Sparta Sarpsborg kan sikkert kalles mye, men ikke fantasifigurklubb. Du siktet kanskje ikke til samarbeidet heller, men likevel. Og hvis det er snakk om historie, så tok Sparta en bråte mesterskap under AIL-tiden (før arbeiderklubbene fikk lov til å leke sammen med de stolte og ærerike klubbene som FFK, SFK...), og var faktisk den siste klubben i Sarpsborg som vant norgesmesterskapet!
Det er som du sier; historie og identitet vil bestå. Det har SFK i massevis, men også fotballsamarbeidet kanalisert gjennom Sparta. Og jeg tror oppriktig at det er definitivt størst gjennom sistnevnte. Ikke minst har gjennomføringen av samarbeidet fått mye sympati sett i lys av all krangel som tidligere (og nå?) har eksistert.
Men dette er jo uansett meningsytringer. Vi kan begge ha rett og feil - og jeg aksepterer gjerne begge deler!
:ffk:
Opprinnelig postet av Holters
Borg hadde et lignende samarbeid... Det er velg egentlig Borg som har dratt med dette samarbeidet til Sparta etter sammenslåingen? Var du/dere like entusiastiske rundt Borg? Eller så du/dere da helst at Sparta eller SFK ble den ledende klubben? Jeg likte i alle fall ikke Borg i det hele tatt ;)
Jeg likte heller ikke Borg, men det sier jo i all sin nakenhet alt om hvor ille stå var når ressurssterke folk samler seg om en helt ny klubb og får nær sagt hele fotball-Sarpsborg med seg.
Tenk også på at Kalle Løken trakk seg etter fem måneder i den aller første samarbeidskonstellasjonen, da i nettopp SFK. Jeg tror ikke han trakk seg såvidt raskt hvis han trivdes veldig godt i SFK...
Holters: Skjønner selvfølgelig at SFK-patrioter er SFK-patrioter. Personlig ville jeg selvfølgelig aldri byttet klubb om noe skulle skje.(Med unntak av mitt kjære gresvik selvfølgelig, IKKE GRESSVIK):cool:
Poenget er at jeg tror FFK-Sparta er like bra som FFK-SFK!! Dette er sett fra mitt ståsted som FFK-patriot.
Jeg synes det er feil å sammenlikne Sparta med for eksempel Lisleby, selbak og øssiæ!
Jeg gråter i hvertfall ikke om det blir sparta og ikke SFK som blir sarpsborgs flaggskip!
PS: Nå begynner jeg å bli litt skremt her. Eneste diskusjonen jeg har vært med ordentlig på i hele vinter handler faktisk om SÆRP!! Nei dægen...:o
bifalles... bortsett fra den Gresvik saken, men heia Sparta, (og det kommer fra en som ble så til de grader kvesta av en spartaspiller for mange år siden, har slitt med det siden)
Selv når gleden er som størst finnes det alltid en hendelse som røsker deg tilbake til realiteten...Vær glad for hver dag du vandrer rundt...
Opprinnelig postet av Holters
Man må ha et kortidsminne av en annen verden (faktisk, for dette har ikke rukket å gå over i langtidsminne engang) om man ikke klarer å erindre at FFK var i nøyaktig den samme situasjonen. Ingen klubber ville inngå et samarbeid med FFK. Man satt på hver sin tue og gjorde alt for å ødelegge for hverandre. Østsiden brydde seg lite om sine egne prestasjoner, så lenge de i løpet av en sesong vant kamper mot Fredrikstad. Lisleby på sin side gikk så langt at de inngikk et samarbeid med Moss Fotballklubb.
Brått en dag kunne det ha dukket opp en fotballklubb som gikk i bresjen for å starte et samarbeid blant alle klubbene i Fredrikstad. La oss si at denne klubben var Lisleby. Fredrikstad på sin side hadde følt seg for gode for dette og dermed holdt seg utenfor.
Det første forsøket gikk ikke så godt, men Lisleby finner etter hvert tonen med Gressvik, de slår seg sammen og danner Stjernen Fotballkubb. FFK velger fortsatt å stå alene.
Stjernen FK vokser og samarbeidet med småklubbene rundt om i distriktet bærer frukter. Når sesongen er over spiller klubben i 1. divisjon, mens FFK fortsatt kaver rundt i mørkets rike – 2. divisjon.
Tror du virkelig at du som Fredrikstadsupporter da hadde forkastet hele FFK og heller støttet opp om Stjernen FK? Det er faktisk først per i dag at klubbene i distriktet samarbeider med FFK.
Her gjør du det som vi snakket om tidligere i diskusjonen, nemlig sammenligner Fredrikstad og Sarpsborg! Som sagt er det helt håpløst å sammenligne de to, for det er helt forskjellige verdener når det gjelder potensiale både for interesse, sponsorer og publikum!
For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!
HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914