Hvor skal dette ende. FRUSTRASJON
Nå sitter jeg på sidelinjen og ser klubben i mitt hjerte gå i oppløsning og det gjør faktisk vondt. Det er mye snakk her inne om hva som har blitt gjort og mange årsaker blir nevnt som hvorfor det gikk galt. Som Piiroja sier så begynte det på La Manga, Grønhagen tar tydeligvis ikke fatt i ting. I steden for å la han gå når vi har muligheten til å gå andre veier så lar man mannen som er ansatt for å forandre ting gå. Vi spiller noen bra kamper, men uttelling forran mål mangler, AG forsvinnerm Aune kommer inn, AG tilbake, AG ut. Aune mister mulighet til å styre laget, han burde fått det tidligere. Vi ser tydelig at flere av spillerne som spillte mange av kampene aldri burde vært på banen. KW lagde dårlig stemning over alt. Men det verste klubben gjør er å få panikk. Vi sliter på tabellen og hva gjør vi? Vi henter Tom Nordlie, det har funka for alle, da må det funke for oss også??
Jeg har forsøkt og forsøkt å være positiv til TN og klubben. Men nå er jeg faktisk jævlig forbanna. Jeg lurer på om det er noen som har satt seg ned og bestemt seg for å ødelegge klubben min? Jeg husker hvorfor jeg falt for denne sjarmerende klubben, jeg har kost meg på kamper og spillerne har vært herlige fyrer. Men hva har vi hatt i det siste? Spillere som syter, spillere som er usportslige på banen og mest av alt spillere som ødelegger for hverandre. I tillegg har vi et styre som ikke lytter til spillerne, hvordan i helvete skal vi ordne ting da?
Jeg har hatt mine favoritter i FFK: Brian West, Tarik, Kvisvik og selvsagt Piiroja. Men nå ser det ut som om jeg sitter igjen uten snart, for de spillerne man for som favoritter blir erstatta med spillere som ikke jobber for laget. La meg iallefall beholde Askar og Thomassen
Jeg ser for meg et mareritt neste år, med styret som fortsetter å støtte Henriksen, lar Tom Nordlie fortsette selvom han helt tydelig ikke er rett mann for klubben. Jeg har ikke tenkt til å slutte å støtte FFK, men den frustrasjonen jeg sitter og føler på må bort.
Så da er spørsmålet, hva kan vi supporterne gjøre? Dette er vår klubb, våre nerver og våre spillere. Er det noe som helst vi kan gjøre for å ordne opp?
---------------------------
Lal or safed sabse acha hai; Salam, Salam Fredrikstad.
Det vi ser er en nødvendig prosess. Jeg mener FFK har befunnet seg i en rosenrød fase alt for lenge. Oppgjøret måtte komme før eller senere.
Dette kan gå skikkelig galt ! De samme personer - som kjørte skuta på grunn, setter nå på seg selv til å "evaluere" og sette kursen videre. Dette blir jo helt feil.
"Jeg seilte min skute på grunn - men duverden hvor deiligt det var at fare.."
Skal FFK komme tilbake er det nå nødvendig med en totalgjennomgang av klubben - i alle ledd og på alle nivåer. Denne prosessen må være grenseløst ærlig, og ende opp med en grunnleggende beskrivelse: "Dette er FFK", som skal ligge til grunn for ALT som skjer i klubben. Denne beskrivelsen kan selvfølgelig ikke lages av de samme som har vist oss alle total mangel på forståelse for hva FFK er og skal være.
Årets begredelige sportslige prestasjoner er kun virkninger av dype underliggende årsaker i klubben. Når det i år har vært nærmest kø av illeluktende lik ut av diverse skap på stadion, og sesongen i tillegg ble kronet med nedrykk både av sportslig og økonomisk art - ja da er det tydelig at her er det veldig galt fatt - og det i hele klubben. Og likene fortsetter jo å strømme på...
Skryt til gårsdagens leder i FB - hvor man påpeker at man nå må unngå kameraderi og at man absolutt ikke skal granske seg selv. Gårsdagens styremøte i klubben kan jo sees i lys av dette...
Når det innledningsvis sies at det må ryddes i alle ledd og på alle nivåer, så er det jo dessverre slik i FFK at "alle nivåer" heller ikke stopper opp på styrenivå. Fraksjonsvirksomhet og maktkamp i kulissene er nok et større problem enn de fleste er klar over.
Klubben har vokst svært fort - kanskje raskere enn noen annen klubb i Norge det siste tiåret. Det er ganske åpenlyst at denne veksten har vært utenfor en samlet kontroll - og med fravær av en god nok langsiktig plan. Men framfor alt har veksten skjedd uten at man har hatt godkjente "byggetegninger" med basis i hva aristokraten FFK virkelig skal stå for og være. Og dermed har personer som har hatt agendaer med avvik fra klubbens beste fått boltre seg altfor fritt. Og man har ikke hatt ledere som har vært sterke nok og / eller har hatt uavhengig maktbase nok til å stå opp mot dette.
Slik har det lille som har vært av miljø fått råtne på rot.
På dette grunnlaget å snakke om formasjoner og hvem som skulle spilt når og hvordan og på hvilken plass blir bare bortkastet tid. Her har det vært så mye uro og lik i skapene, og spillerom for intriger og fa..skap at dette hadde gått galt på ett eller annet tidspunkt uansett. Og med "galt" menes ikke nødvendigvis bare sportslig nedrykk. På sikt er det langt alvorligere for klubben om man ødelegger den unike fotballkulturen i byen!
FFK har nå ikke noe valg :
Granskningen av de siste årene må foretas av så uhildede personer som mulig. Positiv og negativ lærdom må dokumenteres. Alle lik må nå ut av skapet! Dette må gjøres fort. Fort fordi denne evalueringen skal være et viktig innspill til den langsiktige klubb-beskrivelse som nå MÅ utmeisles. Vi snakker da ikke om noen "sportsplan" eller noen "2-års-plan", men kort og godt :
Hva skal FFK være - for byen, for medlemmer og supportere, for spillere på klubbens forskjellige lag, for velgjørere, sponsorer og eiere, og for "vanlige" ansatte? Og rekkefølgen her er IKKE tilfeldig.
Denne beskrivelsen må være verdibasert - med grunnlag i den helt unike historiske FFK-sjelen og fotballkulturen i byen. Her skal etiske verdier som åpenhet og moral defineres. Hva skal FFK på et overordnet plan stå for som fotballklubb, hvordan skal man forvalte sine verdier, herunder menneskelige verdier? Talentutvikling? Lokale kontra ikke-lokale spillere? Spillestil osv osv. ?
Hvilket forhold skal man ha til sine medlemmer og supportere og hvordan skal man involvere disse? Hvilket forhold skal man ha til sine sponsorer og velgjørere? Og til byen, nærmiljø, naboklubber og omverdenen for øvrig? Hver sten må nå snus - på alle områder, og man må nå benytte sjansen til å fastlegge en slik "Dette er FFK" - beskrivelse en gang for alle. De klubbkulturelle linjene bør til en viss grad trekkes helt tilbake til 30-tallet! Det er i det perspektivet fotball-byen Fredrikstad er skapt, med sin lidenskap og patriotisme, alle sine mesterskap og alle opp- og nedturene.
Greier man å beskrive hva man vil FFK skal være i et slikt perspektiv, er det tilnærmet umulig for personer eller fraksjoner å forsøke seg på "å bølle med klubben vår" uten at 75.000 kulturbærere umiddelbart oppdager det. "Dette er FFK" må derfor utarbeides av- og forankres i - KLUBBEN. Enkeltpersoner kommer først inn i bildet fordi de står bak KLUBBEN og vil klubbens beste.
Dermed er det også sagt at de enkeltpersonene, det være seg supportere, medlemmer, klubb-tillitsvalgte, sponsorer, ansatte (herunder sportslig ansatte) som IKKE kan stille seg bak de ekte FFK-verdiene får finne på noe annet å drive på med enn å forsure miljøet i vår kjære og tradisjonsrike klubb.
Først når "FFK-kulturen" er fastlagt og beskrevet - kan sportsplaner og strategier produseres med basis i realistiske mål. Alt da godt gjenkjennbart og innenfor rammene av hva FFK skal være. Da - endelig - er vi i en situasjon hvor det er klubb-kulturen som definerer hvordan enkeltpersoner skal agere på klubbens vegne. De siste årene har det vært totalt motsatt.
Nå vil det selvfølgelig være personer oppe i dette som stiller seg bak verdiene, men likevel ikke er dyktige nok i sin utførelse - eller rett og slett blir overflødige. På eller utenfor banen. Disse skal selvfølgelig ikke være med videre. Men også dette skal gjennomføres på en måte som er vår FFK-kultur verdig. Og med den verdigheten forbindes hverken Lotto-utspill, slåsskamper i fylla eller mistillitsbannere på direktesendt tv.
Opprinnelig postet av Satch
Mye bra. Veldig bra.
Da er det bare å sette i gang. Optimist som jeg er.
Failure has a name - Tom Nordlie
Jeg har lenge slått et slag for å definere opp FFK i så stor detalj som mulig, men det virker ikke som om klubbstyret er interesserte i involvere seg i i sånne viktige prosesser...
Fordelen med å definere fotball-verdi-grunnlaget til FFK er at da blir det mye enklere å forholde seg til trenere, direktører, Høilier osv osv, siden vi da har et rammeverk som alle må innpasse seg.
Jeg prata med ledern i Sarpsborg 08 tidligere idag, og han kunne fortelle at Sarpsborg 08 har nedfelt verdigrunnlaget og spillertroppprofil i sin langtidsplan, og det er egentlig helt naturlig å behandle sånt der, dvs på årsmøtet til FFK klubb.
Jeg kunne tenke meg å ha dette som et eget frittstående policy-dokument som er faktisk er større enn langtidsplan, og som kanskje bare kan endres med 2/3 flertall på årsmøtet, omtrent som om rammeverket inngikk i statuttene.
Da vil vi få kontinuitet på området, og det blir veldig forutsigbart og trygt å jobbe med, og vil gjøre samarbeidet med ASA mye, mye enklere for klubbstyret.
Tenk hvor enkelt det blir å ansette sportsdirektør: "Hvis du kan gjøre en god jobb innafor disse rammene er du en mann for oss, hvis ikke må du finne jobb et annet sted".
Samme ved ansettelse av trener: Hvis trener sier ja til rammene for sin jobb, ja så vil han akseptere de kulturelle rammebetingelsene, og det vil være lett å si når han går utenfor rammene osv.
Jeg tror dette er veldig, veldig ryddig måte å gjøre dette på.
Et sånt dokument vil også kunne (bør?) inneholde viktige ting som lønnspolicy, rekrutteringspolicy, policy om utvikling av lokale talenter osv osv.
Jeg har i det minste tenkt til å sette meg inn i langtdisplanen til klubb og foreslå på årsmøtet å lage et sånt dokument.
Det sier seg sjøl at de som arbeider med sånt dokument må representere FFK på bredest mulig måte, også historisk, sånn at både gamle og nye medlemmer er med på å utforme, og senere endre det. Dette er et helt eksplisitt poeng, i og med at det er klubbmedlemmene som forvalter det jeg kaller for "klubbkultur".
Det er trist å se hvor mye negativitet som har dukket opp fra og rundt FFK-systemet - og det ser ikke ut til å stoppe med det første. Klubben er i krise - og ingen ser ut til å tenke på klubben - bare SIN versjon og SIN vurdering av det som har skjedd og skjer. Og granskning av egne handlinger er aldri spesielt tillitvekkende for utenforstående
Det er ikke tid til å vente på årsmøtet. Det er å håpe at det finnes en eller annen med INTEGRITET i klubbens ledende organer som leser et par-tre av postene ovenfor i denne tråden.
Det er ikke tid til å vente på årsmøtet. Det er å håpe at det finnes en eller annen med INTEGRITET i klubbens ledende organer som leser et par-tre av postene ovenfor i denne tråden.
Jeg har ikke FFKs lover/statutter for hånda (noen andre som har?), jeg har lett på fredrikstadfk uten hell, google likeså...
Det pleier å være en klausul i idrettslags lover om at underskrifter fra en viss andel av klubbens medlemmer kan utløse ekstraordinært årsmøte. Normalt sett 1/3 av alle medlemmene, tror jeg.
Men.... Hvis det skal være noe vits i å avholde et ekstraordinært årsmøte må man stable på bena et godt styre som kan gjøre jobben som trengs, i det minste fram til ordinært årsmøte, men aller helst også gjennom neste valgperiode...
Det nye styret må kunne ta tak i sportslige prosesser, ta tilbake sportslige avgjørelser og forsøke å motvirke den uheldige effekten av de faste ansatte i ASA. Jeg vet av erfaring i idrettsledelse at det ofte er rått parti å sette opp forgjengelige tillitsvalgte mot faste ansatte, siden de faste ansatte sitter i lang tid, og har mulighet for å jenke saker og ting til for å få det som de vil.
Sånn som jeg ser det nå må FFK klubb ta tilbake makta over det sportslige apparatet, om ikke annet for å signalisere til spillertroppen at det blir styring over saker og ting, og at de blir tatt med på råd i alle saker som gjelder A-laget.
I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å hanke inn hele sportsapparatet fra hr. henriksen, og sette Henriksen til å ordne med billetter, administrere vaktmannskaper, organisere frivillig-apparat for salg osv osv. Han bør kunne jobbe noe jævelig for 1.8 mill i året, for å si det sånn.
Videre kunne jeg tenke meg å se på det regnskapstekniske skillet mellom klubb og ASA og kanskje få på bena et så skarpt som mulig skille mellom klubb-økonomi og ASA-økonomi. At klubben skal ta på seg lånerisiko for ASA er i mine øyne helt utenkelig, siden hele vitsen med å ha klubb og ASA er å beskytte klubben mot eksempelivis konkurs.
Hva med å få inn en avgående spiller i det nye klubb-styret? Det er helt sikkert også mulig å grave fram folk her på forumet med organisasjons- og idrettserfaring. Jeg er klar, for å si det sånn. ;-)
Tviler sterkt på om det er fornuftig med ekstraordinært medlemsmøte, med tilhørende bytte av styre etc. En ny hendelse som "noen" kan kalle kupp er det siste som trengs akkurat nå.
Samtidig er det grunn til å frykte av det som kommer fram i avisene fra "offisielt FFK-hold" og også blant den svært engasjerte og meningssterke gjengen her på forumet at det er få som har forstått hvor dyptgripende man må gå til verks for å unngå å havne i samme sirkuset om et par år igjen.
Det er derfor det er å håpe at en eller flere som i dag sitter sentralt i FFK-systemet faktisk forstår at det må gjøres noe så grunnleggende i den retning som foreslås i tråden over. Før man gjør noe annet. Da kan man sikre klubben på en god måte mot tilsvarende misstyring i framtiden. Alternativet kan fort igjen bli "Fremad marsj i den retning hver enkelt ønsker selv"
I gamle dager (i den "før-Eggenske-tidsregning") var heller ikke FFK-kulturen nedskrevet som sådan. Men den levde pr muntlig overlevering, og ble voktet av representantskapet.
Representantskapet var alle gutta i hornet på veggen, de satt og våket over styre og administrasjon og grep inn når de fant det nødvendig. Dessverre grep de vel også inn når de ikke burde gripe inn, og det ble vel representantskapets bane....De ble valgt for tre år med 1/3 hvert år, og var sånn svært vanskelig å kuppe.
Ett skikkelig og moderne "Dette er FFK" - manifest, som også må endres med 2/3-flertall som det foreslås over her bør være veien å gå. Da er det i demokratisk ånd alle medlemmene som blir "representantskap". Manifestet ligger fast - må endres med kvalifisert flertall - og alle som skal ha poster i klubben må agere i henhold til dette.
Asgeir påpeker det som kanskje er aller viktigst og vanskeligst : En skikkelig avklaring og regulering av forholdet mellom Klubb og Asa. Her ligger åpenbart kilden til en del av styringssvikten. Hva er det man sier : Ingen er større enn Klubben ! -- heller ikke asa'et.
Det er også å håpe at medlemmene nå har forstått at man bør møte opp på klubbens generalforsamling. Dette for å legge ett grunnlag for at man omforent kan sette sammen klubbstyret ut fra en litt bredere base av medlemmer enn bare den indre kjerne. Dette gjelder for så vidt også klubbens representanter i asa-styret. Det er bare å se seg om litt her på forumet så ser man at det finnes kvalifiserte folk med stort hjerte for klubben.
I denne selvgranskningens tid så skal jeg ile til å tilstå at jeg har vært medlem av klubben i mange år uten å ha slitt ut generalforsamlingsbenkene. Jeg har nå forstått at dette er for dårlig:=) - jeg må også møte opp.
Holters
Ble medlem: 23 mar 03
Lagt til: 11 nov 09, 22:05
Endret: 11 nov 09, 22:07
Endret av: Holters
Jeg må bare si at jeg har ufattelig sansen for tankegangen i denne tråden.
Klubbens verdier og visjoner bør nedfelles i en FFK-modell: "Hva er FFK? Hva er FFK-stilen?"
Folk som ansettes skal passe inn i denne modellen.
Aldri omvendt!
@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter
Jeg er overbevist om at dette er veien å gå på lang sikt. Og kanskje på kort sikt også, for det vil være folk i systemet som blir forelagt "Dette er FFK"-dokumentet og tenke: "Oi, ja, jeg har kanskje ikke vært helt på linje med resten av klubben".
Med et sånt dokument i bånn vil alle ansatte uvilkårlig måtte forholde seg til det som står der, for hvis de lar være vil andre gjøre det for dem, og det kan bli langt mer ubehagelig.
Så da gjenstår det å finne en plan for å sette igang en slik prosess i FFK.
Det er så mange stemmer i FFK som har fornuftige ting å si, og det vil være et stort aktivum å dra med medlemmene på denne prosessen. Da vil alle involverte føle at de har vært med på å utforme framtidas FFK, gamle som nye medlemmer. Og la dokumentet omfatte spillestil, spillertropp-profil, rekrutteringsarbeid, talentutvikling, kommunikasjon, idretts-verdisyn osv osv sånn at det legger mest mulig føringer for samarbeidet mellom ASA og klubb.
Det er vel i høyeste grad mulig å sende inn dette som et innkommende forslag i god til årsmøtet, så gjenstår det bare å få gjennomslag fra årsmøtet for å iverksette.
Vi burde vel samle alle krefter på dette, få med Czwartek, Plankehaugen, klubbstyret osv osv. Jeg tror det er mulig å få til, hvis vi forbereder saken godt nok til årsmøtet.
Enig i dette. Med et lite unntak for plankehaugen, Plankehaugen som sådan har ingen rolle på klubbens generalforsamling utover at det kan være medlemmer i plankehaugen som også er medlemmer i klubben. De siste dager har vel vist litt om farene ved rolleblanding i den sammenheng.
Men det aller beste hadde vært om de som faktisk sitter med makten i klubben pt ser at klubben er tjent med å starte en slik prosess allerede nå.
Enig i dette. Med et lite unntak for plankehaugen, Plankehaugen som sådan har ingen rolle på klubbens generalforsamling utover at det kan være medlemmer i plankehaugen som også er medlemmer i klubben. De siste dager har vel vist litt om farene ved rolleblanding i den sammenheng.
Men det aller beste hadde vært om de som faktisk sitter med makten i klubben pt ser at klubben er tjent med å starte en slik prosess allerede nå.
Spørsmålet er om de sittende styrer kan tiltros en sånn oppgave. Jeg mener at begge styrene har blamert seg kraftig i diverse saker som kanskje burde tilsi at i det minste klubbstyret må byttes ut, siden det er de som sitter med hele nøkkelen i samarbeidet mellom AS og klubb (det er de som delegerer oppgaver til AS, og ikke omvendt):
1) FFK Sport AS har stilltiende kjørt hele skuta på grunn:
a) Budsjetterte med 10 mill i spillersalg
b) Når det dukka opp kritiske spørsmål i pressen i denne sakens anledning ble det svart at "vi måtte det for å få budsjettet til å gå opp"
2) Svært lemfeldig omgang med pressen i den såkalte "lotto-saken" som satte igang svært dårlige vibrasjoner mellom spillergruppe og AS
3) Avgjør trenerspørsmålet altfor sent sånn at det hele blir prega av panikk og desperasjon
4) Ansetter til slutt ny trener uten å drøfte dette med spillertroppen
5) Klubbstyret har gitt AS altfor stort sportslig ansvar uten å legge betingelser for hvordan dette skal utføres, noe som indirekte er årsaken til mange av gnisningene mellom spillere og ledelse
6) Klubbstyret har vært så og si usynlige i de vanskelige sakene, noe som kan vitne om at klubbstyret ikke har noen klar idé om hvordan samarbeidet med AS skal gjøres. I verste fall vet ikke klubbstyret at samarbeidet med AS må defineres...
7) Klubbstyret var helt fraværende i debatten som i sin tid utspant seg mellom TKK og Grönis noe som igjen var et symptom på at det sportslige ansvaret totalt mangla forankring i klubb
Til sammen står vi da med ei pakke som burde tilsi at klubbstyret må gå, og at vi må få inn noen som er villige til å ta den belastningen det er å rydde opp i sakene. Med den historien som klubbstyret nå har vil jeg si at vi må ha nye koster. Men dette avgjør årsmøtet, selvfølgelig. Og det skal vel avholdes i mars eller noe sånt; ganske langt fram i tid i dette perspektivet. Vi kan ikke vente med opprydning til serien har begynt"
Som en sidebemerkning registrerte jeg at fylkesmannen også avviste kommunens vedtak om å still lånegarant til FFK med nettopp den begrunnelse jeg har addressert i dette forumet tidligere: De kan ikke stille lånegaranti til FFK som så på magisk vis "overfører" pengene til AS, for da stiller kommunen med lånegaranti til et firma og ikke en ideell klubb, og det er naturligvis ikke lov.
Dette viser nok en gang at klubb og AS MÅ holdes atskilt på et eller annet nivå! Vi kan ikke ha en situasjon hvor klubb går konkurs for det får drastiske og unevnelige sportslige følger. Så her må det inn et tøft klubbstyre som kan ta de virkelig kjipe kampene med Henriksen og AS. Det er mulig at Gjeldnes kan gjenoppstå som en fugl føniks, men jeg tviler. Veldig.
Asgeir
Ble medlem: 20 mai 04
Lagt til: 18 nov 09, 22:39
Endret: 20 nov 09, 10:43
Endret av: Asgeir
Her er et notat jeg skrev på forespørsel fra Holters, og jeg tenkte det ville være naturlig å poste det her også, sånn at den som har lyst kan lese, bruke og diskutere innholdet. Teksten ble litt vel prosaisk, kanskje, men så har jeg også engasjement for saken som manifesterer seg i skrivelyst!
OK, her er notatet:
FFK - Kultur, tradisjon, historie og identitet
FFK er en klubb med svært rike tradisjoner. Den er så tradisjonsrik at denne rikdommen etterhvert har inngått som en del av vår identitet og kultur. FFK er viden kjent for sin historie og fotballidentitet gjennom desennier med rask og teknisk fotball som har vakt appell langt utenfor distriktets grenser. All denne historien, fotballkulturen og tradisjonene er pakket inn i FFK. Kulturen sitter i veggene, og den er hele tida tilstede i årsmøter (i meget stor grad), i spillertroppen (i svært usikker grad), i det sportslige apparatet generelt (også her i usikker grad), og i publikum spesielt (i ekstrem grad). Publikum har forventninger til trenere og spillere, og hele det sportslige apparatet blir evaluert etter fiasko eller suksess i lys av FFKs kultur og historie. På gata og på arbeidsplassene blir FFKs prestasjoner diskutert, og hvem har vel ikke hørt "døm var bedre før", eller "fotballen var bedre før", eller "i gamle daer gikk ballen på bakken".
Det forekommer en masse referanser til hva FFK er, eller kanskje hva FFK burde ha vært, og kritikk kommer fra ymse hold om at dagens FFK, eller måten klubben blir drevet på ikke er i overenstemmelse med kulturen og identiteten.
Eksempel: Å få en trener til klubben som driver kraftfotball med vekt på ekstremt press på ballbesitter, lange oppspill mot store spisser og defensiv, opportunistisk legning uten vilje til å utrette noe med ball, er i FFK helt utenkelig! Hvorfor? Jo fordi kulturen sitter i alle ledd, og identiteten lever videre til tross for at fotballen har endra seg kraftig i løpet av de siste 40 åra.
Konklusjon: Kulturen, identiteten, tradisjonene og historien til FFK er noe som er tilstede i alle ledd, enten vi vil eller ikke. Det er heller ikke ønskelig eller formålstjenelig å endre dette, i og med at det vil innebære å bryte ned "brandet" FFK, noe som vil forårsake et clash med publikum, sponsorer osv.
Hvordan kan denne fotballidentiteten brukes positivt?
FFK har møtt helt nye utfordringer i nyere tid med opprykk til elite, ny stadion og et etableringa av FFK Sport AS (den gang ASA). Disse utfordringene har manifestert seg i form av konflikt mellom det sportslige apparatet og det kommersielle apparatet. Eksempler: Morgan Andersen vs. KTE, Grönhagen vs. TKK, adm.dir vs. spillergruppa. Ansvarsfordeling mellom klubb og AS er definert av en avtale partene imellom, med basis i forbundsreglene for denne typen avtale. En slik avtale er som avtaler flest, høyst sannsynlig: Ikke perfekt. Den vil uvillkårlig inneholde uklare punkter, ikke omtalte områder, det kan dukke opp nye ansvarsområder som må reguleres osv. Jeg tar det derfor for gitt at en slik avtale må være gjenstand for revurdering og ditto revisjon.
Jeg tror mange av konfliktene mellom sportslig apparat og kommersielt apparat har sitt utspring i uklar fordeling av ansvar, sammenblanding av roller, og forskjellige tolkninger av hvordan et ansvar/plikt skal skjøttes. Det kommersielle apparatet har måttet ta mye sportslig ansvar enten som følge av at dette bevisst har blitt delegert fra klubb-styret gjennom avtalen, eller som følge av mangelfull delegering og ansvar som faller mellom to stoler. Her mener jeg at FFKs fotballidentitet kan brukes på en svært positiv måte ved at det blir laget et rammeverk som definerer FFK som klubb: Kulturelt sett, den identiteten vi føler er der, og de fotballverdiene som FFK står for. Disse kreftene er der uansett, så hvorfor ikke definere dem i et rammeverk som så kan ligge til grunn for mange beslutningsprosesser, og legger føringer på hvordan de skal styres?
[Har redigert de to foregående avsnitta noe: Lederen av Sarpsborg 08 kunne fortelle meg på toget her om dagen at dette avsnittet opprinnelig inneholdt faktiske feil ang. ansvarsfordelinga mellom klubb og AS (eller "selskap" som det står i forbundsreglene). Denne fordelinga er nedfesta i en formell avtale mellom klubb og AS, og er ikke gjenstand for dynamisk og løpende vurdering fra klubbstyrets side. Dette betyr da at avtalen må reforhandles hvis ansvaret mellom klubb og AS skal endres. Jeg har derfor omformulert teksten over til å reflektere akkurat det.]
Er det behov for et identitetsrammeverk i samarbeidet mellom FFK klubb og FFK Sport AS og i framtidas FFK?
Etter mitt syn: Absolutt! Et rammverk vil kunne gjennomsyre alle ledd, og ingen vil være større, eller viktigere, eller tenke bedre, eller vite bedre enn et rammeverk utforma av FFK klubb i sine brede form, av gamle og nye medlemmer og klubbstyre på like fot. Et godt gjennomtenkt rammeverk vil legge føringer på alle involverte, også Sport AS og trenerteam/spillergruppe og det på en transparent måte som ikke nødvendigvis behøver å involvere nitidig kontroll fra klubbstyrets side. Et slikt rammeverk vil først og fremst lette arbeidsbyrden til klubbstyret, og det er jo en soleklar fordel i en egalitært ledet organisasjon hvor tillitsvalgte sitter fra årsmøte til årsmøte og ikke mottar godtgjøring for tidsbruk. I ansettelsesprosesser av sportslige direktører eller trenere vil rammeverket ligge der allerede i rekrutteringsprosessen; det vil være veldig enkelt for spillere og trenere å forholde seg til FFK-kulturen: Enten aksepterer man rammeverket, og jobber innafor den, eller så sier man nei takk og finner seg en annen klubb.
Hva bør identitetsrammeverket inneholde?
Dette vil naturligvis være en stor diskusjon som alle FFKs medlemmer må være med på, men i utgangspunktet tror jeg det er en klar fordel at rammeverket er så konkret som det er mulig uten å kompromittere den generelle utviklingen innen fotball. Jeg tror for eksempel det ville være en stor lettelse for hele det sportslige apparatet om det sto i rammeverket at "FFK skal spille rask, teknisk fotball med hovedvekt på bevegelse uten ball og ballen mest mulig på bakken, og skal forsøke å styre kamper fra begynnelse til slutt med raske angrep, ballbesittelse og temposkift". Dette høres utrert og detaljert ut, men vil egentlig være i full overenstemmelse med den fotballidentiteten som jo finnes i FFK. Videre tror jeg rekruttering og talentutvikling må med, og det må sannsynligvis også inngå en eller annen form for spillertropp-profil. Eksempelvis kan det stå:
"FFK skal søke å utvikle lokale talenter i en slik grad at man får tredobbel effekt:
- FFK får unge, motiverte spillere med karriereutsikter uten at det koster altfor mye
- FFK får spillere som er gode nok for større ligaer med ditto salgsverdi
- FFK får spillere som avslutter sin karriere i FFK med den synergi-effekten en miks av unge, motiverte spilllere og rutinerte forbilder representerer".
En av farene med et slikt identitetsrammeverk er at det blir en sportslig tvangstrøye som står til hinder for videreutvikling av FFK-stilen. Rammeverket må derfor med jevne mellomrom gjennomgås og endres i takt med fotballens generelle utvikling. Så lenge rammeverket blir endra av medlemmene på årsmøtet vil man hele tida beholde det viktigste alibiet: At klubbens historie og kultur har vært førende i videreutviklinga gjennom gamle og nye medlemmers bidrag i en demokratisk prosess.
Mange emner må altså inngå i et slikt identitetsrammeverk, og jeg foreslår:
- Rekrutteringspolicy (hvilke spillere skal rekrutteres, hvor gamle skal de være når de kommer til klubben, hvor skal de komme fra, hvordan skal de matches mot toppnivå, hvor lenge skal de bli i klubben, hvordan vurderes spillerens egne ambisjoner og ferdigheter opp mot overgang til større ligaer osv)
- Talentutvikling (Hvilke talenter skal utvikles, skal det skje i FFK, eller er det aktuelt at lokale klubber inngår i dette arbeidet, skal det dedikeres stillinger til dette arbeidet osv osv
- Generelle idrettsverdier som likeverd, demokrati, medbestemmelse osv osv
- Spesielle fotballverdier, som spillestil, om det skal satses på å føre kamper eller ikke, ballbesittelse/ikke, temposkift eller høyt press på ballfører, ball på bakken/poling inn i sekstenmeter
- Spillertropp-profil mhp alder, erfaring og lønn
Hvordan skal man utforme identitetsrammeverket?
Det som er avgjørende er at rammeverket er så spesifikt og konkret som mulig slik at flest mulig i klubb og AS kan bruke dokumentet som rettesnor for sitt arbeide. Alle involverte vil også evalueres iflg. dette dokumentet, noe som skaper et tillitsforhold i og med at alle til enhver tid kjenner grunnlaget for evaluering.
Videre er det helt avgjørende at dette rammeverket har HELE klubben bak seg, gamle som nye medlemmer, medlemmer såvel som ledere osv. Hele FFK klubb må gå god for dette dokumentet. En måte jeg kan se for meg at dette gjøres på er at det nedsettes en bredt sammensatt rammeverkskomité som så lager en disposisjon og som så kan opprette under-komitéer som tar for seg de enkelte emner. Det bør være vekt på innhold og ikke form, og det vil være opp til den øverste komité å føre innholdet i pennen for språklig konsistens og nøyaktighet, slik at alle kan bidra, helt uavhengig av deres litterære kvalifikasjoner.
Rammeverket kan inngå i vedtektene, det kan være et frittstående målstyringsdokument, eller det kan inngå i en langtidsplan (og ditto tas opp til revurdering ved hver langtidsplansbehandling). Det bør avklares hvilket organ som formelt godkjenner rammeverket, og et kvalitativt flertall på klubbårsmøtet vil gi dokumentet det mandatet som et slikt rammeverk trenger for at det skal bidra positivt.
Dette her er virkelig bra og noe å gå videre med! Utrolig deilig å se noen konstruktive tanker oppi alt hysteriet.
Kandidat til åtres innlegg ?
Virker som om FFK skjærer ned der det er viktigst og satse, nemlig på utviklins nivå. Byprosjektets dager ser ut til å være talte. FFK2 er jo g rykket ned pga Adeccospill. Ellers så er signalene de unge spillerne får fra toppen at de ikke vil satses på og heller flytter vekk fra byen. FFK kommer til å bli ett tragisk skue.. 84-92 om igjen..
Veldig mye bra her. Dette bør diskuteres på neste årsmøtet. Foreslår at du sender inn dette som et punkt på agendaen.
Meget bra innlegg med mange gode tanker Asgeir. Håper inderlig at det fins krefter i klubben som også tenker slik. Norges desidert mest suksessrike klubb de siste 20 årene, Rosenborg, har et slikt rammevark eller statutter som Eggen kaller det, de har en plan for klubben sin, nå er det på tide at FFK får en plan eller et rammeverk å jobbe etter. TKK hadde slik jeg har forstått det utarbeidet eller hvertfall startet prosessen med å legge et rammevark i bunn for hvordan klubben skal drives, slik at vi f.eks. unngår at trenere er mer opptatt av kortsiktig suksess enn å gjøre hva som er i klubbens interesser på lang sikt. Trenere så vel som ansatte i administrasjonen, styrene etc bør ha et rammeverk som legger klare føringer for hvordan klubben skal drives! Er 100% enig i ditt notat.
Lenge leve "hjørnet"!
Amen. Dette her bør bli sett til Hankø ASAP! Her har vi fasiten på problemene til klubben og hvordan de bør løses.
Opprinnelig postet av Asgeir
Konklusjon: Kulturen, identiteten, tradisjonene og historien til FFK er noe som er tilstede i alle ledd, enten vi vil eller ikke. Det er heller ikke ønskelig eller formålstjenelig å endre dette, i og med at det vil innebære å bryte ned "brandet" FFK, noe som vil forårsake et clash med publikum, sponsorer osv..
Videre er det helt avgjørende at dette rammeverket har HELE klubben bak seg, gamle som nye medlemmer, medlemmer såvel som ledere osv. Hele FFK klubb må gå god for dette dokumentet.
Liten digresjon:
Til de som mener at Nordlie er rett mann for FFK. Hvor passer Tom Nordlie som person, lederstil, og holdninger til våre verdier? Dette er ikke Nordlies feil. Han er bare slik. Og si at styret har tenkt langsiktig ved ansettelse av Tom Nordlie viser jo bare at de ikke jobber i tråd med FFKs verdier og tradisjoner som nevnt over...
Nordlie vil få FFK mest sansynlig opp i 2010, men som nevnt mange ganger før. Til hvilken kostnad!
Bra skrevet Asgeir!
Fredrikstad Supporter fra 2000 direkte fra Nydalen, Oslo!
- Men så lenge han mener at det er det beste for laget, og han har tross alt tatt oss fra 13. til 14. plass (Kvisvik)
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914