Husk meg
Brukernavn
Passord

Språklige dingsers tråd

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 2985

Lagt til: 12 nov 09, 18:40

What? Kan man bruke tjangs og kjangs? Herregud... Ja til kun "sjanse"!

Har jeg ellers rett når jeg sier at man kan bruke både "verken" og "hverken"? Lenge lurt på, men etter hva jeg har skjønt kan man bruke begge. Stemmer det?


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 12 nov 09, 21:21

Opprinnelig postet av Lemmy

Har jeg ellers rett når jeg sier at man kan bruke både "verken" og "hverken"? Lenge lurt på, men etter hva jeg har skjønt kan man bruke begge. Stemmer det?

Stemmer. "Hverken" er vel litt mer "gammelmodig", liksom, men jeg liker den varianten best allikevel  - sjøl om jeg vanligvis skriver radikalt bokmål. Smile

---------------------------

Hater hat!


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 12 nov 09, 21:42
Endret: 12 nov 09, 21:42
Endret av: Supreme NTM

Har også lagt merke til at flere både skriver og sier "hvist" i stedet for "hvis". Minner meg om den der "atter...atter.."-snørrungen Harald Heide Steen jr spiller (eller var det Trond-Viggo Torgersen... usikker nå).

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 13 nov 09, 14:12

Opprinnelig postet av Supreme NTM

Har også lagt merke til at flere både skriver og sier "hvist" i stedet for "hvis".

Ja, eller "visst" (som betyr noe helt annet). Det er (dessverre, IMHO) lov å skrive "viss" istedenfor "hvis". Men naturligvis ikke "hvist"/"hvisst"/"visst".

En annen sær ting er folk som bruker punktum og stor forbokstav mellom leddsetninger: "Hvis du blir med hjem til meg. Så kan vi finne på noe morsomt". Surprised

---------------------------

Hater hat!


Supreme NTM

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 okt 06
Innlegg: 1601

Lagt til: 13 nov 09, 19:55
Endret: 16 nov 09, 15:12
Endret av: Supreme NTM

Opprinnelig postet av Magnum

Ja, eller "visst" (som betyr noe helt annet). Det er (dessverre, IMHO) lov å skrive "viss" istedenfor "hvis". Men naturligvis ikke "hvist"/"hvisst"/"visst".

En annen sær ting er folk som bruker punktum og stor forbokstav mellom leddsetninger: "Hvis du blir med hjem til meg. Så kan vi finne på noe morsomt". Surprised

Hmmm... Trodde det var i én VISS situasjon man brukte den jeg.Cool

Haha, skulle tro folk ga seg på å bruke kommafeil ja.

---------------------------

BRH - http://www.brigaderodhvit.com


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10065

Lagt til: 13 nov 09, 20:55

Har jeg blitt bedre på de/dem? Wink

---------------------------

@ Twitter: http://twitter.com/ffksupporter
@ Facebook: http://www.facebook.com/ffksupporter


Magnum

Landslagsspiller

Ble medlem: 31 aug 06
Innlegg: 1291

Lagt til: 16 nov 09, 10:45

He he. Kan ikke si jeg har kicka på noe de/dem fra deg i det siste, så det har du antagelig. Smile

---------------------------

Hater hat!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 05 jun 09, 19:29

Skal ikke være så lett dette. Mener jeg så Dagbladet Magasinet annonserte på TV2 nå med en artikkel om rosèvin! Reklame på TV fra en avis bør vel strengt tatt ikke inneholde slike feil?


Plankekæll

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 okt 05
Innlegg: 5992

Lagt til: 05 jun 09, 21:44

Er generelt endel rare folk som får lov til å boltre seg i både VG og Dagbladet også, så det overrasker meg ikke.


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 05 jun 09, 21:48

En ting er artikler som inneholder feil, men en TV-reklame? Lo litt godt da TV2-nyhetene hadde teksten "Kom til engihet" under et bilde av neste innslag. Lurte fælt på hva det ordet betydde noen sekunder!



Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 2 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340