Spådommer og fasit
Før seriestart spår alle aviser og forståsegpåere om utfallet av årets serie. Som mange husker sendte de fleste FFK rett ned. Unntatt Fredrikstad Blad. Det gjorde meg så grinete at jeg tok vare på spådommene får å minne dem på det til høsten. At FFK skulle rykke ned, skulle dem få ete i seg igjen.
Så - hvordan gikk det?
Dagbladet: 0 riktige. Aftenposten: 2 riktige (Godset og Odd) Fredrikstad Blad: 1 riktig(Odd) TV2: 0 riktige.
Hvis vi tar de 4 øverste har alle klart å tippe 2 riktig, men ikke på riktig plass. I bånn, de 3 dårligste har TV2 0 riktige. Avisene, Dagbla` og Aftenposten har fått med seg Odd. FB har både Odd og Sandefjord.
Moralen er: Tro ikke på alt du leser i avisa eller ser på tv.
Aftenposten hadde også satt opp en liste over hvilken trener som måtte gå først, ut i fra oddsen i veddeselskapene. De 3 første som måtte gå, sto på den øvre halvdelen av lista. Plassering på Aftenpostens liste i parentes. Petter Myhre (5), Stig Inge Bjørneby (4), Arne Sandstø (1), Knut Tørum (11).
Om vi har gjort en god eller dårlig sesong blir jo diskutert. Siden vi rykka opp i eliteserien har jeg ønska meg en ting, nemlig trygg plass 3 kamper før slutt. Og det har vi fått i år. Så sånn sett er jeg fornøyd. Deilig å sto på Skagerak stadion og ikke få angstanfall fordi Odd scorer. Kjedelig med dårlig innsats, selvfølgelig. Men allikevel.
HVis vi ser på tabellen ved sommerferie og avsluttning så lå vi som nr. 8 til sommeren og avslutta som nr. 8. Ser vi på poengsankinga i høst endte vi også som nr. 8.
Høst tabellen ser slik ut: Brann 28p, Tromsø 24p, Viking og Vålerenga 23p, Rosenborg 22p, Lillestrøm og Stabæk 20 p, Fredrikstad 19 p, Ålesund 18p, Odd 16p, Lyn og Start 13p, Strømsgodset 12p og Sandefjord 7p.
Vi tok 2 poeng mer i høstsesongen enn i vårsesongen. FFK har vært jevne da, kan en si.
Afteposten har i tillegg spådd utfallet av hver kamp gjennom hele sesongen. Her må jeg systematisere mer, men et kjapt overblikk tilsier at sportsjournalistene i Afteposten ikke bør satse på tipping som tillegg til lønna.
---------------------------
Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.
Opprinnelig postet av Bedreviteren
8 plass. Ut i 3 runde og 4 poeng mer enn ifjor, men vi var aldri med i nedrykk strid. Litt under pari da vi har brukt rundt 15 mill på nye spillere vel...
Vi er marginalt bedre enn i fjor, hvis vi i det hele tatt er det. Jeg hadde håpet på en bedre tabellplassering en dette, så alt i ett er jeg skuffet over årets sesong.
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 05 nov 07, 17:34
Endret: 05 nov 07, 17:41
Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med årets sesong, selv om avslutningen var heller svak. Det ble ikke bedre plassering enn i fjor, men det ble flere poeng, og fornyet TL-status var klart i god tid før siste runde. Det er godt å slippe å bite av seg neglene og vite at himmel eller helvete kan avgjøres av stolpe inn/ut helt på tampen. Er ikke bra med for mye av det i lengden.
Mest positivt i år har vært Grønhagens evne til å heve laget etter en svak periode på våren. Oppturen begynte lenge før de vellykkede forsterkningene var på plass i sommer. Mest skuffende var likevel lagets manglende evne til å holde koken helt inn selv uten en kniv mot strupen - hadde håpet at Grønhagen kunne gjort mer med det. Men han får et bedre utgangspunkt neste år.
Ellers er jeg redd for at alt kjøret mot vår sykemeldte direktør har rammet FFK ganske hardt. Uten at jeg har noe annet grunnlag for det enn ren magefølelse så føler jeg meg temmelig sikker på at f.eks. Shane Stefanutto hadde signert for FFK hvis Morgan hadde ledet de forhandlingene helt i mål. I det store og hele tror jeg alt som har skjedd har redusert gutsen og optimismen i FFK en hel del, og at slike ting påvirker resutatene på banen også.
Hva gjelder spådommer og fasiter forøvrig så vil jeg benytte anledningen til å kommentere spalten min, "Hva tabellen forteller". Siste utgave ("Etter 24 runder") uteble. Grunnen til det var ganske enkelt at det på det tidspunktet omsider var klart at FFK ikke lenger kunne bli nummer fire i år. Ergo var det lite igjen å skrive om. Men det var interessant nok å konstaterer at vi måtte vente helt til 24 runder var ferdigspilt før det kunne sies sikkert. I seg selv er det et mål på at årets sesong jevnt over ikke var så halvgæli, tross alt.
(Ellers er det bare å bla tilbake i arkivene og vurdere hvor godt spådommene fra i vår holdt seg. Jeg skal ikke si mer om det selv...)
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med årets sesong, selv om avslutningen var heller svak. Det ble ikke bedre plassering enn i fjor, men det ble flere poeng, og fornyet TL-status var klart i god tid før siste runde. Det er godt å slippe å bite av seg neglene og vite at himmel eller helvete kan avgjøres av stolpe inn/ut helt på tampen. Er ikke bra med for mye av det i lengden.
Mest positivt i år har vært Grønhagens evne til å heve laget etter en svak periode på våren. Oppturen begynte lenge før de vellykkede forsterkningene var på plass i sommer. Mest skuffende var likevel lagets manglende evne til å holde koken helt inn selv uten en kniv mot strupen - hadde håpet at Grønhagen kunne gjort mer med det. Men han får et bedre utgangspunkt neste år.
Ellers er jeg redd for at alt kjøret mot vår sykemeldte direktør har rammet FFK ganske hardt. Uten at jeg har noe annet grunnlag for det enn ren magefølelse så føler jeg meg temmelig sikker på at f.eks. Shane Stefanutto hadde signert for FFK hvis Morgan hadde ledet de forhandlingene helt i mål. I det store og hele tror jeg alt som har skjedd har redusert gutsen og optimismen i FFK en hel del, og at slike ting påvirker resutatene på banen også.
Hva gjelder spådommer og fasiter forøvrig så vil jeg benytte anledningen til å kommentere spalten min, "Hva tabellen forteller". Siste utgave ("Etter 24 runder") uteble. Grunnen til det var ganske enkelt at det på det tidspunktet omsider var klart at FFK ikke lenger kunne bli nummer fire i år. Ergo var det lite igjen å skrive om. Men det var interessant nok å konstaterer at vi måtte vente helt til 24 runder var ferdigspilt før det kunne sies sikkert. I seg selv er det et mål på at årets sesong jevnt over ikke var så halvgæli, tross alt.
(Ellers er det bare å bla tilbake i arkivene og vurdere hvor godt spådommene fra i vår holdt seg. Jeg skal ikke si mer om det selv...)
Jeg er fornøyd med sesongen i og med at FFK ikke har vært i nedrykkstriden, det er et LITE skritt framover.
Jeg er fornøyd med sesongen med hensyn til hjemmekampene, folkelivet og ny stadion, en opplevelse i seg selv.
Jeg er misfornøyd med tidlig cup-exit, bortekampstatistikken (og at laget ikke var nærmere medaljestriden), misfornøyd med marginer som gikk mot i cupen og Uefacuk-kvalet.
Her snakker vi om marginer, derfor er jeg:
Optimist med hensyn til neste sesong:
Grønhagen har "fått satt seg", håper Morgan er tilbake etterhvert, nye spillere (spennende og mer ro rundt klubben, det har vært for mye utenomsportslig som har tatt fokus i år.
Når det gjelder "Flight of the rats"`S magefølelse om Stefanutto, så er det bare magefølelse og spekulasjoner, det går rykter om at kona hans ville være i Oslo, urbane som de er, men ikke vet jeg.
Min spådom for 2008:
FFK kjemper om medalje helt til siste serierunde.
Cup-exit i semi eller senere.
Morgan tilbake i en eller annen rolle, frikjent.
Kvisvik FFK - gutt som aldri før.
Nye spennende spillere inn.
Snøvær på første serierunde på stadion siste helg i april, Seier i første kamp.
Willy
100 hektoliter mussa på stampen og tippeteikn ein
Opprinnelig postet av Willy
Min spådom for 2008:
FFK kjemper om medalje helt til siste serierunde.
Cup-exit i semi eller senere.
Morgan tilbake i en eller annen rolle, frikjent.
Kvisvik FFK - gutt som aldri før.
Nye spennende spillere inn.
Snøvær på første serierunde på stadion siste helg i april, Seier i første kamp.
Willy
Nå har jeg merka meg Willy sine spådommer. De to første trenger vi heldigvis ikke vente et helt år på for å se om de stemmer.
Jeg vet ikke hvordan man regner ut tabelltipspoeng, men her er spådommene, så kan kanskje noen som kan det regne det ut?
FB: RBK, LSK, VIF, Brann, Viking, Lyn, Stabæk, Start, Godset, FFK, TIL, Odd, Sandefjord, Ålesund.
Aftenposten: RBK, LSK, VIF, Brann, Lyn, Stabæk, Viking, TIL, Start, Godset, Sandefjord, Odd, FFK, Ålesund.
Dagbla`: LSK, RBK, VIF, Viking, Brann, Start, Godset, Lyn, Stabæk, TIL, Sandefjord, FFK, Ålesund, Odd.
TV2: RBK, Brann, LSK, VIF, Viking, Lyn, Stabæk, Start, Tromsø, Odd, Sandefjord, Godset, FFK, Ålesund.
Dagbla` har i tillegg en kommentar til hvert lag, om FFK skrev dem: "Har mistet bærebjelkene Brenne og Eggen. Ny - treneren har måttet snu opp ned på mye. Derfor blir dette et spørsmål om overlevelse."
Grønnis klarte altså vende i tide da........
Det kjennes ille bra, å være fra den byen som laget kommer fra.
Opprinnelig postet av Bedreviteren
8 plass. Ut i 3 runde og 4 poeng mer enn ifjor, men vi var aldri med i nedrykk strid. Litt under pari da vi har brukt rundt 15 mill på nye spillere vel...
dyre poeng. 15 mille delt på 4. Jeg syns vi har gjort en laber sesong. Forhåndstipsa til pressen/ ekspertene er jo noe vi slår vært år...
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914