Kvisvik reagerer på dommeren
---------------------------
Hadde alle som klager på dommere i Norge fått utestengelse vill det bli glissent både på tribune og bane, for å si det sånn.
Tåpelig utsagn av Kvisvik. Det virker lite troverdig når han sier dette etter et bortetap. At han da mener at det samme skjer for bortelagene som kommer til Fredrikstad Stadion, er liksom ikke så viktig lenger. Hadde han sagt dette om et par dager, eller etter en hjemmeseier, hadde det vært noe helt annet.
Dessuten skal det ikke være lov å klage på dommeren etter en så dårlig kamp. Han påpeker jo at det ikke er Alseths feil at vi taper kampen, men utsagnet er med på å flytte fokus fra FFks begredelige innsats på Sør Arena i går. Og nå er det faktisk viktig at vi klarer å holde fokus på oss selv, og finne ut hva vi gjør galt. Analysere, jobbe med det på trening, og videreføre det til kampene.
Slutt å klage, gå hjem og skam dere, og forbered dere til neste kamp igjen. Dommeren er et vanlig menneske, som deg og meg Raymond, og kan gjøre feil. Og gjør han en feil, så gjør han jo den selvfølgelig ikke med vilje. Det er selvfølgelig surt når dommere gjør feil, men er faktisk ingen grunn for at man taper en kamp.
If Everton were playing at the bottom of the garden, I`d pull the curtains.
-Bill Shankley-
Du tællær ente alene...
---
– Det går ikke å score med en sånn "edderkopp" i mål. Han hadde ben og armer overalt.
Rune Lange om Rami Shaaban til F-B etter FFK-VIF 26/5 -07
---
FFK - Østfolds stolthet
Opprinnelig postet av keiko99
den dommeren var jo falsk
Tidligere dømt for korrupsjon, var det ikke så? Synes jeg leste noe om det et sted. Men uansett var det ikke derfor FFK tapte mot Hammarby, bare for å kommentere det. En dommer kan utmerket godt blåse straffe på hands innenfor 16-meter - selv om handsen egentlig var ufrivillig. Det visste Hammarby å utnytte, mens FFK ikke var forberedt på å unngå det. Forskjellen er internasjonal rutine. Neste gang må FFK ha lært - det nytter ikke å avensere i europacup hvis man først og fremst er på jakt etter fair-play-prisen. Jeg vet at ikke alle liker at det er sånn (ikke jeg heller) men enten må man akseptere at det er sånn eller så får man finne seg en annen idrett å følge med på. (Det finnes flere alternativer hvor spillerne dømmer seg selv/hverandre.)
Hva gjelder Kvisvik og dommeren nå på lørdag så er jeg i sak enig i det Kvisvik sier. Om det er Kvisvik som velger å gjøre et utspill eller media som velger å printe det Kvisvik hadde å si akkurat der og da skal jeg la være usagt. Men jeg vet godt hva jeg tror om den saken.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Kvisvik har ett viktig poeng da, dommerne klarer ikke å være upartiske.
De favoriserer topplagene, og har en tendens til å "hjemmedømme".
Se på FFK kampen mot Hammarby på stadion, der dommeren ikke gir straffe når hammarby hands`er (han ga vel frispark og trakk det utenfor), men gir straffe når FFK hands`er. Dette avgjorde ECUP avansement.
Nå er det vel uansett ikke dommerne som i hovedsak avgjør kamper, laget avgjør vel 95% med innsats og godt/dårlig spill.
Spørsmålet er da, vil dommerne blir bra "nok" noen sinde til å sørge for at dømminga blir rettferdig?
Skal det være en del av spillet å filme seg til avgjørelser som avgjør kamper?
GÅ SJÆL RHINO!
Kvisvik prøver vel å flytte fokus vekk fra at han er feit, og lat og gjør atter en ubrukelig kamp.
Syng høyt og kraftig for laget du elsker.
"En god dommer ern dommer som er tydelig på hvor lista ligger for frispark, som er tydelig på at han ikke aksepterer usportslig opptreden, og som dømmer en kamp uten å påvirke sluttresultatet.
Motsatt vil jeg si at en dårlig dommer er en dommer som påvirker sluttresultatet, i en eller annen form.
Hvordan påvirker man så sluttresultatet?
Direkte:
- Straffespark, enten ved unnlatelse (frekvent), eller for streng dømming (mindre frekvent)
Indirekte, men som direkte påvirker enkeltsituasjoner som for seg gir direkte følger for sluttresultat:
- Feilaktig idømt frispark, hjørnespark og innkast (mindre frekvent)
Indirekte;
- Røde kort, og derigjennom gule kort (frekvent)
- Generell bedømning av frispark (veldig frekvent), innkast (veldig frekvent) og hjørnespark (mindre frekvent)
Hvor er det så norske dommere virkelig er svake?
- Dømming innafor 16-metern, her er det vanligste problemet ren og skjær feighet, men det kan også være oversikt, at mange ting skjer på en gang, og at tempoet er stort
- Generell frispark-bedømning, her mener jeg at det totalt mangler rettesnor på hva som blir dømt og ikke, en forseelse blir dømt i en kamp men ikke i en annen kamp og motsatt
Der hvor dommere mangler oversikt og rettesnor, ja der vil de etablerte klubbene profittere gang på gang. For dommere er jo bare mennesker de også, som alle andre, som også dommerne er de første til å innrømme.
Hvordan fikse problemet?
- NFF må gi signaler til dommerne om hvor lista skal legges for frispark
- NFF må gi signaler til dommerne om hvordan trøyeholding, holding, dytting og takling skal foregå i 16-meteren
- NFF må snarest sette igang prøveprosjekter med videodømming, spesielt på dommeravgjørelser i kategorien "Direkte"
- Dommerne må begynne å være modige, og ta de 4-5 upopulære avgjørelsene som gjør at resten av kampen flyter fint, for man løser problemer i slutten av kampen ved å løse de aller første problemene i hele kampen.
Jeg mener personlig at mye av nøkkelen til å få bedre dømming idag ligger hos forbundet, for det er tross alt de som gir signaler til dommerne om hvordan regelverket skal fortolkes. Sånn som forbundet framstår idag, så ser det ut som et ubehjelpelig forsøk på å støtte dommerne, og som bare framstår som arrogant, patetisk og apatisk.
NFF må ha visjoner for norsk fotball, visjoner om hvordan fotball skal spilles, og det må være visjoner som lar seg stykke opp helt ned til det enkelte frispark. Norske dommere tillater mye mer i duellspill enn noe annet sted på kloden, og dette er ikke en utvikling norsk fotball er tjent med.
Legg merke til hvor vanskelig det er å skjerme ballen i Norge. Hva skjer når en spiller skjermer ballen? Jo, ett av to ting skjer: Dytt i ryggen sånn at han mister balansen og ditto kontroll over ballen, alternativt en stygg takling bakfra, rundt anklene, eller sogar ved å sparke på hælen for derigjennom å få vekk ballen. Sjøl i England kan spillere skjerme ballen, og få frispark hvis noen dytter i ryggen eller takler i ankelhøyde.
Helt til slutt, hvis det noensinne er noen fra forbundet som leser dette: Hvordan norske dommere dømmer norske kamper har mye å si for hva slags fotballspillere vi får i framtida: Skal vi ha stubbebrytere og slåsskjemper, eller skal vi ha tekniske, hurtige spillere. Det vanskelig å overvurdere signaleffekten av at et lag kommer seg unna med trøyeholding gang på gang, eller spillere som klipper ned andre bakfra, gang på gang, og kommer seg unna med det.
I utgangspunktet har jeg sansen for at dommeren dømmer uansett hvilke feil de gjør. Det er menneskelig å feile, det gjelder ikke bare dommerne men like mye spillerne på banen, trenere på benken, publikum på tribunen, kommentatorer i studio, hjemmesittere i sofaen, journalister i ymse redaksjoner og (sist men ikke minst) NFF. For mange av disse (ikke bare oss supportere) er det plenty med følelser i sving (selv om de fleste journalister osv late rosm om de ikke er det).
Alle er vi mennesker, vi kan se feil, oppfatte feil, misforstå enhver situasjon på uendelig mange måter. Det gjør vi også. Jeg tror det beste er at dommeren dømmer og alle andre aksepterer det uansett hvor uenige man måtte være.
Korrupte dommere har man ingen absolutt garanti mot. Men i praksis finnes det vel for mange dommere til at alle skulle kunne være kjøpt og betalt uten at en eller annen ville oppdage det før eller siden. Det er fort å tenke at dommeren er partisk når det går i mot ens eget lag, stort sett er de vel ikke det. Men jeg tror også det skal mye sterkere ryggrad til for å dømme straffe mot RBK i det 89. minutt enn f.eks. å dømme straffe mot Aalesund eller FFK i en tilsvarende situasjon. Av en eller annen grunn.
Litt av sjarmen ved en fotballkamp er vel å kjefte på dommeren. Skjønner godt at spillere på lag som får mange tvilsomme avgjørelser mot seg blir frustrerte( FFK er et av disse, ihvertfall fra mitt rødhvite synspunkt.) Hvor jæv..g er det ikke å se at du kamp etter kamp får billige straffer mot deg, 50/50 avgjørelser går påfallende ofte imot deg, og det verste av alt, INKONSEKVENT dømming. Dommerstanden trenger generelt å skjerpe seg en del til neste sesong.
Gud forby at Ham-Kam spiller i tippeligaen igjen.............
FlightOfTheRat
Ble medlem: 24 sep 06
Lagt til: 08 okt 07, 12:23
Endret: 08 okt 07, 12:38
Dommerstanden trenger alltid å skjerpe seg. Det er jeg helt enig i. Det står alt for mye på spill for klubber og spillere til at det er rom for lemfeldighet. Uansett hvor gode (enkelte) dommere tidvis kan være må de alltid skjerpe seg for å holde nivået. Noen har kanskje enda litt mer å jobbe med.
Ut over det synes jeg dommere burde fått VELDIG godt betalt for jobben de gjør. Det er en svært utakknemlig oppgave de har. Tror det er få yrker hvor en får like lite betalt for å ta i mot like mye kjeft.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914