Hva er de riktige fargene til FFK
Mens jeg sitter her å kjeder meg på jobb så har jeg grubblet litt. Fargen til FFK kommer vel av at vi fikk et draktsett av Polen i sin tid. Og de var vel da hvite drakter og røde shortser
Vet også at en liten periode i 2 div spilte med røde drakter og røde shortser, men de siste åra og en del år før der så har vi brukt hvite drakter og røde shortser. Altså hvite og røde.
Hvorfor har det seg da slik at heia ropa så er sier vi røde og hvite er det kun fordi det er bedre klang? Hva med supporterutstyr. Der er jo alt rødt og hvitt. Burde jo vært riktig altså hvitt med litt rødt. For slik det er i dag så er Hvitt hovedfargen men på supporterutstyret så er rødt hovedfargen.
Noen som har noen gode tanker eller vet hvorfor det er slik?
Holters
Ble medlem: 23 mar 03
Lagt til: 07 nov 08, 14:11
Endret: 07 nov 08, 14:15
Endret av: Holters
Siden starten i 1903 hadde Fredrikstad Fotballklubb nærmest spilt i alle regnbuens farger, og syv forskjellige drakter hadde vært brukt så langt. Klubben hadde i lengre tid ønsket å avklare draktspørsmålet en gang for alle. Representanter for klubben hadde latt seg imponere av draktene til det polske landslaget, og sendte en forespørsel til det polske fotballforbundet med ønske om å benytte de samme draktene. Svaret fra Polen var svært positivt:
"Som svar på deres brev datert desember 1926 gleder det oss at deres ærerike klubb ønsker å benytte våre rødhvite drakter. Som en følge av deres ønske sender vi dere en hvit trøye og en rød bukse".
De nye draktene med hvite overdeler og røde benklær ble innviet i kampen mot Sarpsborg 11. mai 1927. Selv om Sarpsborg vant 4-1, var sarpepressen mer opptatt av de vulgære draktene til motstanderne:
"Fredrikstadkarene later imidlertid til å ta armoden lett, i går troppet de opp i nye drakter, knallrøde benklær og hvite trøye a la polakkene".
Provoserte sarpinger eller ei. FFKs karakteristiske drakter var på plass.
---
Dette er utdrag fra historikken her på ffksupporter.net.
---------------------------
Har du lest forumets retningslinjer?
Dette var jeg på en måte klar over og vet jeg formulerte meg litt dårlig. er jo tross alt fredag
men slik jeg skjønner det så er hvit hovedfargen vår mens på supporterutstyret så er det jo rød som er hovedfargen. Noe spess grunn til dette?
Opprinnelig postet av mysthical
men slik jeg skjønner det så er hvit hovedfargen vår mens på supporterutstyret så er det jo rød som er hovedfargen. Noe spess grunn til dette?
Hva får deg til å si at Hvit er hovedfargen ?? Kan ikke se noen grunn til det. For meg er de 2 likestilte. At det går mer i rødt på supporterutstyret er vel på grunn av at hvitt blir så fort synlig møkkete.
Som sagt dette er bare litt fundering og tenking siden det ikke skjer en dritt på jobben.
Grunnen til at jeg seier at hvit er hovedfargen er jo at på drakt settet så er det ca 75% hvit hvis ikke mer. På logon så er det jo likt og kan jo da si at fargene er likestilt, mens på supporterutstyret så er det jo fort 90% rødt. Mulig det er som du sier at hvit blir så fort synlig møkkete.
Det er vel mye det samme med f.eks. RBK? De har hvite overdeler og svarte shorts, men i "supporterfargene" er det vel like mye svart og hvitt - eller endog mer svart.
Det hadde jo kanskje sett litt rart ut om vi hadde trøyer som f.eks. var røde til oppover magen sånn at det skulle bli 50/50.
Hater hat!
Hovedfargen(e) til FFK er hvit og rød. Altså to farget. Da går jeg utifra logoen som er delt, 50/50, hvit og rød.
Men ser en på draktsettet kan det se ut som hovedfargen er hvit, mens farge 2 er rød. Dette er fordi FFK har valgt å spille i hel hvite drakter. Da er det kun "benklærne" igjen som er røde. Selvom det da ikke er delt 50/50 anser jeg FFK som en klubb som har to hovedfarger, nettop på grunn av logen, det er den som symboliserer FFK, drakta blir jo forandret hvert år med nye sponsorer etc. så den er på en måte bare et kortvarig symbol. Logoen er der, har alltid vært der og vil for alltid være der. Rød og hvit.
Min konklusjon, FFK har to hovedfarger, nemlig rød og hvit...
Jørn Moum, gleder seg over seriesølv 2008!
FFK, The Pride of Norway!
*14.05.08 - Bethina* :)
Som sagt dette er bare litt fundering og tenking siden det ikke skjer en dritt på jobben.
Grunnen til at jeg seier at hvit er hovedfargen er jo at på drakt settet så er det ca 75% hvit hvis ikke mer. På logon så er det jo likt og kan jo da si at fargene er likestilt, mens på supporterutstyret så er det jo fort 90% rødt. Mulig det er som du sier at hvit blir så fort synlig møkkete.
Kommer vel litt ann på designet og det. Jeg har en hettegenser som er røde ermer fra albuen og ned samt rød hette og rød PH-logo. Resten er hvit. Ang FFK-logoen så har ikke den alltid vært rød og hvit. Da FFK tok rødhvite fargene var logoen grønn. Ble da forandret til å matche resten av klubbfargene.
Finn fram en helt ny kalender, for nå er det FFK-tid
-------
-I'll rip off your head and shit down your neck
Duke Nukem
"Det var ikke bare Stadion som var nytt i 1914. 6. april ble klubbens første klubbmerke vedtatt. Dette var et skjoldformet merke i grønt og gult. Klubbmerket fulgte FFK til 1929 da det ble byttet ut med dagens rød/hvite vimpel."
Akk, hva kan man ikke lære av å lese historikken her på ffksupporter.net.
Har du lest forumets retningslinjer?
Etter sånn jeg skjønner spørsmålet, så er det hvorfor Rødt er prioritert foran Hvitt, ikke historien bak det hele. Er jeg helt på jordet nå ?? Hvorfor er mesteparten av supporterdrakta RØD ?? Hovedfargen altså ?? Som jeg da kom med !! Hvitt blir fort møkkete, derfor !!! Innspill ?? Jeg mener fortsatt at Rødt og Hvitt er likestilt på FFK`s drakter. Men for oss supportere ?? Fort Rødt p.g.a. av det jeg har nevnt tidligere. Vanskelig å forstå ?? Ikke for meg i hvertfall.
Opprinnelig postet av Rune Haugen
Etter sånn jeg skjønner spørsmålet, så er det hvorfor Rødt er prioritert foran Hvitt, ikke historien bak det hele. Er jeg helt på jordet nå ?? Hvorfor er mesteparten av supporterdrakta RØD ?? Hovedfargen altså ?? Som jeg da kom med !! Hvitt blir fort møkkete, derfor !!! Innspill ?? Jeg mener fortsatt at Rødt og Hvitt er likestilt på FFK`s drakter. Men for oss supportere ?? Fort Rødt p.g.a. av det jeg har nevnt tidligere. Vanskelig å forstå ?? Ikke for meg i hvertfall.
Jepp var det jeg prøvde å få frem i starten. Vet jo at på logon er det 50/50 på draktene mener jeg fortsatt at hvitt er den mest dominerende fargen, mens på supporterutsturet så er det rødt som er den mest prioriterte farge. Er det bare tilfeldig eller ligger det noe mer bak det?
Er det bare tilfeldig eller ligger det noe mer bak det?
At det er mer Rødt ?? Fordi da slipper det å synes så lett møkkete ut.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914