Husk meg
Brukernavn
Passord

Slutt på kvalikkampene?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03

Lagt til: 25 jan 10, 06:46

Blir kvalikkampene borte?

Det nærmer seg årets fotballting i Lillestrøm, første helg i mars. Et tema som skal drøftes er å sløyfe kvalikkampene mellom Adeccoligaen og Tippeligaen. Men en av dem som virkelig likte fjorårets kvalikkamper er vår gamle venn Tuelo, fordi han rykket opp etter kvaliken!

I disse dager sendes sakspapirene ut, og det synes klart at forbundsstyret vil foreslå at det ikke lenger skal være kvalifiseringskamper om opp- og nedrykk mellom Tippeligaen og Adeccoligaen skriver de på hjemmesiden til Sandefjord.

Dette er ikke bra for FFK, siden det blir vanskeligere å rykke opp.

Hva er deres mening om dette?

Erikk

Landslagsspiller
Ble medlem: 20 jul 04

Lagt til: 25 jan 10, 08:19

Dette ville vært veldig trist. Nå vil jeg anta at dette medfører kun to lag i opp/nedrykk noe som igjen ville ført til at vi ville vært i tippeligaen hvis vi hadde disse reglene i dag.

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07

Lagt til: 25 jan 10, 09:41

Mulig jeg er helt på jordet her. Men slik jeg leser det så skal de kun slutte med kval kamp mellom TL og adecco. Det vil da bety at det rykker 3 lag rett ned fra TL og 1 og 2 plass rykker rett og så spiller man kval om den siste plassen med kun lag fra adecco. Gjør de det synes jeg det er helt greit. At da flere lag rykker opp kan kanskje være med på å gjevne ut forskjellene på TL og adecco

---------------------------

There's only one United. Leeds United

ffk1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 25 jan 10, 13:28

Opprinnelig postet av mysthical
Gjør de det synes jeg det er helt greit. At da flere lag rykker opp kan kanskje være med på å gjevne ut forskjellene på TL og adecco

Forskjellen blir mindre med å dra ned kvaliteten på Tippeligaen mener nå jeg, og det er egentlig helt feil retning. Vår øverste divisjon bør ikke forringes i kvaliteten for at forskjellen skal bli lavere. Nummer tre i Adceccoligaen fortjener ikke plassen til det tredje dårligste laget i Adeccoligaen.

Det var ille nok at ligaen gikk over til å ha 16 lag, om ikke kvaliteten skal bli enda lavere også. Kan jo nevne at Tippeliga-lagene som regel har vunnet hver eneste kvalifiseringskamp mot laget fra Adecco-ligaen. Det har vel skjedd et par-tre ganger i løpet av ti år at laget fra Adeccoligaen har vunnet kvalifiseringen. Da blir det helt feil å droppe kvalifiseringen og sende et - som regel - klart bedre lag ned, og sende opp et dårligere lag opp. Det skal sies at styrkeforholdet muligens har blitt jevnet mer ut med 16 lag, men likevel...

Så jeg regner med at hele kvalifiseringen forsvinner. To ned, to opp, ingen kvalifisering.

mysthical

Landslagsspiller

Lagt til: 25 jan 10, 13:47

er jo ikke sikkert at kvaliteten synker da. Har tro på at den heller vil stige jeg. Så jo sist sesong at de som rykket opp gjorde det faktisk bra. Ved å gjøre det lettere for flere lag å rykke opp så satser kanskje flere i første div fult ut.

Men det blir jo bare synsing uansett, men siden det funker i andre land så hvorfor ikke i norge Smile

ffk1903

Moderator

Lagt til: 25 jan 10, 14:05
Endret: 25 jan 10, 14:07
Endret av: ffk1903

Det skjer jo ofte at nyopprykkede lag gjør det bra den første sesongen. Felles for nesten alle disse er at det er et plaff og at de rask faller i prestasjonene og kanskje også rykker ned igjen på neste forsøk. At fjorårets Tippeliga bestod av 16 lag gjorde nok også sitt til at de nyopprykkede lagene klarte seg bedre. Kvaliteten var lavere i fjor, selv Lyn som mistet både spillere, penger, munn og mæle klarte jo å holde følge en god stund.

Vet ikke hvilke andre land du sammenligner med, men ser man til Sverige, så mener man jo allerede nå at 16 lag var en bommert. Der er det to ned, og tredje dårligst spiller kvalikk. I Danmark har de færre lag, med flere kamper mot hverandre - to rykker ned, ingen kvalikk tror jeg. I de store ligaene så er det riktig fire lag som rykker ned, men da er det også flere lag (som regel 20) i divisjonen og forholdene er jo litt annerledes, mildt sagt.

mysthical

Landslagsspiller

Lagt til: 25 jan 10, 14:14

mulig vi snakker om forskjellige ting her hehe. Jeg snakker om systemet med at tre rykker rett ned og tre rett opp uten noen kval mellom TL og adecco.

Se i england der har de jo et slikt system. Danskene har vel også system hvor de ikke har noe kval men svenksene har vel kval mellom nr 3 i første og 3 sist i allsvenskan.

Det med 16 eller 14 lag hmmm med 14 så syntes jeg at det ble alt for tett kunne jo med to tap på rappen gå fra 5 plass til nedrykk, jeg synes at det bør være litt skille mellom de beste og nest beste i samme div. Det vil ta tid men i lengden tror jeg norsk fotball vil tjene på at flere lag har mulighet til å satse mer og ikke bare et lite knippe

ffk1903

Moderator

Lagt til: 25 jan 10, 15:24

Var bare jeg som dro inn fra 14 til 16 lag som nok et eksempel på at Tippeligaen blir dårligere med lag fra Adeccoligaen, og at den er vannet ut nok om ikke tre nye lag fra Adeccoligaen skal opp også.

Danskene har som jeg skrev to lag som rykker direkte ned i en tolvlagsserie hvor de spiller tre ganger mot hverandre. Svenskene har samme system som Tippeligaen (vi kopierer jo alltid svenskene).

Premier League har tross alt 20 lag i øverste divisjon, hvor tre rykker ned. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi med en 16-lagsserie skal innføre samme system. Folketall, resurser osv er jo i en annen verden der borte uansett, så det er flere som kan hevde seg i den øverste divisjonen som spiller i nest øverste.

I Norge er det ikke slik. Når småsteder som Kongsvinger etc spiller i Tippeligaen, så ser jeg ikke det som et kvalitetstegn overhodet. Ikke er det med på å øke publikumsoppslutningen heller. Flere og flere kommer til å velge seg ut enkeltkamper enn å kjøpe sesongkort.

Nei, for min del holder det lenge med to som rykker direkte ned og to direkte opp. Noe mer gjennomtrekk av lag trengs ikke. Syns de kunne ha gjennomført det, og i tillegg gått tilbake til 14-lagsserie. Eneste positive grunnen for å ha tre opprykk fra Adeccoligaen må være å æke interessen for den divisjonen, og det blir egentlig feil fokus.

Kvaliteten i øverste divisjon bør gå foran, og kvaliteten blir ikke bedre av at lag nr tre i Adeccoligaen får plassen til det tredje dårligste laget i Tippeligaen. Det har resultatene fra kvalikkampene vist. Odd slo vel Bryne 10-1 sammenlagt det ene året. Med tre rett ned, tre rett opp, så ville altså Odd rykket ned og Bryne opp.

Tøfflus

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 07

Lagt til: 26 jan 10, 18:31

Opprinnelig postet av ffk1903

Det skjer jo ofte at nyopprykkede lag gjør det bra den første sesongen. Felles for nesten alle disse er at det er et plaff og at de rask faller i prestasjonene og kanskje også rykker ned igjen på neste forsøk. At fjorårets Tippeliga bestod av 16 lag gjorde nok også sitt til at de nyopprykkede lagene klarte seg bedre. Kvaliteten var lavere i fjor, selv Lyn som mistet både spillere, penger, munn og mæle klarte jo å holde følge en god stund.

En annen del av grunnen til at de nyopprykkede lagene gjorde det bra sist sesong var jo at dette var klubber som alle hadde spilt TL nylig (for Starts og Odds del til og med prestert bra for få år siden). Sandefjord var ikke engang spesielt gode, med unntak av en mann, Espen Bugge Pettersen. Hadde det ikke vært for ham hadde de slått følge med Lyn direkte ned.

Pr. dags dato har vi ca 15 lag som har ressursene til å kunne gjøre gode sesonger i Tippeligaen - de 15 som kom foran Lyn i fjor. Riktignok har vi selv forfalt en del siden i fjor, men de tre sesongene før den viste jo at FFK bør kunne være et etablert topp 10-lag i Norge. Hverken Hønefoss, Haugesund eller Kongsvinger kommer til å være det - og jeg tviler sterkt på at noen av dem engang kan prestere i nærheten av hva Odd gjorde i fjor som nyopprykket.

Uansett: Jeg tror vi kan få et skille etterhvert mellom ca 18-19 klubber (de 16 som til enhver tid er i TL pluss to-tre topplag i Adeccodassen) og resten. Jeg har ingen tro på at hele TL og hele Adecco samt toppen av 2. divisjon kommer til å bestå av seriøst satsende profesjonelle klubber. Dermed tenker jeg at det er hipp som happ om det er to eller tre lag som rykker opp og ned mellom TL og Adecco.

Dog synes jeg det er helt kurant om man avvikler kvaliken. At to kamper skal kunne sende et lag opp og et annet ned, har ingenting for seg. Og opplegget fra sist sesong, hvor man attpåtil spiller semifinale over én kamp først, er helt bort i veggene. Et par stangskudd og en dårlig dag foran mål var til slutt alt som skulle til for å sende oss ned. Det var bare et par mål om å gjøre at det femte beste laget i Adecco hadde rykket opp. Nei, kast hele kvaliken i søpla.

"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy"

- Benjamin Franklin

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914