Vi trenger en formel...
Min personlige oppfatning av SIF-FFK:
1) SIF baserer spillet sitt på å ødelegge motstanders spill, få overganger, og derigjennom kontringer
2) FFK baserer sitt spill på banespill, temposkift, bevegelse uten ball
3) SIF får en scoring som belønning for hardt arbeide (mot spillets gang osv, men idretts-psykologisk opplever SIF scoringa som et resultat av alt blodet og svetten som er lagt ned)
4) FFK opplever scoringa til SIF som fryktelig ufortjent, mot spillets gang, og mister peppen i annen omgang
5) FFK ser ut som om de spiller like mye mot seg sjøl, og sin ulyst over å spille mot SIF, som mot SIF
Jeg mener jo selvfølgelig at jeg har formelen for seier i sånne kamper, ellers hadde jeg ikke skrevet her (hehe):
1) Lag som SIF må nektes belønninger for sitt simple, destruktive, kjedelige og nedslående spill, hvis ikke blir det en endeløs rekke av frispark, dytting, holding, takling uten å være i nærheten av ball, og mil på mil med løping
2) Lag som SIF må nektes overganger i størst mulig grad. Hvis vi klarer å avslutte angrepet på en ordentlig måte vil det bli langt færre overganger, og dermed langt færre "belønninger" for slåssing
3) Vi må for enhver pris søke andre løsninger enn å forsøke å fighte og slåss i like stor grad som SIF. Grunnen? SIF baserer spillet sitt på dette, og de er faktisk atskillig bedre enn oss på fighting og slåssing
Når SIF begynner med grisespillet sitt må vi la ballen gå, gjerne helt hjem til Staw, fram og tilbake mellom bakre firer, en enkelt stikker fram på banen, så tilbake igjen; når så SIF løfter opp og begynner å forechecke spiller vi ballen forbi forecheck, har plutselig plassen til å spille på og har mulighet å spille tilbake på nytt hvis presset blir for stort. Etter en omgang med sånt spill er motstander helt psyka ut, de har aldri hatt ballen, og dermed ingen som helst målsjanser, de er ikke inne i kampen, og håpløsheten brer seg. Det er da man skal begynne å rulle opp angrep etter angrep, sjanse etter sjanse.
Målet må være å tvinge motstander inn i sitt mønster, det mønsteret vi er gode på, og jeg driter en lang marsj i om dette er gammeldags fotball, så lenge slåsselaga får dårlige resultater på det. Hadde alle spilt sånn mot slåsselaga ville vi ganske raskt se at fotaballen i norge hadde endra seg. Dommerne har også en nøkkelrolle i dette, og hvis de begynner å blåse på drittspillet, ja så vil det bli enda vanskeligere å spille destruktivt.
Jeg er utrolig lei av "den norske fotballen", den fotballen som forbundet elsker, fotballen som baserer seg på uendelig vilje, innsats og løpsstyrke, fotballen hvor lilleputt-nasjoner kan slå mega-nasjoner, fotballen som gjør at landslaget kan skilte med solide tap for fotballstorheter som Wales og Montenegro, fotballen som gjør det mulig for Molde å holde seg i toppdivisjonen i årevis...
Jeg tror forbundet har like stor forståelse av virkeligheten når det gjelder hva som kan gjøre Norge gode internasjonalt som de har forståelse for hva slags emblemer man skal ha på drakter, hva slags sanger som skal kunne spilles før kampstart osv osv.
Hvis norsk fotball skal komme seg videre må det tas et oppgjør med denne utrolig kjipe fotballen som ødelegger ankler, knær og en og annen skalle og som gjør en fotballelskers øye stort og vått, ikke av følelse av oppstemthet og andakt, men av smerte over å se det uestetiske, det urytmiske, det primitive.
Snart blir vi norske supportere kun interessert i vårt eget lag, og vårt eget lags resultater; simpelthen fordi fotball i norge ikke KAN la seg elske, det er i sakens natur helt umulig, den er konstruert slik at den ikke kan elskes. Norge er i ferd med å bli fotballens "stygge andunge", med den betydningsfulle forskjell at norsk fotball ALDRI vil utvikle seg til noe vakkert og fullendt, ikke engang i korte, korte øyeblikk.
Og da er vi vel kanskje tilbake til start, dvs den engelske tippekamp hvis største motivasjon for supportere er å oppleve lidelse sammen med mange andre supportere, samtidig og på samme plass... Også er det så utrolig godt når en holder opp: Kommer seg hjem, får seg en pils og får lufta smerten og håpløsheten i et dertil egnet forum med likesinnede...
Puh... Måtte neste kamp være mye hyggeligere...
Formelen har vi - det så vi i kampens første 30 minutter. Da hadde vel ikke Godset ballen på vår side av banehalvdelen mer enn en håndfull ganger og en 3-4 cornere på rappen.
Det vi ikke har, som vi så tydelig igår, er den mye omtalte målgarantisten. En spiss som putter oftere enn hva våre spisser gjør.
Med ok uttelling igår hadde vi ledet 2-0 (kunne vært 3-0) etter halvtimen. Da hadde ikke noen her inne lagt ned noe arbeid på Strømsgodsets spillestil og vi hadde ledd av å ha utspilt et lag som spiller kjiipern fotball.
At du ikke liker spillet Godset (og Kamma, osv) står for er én ting. Jeg liker det ikke selv, men synes fortsatt det er greit at lag velger den taktikken og spillemåten de ønsker - ut fra deres tilgjengelige spillere og lagkvaliteter... Jeg synes forøvrig at Godset ikke driver med grisespill. De spiller hardt, men jeg reagerte ikke på grisespill fra dem igår.
Hvor mange forseelser unnlot dommerne å blåse på igår? De kunne kanskje pushet Godsets spillere litt på dødball, men bortsett fra det synes jeg dommeren var grei.
Det kan heller ikke bli slik at vi skal la dommerne være synsere og dømme utfra et lags spillestil. Dommerne har ei regelbok og den er alldeles grei - enten det er lag som Kamma eller Stabæk vi møter.
Søndag førstkommende møter vi det laget i Norge som spiller best fotball (imho) for tiden. Da får vi se om våre kvaliteter står bedre i stil til et spillende lag eller om vi vil bli overspilt av noen som er bedre enn oss. Hvis vi blir overspilt kan du ta deg gift på at folk her inne vil sutre om at vi burde lagt oss bakover, satset på kontringer, spilt lenger mot spissene på topp, vært hardere mot Stabæks finspillere, osv. Alt det vi elsker å hate.
---------------------------
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Formelen er: 1 stk. Toppscoorer ala Nannskog/Helstad
Hadde vi hatt det i går hadde vi vunnet lett..
Hadde bare ballen rullet innenfor 1 gang, hadde den fort gjort det 2 ganger...
SETTE BALLEN I KASSA
Heia FFK
Tror ikke det er så lett som at vi bare trenger en goalgetter for å score mål. I gårsdagens kamp var Gashi og Barsom anonyme, sistnevnte hadde kun en frisk start. I tillegg var vel Kouadio helt usynlig etter de første 20 minuttene.
Vi kan godt få en god spiss, men det løser ikke automatisk vårt scoringsproblem i etablert angrep. Den største feilen sitter nok blandt oss supportere og media som drar det fram som et stort problem, og oppe i huet til spissene våre. Det blir akkurat som med marerittstatistikken på bortebane: media og supportere dro det fram gang på gang, og FFK tapte gang på gang.
Formelen tror jeg må sammensettes av flere ting. Vi bør, som nevnt, få en bedre spiss sammen med Tarik, vi bør få en god høyrekant og vi må bli enda flinkere til å doble på kanten.. Selvom Wallace var god til dette, kan det bli enda bedre! Hvertfall fra Ophaug sin side..
If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-
Opprinnelig postet av Lemmy
Tror ikke det er så lett som at vi bare trenger en goalgetter for å score mål.
Du har rett i at det ikke bare er en målscorer som må til. Men vi skaper som regel mange nok sjanser til å vinne en kamp - og da er det jo målscoreren som mangler.
Men du har har rett i at flankene våre også "forsvant" etter en 20-30 minutters spill.
Jeg håper også at vi fortsetter å lete etter forsterkninger på hele banen.
Jojo. Men se på FFKs største sjanser: Headinga til Gerrbrand, skuddene til Wehrman, skuddet til Ophaug, sjansen til Ramberg og den ene til Tarik.
Kun en av dem kommer fra spissen vår. Kan ikke se at en goalgetter ville scoret på en av dem. Men selvfølgelig, en utpreget goalgetter ville kanskje skapt noe og scort på en av sjansene.
Vil heller se en arbeidsspiss som Gardar, men med et lavere bunnivå og et mer stabilt spill over flere kamper. Tarik er en klassespiss, men trenger en som gjør mer grovarbeid vedsiden av seg i hver kamp. Gardar på sitt beste holder det nivået, men han er for sjeldent på det nivået!
If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-
Til nye innkjøp: Goalget`ere ala Nanskog eller Helstad hadde ikke vært feil. Men de spissene vi har per dags dato har vist flere ganger at de besitter det som trengs. At én eller to spillere på hele laget har en dårlig dag, det kan man nesten bare forvente. Det jeg ikke får huet mitt rundt er hvordan hele laget skal la seg påvirke av dette... men jeg har håp og tro om at dette hadde en enkel forklaring, med en enkel løsning - og at Grønis hadde den på plass før han møtte gutta i morges.
Plankegjengen - kaffe og MacDonnalds, så ordner Guttæne resten
Opprinnelig postet av denialsander
Formelen har vi - det så vi i kampens første 30 minutter. Da hadde vel ikke Godset ballen på vår side av banehalvdelen mer enn en håndfull ganger og en 3-4 cornere på rappen.
Jeg refererte til de siste 60 minutter, for det var da vi tapte kampen, ikke i de første 30.
Det vi ikke har, som vi så tydelig igår, er den mye omtalte målgarantisten. En spiss som putter oftere enn hva våre spisser gjør.Er ikke dette et litt håpløst standpunkt: "Ingen hadde lagt ned noe arbeid i dårlige lags spillestil hvis vi alltid slår dem?". Det er jo det faktum at vi IKKE alltid slår slåsselag som gjør at jeg skriver dette. Faktisk synes jeg FFK underpresterer mot dårligere lag, og da spesielt slåsselaga. Og det er grunnen til at jeg adresserer saken, naturligvis. Hadde FFK vunnet alle sine kamper nasjonalt og internasjonalt hadde det blitt veldig lite nyttig diskusjon her inne.
Med ok uttelling igår hadde vi ledet 2-0 (kunne vært 3-0) etter halvtimen. Da hadde ikke noen her inne lagt ned noe arbeid på Strømsgodsets spillestil og vi hadde ledd av å ha utspilt et lag som spiller kjiipern fotball.
Og når det gjelder spiss: Ingen spiss i verden kan garantere scoringer, og langt ifra scoringer i "slåsskamper". Poenget er at vi er helt uten fasong, masse feilpasninger, dårlig innsats, og det er bare et svakt SIF som gjør at vi til tross for dette faktisk er med i kampen til siste slutt.
At du ikke liker spillet Godset (og Kamma, osv) står for er én ting. Jeg liker det ikke selv, men synes fortsatt det er greit at lag velger den taktikken og spillemåten de ønsker - ut fra deres tilgjengelige spillere og lagkvaliteter... Jeg synes forøvrig at Godset ikke driver med grisespill. De spiller hardt, men jeg reagerte ikke på grisespill fra dem igår.Hvor mange forseelser unnlot dommerne å blåse på igår? De kunne kanskje pushet Godsets spillere litt på dødball, men bortsett fra det synes jeg dommeren var grei.
Det kan heller ikke bli slik at vi skal la dommerne være synsere og dømme utfra et lags spillestil. Dommerne har ei regelbok og den er alldeles grei - enten det er lag som Kamma eller Stabæk vi møter.
Her er vi hjertens enig: Hvis dommere dømmer situasjon for situasjon, og lar de som har teknikk bruke teknikken, og bruker regelboka, ja så betyr det automatisk at de som spiller på kanten blir skadelidende. Og det er akkurat dit jeg vil: At laga som er avhengig av svært fysisk fotball ikke skal få lov til å dytte, holde, rive, slite, sparke, spenne på måter som gjør at tekniske spillere er de som blir skadelidende. Dommere i Norge har i en årrekke latt den fysiske fotballen slippe unna, og dette gjør at vi i Norge etterhvert får lag som baserer sin eksistens på "å slippe unna" med klare forseelser.
Søndag førstkommende møter vi det laget i Norge som spiller best fotball (imho) for tiden. Da får vi se om våre kvaliteter står bedre i stil til et spillende lag eller om vi vil bli overspilt av noen som er bedre enn oss. Hvis vi blir overspilt kan du ta deg gift på at folk her inne vil sutre om at vi burde lagt oss bakover, satset på kontringer, spilt lenger mot spissene på topp, vært hardere mot Stabæks finspillere, osv. Alt det vi elsker å hate.
Jeg har aldri brukt ordet "hate" om norsk fotball. Men jeg har brukt begrepet "vanskelig å elske" om samme sak, og det er to vidt forskjellige ting. Jeg vil dessuten ALDRI klage på at vi ligger for høyt, at vi er for offensive, at vi har ambisjoner om å utspille motstander, at vi har ballen mye, at vi lar motstander springe mellom, og grunnen til det er at jeg elsker fotball, jeg elsker offensivt spill, og jeg elsker FFK for at vi står for den fotballen vi står for. Historien og kulturen i FFK er unik, og det er noe av grunne til at jeg elsker FFK.
Hadde FFK lagt seg bakpå på hjemmebane, gått ut defensivt, satset på kontringer, spilt langt på spissene, spilt bevisst røft mot Nannskog/Pall Gunnarson, ja da ville jeg sannsynligvis ikke gått på kamp. Joda, jeg elsker FFK, men jeg elsker faktisk fotball enda mer, og det er noe av det som kjennetegner FFK og dets historie og kultur.Opprinnelig postet av Asgeir
Jeg refererte til de siste 60 minutter, for det var da vi tapte kampen, ikke i de første 30.
Selvsagt gjorde vi det. Det jeg mente var at vi ER i stand til å feie over kjedelige lag som legger seg bakpå. Uttellingen vår var skral og etter 30 minutter og tre stangskudd så det ut som at vi mistet trua.
Opprinnelig postet av Asgeir
Er ikke dette et litt håpløst standpunkt: "Ingen hadde lagt ned noe arbeid i dårlige lags spillestil hvis vi alltid slår dem?".
Poenget mitt var vel at med seier har vi en tendens til å fokusere på andre ting. Når vi taper blir det lettere for oss å fokusere på motstanderen.
Og ja, FFK har kanskje hatt det litt vanskelig for å få gode resultat mot slåsselag. Det skyldes vel den klassiske FFK-stilen med en gjennomsnittshøyde på 1,6m og vekt på 50 kg. Spillere som skal være fjærlette og valse over motstanderene med tekniske lekkerbiskner.
Hvis du har sett hva jeg har skrevet tidligere om "målgarantister" burde det være klart at jeg er 100% inneforstått med at noe slik ikke finnes. Men jeg har også skrevet at det statistisk sett vil være bedre å hente en spiller som har en historie som storscorer - fortrinnsvis på et nivå tilsvarende eller bedre enn eliteserien.
De siste 45 (spesielt, delvis også de siste 15 i første omgang) har vi, som du sier, dårlig fasong, det er dårlige valg og masse feilpasninger. Offensivt. Det virket nesten som at vi ikke trodde vi skulle klare det og falt tilbake på gamle synder (tape mot et lag vi egentlig er bedre enn) noe vi har unngått tidligere i år.
Jeg har aldri brukt ordet "hate" om norsk fotball. Men jeg har brukt begrepet "vanskelig å elske" om samme sak, og det er to vidt forskjellige ting.
Ordet "hate" var mer en uttrykksmåte og ikke tenkt direkte til ditt utsagn, siden det er så mange ute i verden (og her hjemme) som stadig gir uttrykk for sin misnøye med spillestilen norge og norsk fotball representerer. Desverre noe unyansert og historieløst. Per idag vil jeg si at Stabæk spiller best og mest offensiv fotball i skandinavia (vel... gårsdagens 2. omgang mot Aalesund var elendig).
Jeg vil dessuten ALDRI klage på at vi ligger for høyt, at vi er for offensive, at vi har ambisjoner om å utspille motstander, at vi har ballen mye, at vi lar motstander springe mellom, og grunnen til det er at jeg elsker fotball, jeg elsker offensivt spill, og jeg elsker FFK for at vi står for den fotballen vi står for. Historien og kulturen i FFK er unik, og det er noe av grunne til at jeg elsker FFK.
Der er vi helt enige. Selvsagt må man som trener gjøre visse taktiske grep avhengig av motstanderen, men målet for FFK må være å spille eget spill.
RBK hadde stor suksess med 100% tro på egne kvaliteter. I eliteserien. Når de kom til de større kampene i CL måtte de svelge en anseelig mengde kameler før de innså at de måtte ha en litt annen defensiv orientering enn hjemme. Men det er jo mulig å spille fin, offensiv fotball selv med stram defensiv organisering.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914