Husk meg
Brukernavn
Passord

Proff klubbfølelse?

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 3 3

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 15 aug 04, 12:34
Tydeligvis på tide å legge vekk de "tabloide" utrykksformene.

Til A. Scheie
Vil oppklare en misforståelse.
Alderen 8-14 år er som du sier den motoriske gullalder. dvs st det er den alderen da korppen har lettest for å bygge et grunnlag for motorisk læring. Nøyaktig det samme gjelder for styrke og utholdenhetstrening. Det jeg altså hevder er at fotballspillere ikke blir det jeg definerer som toppidrettsutøvere eller komplette atleter , før man legger fokus på dette i ung alder. Selvfølgelig er lek med ball viktig. Selvfølgelig må man utvikle ballfølelse og spilleforståelse. Men man utvikler ikke komplette atleter før treningen blir mer allsidig.
Jeg mener at i alderen 8-14 år må man trene for å:
1 få spilleforståelse
2 få ballfølelse
3 få hurtighet og spenst
4 koordinasjon/balanse
5 lære kroppen å motta utholdenhettrening
6 lære kroppen å motta styrketrening

Det har spesielt innen fotballe vært tabu med styrketrening for så unge utøvere. Fotball forbundet har fått oppgaven som barnehage som skal favne de som ikke skal bli "toppidrettsutøvere". Noen som vet hvordan turnere eller svømmere trener i samme aldersgruppe. Jeg har sett en 9 år gammel turner ta 30 armhevinger.

Min teori er at det som kan få fotballen til å utvikle seg videre er å trene opp spillerene til å bli komplette atleter. Det er kun i de gamle østblokklandene som tidligere har hatt kultur for dette(med ganske skumle motivasjonsmetoder).

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

djpete

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03

Lagt til: 15 aug 04, 17:25
Opprinnelig postet av Costanza

Du har faktisk glemt den eneste FFK-spilleren som er fast på laget og er fra Fredrikstad kommune: Simen Brenne :)

Er ikke Simen egentlig Hafslund-gutt?

Macka fra start!

Ebenfalk2

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 feb 04

Lagt til: 15 aug 04, 17:45
Simen er fra Kjølshunn i skjærviken.

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04

Lagt til: 16 aug 04, 16:59
Endret: 16 aug 04, 17:02
Jaja, kanogvetalt

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Det jeg altså hevder er at fotballspillere ikke blir det jeg definerer som toppidrettsutøvere eller komplette atleter , før man legger fokus på dette i ung alder.

Det jeg hevder er at verdens beste fotballspillere neppe er "den komplette atlet". Hvis denne i det hele tatt finnes tror jeg du bør lete i tikamp.
For å bli en best mulig fotballspiller mener jeg det må være riktigere å sammenligne med hvilke ferdigheter de beste innen idretten fotball besitter, enn å jobbe utifra DIN definisjon av en toppidrettsutøver. Slik jeg ser det er det på det fotballtekniske plan norske spillere er lengst unna verdenstoppen, og ikke på det fysiske. Derfor mener jeg at man bør satse på det tekniske - SPESIELT i ung alder.

Opprinnelig postet av kanogvetalt
Min teori er at det som kan få fotballen til å utvikle seg videre er å trene opp spillerene til å bli komplette atleter.

Jeg ser på din teori som en ideell tankegang, men den egner seg nok best i teoriens verden.
Istedet for å jakte på den IDELLE ATLET, bør man heller se hvilke arbeidskrav den enkelte idretten stiller og jobbe slik at man får utøverens kapastitet opp imot (og helst over - det er jo slik man utvikler utøverne innen de enkelte idrettene) disse arbeidskravene. Derfor blir det også mest riktig at hver idrettsgren definerer hva som er en toppidrettsutøver innen for sin gren.

Jeg mener også at det er en vesentlig forskjell mellom begrepet toppidrettsutøver innen en idrett og det man kan kalle "den ideelle atlet".

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"

Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04

Lagt til: 17 aug 04, 09:04
Til Scheie
Når jeg snakker om den komplette atlet er det selfølgelig tunet inn mot at han skal være fotballspiller.
Toppidrettssenteret og olympiatoppen startet et arbeid på 80 tallet for at de forskjellige idrettene skulle kunne dra veksler på hverandres kompetanse. Jeg tror fotballen er blandt få idretter der dette ikke er utnyttet til fulle. Et eksempel: En fotballspiller skal være rask og spenstig. Hvilke idretter sitter på mest kompetanse på å trene dette? Kanskje innen sprint og hopp miljøene innen friidrett? Hvor fotnalltrenere i 8-14 klassene forsøker å trene hurtighet og spenst? Hvor mange vet hvordan man trener dette?
På denne måten kan man ta for seg det man definerer som fysiske forutsetninger for en fotballspiller. Jeg tror veldig lite av dette er optimalt trenbart under lek med ball.

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 3 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914