Straff for tilbakespill til keeper?
Sitter ofte med hjertet langt opp i halsen når det blir spilt bakover fra midtbaneledd/forsvarsfirer til egen keeper. I år synes jeg det har vært ekstremt mange grusomme, ofte helt unødveinge farlige situasjoner etter tilbakespill. Er de pressa eller feilvendt uten pasningalternativ må det vel for faan være bedre å spille ut til innkast, eller om mulig kline ballen fremover? For det jo det keeperen gjør, ofte med dårligere forutseting enn han som spilte tilbake. Vet ikke om det finnes noen statistikk på dette, men har inntrykk av at FFK bruker tilbakespill som løsning ofte ifht andre lag. Er dette uttrykk for usikkerhet, manglende spilleforståelse, uklart spillemønster eller hva??
Hva med å innføre en saftig bot for unødvendige tilbakespill?
jaha? Synes nå ofte motsatt jeg, at de kliner den unødvendig til innkast, i stedet for å stole på keeper og sende den tilbake.
---------------------------
Erru ikke hes dagen etter kamp, harru ikke sunget nok!!
Nja, vi snakker om en keeper her, ikke ei trebent høne med rulleskøyter på beina. En keeper må da klare å sparke til en ball, eventuelt klare et godt førstetouch og så sparke den unna. I hvert fall er minstekravet å holde seg på beina. Nå var vel Staw den eneste som skled på underlaget i går?
De får heller trene mer på tilbakespill på trening om det er så vanskelig. Jeg ser poenget ditt med at det ofte kan være bedre løsninger enn å sende den tilbake til keeper, men noen unnskyldning for keeperne bør det uansett ikke være.
Hele situasjonen på overtid i går burde jo vært unngått om Staw hadde gjort det riktige og gått ut og plukket ballen med en gang, og Ophaug burde kanskje skjønt litt tidligere at Staw stod plantet på streken og gitt Staw mer tid på tilbakespillet.
Greit å slå tilbake som eneste utvei, men ofte setter ballfører seg i slike situasjoner selv, ved å vente for lenge medå slå på medspiller i fart framover, eller pga for dårlige bevegelser som gir pasningalternativ. Så forørvig mot Ålesund i går, at kantspillerene heller slo ut til innkast i stedet for å sjangse på tilbakespill på vått plastgress. Virker som det var beskjeden de hadde fått. Det er lov å håpe.
Kan ofte være vanskelig for keeper på tilbakespill. Man får ikke alltid så bra tilløp mot ballen, og derfor blir noen ganger utspillene ikke så lange som ønsket.
Ser uansett ikke at dette er verdens største problem.. Tror ikke det er der vi skal ha fokusområde på treningen om dagen. :-)
Planken
Ble medlem: 17 mar 04
Lagt til: 28 jul 09, 23:37
Endret: 28 jul 09, 23:38
Endret av: Planken
Jeg er veldig mot tilbakespill, bortsett fra hvis det ikke finnes noen annen utvei. Det er jo oftest helt meningsløst, og med altfor høy risiko. Jeg mener, hva gjør keeperen? Han klarerer ballen til et tilfeldig sted, og ofte til og med ut av banen. En av de to skjer i mesteparten av tilfellene. Hvorfor kan ikke da bare forsvarsspilleren gjøre det samme?
Utfallet blir det samme, en tilfeldig ball fremover, men uten risikoen. Skjønner faktisk ikke at det er noe tema engang, tilbakespill er stort sett helt bortkastet og øker risiko for feil.
---------------------------
"Puh, så varmt det er..(pause)... nå tenker jeg dommeren er våt i dusken sin…"
- Terje Dalby kommenterer en fotballkamp med kvinnelandslaget i OL i Atlanta
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914