Tarik som spiss eller kant?
Har Tarik innsett at han er bedre som kant?
Der må jeg si meg veldig enig. Han er nok for lett som spiss dessverre.
Spilte kant
Tarik leverte en fullt ut godkjent landskamp med flagget på brystet. Særlig før hvilen viste Elyounoussi at han trolig er et av landets heteste fotballtalenter.
– Jeg synes det gikk sånn helt greit. Jeg valgte å spille på kanten i dag, i stedet for som spiss. Det synes jeg fungerer bedre, slår unggutten fast.
Link: http://www.f-b.no/article/20070907/FFK/709070032/1017/AKTUELT
Trodde treneren bestemte hvor han spilte men, hehe
---------------------------
Heia FFK
Opprinnelig postet av ffkmufc
Satt å leste på fb.no nå før jeg gikk in her og tenkte på akuratt det samma. Jeg har sjøl lagt merke til at han har spilt mye bedre på kanten, værtfall offensivt. Og når han mener det sjøl også, så tyder vel det på at han ikke lenger er like komfortabel med å spille i midten, mot store sterke spillere. Men på en annen side så er det ikke så lett for Tarik å få en kantplass i FFK når vi har Jonna og Kvisvik..
Dette er noe av grunnen til at jeg faktisk gjerne skulle ha sett FFK spille 4-3-3, 4-1-2-3 eller 3-2-2-3: Det er ikke så lett å finne offensive typer til 4-4-2, og Tarik er en type spiller som passer 110% inn i et 4-3-3.
3-2-2-3: Jeg ser for meg Ardian og Kvisvik inn mot midten i høy midtbane, med Tarik og Kouadiou på hver sin kant i angrep, med Gardar/Tegström i midten... Du og du som det hadde funka offensivt...
Bjørkøy er vel egentlig mer en 4-4-2-spiller, siden han er allsidig, og kan fungere overalt på banen. På en måte er vel 4-4-2 den originale totalfotballens spillesystem og mønster, mens 4-3-3 er den nye totalfotballens spillesystem.
4-3-3 er på en måte en slags reaksjon på 4-4-2, hvor man går litt tilbake til spesialisering igjen, og spesielle spillertyper til spesielle plasser...
Ingen grunn til å la dette bli en diskusjon anng. 4-4-2 kontra 4-3-3! Så lenge Grønis er trener kommer ikke FFK til å spille 4-3-3!
La oss diskutere om Tarik er best som spiss eller høyrekant i et 4-4-2 system.
Jeg mener halt klart at Tarik skaper mye mere som kant enn som spiss, og burde vært dyrket som høyrekant. Problemet er at det svekker oss defensivt, særlig med en lite arbeidssom Kvisvik på den andre siden.
"Generelt vil jeg si at jo mere opptatt folk er av formasjoner jo mindre greie har de på fotball!"
- Drillo til Radio Fredrikstad etter at Svein Bergstrøm atter en gang stilte seg tvilende til
4-5-1 formasjonen.
Synes Tarik er bedre som kant, da det synes som han får mere rom der. Stopperne er altfor obs på ham som spiss, og hittil har han vært lett å lese. De bare tar ut dybde på ham og går i kroppen.
Forøvrig bra signatur på Kent, tenker på innlegget over :-)
-Nei sa`n, så sa`n ente mer den da`n-
Opprinnelig postet av Ido Form Klyster
Synes Tarik er bedre som kant, da det synes som han får mere rom der. Stopperne er altfor obs på ham som spiss, og hittil har han vært lett å lese. De bare tar ut dybde på ham og går i kroppen.
Forøvrig bra signatur på Kent, tenker på innlegget over :-)
er ¨det samme som jeg har sagt også. stopperne vet hvordan de skal ta seg av han. er bare å gå i kroppen på han så er han borte av kampen. hvis han er på kant kan han ta imot ballen å sette fart før han får motstand,. er da han kan bruke teknikken sin.
Synes Tarik spiller best når han blir satt på kanten, han blir for lett som ren spiss.
Tarik blir kanskje litt lett enn så lenge, men han vokser seg nok til. Hvis han får fortsette å bryne seg på stor sterk motstand i tiden og årene som kommer så burde han kunne bli en svært farlig spiss med tiden.
Uansett tror jeg at med en spiller som Tarik bør enhver klubb og trener tenke litt langsiktig (noe jeg har inntrykk av at FFK gjør) og la ham utvikle seg optimalt, ikke la det fysiske nivået hans pr i dag styre hvilke egenskaper Tarik skal utvikle i tiden fremover. Tarik bør trimmes etter hva han vil bli om fem-seks år, ikke hva han er nå som 19-åring.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Går ikke an å si at han ikke kan være spiss fordi han er for liten, vel?
Det som derimot er problemet, er at han faktisk ikke er så hurtig som de fleste skal ha det til. Det gjør at han ikke blir noen typisk bakromsspiss, desverre.
Tarik har vært lur til å planlegge egen utvikling, og har ikke bare tenkt på teknikk. Som spiller i Norsk Tippeliga( og Premier Leauge forøvrig, som vel er et mål for mange) som er så fysisk tøff, skal man ha ekstremt god teknikk for å vinne på bare det.
Men Tarik har terpet på avslutninger, headinger, pasninger, trent styrke, vært flink taktisk, vært flink mentalt og har i tillegg klart å være en ålreit person utenfor fotballbanen også.
Jeg tror at den dagen Tarik blir litt mer varierende i spillmåten sin, blir han en langt farligere spiss. I dag stikker han altfor mye i bakrom. Jeg tror derimot han kan bli god som møtende spiss. Får han rykket i fra forsvarsspillerne, tatt i mot ballen, vendt opp og kommet èn mot èn tror jeg han kan bli enda bedre! For at gutten har teknikk og balanse, er det ingen tvil om.
Stikker han samtidig i bakrom i ny og ne, blir han mye mer uforutsigbar.
Nei, bruk Tarik som spiss, mener nå jeg. Ettersom han faktisk ikke har den farta alle tror(han er rask, men ligger ikke i toppklassen), vil nok ikke den effekten mange håper på, at han utfordrer mot cornerflagget og legger inn, forekomme. Dessuten ser man at det ligger i hans instinkt å søke innover i banen. Når han var kant i våres, syns jeg han holdt kanten for lite, og ville heller vandre innover i banen. Men uansett, det er Grönhagen som bestemmer!
Jeg beklager overfor dommeren, men når det er sagt så ser det ut som straffe. Og dommeren skal dømme ut fra det han ser. Det var ikke straffe, men det kan ikke dommeren ha sett. - Henning Berg etter tapet mot Rosenborg 2006-
Opprinnelig postet av Lemmy
Mye bra
Enig i mye av det du skriver.
Mener også at det viktigste er at FFK spiller bra og effektiv fotball, og ikke nødvendigvis at Tarik briljerer. Når det er sakt så er det klart at Tarik ikke har fysiske forutsetninger for å vinne dueller mot TL midtstoppere. Det positive med hans innstilling er at han går i disee duellene hele tiden, om ikke annet for å forstyrre. Han er en typisk bakromsspiller med stor fart og gode avslutteregenskaper. Etter en god vårsesong har de fleste motstanderene blitt mer oppmerksom på hans egenskaper og gir ikke mye plass som han kan boltre seg i. Da blir det ofte at han blir spilt opp på feilvendt foran motstanderenes forsvarsfirer. Jeg synes han takler denne rollen også bra. Husk at så lenge motstanderene ligger lavt med forsvaret vil det også bli rom foran dette.
Om Tarik spiller på kant vil han få mere rom og flere anledninger til å utfordre rettvendt, men han har ikke de samme defensive kvalitetene som f.eks Bjørkøy. Jeg synes derfor Tarik bør spille spiss.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Balanse? .
Mener det er ganske tydelig at han har en balanse og koordinasjon som få andre fotballspillere.
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Det er i alle fall klart at uansett om Tarik spiller spiss eller kant så har motstanderne lært å ta ham på alvor.
Det blir ellers hevdet både her og ellers at Tarik i blant faller veldig lett. Jo, det gjør han nok. Alle vil kanskje ikke være enige, men jeg synes det er en bra egenskap. Vitner om internasjonalt snitt. Jeg innser at det finnes en del særdeles ærlige og moralske personer blant FFK fansen (og det er selvsagt ikke noen jeg ønsker å henge ut) som heller ser FFK midt på tabellen og utenfor alt Europacupspill enn at vi skal ta poeng eller avansere pga en tvilsom dommeravgjørelse i vår favør. Blant disse vil det neppe møte særlig mye applaus at Tarik kanskje faller litt vel lett i blant. Men personlig synes jeg det er bra. Ser klare tegn til at Fofana har dette i blodet også. Lover godt for den fremtidige karrieren til unggutta.
"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"
- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz
Balanse? Greit nok at han er lett, men det er ikke så mange som detter lettere, han har et relativt høyt tyngdepunkt og liten kroppsvekt. Mulig det finnes så små spisser som er gode, men det er uhyre få - så det skal bli moro å se.
Høyt tyngdepunkt? Lurer egentlig på om vi snakker om samme spiller. Finnes jo et fåtall i TL som engang kan sammenligne seg med Tarik når det kommer til balanse. Det er ikke alltid driblinga sitter men,det er balansen sammen med selve ballbehandlingen som gjør at han får med seg ballen. Å veie 60 kg i TL er ikke akkurat noen lek. Han er vel egentlig den letteste sammen med Alanzinho?
Opprinnelig postet av Supreme NTM
Er vel der mye av forskjellen mellom tarik og Kouadio ligger.Kouadio er sterkere i kroppen,holder seg lettere på beina og har en utrolig ballbehandling.tarik er en bra spiller og kommer til og bli ennå bedre men mener at kouadio er et ennå større talent og bedre på de fleste ting,har fulgt en del treninger den siste tiden og det er derfor jeg synes det er merkelig at tarik ikke får hvile littOpprinnelig postet av Ido Form Klyster
Balanse? Greit nok at han er lett, men det er ikke så mange som detter lettere, han har et relativt høyt tyngdepunkt og liten kroppsvekt. Mulig det finnes så små spisser som er gode, men det er uhyre få - så det skal bli moro å se.
Høyt tyngdepunkt? Lurer egentlig på om vi snakker om samme spiller. Finnes jo et fåtall i TL som engang kan sammenligne seg med Tarik når det kommer til balanse. Det er ikke alltid driblinga sitter men,det er balansen sammen med selve ballbehandlingen som gjør at han får med seg ballen. Å veie 60 kg i TL er ikke akkurat noen lek. Han er vel egentlig den letteste sammen med Alanzinho?
Synes det er en del hysteri rundt kritiske meninger her inne for tiden, hvis ikke alt omtales som rosenrødt, er man en jævla Quisling med en gang. Tilfredshet skaper stagnasjon. Ser det ikke som noe problem at han detter lett, men det gjør ham ikke akkurat optimal med tanke på det tøffe spillet som ofte foregår i boksen, dermed mener jeg han foreløpig egner seg best på kant, hvor han kan få litt tid. Å sammenligne Alanzinho med Tarik blir litt feil, Alanzinho detter ikke før han mister kontroll på ballen, han har et lavt tyngdepunkt. Det finnes mange som kan måle seg hva angår balanse, men de er betraktelig eldre enn 19 år, og jeg er helt sikker på at Tarik kommer dit han også.
Jeg sammenligna da vitterlig ikke Tarik med Alanzinho. Konstaterte jo bare at han og Tarik er de letteste i TL. Hvilke enorme mengder med spillere er det som kan måle seg når det gjelder balanse egentlig? Å tro at Kippe
har en utrolig balanse fordi han ikke detter så ofte er jo bare naivt å tro. Den gjennomsnittelige TL spilleren er nok blandt Europas, for ikke å si verdens største spillere. Når Tarik er en god porsjon under det europeiske gjennomsnittet sier det seg selv at han fyker litt her og der om han blir takla. Detter aldri Alanzinho før han mister ballen? Ikke når du kun ser på
høydepunktene fra Stabæk kampene nei. Så du egentlig vår kamp mot Stabæk? Messi er et utrolig eksempel på en spiller med god balanse. Kanskje dét beste. Men ikke kom å si at det skal mye til for at han skal falle. Og det har ingenting med balanse å gjøre..... Det har med fysikklover å gjøre.
Ido Form Klyster
Ble medlem: 16 jul 05
Lagt til: 10 sep 07, 18:37
Endret: 10 sep 07, 18:39
Fysikk kunne jeg diskutert en stund, og da i denne sammenheng Newtons lov om bevegelse. Kan fort føre til en hel del uelastiske støt når spillere av totalt forskjellig vektklasse deiser sammen. Visste at noen kom til å dra inn Messi i denne sammenheng, men det blir for dumt siden han er et unikum. Veigar Pall Gunnarsson er ikke så mye høyere enn Tarik, men han er helt annerledes bygd, og særs vanskelig å skubbe bort. Magnus Myklebust i Lillestrøm likeså. Hvis du husker begynnelsen av sesongen, så var vel Tarik nesten like mye på gresset som på bena. Motspillere gikk også ut og beskyldte Tarik for en del filming. Han ble tatt mye stygt i den perioden, men den politikken har fungert til fulle fra motstanderne, selv er jeg overbevist om at det er derfor han ikke involverer seg så mye i den samme fasen av spillet lenger, selvfølgelig sammen med at Grönis gir ham litt slakkere tøyler. For det kjøret Tarik hadde i begynnelsen av sesongen, hadde endt hans karriere.
Mitt syn på Tarik`s største force i angrepsspillet er hans intelligens. Da trenger man tid, noe som igjen faller tilbake på min mening om at jeg liker ham best på kant. Med noen år på baken, tror jeg ikke Tarik står noe tilbake for Raymonds evne til å spille medspillere gode.
Prøv å sette en bowlingkjegle på hodet, så ser du hva som menes med tyngdepunkt. Massen er den samme, fordelingen helt ulik - sånn fysikkmessig.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914